Mariell007 Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 Trenger virkelig hjelp til en oppgave. Fint hvis en norsklærer kan hjelpe meg!
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 Gjør hjemme-leksene dine selv! Anonymkode: d392e...680 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #3 Skrevet 17. februar 2016 Hva trenger du hjelp til? Er det sjanger, vinkling, finne kilder eller noe annet helt generelt, kan vi sikkert hjelpe. Er det å lese igjennom en oppgave... Neppe. Anonymkode: ac55b...a9f
Mariell007 Skrevet 18. februar 2016 Forfatter #4 Skrevet 18. februar 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva trenger du hjelp til? Er det sjanger, vinkling, finne kilder eller noe annet helt generelt, kan vi sikkert hjelpe. Er det å lese igjennom en oppgave... Neppe. Anonymkode: ac55b...a9f Er mer å se igjennom en oppgave for meg! Jeg har ny norsklærer og er ikke enig i de karakterene hun gir meg. Så hadde vært fint med en annen sin vurdering.
Mistymya Skrevet 18. februar 2016 #5 Skrevet 18. februar 2016 Be om vurdering fra en av de andre lærerne dine?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #6 Skrevet 18. februar 2016 Har dere ikke jobbet med egenvurdering? - Altså vurdere egen tekst opp mot måloppnåelse. Dere trenger bare en definisjon/beskrivelse av hva som skal til for å oppnå de forskjellige karakternivåene. Dersom klassen (og læreren) gjør en liten innsats innen egenvurdering blir det lettere for deg å se hvorvidt du har innfridd det som forventes av deg. Anonymkode: 8ecb9...c38
Shai Skrevet 19. februar 2016 #7 Skrevet 19. februar 2016 Snakk med en av de andre norsklærerne på skolen din om de kan gi deg en ny vurdering. Hvis du er mer enig i denne, kan du be om et møte med disse to lærerne og håpe å få justert karakteren din.
Gjest Egiett Skrevet 21. februar 2016 #8 Skrevet 21. februar 2016 Får du begrunnelse for karaktersettingen? Får du ikke det så be læreren om utfyllende tilbake-/fremovermelding. Ellers sier jeg som flere her; få en annen norsklærer til å se på oppgaven, med karakterforslag og begrunnelse
Gjest Rossin Skrevet 29. februar 2016 #9 Skrevet 29. februar 2016 Det er ikke alltid lett å få en annen lærer til vurdere teksten din. Som lærer selv, ville jeg ha avslått denne forespørselen med bakgrunn i at: 1. Jeg har allerede nok å gjøre. Hvis jeg plutselig må vurdere tekster skrevet av elever jeg ikke har selv, så blir det overkill. 2. Det er illojalt overfor kollegaen min. Man kan risikere å skape konflikt mellom kollegaen og elevene hans/hennes. I beste fall avslår jeg overfor eleven og tar det opp med den aktuelle læreren. 3. Jeg kjenner ikke til det faglige nivået til andre enn mine egne elever. Derfor er det vanskelig å gi gode tilbakemeldinger
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #10 Skrevet 2. mars 2016 Den 29.2.2016 at 16.50, Rossin skrev: Det er ikke alltid lett å få en annen lærer til vurdere teksten din. Som lærer selv, ville jeg ha avslått denne forespørselen med bakgrunn i at: 1. Jeg har allerede nok å gjøre. Hvis jeg plutselig må vurdere tekster skrevet av elever jeg ikke har selv, så blir det overkill. 2. Det er illojalt overfor kollegaen min. Man kan risikere å skape konflikt mellom kollegaen og elevene hans/hennes. I beste fall avslår jeg overfor eleven og tar det opp med den aktuelle læreren. 3. Jeg kjenner ikke til det faglige nivået til andre enn mine egne elever. Derfor er det vanskelig å gi gode tilbakemeldinger Jeg kjenner meg godt igjen med at tiden er knapp, men ellers stiller jeg meg veldig undrende til de to siste punktene dine. Det høres ut som om du jobber på en skole med en veldig kjip vurderingspraksis hvis det oppleves som illojalt å hjelpe hverandre med vurdering der det oppstår konflikt mellom lærer og elev. Å vurdere andre enn egne elever er jo også bare sunt. Som lærer skal du jo vurdere etter fagets kompetansemål, og da skal det jo i prinsippet ikke være annerledes å sette karakter på en elev fra din klasse eller en annen klasse. Der jeg jobber går vi aktivt inn for å ha et vurderingsfellesskap der vi prøver å se på tekster i fellesskap der det er usikkehet, enten fra vår egen side eller elevens. I beste fall er man enige, og da har man en ekstra sikkerhet til å vise til når elevene klager, og hvis man oppdager at det faktisk er en ulik vurderingspraksis så har dere alt å vinne på å ta den diskusjonen slik at dere i større grad kan unngå samme situasjon senere. Anonymkode: 0078e...50d 5
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 2. mars 2016 #11 Skrevet 2. mars 2016 Den 17.2.2016 at 12.42, AnonymBruker skrev: Gjør hjemme-leksene dine selv! Anonymkode: d392e...680 Å spørre om hjelp og tips er ikke det samme som å ikke gjøre sine egne lekser da...
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #12 Skrevet 2. mars 2016 Jeg er norsklærer på videregående skole og kan godt hjelpe deg. Anonymkode: f404f...6eb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #13 Skrevet 2. mars 2016 Den 29.2.2016 at 16.50, Rossin skrev: 3. Jeg kjenner ikke til det faglige nivået til andre enn mine egne elever. Derfor er det vanskelig å gi gode tilbakemeldinger I alle avsluttende eksamner på vgs har man eksterne sensorer som jobber som lærere på andre skoler. Gjør ikke du det? Syns du det er en dårlig ordning? Anonymkode: a8cd9...304
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #14 Skrevet 2. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I alle avsluttende eksamner på vgs har man eksterne sensorer som jobber som lærere på andre skoler. Gjør ikke du det? Syns du det er en dårlig ordning? Anonymkode: a8cd9...304 Jeg vet at du ikke skriver til meg, men jeg ønsker å gi en kort kommentar. Ved eksamen gis ikke tilbakemelding, og dette kan derfor ikke sammenlignes. Når elevene får oppgaver som skal vurderes, får de vurderingskriterier vedlagt. En tilbakemelding (ev. forovermelding) vil da basere seg på denne. Det er vanskelig å gi tilbakemelding til fremmede elever siden man ikke vet hva som har blitt sagt om oppgaven, hvordan det har blitt arbeidet og i tillegg ofte ikke har vurderingskriteriene. Anonymkode: f404f...6eb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #15 Skrevet 2. mars 2016 Den 29.2.2016 at 16.50, Rossin skrev: Det er ikke alltid lett å få en annen lærer til vurdere teksten din. Som lærer selv, ville jeg ha avslått denne forespørselen med bakgrunn i at: 1. Jeg har allerede nok å gjøre. Hvis jeg plutselig må vurdere tekster skrevet av elever jeg ikke har selv, så blir det overkill. 2. Det er illojalt overfor kollegaen min. Man kan risikere å skape konflikt mellom kollegaen og elevene hans/hennes. I beste fall avslår jeg overfor eleven og tar det opp med den aktuelle læreren. 3. Jeg kjenner ikke til det faglige nivået til andre enn mine egne elever. Derfor er det vanskelig å gi gode tilbakemeldinger Jeg er jammen glad for at jeg ikke har deg til lærer! Alle mine lærere har vært mer enn interesserte i å la andre lærere gå gjennom prøver hvis vi elever skulle synes noe virker feil. Anonymkode: 60440...868
Gjest Rossin Skrevet 2. mars 2016 #16 Skrevet 2. mars 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner meg godt igjen med at tiden er knapp, men ellers stiller jeg meg veldig undrende til de to siste punktene dine. Det høres ut som om du jobber på en skole med en veldig kjip vurderingspraksis hvis det oppleves som illojalt å hjelpe hverandre med vurdering der det oppstår konflikt mellom lærer og elev. Å vurdere andre enn egne elever er jo også bare sunt. Som lærer skal du jo vurdere etter fagets kompetansemål, og da skal det jo i prinsippet ikke være annerledes å sette karakter på en elev fra din klasse eller en annen klasse. Der jeg jobber går vi aktivt inn for å ha et vurderingsfellesskap der vi prøver å se på tekster i fellesskap der det er usikkehet, enten fra vår egen side eller elevens. I beste fall er man enige, og da har man en ekstra sikkerhet til å vise til når elevene klager, og hvis man oppdager at det faktisk er en ulik vurderingspraksis så har dere alt å vinne på å ta den diskusjonen slik at dere i større grad kan unngå samme situasjon senere. Anonymkode: 0078e...50d Hvis en elev kommer til meg og klager på en annen lærer, så avventer jeg alltid situasjonen til jeg har snakka med den andre læreren. Det gjelder også hvis de er misfornøyde med karakterer. Det jeg mener er illojalt, er å vurdere teksten og snakke med eleven om oppgaven uten at den andre læreren er informert. Som jeg nevner, så vil jeg, dersom jeg har tid, ta det opp med den aktuelle læreren og sammen med vedkommende se på besvarelsen. I de tilfellene jeg mener at den andre læreren har vurdert for strengt, så gjør jeg det klart overfor læreren, og hvis vedkommende fortsatt er uenig, så lar jeg det være. Dersom det er et vedvarende problem at jeg ser at læreren ikke bedriver god vurderingspraksis, så er det et spørsmål for faggruppe eller ledelse. Jeg lar ikke elevene ta del i denne prosessen. Det ville vært uprofesjonelt. Ville du ha sagt til eleven at du er enig i at oppgaven var for strengt vurdert? Jeg ville i hvert fall ikke satt pris på at kolleger snakker om meg på den måten med elevene. Så til punkt 3 - det at det er vanskelig å gi god tilbakemelding til elever du ikke kjenner så godt. God vurdering for læring handler om å hjelpe eleven fra der den er, til dit den skal. Dette er et arbeid som går over tid, og tilbakemeldinger er ofte selektive - særlig når det kommer til svakere elever. Hva det fokuseres på, er vanskelig å vite, og derfor er det ikke sikkert at mine tilbakemeldinger vil ha noe nytte - i verste fall vil de være kontraproduktive. Endret 2. mars 2016 av Rossin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå