Gå til innhold

Halvpanel/malestrie.


jossa

Anbefalte innlegg

Jeg skal male et rom der det er halvpanel nede på veggen og malestrie over.

(Hvitmalt panel i taket).

Blir og velge en lys farge, men er usikker på om jeg skal ha samme nyanse på begge

(både halvpanel og strie),

eller om jeg skal velge en litt mørkere nyanse på halvpanelen?

Noen forslag om farger som går godt i lag. (Skal ikke være så veldig stor forskjell).

Tenkte kanskje det kunne være fint å bruke akkurat samme farge. Det vil jo bli litt "forskjell"

i og med at det er forskjellig underlag, og kanskje forskjellig glansgrad.

Må kanskje bruke oljemaling på panelen....?

Fint å høre hva dere andre har erfart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Fargetips

Om man skal velge en farge med ulik glansgrad, eller to farger som går til hverandre er en smakssak. Samtidig må en ta hensyn til rommets størrelse.

Hentet fra IFI: "Bruk færrest mulig farger i små rom med mange dører. Med flere farger ville dørene stå som ”bokser”, mens én farge over alt ville virke kjedelig. Ulike glansgrader er brukt for å gi spenning. For å få en fargebrytning ble dørspeilene og håndtakene på garderobeskapene lasert."

Her er det brukt ulik glansgrad, men samme farge: http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/Ti...glans_entre.htm

Å gi fargevalg er vanskelig, for en farge som kan være fin hjemme hos noen, trenger langt i fra å være det andre plasser - grunnen er rommets plassering/lysforhold. Derfor bør man alltid lage oppstrøksprøver, for å sjekke en farge i rommet gjennom et døgn.

Skal jeg likevel våge meg på fargetips, så er grått veldig fint til f.eks. eikegulv. Liker også ulike hvitfarger.

Min anbefaling er å gå til en proff fargehandler, og få råd der. Kjøp med små malingsbokser, og lag oppstrøksprøve.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...