AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 Vi har vært "heldige" med vårt barn som i utgangspunktet er en veldig selvstendig og sosial unge som har elsket barnehage, og omtrent aldri har grått ved avskjed hverken der eller hjemme om jeg/far skal noe uten ham. Nå plutselig har han begynt å bli mer usikker og "sår" - han elsker fortsatt å komme inn i barnehagen og vil gjerne være litt ekstra i barnehagen med alle lekene - peker på barnehagebildet hjemme og er helt i hundre hvor han nevner navnet på alle barna når han skjønner vi skal gå hjemmefra. Men, i det siste har han gått fra å være smått lei seg i noen sekunder til å gråte høylytt når jeg skal gå. Han har også som smått begynt å gjøre det hjemme - f.eks når jeg bare skulle ut en rask tur. Klamrer seg fast og har åpenbart litt seperasjonsangst på gang, aldri opplevd dette med ham før. Vanligvis har han blitt levert tidligst i barnehagen sammen med en annen jente, så de har fått mye voksenoppmerksomhet og ro. Nå i det siste har vi levert litt senere, og jeg tror kanskje han reagerer på å komme inn i en lek som allerede er etablert - og at det er mer støynivå. Men, jeg regner uansett med at han kommer til å fortsette litt med at avskjeder er vondt nå som han først er i den fasen, så jeg lurer på om dere har noen tips både hjemme og i barnehagen? Går ut fra at det har sammenheng med utvikling ifht alder også - men siden jeg aldri har opplevd dette før så er jeg litt usikker på hva vi burde gjøre om det ikke bedrer seg eller blir verre. Anonymkode: 416cf...e6a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 Helt normal utvikling. Hva med å levere tidlig i morgen og ta en prat med pedagog i samme slengen? Anonymkode: c6cdc...e66
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #3 Skrevet 17. februar 2016 Her var det også helt problemfritt i starten, og så har det kommet noen sånne perioder senere med gråt ved levering. Men hver gang har det gitt seg igjen i løpet av noen dager når vi har gått tilbake til å levere tidlig. Vi har funnet ut at vi rett og slett bare må fortsette med det, i alle fall de fleste dagene, det er helt tydelig det som fungerer best for vårt barn. Han takler fint en dag eller to med sen levering iblant, men ikke flere dager i strekk. Anonymkode: 43b12...8db
atropos Skrevet 17. februar 2016 #4 Skrevet 17. februar 2016 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har vært "heldige" med vårt barn som i utgangspunktet er en veldig selvstendig og sosial unge som har elsket barnehage, og omtrent aldri har grått ved avskjed hverken der eller hjemme om jeg/far skal noe uten ham. Nå plutselig har han begynt å bli mer usikker og "sår" - han elsker fortsatt å komme inn i barnehagen og vil gjerne være litt ekstra i barnehagen med alle lekene - peker på barnehagebildet hjemme og er helt i hundre hvor han nevner navnet på alle barna når han skjønner vi skal gå hjemmefra. Men, i det siste har han gått fra å være smått lei seg i noen sekunder til å gråte høylytt når jeg skal gå. Han har også som smått begynt å gjøre det hjemme - f.eks når jeg bare skulle ut en rask tur. Klamrer seg fast og har åpenbart litt seperasjonsangst på gang, aldri opplevd dette med ham før. Vanligvis har han blitt levert tidligst i barnehagen sammen med en annen jente, så de har fått mye voksenoppmerksomhet og ro. Nå i det siste har vi levert litt senere, og jeg tror kanskje han reagerer på å komme inn i en lek som allerede er etablert - og at det er mer støynivå. Men, jeg regner uansett med at han kommer til å fortsette litt med at avskjeder er vondt nå som han først er i den fasen, så jeg lurer på om dere har noen tips både hjemme og i barnehagen? Går ut fra at det har sammenheng med utvikling ifht alder også - men siden jeg aldri har opplevd dette før så er jeg litt usikker på hva vi burde gjøre om det ikke bedrer seg eller blir verre. Anonymkode: 416cf...e6a Jeg har