AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #1 Skrevet 16. februar 2016 Ordforrådet mitt er begrenset idag, og det samme er hukommelsen, så i mangel på bedre ord bruker jeg ordet ''angrepet''. Rett gjerne på meg om det er feil. Idag på skolen satt jeg med noen jenter i klassen og vi bare snakka. Jeg vet ikke hva eller hvordan, men jeg sa noe om at ''mennesker ødelegger nesten alt de rører'', og da brøt hun ene ut ''hva snakker du om det er helt feil''. Da forsvarte jeg meg med at ''Mennesker ødelegger jo alt de rører. Vi utrydder dyrearter, dreper både oss selv, dyr, naturen og jorda generelt. Bruk fantasien nå; Hvis vi får kontakt med vesen på en annen planet ødelegger vi helt sikkert de også, fordi vi er så nysgjerrige.'' Da klikka ho nærmest helt på meg og sa at det er feil og at det er andre mennesker som gjør slike ting og ikke vi. Jeg forsvarte meg da med at ''Jo, selv vi, du, jeg og den ved siden av deg, ødelegger ting på sin måte. Vi kjører bil og buss. Vi spiser kjøtt og brekker av pinner fra trær i tillegg til å tråkke på små insekter. Ja selv når vi jakter ødelegger vi.'' Jeg husker ikke hva eller hvordan, men så kom vi over på å snakke om at jeg ikke vil spise kjøtt fordi jeg syns ikke vi har mer rett til å leve enn dyrene vi dreper. Da blander plutselig venninna mi seg inn i diskusjonen og rotter seg sammen med denne jenta jeg diskuterte med. Hun begynner å si masse rart imot meg og sier at det å dra på jakt og å drive med pelsdyroppdrett ikke er det samme som å spise dyr og at vi bare ikke lar dyra bli for mye. Greit nok at hun sier dette, hvis det faktisk hadde hvert hennes mening. Har kjent denne venninna mi i snart et år, og vi har snakka om dette før, så senest som i forrige uke, og da var jo hun totalt enig i alt jeg sa! Hva skjedde? Hvorfor forandra hun plutselig mening helt uten videre? Uansett, så forsvarte jeg meg med at ''Det å avle opp dyr, forså å drepe dem ikke er riktig etter min mening.'' Jeg syns det er synd på dyr som blir avla opp i drittmiljø og deretter blir mishandla. Da bryter hun andre jenta ut at dette ikke skjer i Norge. Nei, det skjer kanskje ikke i Norge så vidt vi vet, men det skjer i mange andre land? En kan ikke nekte for at menneskeheten har ødelagt utrolig mye i løpet av tiden vi har hvert her. Kanskje du og jeg ikke har gjort det, men andre har jo. Flere tusen har faktisk ødelagt mye. Uansett, så rotta disse to, pluss enda en seg mot meg og begynte med personangrep mot meg da(Jeg nevnte at jeg må spise kjøtt fordi jeg ble syk ifjor når jeg prøvde å ikke spise, og legen min sa jeg ikke kan slutte akkurat nå). Det jeg ble forundra over er at venninna mi, som ellers har veldig bra karakterer, er hyggelig, litt veslevoksen, men veldig grei, plutselig rotta seg sammen med de andre jentene. Jeg har lagt merke til at hun ofte er enig i det jeg sier når vi har diskusjon eller snakker sammen, men så fort vi er med andre ignorerer hun med og får meg til å virke helt dum foran andre. Jeg er ikke den typen som mener bare jeg selv har rett. Tvert imot, jeg skjønner at mennesker trenger kjøtt for å leve, men det er jo ikke helt feil at mennesker ødelegger mye. Personlig syns jeg det er rart å fornekte det. Det jeg reagerte på var at venninna mi diskuterte mot meg når hun var dønn seriøs helt enig i forrige på fredag!!! Føler hun ikke har egen mening, og dette får meg til å ikke ville diskutere med henne, noe jeg egentlig liker å gjøre. Jeg liker å være åpen å få i meg mer kunnskap, men det skjer liksom ikke når jeg er med henne. Er det meg det er noe galt med? Er jeg utrolig dum som mener dette og føler dette? Er bare litt frustrert så ville bare få ut dette. Takk til alle som gidder å lese dette her. Hilsen jente på 16 år Anonymkode: d5830...b96 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #2 Skrevet 16. februar 2016 Ikke tenk mer på det. Dette er saker som menneskeheten nok aldri kommer til å bli enige om. Anonymkode: 95df8...e87
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #3 Skrevet 16. februar 2016 Noe direkte fasitsvar er det vel ikke her. Jeg synes det er flott at dere diskuterer saker, og jeg synes du har mange gode argumenter. Det høres ut som venninna di ikke var helt med på diskusjonen, og var mer opptatt av hvem som mente hva og å ha rett selv, enn å være åpen for argumenter og diskutere sak. Det kan du enten prøve å ta opp med henne på tomannshånd, eller så kan du prøve å unngå å diskutere sånt når du er sammen med henne - litt avhengig av hvor gode venner dere er. Anonymkode: 172ff...92f 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #4 Skrevet 16. februar 2016 Det er jo ikke uvanlig at jente i din alder skifter mening om både det ene og det andre, tenker hun andre bare ble litt lei av at du er så bastant og veslevoksen i dine meninger. Anonymkode: 35600...216 1
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 16. februar 2016 #5 Skrevet 16. februar 2016 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke tenk mer på det. Dette er saker som menneskeheten nok aldri kommer til å bli enige om. Anonymkode: 95df8...e87 Det er masse menneskeheten aldri kommer til å bli enig om, men det betyr ikke at vi burde la det være å tenke på og diskutere. Hvor hadde vi da hvert? Over: Bastant og veslevoksen? Hun sier jo bare selv hva hun mener. Når en er 16 år burde det være mulig å diskutere på en ordentlig måte. Jeg var selv 16 ifjor, jeg kan ikke huske å ha oppført meg som disse Endret 16. februar 2016 av The Lost Dreamer
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #6 Skrevet 16. februar 2016 Beklager, men jeg hadde aldri taklet å ha en person som deg i min omgangskrets. For en bastant, arrogant og bedrevitende holdning du utviser. Du har ganske ekstreme meninger vedrørende disse temaene, og det er ikke rart at du vil møte motstand. Jeg synes det er helt OK å diskutere disse temaene - gitt at det foregår på en sivilisert måte. Det var da du som fyrte opp debatten. Du ville nok ikke fått så sterke reaksjoner dersom du hadde lagt frem disse tankene på en mer ydmyk måte. Mennesker har utrettet mye i verden. Både på godt og vondt. Å omtale mennesker (som gruppe) som en byrde som ikke gjør annet enn ødeleggelse må du vel forstå skaper reaksjoner. Når venninnen din sier at dette ikke gjelder dere så forstår jeg godt at hun reagerer når du bastant responderer med at hun er med på å ødelegge verden. Det kan oppleves som provoserende, og du var jo faktisk den som startet med å ta dette på et personlig nivå. Du kritiserte begge to, for å ødelegge verden, spise kjøtt etc. Du gjorde dem ansvarlige for alle ødeleggelsene i verden. Det er du som tok det personlig. Mennesker som har så ekstreme holdninger til kjøttindustrien (og dyr generelt) er umulig å ha en sivilisert debatt med. De tillegger sine egne meninger og holdninger på andre og opptrer som en moralsk vokter for andres valg. Anonymkode: 17099...007 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #7 Skrevet 16. februar 2016 43 minutter siden, The Lost Dreamer skrev: Det er masse menneskeheten aldri kommer til å bli enig om, men det betyr ikke at vi burde la det være å tenke på og diskutere. Hvor hadde vi da hvert? Over: Bastant og veslevoksen? Hun sier jo bare selv hva hun mener. Når en er 16 år burde det være mulig å diskutere på en ordentlig måte. Jeg var selv 16 ifjor, jeg kan ikke huske å ha oppført meg som disse Ja sa ikke at hun skulle drite i å diskutere det, men at hun skulle legge bak seg situasjonen som oppstod i dag. Anonymkode: 95df8...e87
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #8 Skrevet 16. februar 2016 Diskurterer man er man ofte uenig. Virker som veninna di skifta mening da. eller kansje hun sa seg enig tidligere fordi hun ikke liker å diskutere med deg? Anonymkode: 92faf...376 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #9 Skrevet 16. februar 2016 Hun gidder sikkert ikke diskutere med deg ellers, ikke alle liker å diskutere. Så hun syns sikkert det er lettere å jatte med deg når dere er alene. Men nå som temaet ble så stort fikk hun endelig en mulighet til å si sin mening. Er ikke verre enn det. Anonymkode: 8e674...498
globalagogo Skrevet 18. februar 2016 #10 Skrevet 18. februar 2016 Det finnes ingen fasit, men jeg er glad for å høre at dere diskuterer viktige saker. Det virker som om "alle" diskuterer blogg, sminke, trening og hairextentions for tiden. Fortsett å være interessert i verden 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #11 Skrevet 19. februar 2016 Vel, vi mennesker er destruktive. Det er ikke til å komme fra. Men når du bruker "brekker pinner av trær og tråkker på små insekter" som argument virker du temmelig ekstrem. Anonymkode: 8865e...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #12 Skrevet 19. februar 2016 Den 16.2.2016 at 20.48, AnonymBruker skrev: Beklager, men jeg hadde aldri taklet å ha en person som deg i min omgangskrets. For en bastant, arrogant og bedrevitende holdning du utviser. Du har ganske ekstreme meninger vedrørende disse temaene, og det er ikke rart at du vil møte motstand. Anonymkode: 17099...007 Er dette første gangen du møter en 16-åring? Anonymkode: 110b1...92d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå