Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke si det, men det er tydelig du mener det.

Anonymkode: ada4b...bb5

Så du vet bedre hva jeg mener en det jeg selv gjør ?

Lurer på hva jeg skulle ha gjort uten dere fremmede på KG. Siden dere vet jo så mye bedre hva jeg mener enn hva jeg selv gjør.

Om jeg hadde ment religiøse var idioter så hadde jeg skrevet det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse spørsmålene bærer sterkt preg av to ting:

1. Du har særdeles liten kunnskap om religion og tro.

2. Du ønsker heller ikke å tilegne deg denne kunnskapen.

Ingen ting kan komme ut av å besvare disse spørsmålene. Du må sette deg inn i fenomenene du ønsker å vite noe om. Deretter kan du formulere spørsmål som kan gi interessante svar. Den eneste du gjør nå er å provosere folk og fremstille deg selv som dum.

Anonymkode: fa9be...582

• Liker 2
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Disse spørsmålene bærer sterkt preg av to ting:

1. Du har særdeles liten kunnskap om religion og tro.

2. Du ønsker heller ikke å tilegne deg denne kunnskapen.

Ingen ting kan komme ut av å besvare disse spørsmålene. Du må sette deg inn i fenomenene du ønsker å vite noe om. Deretter kan du formulere spørsmål som kan gi interessante svar. Den eneste du gjør nå er å provosere folk og fremstille deg selv som dum.

Liker ikke å få kritiske spørsmål = Går til barnslige personangrep

Men det forventet jeg.

Skrevet
2 minutter siden, Aegon Targaryen skrev:

Liker ikke å få kritiske spørsmål = Går til barnslige personangrep

Men det forventet jeg.

Det der er rett og slett for barnslig. Du sier altså min opplevelse av dine spørsmål er gal? 

Hadde du hatt noen kunnskap om dette, eller et oppriktig ønske om å få det, hadde du formulert spørsmålene dine helt annerledes.

• Liker 3
Gjest New Girl
Skrevet
1 time siden, Aegon Targaryen skrev:

Folk kan tro på hva de vil for min del. Men at de tror betyr det at de er fritatt fra å få kritiske spørsmål ?

Dine kritiske spørsmål går ut på at jeg må vite, og ha bevis for det. Jeg har aldri sagt jeg vet, bare at jeg tror. Hvorfor skal man bevise at det man tror på, eksisterer? Jeg tror på noe, uavhengig av beviset på dets eksistens. Akkurat som du ikke tror, selv om du ikke har bevis på at det ikke eksisterer. 

Skrevet
11 minutter siden, Aegon Targaryen skrev:

Så var det ment som en fornærmelse ?

Jeg tror du kan komme med noe bedre en det.

Nei, jeg forteller deg at du er ganske frekk i hovedinnlegget ditt. At du er en skikkelig dust.

At jeg kan komme med noe bedre enn det? :P Mener du at du er mer enn en dust? Ay...

Gjest Sunflower-Delight
Skrevet

Jeg har da fått inntrykket av at Aegon Targaryen er en agnostikk, så hva jeg tenker om dette er at agnostikere er vel mer søkende og åpne for mange forskjellige muligheter? Kun en tanke.

Gjest Sunflower-Delight
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

islam er faktisk bygd på samme Gud, men ikke samme historie. De har også Jesus som profet.

Anonymkode: ada4b...bb5

Islam er bygd opp av en hedensk månegud. Du kan til og med se dette på flagget deres.

Skrevet
Den 16. februar 2016 at 18.43, Aegon Targaryen skrev:

1 Spørsmål -Er det rasjonelt å tro på noe som står i en bok som ble skrevet flere 100 til 1000 år etter at det skal ha skjedd?

2 Spørsmål- Er det rasjonelt å tro på en usynlig skapning i skyene som det ikke finnes noen form for bevis at eksisterer ?

3 Spørsmål-Er Gud observert ?

4 Spørsmål- Hva er det vitenskapelige beviset for Guds eksistens

5 Spørsmål- Er du klar over at det du tror kommer ut i fra hvor du er født. Hadde du vært født i Israel ville du mest sannsynlig vært jøde. Hadde du vært født i Iran ville du mest sannsynlig vært muslim. Hadde du vært født i India ville du mest sannsynlig vært Hinduist om du hadde vært født i Tibet bille du nok vært Buddhist. Hva har du å si til at hvilken religion du tilhører avgjøres av kultur og hvor du er født i verden?

6 Spørsmål- Hvor er bevisene for Gud ? 

7 Spørsmål- Hva slags beviser utenom bibelen er det for at Gud skapte universet ?

De fleste iranere ville ikke ha definert seg som muslim, anbefaler at du begynner å lese litt fakta før du skriver.

Anonymkode: f7504...e3b

Skrevet (endret)
Den 16 Feb 2016 at 22.48, stan skrev:

Tror du noen gidder å svare seriøst på spørsmålene dine når du har en slik aggressiv spørsmålstilling? 

Kan du først svare på hvilke bevis har du for at Gud ikke eksisterer? 

Enig i at TS var unødvendig krass i måten han formulerte spørsmålene på. 

Når det er sagt, så er det logisk umulig å bevise en negativ påstand som at "Gud eksisterer ikke". Med andre ord så faller det på sin egen urimelighet å be noen motbevise noe som i utgangspunktet ikke kan observeres/bevises. 

Endret av Chestnut
  • Liker 1
Skrevet

De som TROR trenger ikke bevise noe. Forklaringen ligger i selve ordet

• Liker 3
Skrevet
23 timer siden, Sunflower-Delight skrev:

Islam er bygd opp av en hedensk månegud. Du kan til og med se dette på flagget deres.

23 timer siden, Sunflower-Delight skrev:

Hahahah- det må stemme at kristne er dumme. Jeg må virkelig si at argumentet er flittig brukt blant kristne, men skjønner ikke hvorfor. Du vet vel at halvmånen ikke har relasjon til islam?

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
Den 17.2.2016 at 23.45, Sunflower-Delight skrev:

Vel dette er jo direkte feil. Islam er som Jødedommen og Kristendommen en Abrahamittisk religion, Altså den stammer fra den bibelske personen Abraham igjennom sønnen Ismael. Og den Gud de tror på er den samme som de andre Abrahmittiske religonene tror på. ( Allah er det arabiske ordet for Gud. På samme måte som God er det engelske ordet for Gud eller at Gott er det tyske ordet for Gud. Eller Dieu er det franske ordet for Gud eller som at det Italienske ordet for Gud er Dio. osv)

Det er en ting mange ikke ser ut til å forstå at Kristendommen, Jødedommen og Islam alle tilber den samme Gud nemlig Abrahams Gud. Siden alle disse religionene har Abraham som stamfar. 

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
Den 17.2.2016 at 23.40, Sunflower-Delight skrev:

Jeg har da fått inntrykket av at Aegon Targaryen er en agnostikk, så hva jeg tenker om dette er at agnostikere er vel mer søkende og åpne for mange forskjellige muligheter? Kun en tanke.

Du har rett jeg er agnostiker

Gjest Sunflower-Delight
Skrevet (endret)
Den 19-2-2016 at 11.38, Aegon Targaryen skrev:

Vel dette er jo direkte feil. Islam er som Jødedommen og Kristendommen en Abrahamittisk religion, Altså den stammer fra den bibelske personen Abraham igjennom sønnen Ismael. Og den Gud de tror på er den samme som de andre Abrahmittiske religonene tror på. ( Allah er det arabiske ordet for Gud. På samme måte som God er det engelske ordet for Gud eller at Gott er det tyske ordet for Gud. Eller Dieu er det franske ordet for Gud eller som at det Italienske ordet for Gud er Dio. osv)

Det er en ting mange ikke ser ut til å forstå at Kristendommen, Jødedommen og Islam alle tilber den samme Gud nemlig Abrahams Gud. Siden alle disse religionene har Abraham som stamfar. 

Jo, de stammer fra sønnen Ismael, men dette har ingenting med at de tror på den samme Gud som Abraham. Ismael's mor var egyptisk, dette beviser da at hvis ho ikke trodde på samme Gud som Abraham så ville Ismael vokse opp med den egyptiske tro. Hagar og Ismael ble jaget vekk ut i ørkenen der ho og Ismael fikk ett møte med Abraham's Gud, Han reddet henne og sønnen Ismael til å ikke tørste i hjel. Ismael's kommende generasjoner var ment til å bli ett sta folkeslag. Med tanke på hvordan det var før Islam ble til så var Muhammed oppvokst med hedenske guder, dette var hva andre folkeslag trodde på utenom den jødiske og kristne tro. Muhammed var heller ikke jødisk, verken i blod og heller ikke i tro.

Isak var den sønnen Gud hadde lovt Abraham og Sara når tiden deres var inne for å få ett barn. Dette er grunnen til at jødene er sett på som den utvalgte folkeslag.Grunnen til at Ismael kom inn i bildet var fordi Sara tvilte på om de ville virkelig få den sønnen Gud hadde lovt dem, så ho ga Hagar til Abraham som hans andre kone slik at ho kunne få ett barn gjennom henne. Hagar ble raskt gravid og deretter kom det flere konflikter inn i bildet, noe som du kan lese mer om videre hvis du er interessert. Ismael var ikke den utvalgte sønnen Gud hadde i sinnet sitt for Abraham og Sara, derfor har heller ikke de generasjonene som kom etter han samme retten som jødene, men han lot det komme ut en ny folkeslag gjennom sønnen Ismael. 

Med tanke på hva jeg nevnte om den islamske guden som en hedensk månegud er noe en kan merke seg med flere detaljer i hva de praktiserer i sin tro, hvorfor de må be mot en spesiell retning, o.s.v... Synes denne linken her beskriver dette bra for deg: http://www.billionbibles.org/sharia/allah-moon-god.html

Endret av Sunflower-Delight
Litt retting
Skrevet
Den 16.2.2016 at 18.43, Aegon Targaryen skrev:

1 Spørsmål -Er det rasjonelt å tro på noe som står i en bok som ble skrevet flere 100 til 1000 år etter at det skal ha skjedd?

2 Spørsmål- Er det rasjonelt å tro på en usynlig skapning i skyene som det ikke finnes noen form for bevis at eksisterer ?

3 Spørsmål-Er Gud observert ?

4 Spørsmål- Hva er det vitenskapelige beviset for Guds eksistens

5 Spørsmål- Er du klar over at det du tror kommer ut i fra hvor du er født. Hadde du vært født i Israel ville du mest sannsynlig vært jøde. Hadde du vært født i Iran ville du mest sannsynlig vært muslim. Hadde du vært født i India ville du mest sannsynlig vært Hinduist om du hadde vært født i Tibet bille du nok vært Buddhist. Hva har du å si til at hvilken religion du tilhører avgjøres av kultur og hvor du er født i verden?

6 Spørsmål- Hvor er bevisene for Gud ? 

7 Spørsmål- Hva slags beviser utenom bibelen er det for at Gud skapte universet ?

1. Ja.

2. Ja, fordi "skyene" er et bilde på noe og ikke en konkret stedsanvisning.

3. Ja, hver dag, hele tiden. Du må bare vite hvor du skal se etter Gud og hva du ser etter.

4. Du kan måle og telle alle de menneskene som sier de har erfaringer med Gud og er troende. Gud finnes i disse menneskenes bevissthet og i deres verdensanskuelse. Ergo finnes Gud i høyeste grad, og dette kan bevises både kvantitativt og ved kvalitativ forskning.

5. Det er ikke nødvendigvis sånn at kultur og fødested avgjør hvilken religiøs tilknytning et menneske har, ettersom folk ofte omvender seg til eller konverterer til en religion, når de får forklart et budskap. Spesielt nå som informasjonsflyten går såpass raskt gjennom verden, og det er så enkelt å formidle kunnskap om verdens religioner og spre et budskap.

6. Les gjennom svar nr. 3 og 4 på nytt. Gud sees og erfares gjennom menneskers handlinger, prioriteringer, etiske betraktninger, deres holdninger og deres valgte moralske kompass.

7. Premisset ditt er feil. Det finnes flere religiøse tekster enn den utvalgte samlingen av tekster som du kaller Bibelen. Men nok om det. Menneskers trang til å involvere en guddom i sin verdensanskuelse sier noe om at det meget sannsynlig finnes en guddommelig kraft som kan sanses og utdypes rent filosofisk og som alle (kjente) kulturer har en erfaring med.

Nb. Dette er ikke noen fasit på hva jeg tror på som er opplest og vedtatt. Du kan ikke pugge en liste og mene du har gjennomgått "sannheten" punkt for punkt. Det som er sant og riktig for én person trenger ikke å være den opplevde virkeligheten for en annen. Religion er ikke statisk. Den er en dynamisk prosess, som foregår inne i hvert menneske og innenfor alle trosretninger og trossamfunn. Den guddommelige tilstedeværelsen erfares ulikt av ulike mennesker. Noen fellestrekk finnes det imidlertid og disse kan man altså forske på, helt og rent vitenskaplig, via kvantitativ og kvalitativ forskning, til det avtegnes et mønster.

"Gud" er mye større og mere omfattende enn vi tror. "Gud" får ikke plass i våre rammer. Vi (menneskeheten) kan bare se brøkdeler og forsøke å si noe om hva vi tenker, når vi ser.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
12 minutter siden, Tøytigern skrev:

7. Premisset ditt er feil. Det finnes flere religiøse tekster enn den utvalgte samlingen av tekster som du kaller Bibelen. .

Ja jeg er fullstendig klar over det. Jeg har selv lest nok av religiøse skrifter fra mange forskjellige trossamfunn. bibelen var bare et eksempel. Siden vel det er den folk i Norge er best kjent med. 

Skrevet
5 minutter siden, Aegon Targaryen skrev:

Ja jeg er fullstendig klar over det. Jeg har selv lest nok av religiøse skrifter fra mange forskjellige trossamfunn. bibelen var bare et eksempel. Siden vel det er den folk i Norge er best kjent med. 

Og av den bibelen du snakker om finnes det ikke bare én utgave av... Den kommer i mange ulike versjoner, med ulike tekster i utvalg og ulike oversettelser. Just sayin'. Så her må du igne definere nøyaktig hvilken bibelutgave og oversettelse det er du snakker om. Ellers blir det umulig å svare på spørsmålet. Å si "bibelen" blir ganske enkelt for lite spesifisert.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
Et øyeblikk siden, Tøytigern skrev:

Og av den bibelen du snakker om finnes det ikke bare én utgave av... Den kommer i mange ulike versjoner, med ulike tekster i utvalg og ulike oversettelser. Just sayin'. Så her må du igne definere nøyaktig hvilken bibelutgave og oversettelse det er du snakker om. Ellers blir det umulig å svare på spørsmålet. Å si "bibelen" blir ganske enkelt for lite spesifisert.

Nå kverulerer du bare.

Skrevet

Jeg har sagt herregud et par ganger. Meg visste ikke at det gjorde meg:Religios på KG

:ph34r:

Anonymkode: 13c2c...dd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...