Gå til innhold

Trenger råd fra hestefolk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en eldre kaldblodshoppe. Hun er høy på rang og virker veldig lite interessert i andre hester. Hun er veldig kosete med mennesker, men jeg har aldri sett henne kose eller ta kontakt med andre hester.Hun har gått i flokk før, men gikk stort sett for seg selv. Har også hatt henne i paddock alene (mer hester i nærheten), og det virker som at hun synes dette var helt greit.  Kan det være sånn at noen hester trives best alene i paddock, selv om hester egentlig er flokkdyr? Det føles jo så feil å velge dette framfor at hun skal stå i flokk. 

Anonymkode: 50bdd...499

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at det føles feil fordi man blir fortalt at alle hester trives best i flokk, og i Sverige er det til og med forbudt å ha hester alene. Men de er individer de også. Min hest står alene, og det har hun gjort de siste 15 årene. Før det hadde vi andre hester her, og hun var konstant stressa og aggressiv. Skulle banke dem, jage dem rundt, nekte dem mat (samme hvor langt unna hverandre vi plasserte maten) og bestemme hele tiden. Når vi ga mat inne var det tenna i veggen og hele hesten var så anspent at man så musklene stramme seg på siden av magen. 

Hun slappa rett og slett ikke av. Nå når hun står alene er hun rolig og avslappa og virker veldig fornøyd. Om hun møter andre hester biter hun dem. Så ja, gjør det som virker riktig for individet. Min er en eldre fjording, så de eldre hestene som er veldig høye i rang og opptatt av det blir kanskje drittlei av andre hester til slutt? 

Anonymkode: 6743f...87b

• Liker 1
Gjest Enhjørning
Skrevet

Ja jeg vil tro noen hester trives bedre alene i paddock enn i flokk, så lenge de har "naboer" :) På stallen forhesten min står så er noen i en liten flokk, noen går to og to også er det flere som står alene. Dette er de hestene som har vist at de ikke liker å gå med andre. De er jo ikke alene for de står tett og har på den måten selskap hele dagen :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...