Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kamerat som kan bli uføretrygd, men er elektrikker og har et lite firma med kun seg selv. Og sier han vil jobbe litt i dette når han blir uføretrygd. Og vil ikke gi seg selv lønn eller veldig dårlig lønn, men ta ut utbytte senere. 

Så tenkte jeg.. det kan vel ikke være lov?

Anonymkode: 06009...17d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan tjene ca kr 60000,- pr år når du er uføretrygdet 

Skrevet
15 minutter siden, runi skrev:

Var ikke det tidligere? Trodde summen var nede 29000 kr nå.

Anonymkode: 20b6e...761

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, runi skrev:

Jeg kan tjene 220000 til tillegg til min 65% uføre.

Anonymkode: 770b2...310

Skrevet

Utbytte er ikke lønn. Kommer an på hvordan bestemmelsen er formulert.

Anonymkode: e8e74...3aa

Skrevet

Hørt om å komme i et uføre? Det er noe annet enn å bli ufør...sprøkbruken er litt ufør...

Det finnes måter for kreative uføretrygdede å omgå inntektsgrensen til Nav på. Noe vi har sett flere innlegg på på forumet. 

Anonymkode: acd12...734

Skrevet

Han har ikke fått meg seg at det er kommet nye regler for uføre? Etter de nye reglene så er det vel et mindre fribeløp en kan tjene før en blir trukket i trygda. Regner med planen her er å holde seg under det, og få utbetalt trygda i tillegg?

Men -  en skal også melde inn antall timer en jobber etter det, på samme måte som arbeidsledige/aap gjorde før. Så blir en trukket time for time i trygda, altså en blir trukket etter den timesatsen uføretrygda regnes ut fra. Dvs om en tar en dårlig betalt tilleggsjobb kan en faktisk gå med tap. Samme om en jobber gratis selvfølgelig.

Om en ikke melder inn timene en jobber er det stor risiko for å bli tatt for trygdesvindel. Og få omgjort vurderingen av arbeidsførhet/restarbeidsevne.

Men kan ikke tenke meg at det ville funka etter gamle regler heller - hadde holdt med en som tipsa om at han jobba mye for eget firma, så ville det i minstefall blitt ny vurdering av arbeidsevne. 

Anonymkode: 2e2b7...27c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...