Gå til innhold

Prekestolen - når man er fysisk syk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fibromyalgi og tilbakevendende prolapser, men min største drøm er å få oppleve prekestolen en dag. 

Hvor lang tid tar det å gå dit fra nærmeste parkeringsplass? Og kan man gå opp og ned i meget rolig tempo på en kvart/halv dag (resten av dagen må jo brukes til å kjøre til og fra stedet) siden jeg bor på Sør-Østlandet.

Er det andre her med kroniske smerter og lignende som har tatt en lignende tur? Jeg klarer ikke gå veldig mye, men med riktig hvile, forberedelser og smertestillende så kan jeg klare en rolig tur

Anonymkode: a7fa9...5e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått der to ganger, senest i sommer. Da brukte vi ca en time hver vei. Første gangen vi gikk hadde vi med oss fireåringen også, og brukte da ca 90 minutter hver vei. 

Møtte folk i alle aldre og form, til og med noen på krykker som gikk opp dit.

Det er en fin tur, bare ta den tiden dere trenger og de pausene dere trenger så går det fint :)

Skrevet

Jeg bruker ca. halvannen time opp, og går i passe tempo - ikke veldig fort, men litt kjappere enn "turtempo med småbarn". Tar du det veldig rolig skal du nok klare det i løpet av en kvart/halv dag. Det som er veldig fint er at i de senere årene har det blitt tilrettelagt vei opp slik at man slipper å klatre så mye. Er en heftig stigning på et punkt, men der er det blitt "trappetrinn" oppover hele :)

Hvis du virkelig vil opp (det er veldig verdt det!!) ville jeg prøvd. Det verste som kan skje er at du må snu, og prøve igjen en annen gang. Men, du må være forberedt på at det er mye stigning, og mye hardt underlag på veien. Lykke til!! Jeg er sikker på at du får det til!

Skrevet

Å, er det ikke verre enn som så? Fryktet at det kanskje kunne bli mange timer med turgåing jeg :) 

Da skal jeg prøve å få lagt inn en tur til sommeren

Skrevet

Og takk for tipset om stigningen. De er veldig tunge for meg, men tenker jeg skal klare det da med en krykke og mange stopp på veien opp. 

Skrevet

Har leddgikt og det har spesielt gått utover hofter og knær. Gikk opp i sommer og det gikk veldig bra. 

Brukte gåstaver og mannen min hadde krykkene mine festet til bæremeisen til minstemann. I noen parti var det veldig vanskelig pga hoftene, men det løste jeg ved å krabbe oppover på kne. På vei ned så akte jeg meg ned på rompa et par steder. 

Hadde ikke de aller beste dagene etter jeg gikk opp. Men mentalt var det veldig verdt det. Og kommer til å gjøre det igjen. Er det så lurt å gjøre det kan vel diskuteres.  Men jeg kom meg opp og det var verdt smertene dagene etter. 

Anonymkode: 1d049...3ac

• Liker 2
Skrevet

Regner med at jeg kommer til å bli lenket til sofa/seng i noen dager etter en slik tur ja, men jeg tenker at jeg kan ikke slutte å gjøre det jeg drømmer om bare fordi det gjør vondt heller. Jeg er uføretrygdet, så jeg har ingen jobb jeg må ta hensyn til. Da hadde jeg ikke gått en slik tur i så fall. Jeg tror at noen dager med smertestillende og sofasitting er verdt det for å kunne oppleve noe jeg har drømt om i mange år. 

Men det er godt å høre at andre har krabbet opp og akt ned, så da føler jeg meg sikkert ikke så dum den dagen jeg står der og må ta det samme valget :)

• Liker 1
Gjest Dollyådi
Skrevet

Et alternativ er jo å kombinere turen med en eller to overnattinger. Turistforeningen har både hytte og hotell rett ved parkeringen. Da slipper dagen å bli så lang med kjøring i begge ender samme dag. Jeg har overnattet begge steder, hytta er budsjettalternativet, mens hotellet er ikke dyrt det heller. De har store rom med plass til fire personer minst, så om dere er flere så blir det nok ikke så dyrt. Middagen som serveres på kvelden er helt fantastisk og utsikten fra restauranten er ubeskrivelig. 

Skrevet

Det tror jeg nok ikke blir et alternativ. Jeg blir helt tappet for energi av å være lenge hjemmefra, og kommer nok bedre ut av det med kjøring til og fra enn overnatting på området. 

Skrevet

Jeg skal ikke "skryte på meg" permanente smerter, men jeg gikk opp i høst med betennelse i en hæl. Uken før hadde jeg gått rundt på krykker for jeg klarte ikke trå ned på foten. 

Jeg brukte drøyt 2 timer opp, tror det var ca. 2:15. Da gikk jeg ganske rolig. Dessuten havnet jeg bak et kinesisk reiseselskap i det bratteste partiet av løypa og de hadde fotosessions på annenhver knaus der, så det gikk litt trått :fnise: . Ned brukte jeg lenger tid siden jeg måtte stokke beina med omhu. Den betente hælen kunne jeg ikke trå hardt ned på og det andre beinet har et kne som ikke fungerer optimalt så det ble "krabbegang" ned. Brukte litt under tre timer på turen ned og fikk en saftig gangsperre i venstre låret etterpå siden det var venstrefoten som fikk mesteparten av belastningen nedover. 

Men det gikk. 

Skal du kjøre fra sør-østlandet så vil jeg absolutt anbefale minst en overnatting. Det blir stress å kjøre både til og fra, samt gå opp på en og samme dag. Jeg dro dagen før, overnattet på fjellstua og gikk opp i ti tiden på morgenen. Var nede igjen ca. 15 - 15:30 og hadde bestilt bord i restauranten til middag om kvelden, samt overnatting til dagen etter. . Dermed var jeg frisk og uthvilt da jeg startet hjemover dagen etter. 

Skrevet

Å kjøre til og fra OG gå opp samme dag høres veldig slitsomt ut. Vi bruker ca ni timer på hele turen inkludert kjøring til og fra, og vi bor i Stavanger. Jeg er ikke i dårlig form, men er likevel veldig sliten etter turen, hadde sovnet bak rattet skulle jeg kjørt i mange timer..  

Skrevet

Å kjøre mange timer er ikke noe problem for meg. Er vant til lange økter bak rattet etter å ha jobbet som langtransportsjåfør i flere år

Gjest Cartina
Skrevet

Jeg synes det var en tung tur. Jeg er frisk men noe utrent og røyket. Vi gikk dog rimelig fort, om man tar det i et rolig tempo og tar mange pauser bør det ikke være noe problem. Vi møtte mange eldre og barn. 

Jeg ville heller ikke ha kjørt opp/ned samme dag. 

Skrevet

Gørrsløv tur, ganske sikker på at jeg kunne kommet meg opp på en dagstur om jeg så ålte meg oppover. Det er så lett terreng at jeg tror man klarer det i en rullestol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...