Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått konstantert høyt blodtrykk før jeg ble gravid. Jeg skal på blodtrykkstkontroll om en uke. Jeg er veldig beskymret og tenker på dette hele tide. Stresser veldig mye med dette, spesielt når jeg legger meg for kvelden og jeg kjenner jeg har vondt en plass blir jeg livredd for hjerteinfarkt og blodpropp.Jeg er helt i starten av svangeskapet

Noen som har noen ord om hvordan de opplevde å ha høyt blodtrykk. Hva slags behandling fikk dere? Osv....

Anonymkode: 1dd64...3e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor høyt er trykket ditt? Har hatt noe forhøyet blodtrykk i mine svangerskap, men ikke høyt nok til behandling. Merker ikke noe til trykket i hverdagen. Behandlingsgrensen for gravide ligger på 140/90 og det behandles da vanligvis med Trandate (tabletter). Man har økt risiko for svangerskapsforgiftning, og du vil sannsynligvis følges tettere opp med ultralyd etter oul for å følge med på blodgjennomstrømningen til morkaken.

Anonymkode: 7f01e...8cc

Skrevet

Hei. Du vil nok følges ekstra godt opp og få den behandlingen som trengs :) jeg har selv hatt altfor høyt blodtrykk før graviditeten. Hadde noe for høyt også i første trimester. I andre trimester hadde jeg voldsomt med blodtrykksfall og svimte av i et kjør før det stabiliserte seg på ganske lavt blodtrykk, i følge legen min så var det visstnok ganske vanlig, siden de fleste gravide kvinner får lavere blodtrykk. Nå har jeg straks termin og blodtrykket har gått litt opp igjen, men ligger fortsatt innenfor normalen. Men jeg har i tredje trimester vært inne og sjekka blodtrykk+sjekka for proteiner i urinen hver uke. Har også fått liste over tegn på svangerskapsforgiftning og fått beskjed om å ha ekstra lav terskel for å ringe føden. Har følt meg veldig godt ivaretatt. 

Anonymkode: ce4df...465

Skrevet

Tusen takk for svar!

Noen som ble sykemldt? Min frykt er å bli sykemldt og ligge på sofaen i flere mnd. Det orker jeg bare ikke. Var alle behandlingene på sykehus eller kan jordmor/lege gjennomføre de? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!

Noen som ble sykemldt? Min frykt er å bli sykemldt og ligge på sofaen i flere mnd. Det orker jeg bare ikke. Var alle behandlingene på sykehus eller kan jordmor/lege gjennomføre de? 

Jeg vle ikke sykemeldt. Har vært i helt fin form ellers, men er jo greit å være obs på at man kan bli det. Finne noen lette aktiviteter som du eventuelt kan drive med hjemme :)

Jeg har bare vært hos jordmor og fastlege, mest hos fastlege. Vært på en kontroll på sykehuset, men det var pga noe helt annet.

Anonymkode: ce4df...465

Skrevet

Jeg hadde høyt blodtrykk, 155/100. Ble delvis sykemeldt, ingen medisiner. En måned senere var blodtrykket på 125/75. Så mitt høye blodtrykk kom kun av stress.

Så mitt råd til deg er å ikke alle fall ikke stresse deg selv opp, da det gjør vondt verre. 

Anonymkode: f8264...2e4

Skrevet

Kjenner til usikketheten du føler. Jeg hadde høyt blodtrykk I svangerskapet. Fikk det rundt uke 27. Gikk to ganger I uken til kontroll hos lege el jordmor for å måle blodtrykket samt urinen. Var dessuten på flere ul'er på sykehuset for å sjekke veksten. 

Viktig å ta det helt med ro... Vær oppmerksom på symptomer på svangerskapsforgiftning - regner med at lege/jm har fortalte deg litt om det. Viktig å heller ikke stresse seg opp mentalt, om du er redd og usikker fortell dette til lege/jm slik at du kan få litt ekstra oppfølging el støttende ord!

Jeg ble sykemeldt fra uke 30. Måtte etterhvert ta det helt med  ro på sofaen... Selv det å gå til postkassen ble for mye. Ved kontroll I uke 36 ble jeg henvist videre til sykehuset - der ble jeg lagt inn. Ble satt på medisiner og fødselen ble satt I gang. Gikk på medisiner I 2,5 mnd I etterkant. BT er nå normalt igjen.

Det går garantert veldig bra.!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...