Gå til innhold

Er det billigere å bo i enebolig enn leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man kjøper leilighet så er det ofte både fellesgjeld og felleskostnader som ofte utgjør betydelige summer. Har sett leiligheter som er taksert til 800.000,- men med FG er prisen 1,5 millioner. Da må du jo ha lån på 1,5 millioner? Og betale rente av et lån på 1,5 millioner, selv om leiligheten egentlig bare er verdt 800k?

På samme leilighet er det også svimlende 7.000,-/mnd i fellesutgifter! Det er jo helt urimelig mye?

Finner også et hus til 1,7 millioner. Det er en enebolig, så der er det ikke fellesgjeld og felleskostnader, men kommunale avgifter på 9k /året. Så kommer jo utgifter på huset, men det er jo ikke fast hver mnd, og når man kjøper en enebolig så har man vel en bufferkonto til sånne ting tenker jeg...

Er det da smartest (tenker rent økonomisk) å kjøpe huset? Jeg vet jo at man har utgifter som strøm, forsikring, internett, tv, etc, men dette er vel utgifter du er klar over og har med i budsjettet ditt.

Anonymkode: aa5e7...3d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det kommer an på , men generelt er jo vedlikeholdskostnadene i enebolig langt mer uforutsigbare enn i leilighet.

Borettslag er det beste dersom man har sårbar økonomi. Da er alle stor ting felles. Nyebad, vinduer, tak etc.

I enebolig er det jo bare en eier.

Anonymkode: 8f22d...342

• Liker 3
Skrevet

Uansett hva man velger så er det viktig å ikke kjøpe over evne, tror jeg. Noen ganger så må man bare innse at man har ikke råd til boligdrømmen og heller nøyes med noe billigere og enklere.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

det kommer an på , men generelt er jo vedlikeholdskostnadene i enebolig langt mer uforutsigbare enn i leilighet.

Borettslag er det beste dersom man har sårbar økonomi. Da er alle stor ting felles. Nyebad, vinduer, tak etc.

I enebolig er det jo bare en eier.

Anonymkode: 8f22d...342

Ja, har tenkt litt sånn frem til nå selv..

Tar du de 7k du ville brukt på fellesutgifter og legger de inn på en bufferkonto hver mnd så tror jeg sjansen for at du går på en skikkelig smell er heller liten altså.. Mye dekkes jo også av forsikring om det er noe akutt, og ting som nytt bad vet man jo gjerne om at man trenger/ønsker i god tid sånn at man får spart opp..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Utrolig vanskelig når det er så mange variabler. Det er lett å tenke seg at felleskostnader gjør at det blir dyrt, men viktig å huske på at dette dekker nødvendige utgifter som du må ta alene ved å f.eks være selveier på et hus eller leilighet.

Er det priseksemplet på huset du nevner i samme område? Det var veldig billig i forhold til leiligheteksemplet ditt. Jeg er fristet til å tro at huset ikke har like god standard om det ligger i samme området. Er det behov for omfattende vedlikehold og renovasjon her?

Jeg vil tro den største fordelen og igrunn det som avgjør om folk kjøper hus, eller selveier, er at man får 100% råderett over eiendommen. Du slipper å forholde deg til styre, naboer og slikt. Det krever igjen at du får mer ansvar og må selv sette av penger til nødvendige tiltak. Så en liten bufferkonto er ikke nok. Det må stadig settes av penger til nødvendig vedlikehold av hus. 

På et 20 års perspektiv så er det ikke unormalt å ta høyde for at man må pusse opp bad, kjøkken, tak, kledning og lignende, selv på et nytt hus. Allerede her kan vi snakke millionbeløp. Selv om et nytt hus burde holde i 20 år før dette er nødvendig, men man vet aldri. Kjøper man et hus som er 10-30 år gammelt kan man risikere å få alt dette pluss litt til. Så med hus er det ikke nok å bare betale ned på lånet som regel. Og det krever vel noe mer penger enn å drifte enn hva en leilighet vil koste.

Endret av debattanten
  • Liker 3
Skrevet

Man bør ikke sette alle sine penger i eiga bolig, tror jeg.

Skrevet

Umulig å gå et entydig svar med så mange variabler. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man kjøper leilighet så er det ofte både fellesgjeld og felleskostnader som ofte utgjør betydelige summer. Har sett leiligheter som er taksert til 800.000,- men med FG er prisen 1,5 millioner. Da må du jo ha lån på 1,5 millioner? Og betale rente av et lån på 1,5 millioner, selv om leiligheten egentlig bare er verdt 800k?

Leiligheten er verdt summen av kjøpspris og fellesgjeld. Dersom fellesgjelden hadde vært 0 ville kjøpsprisen vært 1,5 millioner. Etter hvert som fellesgjelden blir nedbetalt vil kjøpsprisen på leiligheten øke.

På samme leilighet er det også svimlende 7.000,-/mnd i fellesutgifter! Det er jo helt urimelig mye?

Fellesutgiftene er summen av fellesgjeld (avdrag og renter) og andre kostnader som f.eks. forsikring, kommunale avgifter, oppvarming, varmtvann, strøm til fellesarealer, brøyting, internett, tv etc.

Om 7000 er mye eller lite er vanskelig å si uten å vite konkret hva fellesutgiftene skal dekke. F.eks. vil et lånebeløp på fellesgjeld på 700.000 med 3,5% rente over 20 år være 4000 kr per måned. 

Er det da smartest (tenker rent økonomisk) å kjøpe huset? Jeg vet jo at man har utgifter som strøm, forsikring, internett, tv, etc, men dette er vel utgifter du er klar over og har med i budsjettet ditt.

Mye av dette er utgifter som normalt dekkes av fellesutgiftene. Hva som lønner seg er vanskelig å si uten å finregne på tallene.

Anonymkode: 047f5...089

Skrevet

Dersom du har en leilighet med 700 000 i fellesgjeld og 7000 i månedlige fellesutgifter, er sannsynligvis en stor andel av dette nettopp nedbetaling av fellesgjelden. Du betaler normalt ikke mer på dette lånet utenom. Ditt personlige lån som du betaler til banken er kun på de 800 000 (minus EK). Generelt er leilighet langt mer forutsigbart utgifts- og vedlikeholdsmessig. Ingen regel uten unntak, men vil du bo billigst mulig (utenom lån) bør du velge leilighet. 

• Liker 3
Skrevet

De 7000 er jo blant annet nedbetaling av fellesgjelda jo, så utenom det og ditt eget lån så er det jo ikke boutgifter. 

Anonymkode: 28753...5af

• Liker 1
Skrevet

TS her!

Jeg var faktisk ikke klar over at felleskostnader inkluderte nedbetaling av fellesgjeld! Betyr det da at man "bare" trenger et lån på 800k for å kjøpe leiligheten? 

Så hvis jeg har forstått dere riktig så er leiligheten da 7k/mnd + boliglånet på 800k (+ Tv, internett, strøm, etc som ikke blir dekket av fellesgjelden), mens huset er boliglån på 1,5 m + utgifter som strøm, tv, etc + kommunale avgifter + skader/reprasjon/oppussing av huset? 

Er vanskelig å bli klok på dette syntes jeg :fnise:

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her!

Jeg var faktisk ikke klar over at felleskostnader inkluderte nedbetaling av fellesgjeld! Betyr det da at man "bare" trenger et lån på 800k for å kjøpe leiligheten? 

Så hvis jeg har forstått dere riktig så er leiligheten da 7k/mnd + boliglånet på 800k (+ Tv, internett, strøm, etc som ikke blir dekket av fellesgjelden), mens huset er boliglån på 1,5 m + utgifter som strøm, tv, etc + kommunale avgifter + skader/reprasjon/oppussing av huset? 

Felleskostnadene dekker fellesgjeld ja. Man tar ikke opp ekstra lån for fellesgjelden, med mindre borettslaget har mulighet for individuell nedbetaling av fellesgjeld. 

Korrekt det du har satt opp. Men mange har inkludert kabeltv, internett og måking/renovasjon innebakt i felleskostnadene. Det står som oftest oppklart i annonsene hva felleskostnadene er fordelt på. 

Anonymkode: d8688...1db

• Liker 2
Skrevet

Ja du har forstått det riktig nå :) 

En ting du bør tenke på når du ser på leilighet er om fellesutgiftene kommer til å øke i nær framtid. En sliten bygård med lave fellesutgifter bør få klokkene til å ringe. Vil bygården snart trenge nye bad/fasade/tak og vil du ha råd til en økning i fellesutgiftene? Styret i borettslaget kan opplyse deg om slike oppussingsplaner. Generelt har borettslagsleiligheter mindre uforutsette utgifter enn selveier hus har. Selv relativt nye hus kan fort trenge mye penger til utett tak/vannlekkasje etc.

Lykke til med hus/leilighetjakten :)

Skrevet

Vil tippe enebolig trenger mer oppvarming i form av høyere strømregning.

Anonymkode: c9336...018

• Liker 2
Skrevet

Til sammenligning så har jeg strømutgifter i borettslagsleiligheten på ca 300-400 kr mnd, i eneboligen var strømutgiftene (med varmepumpe, noe som reduserer strømregningen betraktelig) ca kr 1100 pr mnd. 

I eneboligen måtte jeg spare opp til fremtidig skifte av tak, ca kr 250 000, skifte av kledning, ca kr 700 000, nå i borettslagsleilighet betaler jeg felleskostnader, men ellers sparer kun til fremtidige reiser og annet kjekt, ikke tak, vinduer, kledning å slikt. 

Anonymkode: 27d98...111

• Liker 2
Skrevet

Eneboliger har høyere utgifter til det meste, som strøm, vann, renovasjon, vedlikehold. Man har jo også det utvendige, så det er ofte mer jobb enn om man bor i leilighet. Og som nevnt kan det fort bli dyrt om taket må skiftes eller dreneringen ikke fungerer som den skal. Fordelen er at man står veldig fritt når det gjelder ombygging innedørs og har muligheter til å bygge om utvendig også.

Fellesgjeld er ofte et rimelig lån, men man betaler ned sin andel ganske sakte og gjelden kan øke igjen om det blir vedtatt å investere f.eks. Noen steder får man lov til å betale ned raskere om man ønsker. Men borettslag og sameier har ofte veldig gode avtaler på kommunale ting som renovasjon og gjerne også oppvarming om de har fellesfyring. Varmtvann blir så godt som gratis og brukes gjerne til oppvarming også mange steder.

Og om man tenker salg er gjerne en leilighet litt lettere å selge enn en enebolig. Folk er mer skeptiske til en enebolig da det kan være veldig mange fallgruver som man ikke ser. Men dette kommer selvsagt an på hvor man bor. Stor forskjell på by og land her.

Det beste er kanskje å titte litt rundt og se hva man får for de pengene man har. Sett deg godt inn i det som har med fellsgjeld og økonomi å gjøre, slik at du unngår overraskelser. Banken din kan kanskje hjelpe til om du ikke har noen så spørre. Vi fikk i alle fall mange gode forklaringer hos kunderådgiveren i banken ang hva som van lønnsomt mht fellsgjelds sammenlignet med innskudd. Dette har jo i stor grad med hva man kan få i lån å gjøre også.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvor er det du kan kjøpe enebolig til 1.500.000 som er sammenlignbar med en leilighet?

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at du finner en enebolig som over lang tid er rimeligere enn en leilighet gitt at det er i samme område og at man ikke skofter vedlikehold. 

Felleskostnader inkluderer normalt det du ellers må betale selv som eier av enebolig + fellesgjeld. I dette ligger f. eks. vann, renovasjon, andre kommunale avgifter etc. Dette er som regel dyrere for en enebolig da man betaler alt selv siden man er tilknyttet som en selvstendig enhet. En enebolig er ofte også større og går over flere etasjer, og det er generelt flere rom å vedlikeholde. 

Strømutgifter er normalt sett en del høyere i enebolig versus leilighet. Har du skorstein må du betale for feiing. Du må sette bort snømåking av taket om du ikke tør/vil/kan ta det selv, og man har ansvar for å fjerne hengende istapper som potensielt kan innebære risiko for besøkende og andre. 

Du må sørge for alt av vedlikehold selv i enebolig, uten grupperabatter man gjerne kan få som beboer i leilighet.

Det noen glemmer i forhold til enebolig er at du også må betale for vedlikehold av uteområdet som tilhører tomta di. Det trenger ikke koste så mye om ambisjonene for en flott hage ikke er så høye, men de er der. Kort sagt, det er en del ting å huske på, som hver for seg ikke alltid medfører så store utgifter, men som samlet sett utgjør betydelige merkostnader sett opp mot det å eie en leilighet. I tillegg er det en del mer jobb. Selv i ditt eksempel er huset sannsynligvis dyrere, 9K i kommunale utgifter utgjør ikke alene det du ellers må betale - som strøm, TV/internett, betjening av lån - som gjerne er inkludert i en fellesgjeld for en leilighet. Om du setter deg ned og regner litt (og husker på at en god del av gjelden er innbakt i fellesutgiftene for leiligheten) så vil du nok ganske raskt se at du fort kommer opp i den samme summen hvis du eier en enebolig. 

Anonymkode: 386c5...7b9

Skrevet

Det er jo dyrere å bo i enebolig. 
En leilighet kan ha leilighet under, over og begge sidene --> får varme og du bruker mindre strøm.. 

En leilighet er ofte mye mindre enn en enebolig

Man får rabatt siden man har felles søppel osv.

Grunnen til at folk kjøper hus istedenfor leilighet handler vel mer om større plass og mulighet for flere barn.. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her!

Med leiligheten må du ha finansieringsbevis på 1,5 mill (banken må mene at du tåler å betale renter og lån på 1,5 mill), mens lånet du tar opp er 800.000. 

Og ja på sammenlikningen din

Anonymkode: 502fa...07f

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til sammenligning så har jeg strømutgifter i borettslagsleiligheten på ca 300-400 kr mnd, i eneboligen var strømutgiftene (med varmepumpe, noe som reduserer strømregningen betraktelig) ca kr 1100 pr mnd. 

I eneboligen måtte jeg spare opp til fremtidig skifte av tak, ca kr 250 000, skifte av kledning, ca kr 700 000, nå i borettslagsleilighet betaler jeg felleskostnader, men ellers sparer kun til fremtidige reiser og annet kjekt, ikke tak, vinduer, kledning å slikt. 

Anonymkode: 27d98...111

Angående strømregning; Eneboligen har varmepumpe og peis. Vil ikke det spare inn en god del? Spesielt med tanke på oppvarming og dyre vintermåneder?

I leiligheten så ser det ikke ut som strøm, internett og TV er inkludert. Har kopiert fra annonsen;

Felleskostnader kr. 7 502,- som inkluderer renter og avdrag fellesgjeld.
Kommunale avgifter, forretningsførsel, revisjon, bygningsforsikring, strøm fellesareal, vaktmester, vask av fellesareal, vedlikehold av heis.

Merker at jeg syntes det var veldig dyrt når det da er strøm, TV og internett i tillegg + lånet! 

Vi skal jo selvfølgelig se ann når tak og bekledning sist ble gjort noe med, sånn at vi vet om dette er noe som vi må forvente at må gjøres noe med fortløpende eller om vi har god tid til å spare opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...