AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 Dette spørsmålet er sikkert så dumt at det hadde passet bedre i en viss matgruppe på facebook som blir behørig diskutert på "skråblikk"-delen av KG, men jeg tar sjansen på å stille det her i stedet Jeg har lyst til å lage kjøttkaker med brun saus selv, men alle oppskrifter jeg har sett inneholder rundt 5 dl kraft eller sjy. Jeg har ikke noe kraft fra før, og jeg ser ikke for meg at kjøttkakene avgir såpass mye væske når jeg steker dem? Eller gjør de det? Hvis ikke, kan man supplere med buljong eller noe slik? Anonymkode: 471fb...cae
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 Er det i sausen du tenker denne sjyen/kraften? Du kan helt fint lage selv ved å koke ut pannen du steker kjøttkakene i. Bare ha vann i pannen etter du har stekt kjøttkakene i, og kok til kraft. Du får også kjøpt kraft og sjy i butikken. Eller du kan rett og slett drite i det og bruke vann med litt buljong i, det pleier jeg å gjøre, for jeg gidder ikke styre med mer. Anonymkode: 07fca...795
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #3 Skrevet 17. februar 2016 Jeg har alltid laget kjøttkaker fra bunnen av, har aldri brukt noe som helst av sjy eller kraft. Jeg koker ut stekepanna og bruker "kraften" fra det i den brune sausen. Evt bruker jeg litt buljong i brunsausen. Anonymkode: 3a9fa...ebc
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #4 Skrevet 17. februar 2016 Tusen takk for svarene! Er det bare å ta litt vann i panna og la det koke opp, altså? DET skal jeg nok klare Men sånn ca hvor mye vann trenger jeg til 5 dl ferdig kraft? Det skal jo koke inn en del, så jeg må vel bruke en del mer enn en halvliter? Anonymkode: 471fb...cae
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #5 Skrevet 17. februar 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svarene! Er det bare å ta litt vann i panna og la det koke opp, altså? DET skal jeg nok klare Men sånn ca hvor mye vann trenger jeg til 5 dl ferdig kraft? Det skal jo koke inn en del, så jeg må vel bruke en del mer enn en halvliter? Anonymkode: 471fb...cae Ha i ca en dl når panna er varm og la det fosskoke, deretter har du det i sausen. Anonymkode: d30c3...fc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå