Gå til innhold

Hva er det folk er redd for med innvandring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt snakk om at hvis det blir for mange innvandrere så vil ikke Norge "norsk" lenger og vår kultur blir borte. Men... Kultur endrer seg hele tiden jo. Norge i dag er ikke som Norge på 1800-tallet. Hva er det folk vil egentlig? Vil dere ha et raserent Norge? Skal ikke Nordmen "blande" seg med innvandrere? Hva med de kulturelle endringene de går igjennom? Tror dere innvandere flytter fra sitt eget land uten å endre seg? De blir jo selvfølgelig påvirket av å bo i Norge hvis Norge er flink til å inkludere og integrere nye innbyggere. Jeg er venner med flere som har foreldre fra utlandet. De snakker og skriver perfekt norsk, har norske venner, kjenner vår kultur osv. Det eneste som gjør dem annerledes er at de har en annen hudfarge og har kjennskap til en andre kulturer i tillegg. 

England har hatt kjempe mye innvandring gjennom årene, men England er fremdeles England. Da jeg bodde i England ble jeg kjent med briter far mange forskjellige kulturelle bakgrunner og jeg følte ikke at de som var "mørk" ikke var Engelsk fordi foreldrene deres kom fra andre land. 

Anonymkode: 749cf...38c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At velferdsstaten (med tid og stunder) skal kollapse fullstendig.
 Norge har ikke råd til å ta inn alle og enhver som skal gå på trygd eller lignende.

Økende kriminalitet. Voldtekt, grov vold og ran - for å nevne noe.

At risiko for terror-aksjoner øker.

Anonymkode: 5164a...df1

• Liker 10
Skrevet

Helt enig med deg TS. Det du ikke ser derimot, er det praktiske.

Ja, innvandrere endrer seg og tar inn kulturen fra landet de er i. De blir altså integrerte. 

Problemet, er at det kommer altfor mange innvandrere på en gang. De kommer i flokker, de danner kontakter, og føler ikke presset til å bli integrert i samfunnet. Istedenfor blir ghettoer formert, og vi ender opp med situasjoner som i Malmö, Göteborg, og Stockholm. 

En innvandrer helt alene vil se seg nødt i å bli "norsk", en gruppe på 10 000 innvandrere føler ikke det samme presset.

Masseinnvandring i England begynte rundt 70-80 tallet, før det så var reglene mye mer strenge. 

Innvandring er flott det, men kun når det foregår i en liten grad.

Anonymkode: 4be6a...f1f

• Liker 8
Skrevet (endret)

Englend er fortsatt England ja.. Dette ser jo ut som en flott bydel. 

Dette er en av mange forhold jeg ikke liker med innvandring. Masse ålreite folk som kommer hit og som integreres bra i samfunnet. Jeg mener oppriktig at Norge har godt av litt andre kulturer og mangfold er flotte greier. Selv har jeg hatt kollegaer i fra alle verdensdeler og venner i fra Afghanistan. Det er ikke det som er problemet, at de kommer hit. Problemet er at det er for mange, på så altfor kort tid. Norge klarer ikke håndtere dem og de assimileres ikke godt nok inn i vårt samfunn. Det er altfor mange områder i byene hvor disse folkene samles og tviholder på sin steinaldertenking. Hadde vi tatt inn færre over lengre tid hvor de hadde blitt tvunget til å omgås nordmenn ville det ikke blitt så galt. 

Sånn som det er nå så får vi innvandrere og flyktninger som ikke blir integrert. Vi får da uro og kriminalitet i tillegg til at velferdssamfunnet vi kjenner til slutt vil gå i dass. Norge har ikke råd til dette heller. 

Endret av debattanten
  • Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg TS. Det du ikke ser derimot, er det praktiske.

Ja, innvandrere endrer seg og tar inn kulturen fra landet de er i. De blir altså integrerte. 

Problemet, er at det kommer altfor mange innvandrere på en gang. De kommer i flokker, de danner kontakter, og føler ikke presset til å bli integrert i samfunnet. Istedenfor blir ghettoer formert, og vi ender opp med situasjoner som i Malmö, Göteborg, og Stockholm. 

En innvandrer helt alene vil se seg nødt i å bli "norsk", en gruppe på 10 000 innvandrere føler ikke det samme presset.

Masseinnvandring i England begynte rundt 70-80 tallet, før det så var reglene mye mer strenge. 

Innvandring er flott det, men kun når det foregår i en liten grad.

Dette er et godt poeng. :) 
Man vil jo ikke at det skal bli "oss" og "dem" i vårt eget land. Det er vel litt slik nå, men om det kommer for mange på en gang så kan det være at innvandrere danner seg innvandrergrupper og ikke føler at de må sosialisere seg med nordmenn. 

Integrering er viktig. Vi må ha ett samfunn, ikke ghettoer med folk som er "outsidere". 

Men her syntes jeg at Norge må bli flinkere. Venninnen min sin far er Afrikaner og hans familie ble integrert gjennom norske kristne. Han ble kjent med folk gjennom kirkemiljøet og fikk barnepass til barna der, slik at de fikk tilbringe tid med norske familier på den måten. 
Det er ikke mange etnisk norske muslimer som kan gjøre det samme da. :/

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt snakk om at hvis det blir for mange innvandrere så vil ikke Norge "norsk" lenger og vår kultur blir borte. Men... Kultur endrer seg hele tiden jo. Norge i dag er ikke som Norge på 1800-tallet. Hva er det folk vil egentlig? Vil dere ha et raserent Norge? Skal ikke Nordmen "blande" seg med innvandrere? Hva med de kulturelle endringene de går igjennom? Tror dere innvandere flytter fra sitt eget land uten å endre seg? De blir jo selvfølgelig påvirket av å bo i Norge hvis Norge er flink til å inkludere og integrere nye innbyggere. Jeg er venner med flere som har foreldre fra utlandet. De snakker og skriver perfekt norsk, har norske venner, kjenner vår kultur osv. Det eneste som gjør dem annerledes er at de har en annen hudfarge og har kjennskap til en andre kulturer i tillegg. 

England har hatt kjempe mye innvandring gjennom årene, men England er fremdeles England. Da jeg bodde i England ble jeg kjent med briter far mange forskjellige kulturelle bakgrunner og jeg følte ikke at de som var "mørk" ikke var Engelsk fordi foreldrene deres kom fra andre land. 

Det var engang et land som ble kat midtøstens Sveits. Ca 4 mill. Innbyggere. Populært reisemål og yrende liv. Arabiske unge sudenter reist dit for å studere pga gode skoler og relativ frihet.Etter en krig i nabolandet Israel kom det på kort tid 300.000 palestinske flyktninger. Muslimandelen passerte tippepunktet. Så begynte volden og bombene. Landet er selvfølgelig Libanon og Hizbollah holder regjeringen som gisler. Landet er i praksis krig og elendighet. Kjenner vi til andre land med ca.4 mill. Innbyggere som er svake for palestinerer og opplever en demografisk omveltning. Beiruts skjebne mellom 65 og 85 burde være pensum.

Anonymkode: 9428d...9bf

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et godt poeng. :) 
Man vil jo ikke at det skal bli "oss" og "dem" i vårt eget land. Det er vel litt slik nå, men om det kommer for mange på en gang så kan det være at innvandrere danner seg innvandrergrupper og ikke føler at de må sosialisere seg med nordmenn. 

Integrering er viktig. Vi må ha ett samfunn, ikke ghettoer med folk som er "outsidere". 

Men her syntes jeg at Norge må bli flinkere. Venninnen min sin far er Afrikaner og hans familie ble integrert gjennom norske kristne. Han ble kjent med folk gjennom kirkemiljøet og fikk barnepass til barna der, slik at de fikk tilbringe tid med norske familier på den måten. 
Det er ikke mange etnisk norske muslimer som kan gjøre det samme da. :/

Det er ikke noe Norge må bli flinkere på. Det er ikke der problemet ligger. 

Poenget er at det må bli færre innvandrere. Integrering er en naturlig prosess, det har ikke noe å si hva slags integreringsprosess landet har om innvandrere som kommer inn i året overstiger den årlige befolkningsveksten (ved fødsel). Om det skjer, så har vi et stort problem.

• Liker 2
Skrevet

at mamma ikke lenger tør gå alene ute på kveldstid pga den kraftige økninga i voldtekter og ran.

• Liker 4
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe Norge må bli flinkere på. Det er ikke der problemet ligger. 

Poenget er at det må bli færre innvandrere. Integrering er en naturlig prosess, det har ikke noe å si hva slags integreringsprosess landet har om innvandrere som kommer inn i året overstiger den årlige befolkningsveksten (ved fødsel). Om det skjer, så har vi et stort problem.

Den "norske" befolkningen har ikke økt siden 1975. All økning siden da ER innvandring.

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, debattanten skrev:

Englend er fortsatt England ja.. Dette ser jo ut som en flott bydel. 

Har aldri vært i Luton. Jeg har bodd i Colchester og York. 

Jeg ser jo her at det er dårlig oppførsel fra muslimene, men samtidig så syntes jeg at de kristne her med vilje provoserte dem. Muslimene burde ikke si stygge ting, dytte dem osv. Men de kristne var ikke uskyldig i dette. De virker som rasister som hater muslimer. Det var jo tydelig at videoen handlet om å vise muslimer i et dårlig lys. 

Jeg er ikke religiøst selv. Jeg syns ofte at det er religiøse mennesker som lager mest problemer. 

Men for all del, man har fult rett til å gå igjennom gatene med kors. Men deres motivasjon var jo tydeligvis for å provosere. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke alle innvandrere som ønsker å integrere seg. 

Anonymkode: f41d1...cda

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri vært i Luton. Jeg har bodd i Colchester og York. 

Jeg ser jo her at det er dårlig oppførsel fra muslimene, men samtidig så syntes jeg at de kristne her med vilje provoserte dem. Muslimene burde ikke si stygge ting, dytte dem osv. Men de kristne var ikke uskyldig i dette. De virker som rasister som hater muslimer. Det var jo tydelig at videoen handlet om å vise muslimer i et dårlig lys. 

Jeg er ikke religiøst selv. Jeg syns ofte at det er religiøse mennesker som lager mest problemer. 

Men for all del, man har fult rett til å gå igjennom gatene med kors. Men deres motivasjon var jo tydeligvis for å provosere. 

Ja, jeg skal være enig med deg der. Disse som gikk kors i protest er nok ikke helt i vater de heller kanskje. Så en helt nøytral video vil jeg nok ikke kalle det. Likevel, det foregår nok ugreie ting i det området selv for de som ikke provoserer med vilje. Som vi ser i andre Europeiske storbyer, Malmø f.eks som stadig nevnes. 
Heldigvis har det ikke blitt helt crazy i Norge, men det er nok av tendenser til dårlig integrering. 

Skrevet

Mer smitte. Mer spredning av barn, som igjen drar med seg smitte. For mye mennesker. 

Anonymkode: 21d5b...7a7

• Liker 1
Skrevet

Til mange innvandringsvennliges overraskelse handler ikke frykten for innvandring om verken hudfarge, religion eller velferdsgoder. Det handler heller ikke om brunost, langrenn eller norsk med eller uten aksent. Dette er bare vikarierende og nærliggende argumenter fordi mange ikke klarer å identifisere og uttrykke sin egentlige frykt.

Frykten handler om at den demografiske endringen som skjer, vil føre til at uformelle samfunnsnormer endrer seg fordi innvandringen skjer i relativt stor skala fra én og samme kulturkrets.

Etter hvert vil også formelle normer (lover) følge etter som en naturlig konsekvens, og da er det ingen vei tilbake.

Ungdomsskolen i et innvandringstett området kan brukes som eksempel. At en skole med høy innvandrerandel er ikke i seg selv et problem, problemet oppstår når innvandrerne er fra samme kulturkrets, da er det ikke lenger kulturelt mangfold selv om innvandringsandelen kan være 90%. De få etnisk norske elevene på disse skolene sosialiseres inn i et normativt system som man kjenner igjen i patrialkalske konservative land. Særlig madonna-hore-problemtaikken er særlig fremtredende og ekstremt forsterket. Den sosiale kontrollen og sanksjonene som i øyeblikket er konsentrert i enkelte miljøer, kan fort spre seg til andre deler av samfunnet, når generasjoner vokser til og migrasjonen fra samme deler av verden fortsetter.

For gi eksempler på uformelle normer som fryktes endres kan man bruke synet på vold og seksualitet som er aktuelt i nyhetsbildet nå. I Norge i dag kan en mann bli straffet, både formelt og sanksjonert uformelt, for å voldta sin kone. I mange kulturkretser er dette en begrepsmessig umulighet. Mange innvandrer mener oppriktig at en mann har rett til å ha sex med sin kone, så voldtekt er ikke mulig. Kommer det to innvandrere er ikke dette noe problem, de vil omvendes i sitt syn etterhvert. Kommer det derimot 200.000 blir det et problem, fordi antallet i seg selv sementerer normens gyldighet.

Et annet eksempel er synet på homofile/lesbiske/transkjønnede. Innvandrer viser disse respekt fordi loven "tvinger" de til det, ikke fordi de etisk og moralsk fortjener respekt. Forsvinner loven, så forsvinner også respekten. Og en lov hviler ikke på annet enn hva som er gjeldende norm i befolkningen i øyeblikket. Med den type migrasjon som man nå ser, kan slike lover meget vel stå for fall. Ekstra vanskelig er det når fremmede holdninger begrunnes og motiveres ut fra religiøse forhold, fordi religiøse doktriner er uangripelige og allmenngyldige og kan derfor ikke "integreres bort". Dette eksemplet er overførbart til svært mange områder.

Et annet eksempel er definisjonen på likestilling. Allerede nå kan man se en endring i hva folk legger i dette uttrykket. Tradisjonelt har likestilling betydd kampen for gjøre kjønn irrelevent som faktor i muligheten for livsutfoldelse. Innvandrere har med seg holdninger som påvirker definisjonen, som har blitt noe sånn som: "menn og kvinner er forskjellige og har forskjellige roller i livet/samfunnet, likestilling handler om å verdsette disse to rollene like mye". Denne holdningen har allerede nå smittet over på svært mange etnisk norske, og som gjør at kampen for likestilling i fremtiden blir en stupbratt oppoverbakke.

Likevel er det endringer i sosiale spilleregler som kanskje føles mest innvaderende. Uskrevne regler om skikk og bruk, uskrevne regler om utfoldelse i det offentlige rom, uskrevne regler om omgang mellom kjønn som alle er i endring i mer konservativ retning. Den sosiale kontrollen som dominierer i konservative miljøer påvirker også majoritetsbefolkningen, kanskje uten å være så bevisst på det selv.

Jeg kunne ramset opp veldig mange flere eksempler, særlig innen felt som arv og familierettslige spørsmål, men dere skjønner sikkert poenget. Det er altså ikke innvandringen i seg selv som er et problem, det er antallet og den kommer fra ett sted, noe som ikke gir den positivet multikuturelle effekt man for eksempel ser i New York.

Anonymkode: 7450e...2f6

• Liker 7
Skrevet

Når Norge begynner å føye seg dem, så begynner det å bli uhyggelig.  Ikke alle vil integrere seg heller og mange har dårlig kvinnesyn. Må være oppmerksom på hvem vi slipper inn i landet vårt.

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den "norske" befolkningen har ikke økt siden 1975. All økning siden da ER innvandring.

Tull. Det blir født ca 20.000 flere mennesker enn det dør hvert eneste år. Og det ser ikke ut til at det vil endre seg på lang tid.

http://ssb.no/befolkning/statistikker/folkfram

Skrevet
2 minutter siden, Tvist skrev:

Tull. Det blir født ca 20.000 flere mennesker enn det dør hvert eneste år. Og det ser ikke ut til at det vil endre seg på lang tid.

Jepp. Men hvem føder dem. Faktum er at uten innvandring ville folkemengden I Norge vært identisk med 1975

http://www.nettavisen.no/nyheter/--innvandring-er-ett-av-de-viktigste-sprsmalene-for-norges-framtid/3423131295.html

Lav fødselsrate
Lurås har studert Statistisk sentralbyrås (SSB) estimater for befolkningsvekst i Norge. Ifølge Lurås hadde Norge en befolkning på fire millioner innbyggere i 1975, og omtrent alle var etniske nordmenn. Men som følge av en gjennomsnittlig fødselsrate på under to barn per norske kvinne, hvilket betyr at en ikke makter å øke befolkningen, har det meste av netto befolkningsveksten i Norge kommet fra innvandring siden den tid.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Tvist skrev:

Som du selv ser i statistikken du linker til:
Samlet fruktbarhetstall: 1,80

Med andre ord så får hvert par i norge 1.8 barn i snitt. Nordmenn drar heller dette snittet ned enn opp da veldig mange innvandrere har både 3, 4 og 5 barn.

Anonymkode: ea903...8a1

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du selv ser i statistikken du linker til:
Samlet fruktbarhetstall: 1,80

Med andre ord så får hvert par i norge 1.8 barn i snitt. Nordmenn drar heller dette snittet ned enn opp da veldig mange innvandrere har både 3, 4 og 5 barn.

Anonymkode: ea903...8a1

Eller våre ny tsjetsjenske naboer med 7 barn. Og vips gikk andelen muslimer på vår grunnskole opp fra 3% til 10%.:fnise:

• Liker 2
Skrevet

For min del er det kombinasjonen av dårligere økonomiske tider trolig vil medføre kutt i velferdsgoder osv. samtidig som vi nå får en enda større gruppe folk til landet som vi ikke har jobber til, og vil slite veldig med å få integrert skikkelig. Vi vet også at mange av disse gruppene er voldsomt overrepresentert på flere kriminalitetsstatistikker og at veldig store andeler går på trygd eller lignende. Dermed tror jeg at innvandringen vil forsterke de økonomiske problemene fremover, samtidig som dårligere velferdsgoder og nedgangstider vil forsterke tendensen vi ser til overrepresentasjon i kriminalitetsstatistikkene. Dermed er det fare for veldig mye mer konflikt og utrygghet fremover. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...