jobbet 10 år i barnehage, 8 år av dem på småbarnsavdeling. Er utdannet bhglærer. For det første, ta det med ro. Hvis du gruer deg og er stressa, blir barnet ditt også stressa. Jeg har selv en toåring som elsker barnehagen, men han har også hatt perioder der det har vært gråt. Det er vondt å gå fra barnet når det gråter, men det aller beste er at man sier høyt eller non-verbalt til barnet at "nå går jeg, og du skal være her i barnehagen med (voksen som tar imot). Jeg kommer og henter deg når barnehagen er ferdig." Ikke fall for fristelsen å si at du skal "prøve å hente tidlig" eller noe slikt. Det pleier å værekjempefælt for barnet som ikke har noe begrep på hva "tidlig" er. Og når du har sagt det må du gå. Med en gang. Ingen ekstra klemmer, ingen ekstra snakking med barn eller voksen. Det er du som er voksen og det er du som skal vise barnet ditt at det er trygt og godt å være der. Det viser du best ved at du ikke nøler når du går. Jeg vil anbefale deg å levere tidlig igjen. Det er mange barn som reagerer negativt på å bli levert når "festen er igang". Jeg vil tro dette er en fase som vil gå over, og jo mer trygg og sikker du er ved levering, jo fortere vil den gå over. Lykke til! Endret 17. februar 2016 av atropos 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #5 Skrevet 17. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her var det også helt problemfritt i starten, og så har det kommet noen sånne perioder senere med gråt ved levering. Men hver gang har det gitt seg igjen i løpet av noen dager når vi har gått tilbake til å levere tidlig. Vi har funnet ut at vi rett og slett bare må fortsette med det, i alle fall de fleste dagene, det er helt tydelig det som fungerer best for vårt barn. Han takler fint en dag eller to med sen levering iblant, men ikke flere dager i strekk. Anonymkode: 43b12...8db Ja, også har vi ordnet det sånn at det alltid er pappaen som leverer. Han klarer mye bedre å gjøre det sånn som atropos beskriver, mens jeg er svakere og sliter med å ikke la barnet styre/dra ut tiden. (I tillegg sliter jeg med å konsentere meg på jobb etter å ha måttet rive meg løs fra et gråtende barn... tenker bare på hvordan han har det.) Anonymkode: 43b12...8db
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #6 Skrevet 17. februar 2016 Min toåring liker det svært dårlig å bli levert sent i barnehagen. Da blir det alltid og uten unntak gråting, han klamrer seg fast og må nærmest skrelles av meg. Han er ikke den som leveres tidligst heller til vanlig, men mellom 08-08.30 slik at han får med seg litt lek før frokost og kommer inn i leken fra morgenen av. Leverer jeg etter ni er leken i gang, de er på vei ut og alt blir feil. Så, vi leverer til vanlig tid og henter heller tidligere når vi har muligheten til det. Det høres så fint ut å kunne levere sent, ha superkorte dager innimellom, men når det blir så feil for ungen er det ikke verdt det. Da får vi heller ta noen hele dager hjemme når det passer seg slik. Ville ganske enkelt begynn å levere tidligere igjen. Anonymkode: d2316...02b 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #7 Skrevet 20. februar 2016 Takk for innspill folkens Jeg har tenkt det var best med "minst mulig tid" i barnehagen utover kjernetid, og har hatt en periode på 1 mnd som jobbsøker. Dermed tenkte jeg senere levering var en smart idé, men jeg ser faktisk at til tross for mange som strever med å få levert senest mulig og hentet tidligst mulig så er det faktisk best for meg- og ikke ham. Jeg følger ganske fast opplegg på at jeg ikke drar ut tiden, så det er nok den sene leveringen som er skylden. Og litt at han er veldig mammadalt om dagen, han er egentlig vant til at pappaen leverer og henter. Men, nå skal jeg jobbe igjen- og da må vi jo levere tidlig uansett. Tenker jeg lar far ta over igjen, så kan jeg heller hente Anonymkode: 416cf...e6a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå