AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 I Sverige gjør de det http://www.abcnyheter.no/livet/2016/02/16/195200240/i-sverige-er-dette-et-uvanlig-syn Anonymkode: acb99...a46
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 Skal vi bruke hjelm til alt? Hvor mye skal vi overbeskytte barna? Vi får begynne med leggbeskyttere også. Aking ender ofte i myk snø også, syns ikke det er så mange hodeskader akuratt Anonymkode: 89ac1...5e9 11
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #3 Skrevet 17. februar 2016 Synes jeg har sett nok av eksempler på stygge akeulykker, om man i stor fart krasjer med et tre eller en vegg kan det bli fatalt. Sier seg selv. Ikke lenge siden en jente omkom av hodeskade. Andre skader oppstår også, husker med gru hva som skjedde med en jente i hjembyen min for få år siden, som fikk en gren der grener ikke skal være.. *grøss* Jeg tenker det er viktig å se ann "akebakken", om den er egnet og trygg. Mye trær, bygninger nederst i bakken, steiner/fjell osv gjør ikke akebakken spesielt trygg. Er det bare snø, går det som regel greit Anonymkode: 320bd...3d9 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #4 Skrevet 17. februar 2016 Hjelmen kan utgjøre en like stor fare som selve akingen. Hjelp blir blant annet frarådet fordi den kan hekte seg fast i trær o.l, så barnet blir kvalt av hjelmen. Man kan også pådra seg nakkeskader om hjelmen er for tung. Det er da langt bedre å se an akebakken og la være å ake på steder hvor det er stor fare for å ake inn i ting, og hvor man får for stor fart. Anonymkode: c14e2...35e 12
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #5 Skrevet 17. februar 2016 Jeg synes også det kunne vært en ide, faktisk, spesielt nå med slike akematter hvor man aker i full fart med hodet først uten noen som helst kontroll. Har mer enn en gang stått med hjertet i halsen og tenkt "nå går det galt" når jeg ser unger aker - og hvis jeg er nære nok har jeg faktisk hive meg foran for å hindre at de kræsjer i et tre e.l. Anonymkode: 34894...f26 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #6 Skrevet 17. februar 2016 Hjelm burde være påbudt i matbutikken. Tunge varer fra høye hyller faller stadig på kunder! Anonymkode: cd654...3c1 14
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #7 Skrevet 17. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hjelmen kan utgjøre en like stor fare som selve akingen. Hjelp blir blant annet frarådet fordi den kan hekte seg fast i trær o.l, så barnet blir kvalt av hjelmen. Man kan også pådra seg nakkeskader om hjelmen er for tung. Det er da langt bedre å se an akebakken og la være å ake på steder hvor det er stor fare for å ake inn i ting, og hvor man får for stor fart. Anonymkode: c14e2...35e Det er ikke så mange som aker i trær, og de voksne må jo passe på at de tar av hjelmen når de er ferdige med å ake. Skal de ikke ha hjelm når de sykler heller da? Går minst like fort i en akebakke. Anonymkode: 4a990...c4c 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #8 Skrevet 17. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så mange som aker i trær, og de voksne må jo passe på at de tar av hjelmen når de er ferdige med å ake. Skal de ikke ha hjelm når de sykler heller da? Går minst like fort i en akebakke. Anonymkode: 4a990...c4c Nei, men nå er det nå engang slik at det vokser trær og busker med lave greiner, da.. og aker man rett inn i et buskas er det fort gjort å hekte seg fast. Aker man ned en vei som går på langs av en skrent, står det gjerne trær på nedsiden langs hele akebakken, som det er lett å hekte i. I en akebakke sitter man nærmere bakken, og et fall blir mindre. Man stuper ikke over et styre på samme måten. Passer man på hvor man aker kan man også unngå steder med steiner, fortauskanter og annet det er lett å slå hodet i. I tillegg er det lettere å redusere faren for å bli påkjørt om man velger akebakke med omhu. Det er lettere å tilpasse stedet man aker enn stedet man sykler, siden man som regel ikke bare sykler opp og ned samme bakken om og om og om igjen. Man trenger heller ikke ake i de bratteste bakkene, det går an å velge en bakke hvor farten ikke blir så høy. Og hva om man løper? Skal man ha hjelm da? Fort gjort å snuble når man løper i nedoverbakke.. Kan slå seg om man slår hodet i fortauskanten. Anonymkode: c14e2...35e 6
Millimani Skrevet 17. februar 2016 #9 Skrevet 17. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I Sverige gjør de det http://www.abcnyheter.no/livet/2016/02/16/195200240/i-sverige-er-dette-et-uvanlig-syn Anonymkode: acb99...a46 Fornuftig 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal vi bruke hjelm til alt? Hvor mye skal vi overbeskytte barna? Vi får begynne med leggbeskyttere også. Aking ender ofte i myk snø også, syns ikke det er så mange hodeskader akuratt Anonymkode: 89ac1...5e9 Overbeskytte? Aking kan faktisk ofte foregå i "ulendt" terreng hvor det er lettere å gå på hard snø om vinteren, enn å gå der uten snøen, ellers i året. Hjelmer har vel en klips som kan løsne hvis man setter seg fast i et tre. Det er uansett bedre å overbeskytte barna i en sånn situasjon, enn det er å "underbeskytte". Det skjer ake-ulykker som ender i hodeskader. Det samme med sykkel-ulykker. Og ride-ulykker. Jeg kjenner to som har vært utsatt for sykkel-ulykker og ei som har vært utsatt for ake-ulykke. De to på sykkel...en med hjelm og en uten. Han med hjelm gikk det bra med, hun uten hjelm fikk varige mèn. Hun som ble utsatt for ake-ulykke brukte ikke hjelm. Hun brakk ryggen, ikke hodeskade, men dog. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #10 Skrevet 17. februar 2016 1 minutt siden, Millimani skrev: Fornuftig Overbeskytte? Aking kan faktisk ofte foregå i "ulendt" terreng hvor det er lettere å gå på hard snø om vinteren, enn å gå der uten snøen, ellers i året. Hjelmer har vel en klips som kan løsne hvis man setter seg fast i et tre. Det er uansett bedre å overbeskytte barna i en sånn situasjon, enn det er å "underbeskytte". Det skjer ake-ulykker som ender i hodeskader. Det samme med sykkel-ulykker. Og ride-ulykker. Jeg kjenner to som har vært utsatt for sykkel-ulykker og ei som har vært utsatt for ake-ulykke. De to på sykkel...en med hjelm og en uten. Han med hjelm gikk det bra med, hun uten hjelm fikk varige mèn. Hun som ble utsatt for ake-ulykke brukte ikke hjelm. Hun brakk ryggen, ikke hodeskade, men dog. Men altså, man kan da helt fint la være å ake i ulendt terreng? Det er nok av bakker å velge her til lands, man MÅ ikke ake i den bakken som går rett ut i steinrøysen.. Som du selv sier, man kan pådra seg stygge skader som ryggbrudd også, som ikke løses av hjelm. Er det ikke bedre å bare velge en trygg akebakke, enn å skulle pakke ungene inn i hjelmer og ryggskinner og kne/albubeskyttere, og ikke minst tannbeskyttere? Anonymkode: c14e2...35e 3
Millimani Skrevet 17. februar 2016 #11 Skrevet 17. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men altså, man kan da helt fint la være å ake i ulendt terreng? Det er nok av bakker å velge her til lands, man MÅ ikke ake i den bakken som går rett ut i steinrøysen.. Som du selv sier, man kan pådra seg stygge skader som ryggbrudd også, som ikke løses av hjelm. Er det ikke bedre å bare velge en trygg akebakke, enn å skulle pakke ungene inn i hjelmer og ryggskinner og kne/albubeskyttere, og ikke minst tannbeskyttere? Anonymkode: c14e2...35e Det kan jo være at der barna aker så er det bare ulendt terreng, dette kan være ved å ake i en bakke ved et ski-senter f.eks... Jo bedre barna beskyttes jo bedre er det. Men voksne er ikke gode rolle-modeller i forhold til f.eks. sykkel, hvor mange av de voksne ikke bruker hjelm.
tussi680 Skrevet 17. februar 2016 #12 Skrevet 17. februar 2016 Altså, det spørs hvor en aker hen!!!!! Ser voksne at det er en liten fare for aking der, så la det være forbudt da vel!!!????? Himmel og hav, dette samfunnet er så forbask... overbeskyttende at jeg har ikke ord! Er av den eldre generasjon, og vi akte og koste oss både her og der men fikk aldri lov til å ake der det var farlig, da ble det passet på av en voksen rett og slett. Men da turde vi ikke å ake og fant oss en annen plass, så enkelt var det. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #13 Skrevet 17. februar 2016 1 minutt siden, Millimani skrev: Det kan jo være at der barna aker så er det bare ulendt terreng, dette kan være ved å ake i en bakke ved et ski-senter f.eks... Jo bedre barna beskyttes jo bedre er det. Men voksne er ikke gode rolle-modeller i forhold til f.eks. sykkel, hvor mange av de voksne ikke bruker hjelm. Akkurat den der er vel temmelig omdiskutert. Det har vært en god del såkalte eksperter som har uttalt seg om at det å overbeskytte barna gir usikre og redde barn. Å gi barna inntrykk av at alt er farlig, og aldri la dem prøve seg på noe som helst som kan medføre fysisk skade uten å pakke dem inn i bomull, er å gjøre ungen en bjørnetjeneste. Unger må få lov til å slå seg innimellom. Selvsagt med måte!! Men man skal ikke nekte unger å klatre i lave trær, eller nekte dem å balansere på murkanten, osv. Da får man heller se an akebakken. Er det bare farlige steder å ake, reis et annet sted, eller la være å ake. Anonymkode: c14e2...35e 3
ss82 Skrevet 17. februar 2016 #14 Skrevet 17. februar 2016 Har mer tro på å lære barn å være forsiktige og ikke la dem ake på farlige steder. Enig i at disse akemattene uten styringsmuligheter er skumle! Det er bevist at syklister med hjelm sykler fortere og tar mer sjanser enn syklister uten hjelm, dette samme kan sikkert være tilfelle for aking også. Man kan skade seg stygt med hjelm også, ryggskader f.eks., så det kan fort gi en falsk trygghet. 3
Honey Dew Skrevet 17. februar 2016 #15 Skrevet 17. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjelm burde være påbudt i matbutikken. Tunge varer fra høye hyller faller stadig på kunder! Anonymkode: cd654...3c1 For ikke å snakke om at en kan få en meteoritt i hodet når man går ut
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #16 Skrevet 17. februar 2016 4 minutter siden, Honey Dew skrev: For ikke å snakke om at en kan få en meteoritt i hodet når man går ut Skal vi ikke bare slutte å bruke sykkelhjelm også da? Og bilbelte, mange syntes jo det var helt teit når det først kom. Forskjell på å gå ut døra og ake i 50 km/t ned en bakke mot trær og bilveier. Anonymkode: 34894...f26 2
Gjest Belle âme Skrevet 17. februar 2016 #17 Skrevet 17. februar 2016 Eg er så glad eg ikkje er lita i dag😄 Eg akte ned fjell på ein bosspose uten beskyttelse! Det var tider det. Skal ein bruke hjelm når ein køyrer bil? Hjelm når ein sover, kan faktisk risikere å falle av senga. Hjelm når ein går ute, ting har faktisk falt ned fra tak og drept folk. Hysteri til 1000.
Beltedyr Skrevet 17. februar 2016 #18 Skrevet 17. februar 2016 7 minutter siden, Honey Dew skrev: For ikke å snakke om at en kan få en meteoritt i hodet når man går ut Problemet er at de fleste ulykker skjer i hjemmet. Så det er best å aldri være hjemme! 5
MapleSirup Skrevet 17. februar 2016 #19 Skrevet 17. februar 2016 De (vi, alle) bruker hjelm i alpinbakken. Det er nøyaktig samme forhold som i de fleste akebakker. Jeg synes det er ren fornuft. 2
MapleSirup Skrevet 17. februar 2016 #20 Skrevet 17. februar 2016 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjelmen kan utgjøre en like stor fare som selve akingen. Hjelp blir blant annet frarådet fordi den kan hekte seg fast i trær o.l, så barnet blir kvalt av hjelmen. Man kan også pådra seg nakkeskader om hjelmen er for tung. Det er da langt bedre å se an akebakken og la være å ake på steder hvor det er stor fare for å ake inn i ting, og hvor man får for stor fart. Anonymkode: c14e2...35e Synes du hjelm i alpinanlegg er en uting? Endret 17. februar 2016 av MapleSirup
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå