fullkornspasta Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 (endret) Jente på 18 år. 175 cm høy og veier 79 kilo. Er egentlig sluttet å bruke vekta etter at jeg begynte med styrke, for den har stått stille lenge selv om jeg har mistet flere centimeter rundt midjen. Den måler forøvrig 76 cm nå. Har bred beinbyggning (dvs. jeg er småtjukk fordi jeg har spist mye, ikke fordi jeg har "tung beinbyggning", men jeg har naturlig brede skuldre, store hender, tykke håndledd hvor knoklene vises, hoftebein som tydelig vises når jeg ligger, osv), og timeglassfasong, så føler meg ikke tykk, men vil likevel bli kvitt magefettet. Har allerede gått ned fra 101 kilo Vektnedgangen gikk veldig greit frem til jul, men da jeg begynte med styrke i januar som sagt, stoppet den (noe som er naturlig). Før jul spiste jeg cirka 1200-1500 kalorier hver dag, men nå når jeg er begynt å trene, trenger jeg jo mer, og er litt redd for at det jeg spiser nå er for lite. Jeg merker at jeg har bygd muskler, strammet meg opp og blitt sterkere, så jeg føler ikke at muskelmassen minker. Men jeg er likevel redd for at jeg spiser så lite at hvileforbrenningen min minker, og at jeg dermed kunne spist 2-300 kalorier mer hver dag, og fått samme resultat. Treningsøktene ligger på 1-1.5 time. De er relativt tunge, og mye hardt arbeid Mandag:Trene: Rygg, biceps og mageKalorier: 1500 Tirsdag:Hvile Kalorier: 1300 Onsdag:Trene: Rumpe, mage og beinKalorier: 1500 Torsdag:Trene: Bryst, triceps og joggeKalorier: 1500 Fredag:Trene: Jogge og litt diverseKalorier: 1500 Lørdag:Trene: Rumpe, mage og beinKalorier: 1600 Søndag:Hvile. Kalorier: 1500. Ser det greit ut? Ifølge diverse kalorikalkulatorer, kan jeg spise opptil 2000 kalorier hver dag, og likevel gå ned 0.5 kg fett i uken. Er det mulig?? Høres jo veldig mye ut! Jeg tør liksom ikke å begynne med det, i tilfelle jeg raser opp i vekt av det. Jeg kjenner likevel at jeg er veldig lei av å ha gått på en så streng diett med under 1500 kalorier hver dag, i over et halvt år. Jeg fryser ofte, får vondt i hodet, lite energi, problemer med å konsentrere meg osv. Er det en pris jeg bare må betale for å bli tynnere, eller er det fordi jeg spiser for lite? Takk for svar! Endret 17. februar 2016 av fullkornspasta skrivefeil
Thorn Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 Jeg syns det høres ut som om det er for lite. Personlig ville jeg ikke lagt meg under 1800 kalorier på treningsdager, kanskje opp mot 2000 på treningsdagene, og rundt 1600 på treningsfrie dager. Du vil kanskje gå saktere ned i vekt, men du vil sannsynligvis ha det bedre på veien. 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #3 Skrevet 17. februar 2016 16 minutter siden, fullkornspasta skrev: Jente på 18 år. 175 cm høy og veier 79 kilo. Er egentlig sluttet å bruke vekta etter at jeg begynte med styrke, for den har stått stille lenge selv om jeg har mistet flere centimeter rundt midjen. Den måler forøvrig 76 cm nå. Har bred beinbyggning (dvs. jeg er småtjukk fordi jeg har spist mye, ikke fordi jeg har "tung beinbyggning", men jeg har naturlig brede skuldre, store hender, tykke håndledd hvor knoklene vises, hoftebein som tydelig vises når jeg ligger, osv), og timeglassfasong, så føler meg ikke tykk, men vil likevel bli kvitt magefettet. Har allerede gått ned fra 101 kilo Vektnedgangen gikk veldig greit frem til jul, men da jeg begynte med styrke i januar som sagt, stoppet den (noe som er naturlig). Før jul spiste jeg cirka 1200-1500 kalorier hver dag, men nå når jeg er begynt å trene, trenger jeg jo mer, og er litt redd for at det jeg spiser nå er for lite. Jeg merker at jeg har bygd muskler, strammet meg opp og blitt sterkere, så jeg føler ikke at muskelmassen minker. Men jeg er likevel redd for at jeg spiser så lite at hvileforbrenningen min minker, og at jeg dermed kunne spist 2-300 kalorier mer hver dag, og fått samme resultat. Treningsøktene ligger på 1-1.5 time. De er relativt tunge, og mye hardt arbeid Mandag:Trene: Rygg, biceps og mageKalorier: 1500 Tirsdag:Hvile Kalorier: 1300 Onsdag:Trene: Rumpe, mage og beinKalorier: 1500 Torsdag:Trene: Bryst, triceps og joggeKalorier: 1500 Fredag:Trene: Jogge og litt diverseKalorier: 1500 Lørdag:Trene: Rumpe, mage og beinKalorier: 1600 Søndag:Hvile. Kalorier: 1500. Ser det greit ut? Ifølge diverse kalorikalkulatorer, kan jeg spise opptil 2000 kalorier hver dag, og likevel gå ned 0.5 kg fett i uken. Er det mulig?? Høres jo veldig mye ut! Jeg tør liksom ikke å begynne med det, i tilfelle jeg raser opp i vekt av det. Jeg kjenner likevel at jeg er veldig lei av å ha gått på en så streng diett med under 1500 kalorier hver dag, i over et halvt år. Jeg fryser ofte, får vondt i hodet, lite energi, problemer med å konsentrere meg osv. Er det en pris jeg bare må betale for å bli tynnere, eller er det fordi jeg spiser for lite? Takk for svar! Ved første øyekast er jeg enig med personen over om at 1500 ser lite ut. En annen ting jeg stusser på er hvorfor du ikke trenger fullkroppsprogram eller maks en tosplitt - og mye "magetrening"? Anonymkode: ec53b...953 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #4 Skrevet 17. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ved første øyekast er jeg enig med personen over om at 1500 ser lite ut. En annen ting jeg stusser på er hvorfor du ikke trenger fullkroppsprogram eller maks en tosplitt - og mye "magetrening"? Anonymkode: ec53b...953 PS: Gratulerer med sykt bra vektnedgang forøvrig! Anonymkode: ec53b...953
fullkornspasta Skrevet 17. februar 2016 Forfatter #5 Skrevet 17. februar 2016 4 minutter siden, Thorn skrev: Jeg syns det høres ut som om det er for lite. Personlig ville jeg ikke lagt meg under 1800 kalorier på treningsdager, kanskje opp mot 2000 på treningsdagene, og rundt 1600 på treningsfrie dager. Du vil kanskje gå saktere ned i vekt, men du vil sannsynligvis ha det bedre på veien. Takk for svar! Enn hvis jeg legger meg på 1800 på treningsdager, og 1400 på treningsfrie dager?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #6 Skrevet 17. februar 2016 Spis bedre mat som ikke har kjemikalier, e-stoffer eller lingende. Hodepine og gå ned i vekt henger godt i sammen. Tenk på: Korsiktig(hva smaker maten), Mellomsiktige (hvordan føler du deg de siste 8timer etter måltid) Langsiktig (hvordan helsen din vill være om 10år) Hint: Ikke fokuser på det kortsiktige. Anonymkode: 6f040...4cb
fullkornspasta Skrevet 17. februar 2016 Forfatter #7 Skrevet 17. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved første øyekast er jeg enig med personen over om at 1500 ser lite ut. En annen ting jeg stusser på er hvorfor du ikke trenger fullkroppsprogram eller maks en tosplitt - og mye "magetrening"? Anonymkode: ec53b...953 Takk for svar! Magetreningen handler mest om at jeg hadde veldig svake muskler i magen da jeg begynte, og ønsket å komme meg opp på et visst nivå, hvor jeg ikke føler at jeg er ennå(greier ennå ikke ta ordentlig hengende beinhev) . I tillegg føler jeg meg alltid oppblåst og svær etter å ha spist bare en liten gulrot, og har fått råd om at skikkelige magemuskler kan gjøre sånn at magen ikke buler ut av å spise litt. Og så vil jeg unngå løs hud på magen
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #8 Skrevet 17. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spis bedre mat som ikke har kjemikalier, e-stoffer eller lingende. Hodepine og gå ned i vekt henger godt i sammen. Tenk på: Korsiktig(hva smaker maten), Mellomsiktige (hvordan føler du deg de siste 8timer etter måltid) Langsiktig (hvordan helsen din vill være om 10år) Hint: Ikke fokuser på det kortsiktige. Anonymkode: 6f040...4cb Kan du gi eksempler på mat som ikke inneholder kjemikalier? Anonymkode: 11971...521 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #9 Skrevet 17. februar 2016 Jeg ville brukt lengre tid på det slik at vektnedgangen blir mer varig - og kjørt et løp med 1800 kcal på treningsdager og 1600 på dager uten trening frem til du har oppnådd en vekt som kroppen virker "stoppe opp på" om du forstår. De fleste har nok ønske om å gå ned ekstra, men du må tenke at du skal stoppe på en vekt du kan klare å vedlikeholde livet ut - og da er det bedre å veie 5 kg ekstra enn å slite hele livet med å forsøke å slanke seg konstant. Tenk heller at du skal spise variert og sunt, og trene jevnlig. Om du legger opp et for hardt løp så går du bare opp igjen, og kommer inn i en vond sirkel med slanking i evigheter. Anonymkode: 0422e...9a0 3
Thorn Skrevet 17. februar 2016 #10 Skrevet 17. februar 2016 5 minutter siden, fullkornspasta skrev: Takk for svar! Enn hvis jeg legger meg på 1800 på treningsdager, og 1400 på treningsfrie dager? Syns det høres ut som en god start! Hvis du merker at det er lett å holde seg der, og hodepine etc. forsvinner, så er det jo bare å fortsette på det nivået. Hvis ikke kan du eventuelt øke med hundre kalorier daglig annenhver uke til du finner riktig kaloriinntak. Man må ofte rett og slett prøve seg frem for å finne balansen! 1
fullkornspasta Skrevet 17. februar 2016 Forfatter #11 Skrevet 17. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville brukt lengre tid på det slik at vektnedgangen blir mer varig - og kjørt et løp med 1800 kcal på treningsdager og 1600 på dager uten trening frem til du har oppnådd en vekt som kroppen virker "stoppe opp på" om du forstår. De fleste har nok ønske om å gå ned ekstra, men du må tenke at du skal stoppe på en vekt du kan klare å vedlikeholde livet ut - og da er det bedre å veie 5 kg ekstra enn å slite hele livet med å forsøke å slanke seg konstant. Tenk heller at du skal spise variert og sunt, og trene jevnlig. Om du legger opp et for hardt løp så går du bare opp igjen, og kommer inn i en vond sirkel med slanking i evigheter. Anonymkode: 0422e...9a0 Jeg syns ikke det skal virke så umulig å komme seg ned på 70 kilo til i juni. Jeg må bli tynn denne gangen. Har prøvd så mange ganger før uten å lyktes, og har aldri vært så godt i gang som nå.
fullkornspasta Skrevet 17. februar 2016 Forfatter #12 Skrevet 17. februar 2016 4 minutter siden, Thorn skrev: Syns det høres ut som en god start! Hvis du merker at det er lett å holde seg der, og hodepine etc. forsvinner, så er det jo bare å fortsette på det nivået. Hvis ikke kan du eventuelt øke med hundre kalorier daglig annenhver uke til du finner riktig kaloriinntak. Man må ofte rett og slett prøve seg frem for å finne balansen! Tror du det er mulig at jeg greier å gå ned til 70 kg til juni, da? Eller i alle fall miste flere cm rundt midjen?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #13 Skrevet 17. februar 2016 9 minutter siden, fullkornspasta skrev: Takk for svar! Magetreningen handler mest om at jeg hadde veldig svake muskler i magen da jeg begynte, og ønsket å komme meg opp på et visst nivå, hvor jeg ikke føler at jeg er ennå(greier ennå ikke ta ordentlig hengende beinhev) . I tillegg føler jeg meg alltid oppblåst og svær etter å ha spist bare en liten gulrot, og har fått råd om at skikkelige magemuskler kan gjøre sånn at magen ikke buler ut av å spise litt. Og så vil jeg unngå løs hud på magen Hvem har gitt deg disse rådene? Jeg tror, insisterer faktisk nesten på, at du ville være bedre tjent med fullkroppsprogram, maks en tosplitt, og kutte ned noe på denne magetreningen. Kjernemuskulaturen får man trent godt også ved å trene "store" øvelser hvor man bruker flere muskelgrupper samtidig, for eksempel knebøy, markløft, kettlebell swing etc. Anonymkode: ec53b...953 5
Thorn Skrevet 17. februar 2016 #14 Skrevet 17. februar 2016 6 minutter siden, fullkornspasta skrev: Tror du det er mulig at jeg greier å gå ned til 70 kg til juni, da? Eller i alle fall miste flere cm rundt midjen? Det kan gå, men husk at du allerede har gått ned mye, og vekttapet går gjerne saktere jo lenger ned man kommer. Jeg tror at uansett det vil være lettere å holde matplanen om du spiser nok til at hodepine etc forsvinner, selv om du kanskje da "bare" kommer ned i 72-73 kilo til sommeren. Jeg prøver på minus ti kilo til sommeren selv, og jeg ligger på 1600-1800 daglig (når jeg bare klarer å holde meg til matplanen...) uten noe særlig trening. Jeg satser på at ekstra bevegelse skal gjøre at jeg slipper å gå ned ytterligere på kaloriinntak. Vekta du har nå er kanskje heller ikke helt reell. Av erfaring går jeg opp to-tre kilo eller stopper helt opp på vektnedgang når jeg begynner å trene etter en lengre treningsfri periode, det er hovedsaklig kroppen som binder vann. Når det slipper taket går det fort nedover! Hvis du opplever det samme har du gjerne plutselig gått ned fire-fem kilo "over natta", og mangler bare fem til til sommeren 1
fullkornspasta Skrevet 17. februar 2016 Forfatter #15 Skrevet 17. februar 2016 1 minutt siden, Thorn skrev: Det kan gå, men husk at du allerede har gått ned mye, og vekttapet går gjerne saktere jo lenger ned man kommer. Jeg tror at uansett det vil være lettere å holde matplanen om du spiser nok til at hodepine etc forsvinner, selv om du kanskje da "bare" kommer ned i 72-73 kilo til sommeren. Jeg prøver på minus ti kilo til sommeren selv, og jeg ligger på 1600-1800 daglig (når jeg bare klarer å holde meg til matplanen...) uten noe særlig trening. Jeg satser på at ekstra bevegelse skal gjøre at jeg slipper å gå ned ytterligere på kaloriinntak. Vekta du har nå er kanskje heller ikke helt reell. Av erfaring går jeg opp to-tre kilo eller stopper helt opp på vektnedgang når jeg begynner å trene etter en lengre treningsfri periode, det er hovedsaklig kroppen som binder vann. Når det slipper taket går det fort nedover! Hvis du opplever det samme har du gjerne plutselig gått ned fire-fem kilo "over natta", og mangler bare fem til til sommeren Ja, jeg skal prøve å trappe litt opp med kcal. Er jo utseendet, og ikke tallet på vekta, som jeg bryr meg mest om, uansett! Lykke til med vektnedgangen din!
Gjest Sisti Skrevet 17. februar 2016 #16 Skrevet 17. februar 2016 Jeg syns det virker litt lite. Forstår frykten om å fyke opp i vekt altså, men hva med å øke kaloriinntaket sakte? Spise 1500 kcal/dagen neste uke (hvis det er det du ligger på nå), 1600 uka etter, osv til du er på 1800 (hvertfall på treningsdagene)? Du vil ikke rase opp i vekt av det, og ser du at vekta går feil vei kan du heller nedjustere igjen. Men jeg vil tro du fint kan gå ned i vekt på 1800 kalorier/dagen. Og fortsett med målebåndet - ikke sikkert at det er noe fornuftig mål for deg å veie 70 kg i juni, hvis du samtidig bygger muskler.
Ellam Skrevet 17. februar 2016 #17 Skrevet 17. februar 2016 Jeg bruker lifesum og synes det er en super måte å ha kontroll på hvor mye jeg kan spise. Du setter et mål på 0,5 kg pr uke og får opp hvor mye du kan spise. Også hvor mye proteiner, fett og karbohydrater. Der er ikke jeg veldig nøye, men prøver å ligge noenlunde rett ifht fordelingen. Man fyller også inn trening, og kan dermed spise mer de dagene man trener😊 Lifesum er gratis, så ingenting å tape på å prøve😊 Gratulerer med super nedgang, virkelig godt jobbet! Det som er med vektnedgang er at du kunne spise mer når du veide 100 enn du kan på 79. Men dette kommer også opp automatisk på lifesum.
Gjest Sisti Skrevet 17. februar 2016 #18 Skrevet 17. februar 2016 27 minutter siden, Ellam skrev: Jeg bruker lifesum og synes det er en super måte å ha kontroll på hvor mye jeg kan spise. Du setter et mål på 0,5 kg pr uke og får opp hvor mye du kan spise. Også hvor mye proteiner, fett og karbohydrater. Der er ikke jeg veldig nøye, men prøver å ligge noenlunde rett ifht fordelingen. Man fyller også inn trening, og kan dermed spise mer de dagene man trener😊 Lifesum er gratis, så ingenting å tape på å prøve😊 Gratulerer med super nedgang, virkelig godt jobbet! Det som er med vektnedgang er at du kunne spise mer når du veide 100 enn du kan på 79. Men dette kommer også opp automatisk på lifesum. Når man trener mye og ønsker å unngå å spise for lite er ikke kalorianbefalingene fra Lifesum særlig bra. Man kan gjerne bruke det til å telle kalorier, men anbefalingene om hvor mange kalorier man skal spise bør man ta med en klype salt. Det er bedre å prøve seg frem på egenhånd.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #19 Skrevet 17. februar 2016 Jeg ser ingen kostholdsplan, jeg ser bare en treningsplan. Kostholdet består ikke bare av kalorier, det er vel så viktig at du får i deg nok vitaminer og mineraler. Anonymkode: da7d0...13f 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #20 Skrevet 17. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser ingen kostholdsplan, jeg ser bare en treningsplan. Kostholdet består ikke bare av kalorier, det er vel så viktig at du får i deg nok vitaminer og mineraler. Anonymkode: da7d0...13f Viktig poeng. Vi vet ingenting om makrofordelingen her. Det er helt sentralt hva man spiser og hva man trener, særlig om man har veldig konkrete mål. Anonymkode: ec53b...953 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå