AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #1 Skrevet 16. februar 2016 Jeg spiser magert, lavkalori. Har og kuttet ut brød, mel osv. den regla der. Den eneste snacksen jeg liker er peanutter. lager meg daglig noe peanutsnack, men da med fettredusert peanutmel, noen ganger litt peanutsmør i av den typen med 98%nøtter e.l.. Lagde en rett istad som da inneholdt ca 300 kcal. Den deler jeg i sikekrt 15 småbiter og har over flere dager. Den går vel under «sunn snacks» for en som spiser lavkalori??? eller er det sykt mye karbo der så jeg burde droppe det?? Er så usikker hva jeg skla kutte ut... har ikke akkurat lyst å spise ting med masse karbo heller. Men HVA skal man spise da!! salat og kyllingfilet????? Anonymkode: 0d15a...9ab
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #2 Skrevet 16. februar 2016 Hvorfor spiser du peanøtter hver dag vil du slanker deg? Kan du ikke begrense deg til en dag i uka? Det er masse kalorier i peanøtter. Anonymkode: e4970...7ff 1
penny_ Skrevet 16. februar 2016 #3 Skrevet 16. februar 2016 Blander du karbohydrater og kcal? Peanøtter inneholder 12,5 gram karbohydrater, men nesten 600 kcal per 100 gram. Det er ganske mye kalorier, men nøtter er sunt. Hvorfor går du på en lavkaloridiett?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #4 Skrevet 16. februar 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spiser du peanøtter hver dag vil du slanker deg? Kan du ikke begrense deg til en dag i uka? Det er masse kalorier i peanøtter. Anonymkode: e4970...7ff ja det var kanskje litt og ta i da Men jo, det er liksom den eneste snacksen jeg liker Holder meg langt under 1500kcal totalt ila dagen. Og som sagt bruker jeg ikke rene peanutter eller peanutsmør. Selvom selvsagt peanutmel og inneholder mye kcal. Anonymkode: 0d15a...9ab
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #5 Skrevet 16. februar 2016 18 minutter siden, penny_ skrev: Blander du karbohydrater og kcal? Peanøtter inneholder 12,5 gram karbohydrater, men nesten 600 kcal per 100 gram. Det er ganske mye kalorier, men nøtter er sunt. Hvorfor går du på en lavkaloridiett? om jeg blander det i skrivemåten eller inntaket? haha ja det er mye kalorier. Spurte nok litt teit.. Men tenkte mest, at så lenge jeg har kontroll på kaloriene jeg inntar i peanuttene, burde jeg og tenkte på karboene?? der er jeg ikke helt med.. prøvde lavkarbo men det ble for foy mas for meg Anonymkode: 0d15a...9ab
penny_ Skrevet 16. februar 2016 #6 Skrevet 16. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: om jeg blander det i skrivemåten eller inntaket? haha ja det er mye kalorier. Spurte nok litt teit.. Men tenkte mest, at så lenge jeg har kontroll på kaloriene jeg inntar i peanuttene, burde jeg og tenkte på karboene?? der er jeg ikke helt med.. prøvde lavkarbo men det ble for foy mas for meg Anonymkode: 0d15a...9ab Skal du ned i vekt?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #7 Skrevet 16. februar 2016 Et øyeblikk siden, penny_ skrev: Skal du ned i vekt? ja? ligger på 1200-1500kcal Anonymkode: 0d15a...9ab
Pringle Skrevet 16. februar 2016 #8 Skrevet 16. februar 2016 Ja, jeg tror også du blander sammen kalorier og karbohydrater. Du er nødt til å roe deg ned (ikke vondt ment) og skaffe deg skikkelig informasjon. Sånn som du gjør nå, stresser du masse uten å oppnå noe som helst (annet enn frustrasjon). Spiser du magert, kutter du veldig ned på fett, og da er peanøtter og peanøttsmør "bannlyst". De som spiser lavkarbo, kutter ut brød og mel. Det er ikke nødvendig å kutte ut noe, men det er viktig å vite hva du gjør, og hvorfor - og hvilken effekt det skal ha, sånn at du kan vite om det virker. Sunt er ikke nødvendigvis det samme som kalorifattig eller karbohydratfattig. En kort innføring: Maten vi spiser, inneholder kalorier, disse kommer i form av fett, karbohydrat og protein. Vi trenger en viss mengde av alle hver dag for å holde oss friske. Hver dag forbrenner kroppene våre kalorier (hjertet slår, vi puster, tenker, beveger oss, fordøyer mat, alt dette "koster" energi, eller kalorier). Hvis vi har blitt overvektige, har vi spist flere kalorier enn vi har greid å bruke opp. For å gå ned i vekt, må vi spise færre kalorier enn vi trenger. Vi må altså spise mindre, og/eller bevege oss mer. Men selv om vi skal ned i vekt, er vi nødt til å få i oss det vi trenger for å fortsatt være friske, opplagte og i godt humør. Derfor er det viktig å ikke kutte for mye, eller kutte ut alt vi liker og er vant til å spise. Vi må bare finne en mellomting som vi kan leve med. For de aller fleste er det mest effektivt å bare kutte litt ned på alt, men mest på veldig kaloritette matvarer, som brus, is, potetgull og sjokolade. Du skal fremdeles spise mat, bare litt mindre. Det er mange metoder for å hjelpe deg med, eller være sikker på, at du spiser mindre. Lavkarbo er én, fettfattig er en annen. Du kan telle kalorier, eller bruke tallerkenmodellen. Du kan slutte å spise kveldmat, eller du kan hoppe over frokosten. Ingen metode er mer eller mindre effektiv enn noen av de andre, men det er varierende hvor sunne de er, og hvor lette de er for den enkelte å følge, og alle kan jukses med. Hvis du jukser, eller du ikke klarer å holde deg til opplegget, vil det ikke fungere. Det viktige er derfor å finne en metode som passer deg. Du vil antageligvis ikke vite om en gitt metode passer deg før du har gitt den et ærlig forsøk. Uansett må du sjekke om det du gjør, virker. Vei deg jevnlig (jeg vil anbefale daglig) under samme betingelser - samme vekt, samme sted, samme tid, samme klær. Men vekt er ikke alt. Sitter klær løsere? Har du mer overskudd? Da gjør du det riktig. 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #9 Skrevet 16. februar 2016 13 minutter siden, Pringle skrev: Ja, jeg tror også du blander sammen kalorier og karbohydrater. Du er nødt til å roe deg ned (ikke vondt ment) og skaffe deg skikkelig informasjon. Sånn som du gjør nå, stresser du masse uten å oppnå noe som helst (annet enn frustrasjon). Spiser du magert, kutter du veldig ned på fett, og da er peanøtter og peanøttsmør "bannlyst". De som spiser lavkarbo, kutter ut brød og mel. Det er ikke nødvendig å kutte ut noe, men det er viktig å vite hva du gjør, og hvorfor - og hvilken effekt det skal ha, sånn at du kan vite om det virker. Sunt er ikke nødvendigvis det samme som kalorifattig eller karbohydratfattig. En kort innføring: Maten vi spiser, inneholder kalorier, disse kommer i form av fett, karbohydrat og protein. Vi trenger en viss mengde av alle hver dag for å holde oss friske. Hver dag forbrenner kroppene våre kalorier (hjertet slår, vi puster, tenker, beveger oss, fordøyer mat, alt dette "koster" energi, eller kalorier). Hvis vi har blitt overvektige, har vi spist flere kalorier enn vi har greid å bruke opp. For å gå ned i vekt, må vi spise færre kalorier enn vi trenger. Vi må altså spise mindre, og/eller bevege oss mer. Men selv om vi skal ned i vekt, er vi nødt til å få i oss det vi trenger for å fortsatt være friske, opplagte og i godt humør. Derfor er det viktig å ikke kutte for mye, eller kutte ut alt vi liker og er vant til å spise. Vi må bare finne en mellomting som vi kan leve med. For de aller fleste er det mest effektivt å bare kutte litt ned på alt, men mest på veldig kaloritette matvarer, som brus, is, potetgull og sjokolade. Du skal fremdeles spise mat, bare litt mindre. Det er mange metoder for å hjelpe deg med, eller være sikker på, at du spiser mindre. Lavkarbo er én, fettfattig er en annen. Du kan telle kalorier, eller bruke tallerkenmodellen. Du kan slutte å spise kveldmat, eller du kan hoppe over frokosten. Ingen metode er mer eller mindre effektiv enn noen av de andre, men det er varierende hvor sunne de er, og hvor lette de er for den enkelte å følge, og alle kan jukses med. Hvis du jukser, eller du ikke klarer å holde deg til opplegget, vil det ikke fungere. Det viktige er derfor å finne en metode som passer deg. Du vil antageligvis ikke vite om en gitt metode passer deg før du har gitt den et ærlig forsøk. Uansett må du sjekke om det du gjør, virker. Vei deg jevnlig (jeg vil anbefale daglig) under samme betingelser - samme vekt, samme sted, samme tid, samme klær. Men vekt er ikke alt. Sitter klær løsere? Har du mer overskudd? Da gjør du det riktig. Du unnskyld meg, men tror du jeg er helt blåst...? Jeg er klar over at sunt ikke er det samme. Men om jeg spiser 100 Kalorier nøtter så mener jeg det er bedrre enn 100 kalorier sjokkiis feks! NEI jeg blander ikke kalorier og karbohydrater her.......som jeg allerede har sagt. Dt er ett enkelt spørsmål. Jeg som spiser magert, lavkalori, MEN som eneste snack jeg liker er peanutter(som jeg har kontroll på inntaket kalorier jeg får i meg i mengden PEANØTTER) Burde jeg i TILLEGG tenke på karbohydratene det inneholder.. Det er liksom ikke store neven man skal spise før kaloriene er skyhlye når det kommer til nøtter! Jeg har faktisk ganske godt innsyn i sunn mat, og har gått drastisk ned i vekt tidligere. Men nå etter dette siste svangerskapet henger denne nøttecrawen i veldig. Og derfor spør jeg... om jeg holder meg til feks nøtter i form av 150 kalorier, så gjør jo ikke det noe sålenge dagens inntak er innenfor min gitte mengde. Anonymkode: 0d15a...9ab 1
Salka Skrevet 16. februar 2016 #10 Skrevet 16. februar 2016 Jeg spiser ikke peanutter, men peanøtter, men langt fra hver dag. 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #11 Skrevet 16. februar 2016 3 minutter siden, Salka skrev: Jeg spiser ikke peanutter, men peanøtter, men langt fra hver dag. gratulerer Anonymkode: 0d15a...9ab 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #12 Skrevet 16. februar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du unnskyld meg, men tror du jeg er helt blåst...? Jeg er klar over at sunt ikke er det samme. Men om jeg spiser 100 Kalorier nøtter så mener jeg det er bedrre enn 100 kalorier sjokkiis feks! NEI jeg blander ikke kalorier og karbohydrater her.......som jeg allerede har sagt. Dt er ett enkelt spørsmål. Jeg som spiser magert, lavkalori, MEN som eneste snack jeg liker er peanutter(som jeg har kontroll på inntaket kalorier jeg får i meg i mengden PEANØTTER) Burde jeg i TILLEGG tenke på karbohydratene det inneholder.. Det er liksom ikke store neven man skal spise før kaloriene er skyhlye når det kommer til nøtter! Jeg har faktisk ganske godt innsyn i sunn mat, og har gått drastisk ned i vekt tidligere. Men nå etter dette siste svangerskapet henger denne nøttecrawen i veldig. Og derfor spør jeg... om jeg holder meg til feks nøtter i form av 150 kalorier, så gjør jo ikke det noe sålenge dagens inntak er innenfor min gitte mengde. Anonymkode: 0d15a...9ab For å svare enkelt; nei, det gjør ikke noe. Spis nøtter du! Anonymkode: 0bf50...672 1
Pringle Skrevet 16. februar 2016 #13 Skrevet 16. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du unnskyld meg, men tror du jeg er helt blåst...? Jeg er klar over at sunt ikke er det samme. Men om jeg spiser 100 Kalorier nøtter så mener jeg det er bedrre enn 100 kalorier sjokkiis feks! NEI jeg blander ikke kalorier og karbohydrater her.......som jeg allerede har sagt. Dt er ett enkelt spørsmål. Jeg som spiser magert, lavkalori, MEN som eneste snack jeg liker er peanutter(som jeg har kontroll på inntaket kalorier jeg får i meg i mengden PEANØTTER) Burde jeg i TILLEGG tenke på karbohydratene det inneholder.. Det er liksom ikke store neven man skal spise før kaloriene er skyhlye når det kommer til nøtter! Jeg har faktisk ganske godt innsyn i sunn mat, og har gått drastisk ned i vekt tidligere. Men nå etter dette siste svangerskapet henger denne nøttecrawen i veldig. Og derfor spør jeg... om jeg holder meg til feks nøtter i form av 150 kalorier, så gjør jo ikke det noe sålenge dagens inntak er innenfor min gitte mengde. Anonymkode: 0d15a...9ab Sjokolade og peanøtter har forskjellig næringsprofil. Du kan kanskje si at nøtter er "bedre" enn sjokolade, men for vektnedgang har det ingenting å si hva du spiser, så lenge du spiser riktig antall kalorier. Hvis du ønsker å spise magert, så er ikke peanøtter det jeg ville anbefale (men jeg ville heller anbefale å spise peanøtter, enn å spise magert), fordi de er ganske rike på fett. Mengden karbohydrat burde du ikke bekymre deg om hvis du ikke spiser lavkarbo, og uansett, når det gjelder peanøtter, kommer 76 prosent av kaloriene fra fett, og bare 5 prosent fra karbohydrat, så det er en bertaktelig mer fet enn karbotung matvare. Hvordan det stiller seg med peanøttmelet, aner jeg ikke, du må se på pakka. 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #14 Skrevet 16. februar 2016 Så lenge du er innenfor dagens kalorimål kan du spise kun peanøtter om det er vektnedgangen du tenker på. "Ulempen" med å spise peanøtter er at det er veldig kaloritett så det går ut over annen næringsrik mat du kunne spist i stedenfor. Anonymkode: 0273f...fce 4
BlendaSensitive Skrevet 17. februar 2016 #15 Skrevet 17. februar 2016 Om du teller kalorier, så behøver du ikke telle karbohydrater. Du velger altså hvilken metode so fungerer best for deg. Og siden du teller kalorier: spis nøttene dine du. Så lenge du holder deg til angitt kalorimengde for deg og ditt aktivitetsnivå. Det er ingen problem så lenge du er mett og glad. At det går på bekostning av andre sunnere matvarer får være din sak. 150 kalorier, på hver tallerken: 100 kalorier MAT: 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #16 Skrevet 17. februar 2016 Det heter peanØtter på norsk. Anonymkode: f46b1...26c 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #17 Skrevet 17. februar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det heter peanØtter på norsk. Anonymkode: f46b1...26c jo takk, det har jeg fått med meg men så er jeg ikke nors heller Anonymkode: 0d15a...9ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå