Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

1 Spørsmål -Er det rasjonelt å tro på noe som står i en bok som ble skrevet flere 100 til 1000 år etter at det skal ha skjedd?

2 Spørsmål- Er det rasjonelt å tro på en usynlig skapning i skyene som det ikke finnes noen form for bevis at eksisterer ?

3 Spørsmål-Er Gud observert ?

4 Spørsmål- Hva er det vitenskapelige beviset for Guds eksistens

5 Spørsmål- Er du klar over at det du tror kommer ut i fra hvor du er født. Hadde du vært født i Israel ville du mest sannsynlig vært jøde. Hadde du vært født i Iran ville du mest sannsynlig vært muslim. Hadde du vært født i India ville du mest sannsynlig vært Hinduist om du hadde vært født i Tibet bille du nok vært Buddhist. Hva har du å si til at hvilken religion du tilhører avgjøres av kultur og hvor du er født i verden?

6 Spørsmål- Hvor er bevisene for Gud ? 

7 Spørsmål- Hva slags beviser utenom bibelen er det for at Gud skapte universet ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du noen gidder å svare seriøst på spørsmålene dine når du har en slik aggressiv spørsmålstilling? 

Kan du først svare på hvilke bevis har du for at Gud ikke eksisterer? 

• Liker 11
Skrevet
21 timer siden, stan skrev:

Tror du noen gidder å svare seriøst på spørsmålene dine når du har en slik aggressiv spørsmålstilling? 

Tenkte meg det ja.

• Liker 1
Gjest New Girl
Skrevet

Trodde religion hadde med å tro, ikke om å vite?

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
22 timer siden, stan skrev:

Jeg ser ikke noe aggressivt med det jeg spør om. 

Hva er det som er så aggressivt med spørsmålene ?

Skrevet
49 minutter siden, Aegon Targaryen skrev:

Jeg ser ikke noe aggressivt med det jeg spør om. 

Hva er det som er så aggressivt med spørsmålene ?

Ser du virkelig ikke det?

Du spør folk som tror om det er rasjonelt å tro. Ingen liker å bli kalt for ikke-rasjonelle = dumme.

Å tro handler om noe annet enn det rent rasjonelle uten å være ikke-rasjonelt.

Men kan du svare på spørsmålet mitt?

Kan du gi meg et rasjonelt og vitenskapelig bevis for at Gud ikke eksisterer?

• Liker 5
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
Et øyeblikk siden, stan skrev:

Men kan du svare på spørsmålet mitt?

Kan du gi meg et rasjonelt og vitenskapelig bevis for at Gud ikke eksisterer?

Det er de som tror som må komme med bevis. Jeg kan ikke bevise at noe ikke eksisterer derfor er det de troende som må bevise at Gud eksisterer. Det er ikke jeg som trenger å bevise at Gud ikke eksister. 

Skrevet

Er du virkelig interessert i å få svar, eller spør du mest for å tilbakevise argumentene/svarene du kommer til å få og for å vise at religiøse er dumme? Jeg kan svare i morgen, men orker ikke å bruke masse tid på det hvis du ikke vil ha en seriøs diskusjon.

Anonymkode: 9cf88...dd5

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Aegon Targaryen skrev:

Det er de som tror som må komme med bevis. Jeg kan ikke bevise at noe ikke eksisterer derfor er det de troende som må bevise at Gud eksisterer. Det er ikke jeg som trenger å bevise at Gud ikke eksister. 

De troende trenger ikke bevise Gud siden de tror.

I tillegg er det de som hevder at det er Guds hensikt at Gud ikke kan bevises. Gud ønsker tro! Det er det som er hensikten med hele skapelsen.

Så det ender alltid i denne stalematen.

Hvorfor er det så farlig om noen tror på noe du ikke tror på?

• Liker 4
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Hvorfor er det så farlig om noen tror på noe du ikke tror på?

Folk kan tro på hva de vil for min del. Men at de tror betyr det at de er fritatt fra å få kritiske spørsmål ?

Skrevet
12 minutter siden, Aegon Targaryen skrev:

Folk kan tro på hva de vil for min del. Men at de tror betyr det at de er fritatt fra å få kritiske spørsmål ?

Jeg skal love deg at kritiske spørsmål er hverdagen for den som tror. 

Både fra omgivelsene men også fra en selv, spørsmål av typen du stiller, men også andre. 

Jeg opplever vel egentlig ofte ikke-relgiøse som mindre reflekterte rundt dette. 

En kommentar til ditt første spørsmål, så er det da mange gamle skrifter og bøker man har stor tillit til. Det at noe er gammelt gjør det ikke til usant. 

• Liker 3
Skrevet
Den 16.2.2016 at 18.43, Aegon Targaryen skrev:

Hva har du å si til at hvilken religion du tilhører avgjøres av kultur og hvor du er født i verden?

Hva har du å si til at jeg er kristen med ateister som foreldre?

Anonymkode: 8250b...abb

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du å si til at jeg er kristen med ateister som foreldre?

Anonymkode: 8250b...abb

At om du hadde vært født i India ville du mest sannsynlig vært Hinduistisk. Hadde du vært født i Israel ville du mest sannsynlig vært Jøde. 

Det er unntak men hvor du er født og hva foreldrene dine tror avgjør ofte hvilken religion du tilhører. 

Skrevet
2 minutter siden, Aegon Targaryen skrev:

At om du hadde vært født i India ville du mest sannsynlig vært Hinduistisk. Hadde du vært født i Israel ville du mest sannsynlig vært Jøde. 

Det er unntak men hvor du er født og hva foreldrene dine tror avgjør ofte hvilken religion du tilhører. 

Jødedommen, Islam og Kristendommen er bygget på tro om egentlig den samme Guden. De har bare tatt forskjellige veier. 

Når så mange milliarder i verden tilhører en religion er det vel på tide å begynne å kanskje se på seg selv hvis en virkelig mener at flere milliarder er idioter, men det er vel det som akkurat er problemet med den gjengen som mener alle andre enn en selv er idioter, de evner ikke til å se seg selv i speilet. 

Anonymkode: ada4b...bb5

• Liker 4
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jødedommen, Islam og Kristendommen er bygget på tro om egentlig den samme Guden. De har bare tatt forskjellige veier. 

Når så mange milliarder i verden tilhører en religion er det vel på tide å begynne å kanskje se på seg selv hvis en virkelig mener at flere milliarder er idioter, men det er vel det som akkurat er problemet med den gjengen som mener alle andre enn en selv er idioter, de evner ikke til å se seg selv i speilet. 

Jeg har aldri sagt at troende er idioter. Alt jeg har gjort er å stille noen spørsmål.. 

Skrevet

For en dust du er, TS. Og du viser ganske klart at du ikke har respekt for religiøse, og at du ikke har noen som helst forståelse for hva religion egentlig er.

Tror du vi leser hellige bøker for å bli fortalt hva som har skjedd før i tiden? Hovedbudskapene med skrifter og bøker er moralen som skal sige over på leseren. Lære å håndtere situasjoner, lære å gjøre riktig...

Selv om du er en dick skal jeg svare deg i håp om at du forstår ting litt bedre:

1 Spørsmål -Er det rasjonelt å tro på noe som står i en bok som ble skrevet flere 100 til 1000 år etter at det skal ha skjedd?

- Jeg tror ikke på noen nøyaktighet i det som står i mange religiøse skrifter, men det er jo ikke det som er budskapet - så er det nøye?

2 Spørsmål- Er det rasjonelt å tro på en usynlig skapning i skyene som det ikke finnes noen form for bevis at eksisterer ?

- Hæ?? Du har sett altfor mye på tegnefilmer der Gud er en mann i kjole som bor på en sky.

3 Spørsmål- Er Gud observert?

- Det kommer jo an på hva din tolkning av Gud er. For meg er Gud "det som skjer". Bare et navn på karma og andre ting som ikke ikke tror er tilfeldig.

4 Spørsmål- Hva er det vitenskapelige beviset for Guds eksistens.

- Er ikke dette samme spørsmål som nummer tre? Svaret er i hvert fall det samme.

5 Spørsmål- Er du klar over at det du tror kommer ut i fra hvor du er født. Hadde du vært født i Israel ville du mest sannsynlig vært jøde. Hadde du vært født i Iran ville du mest sannsynlig vært muslim. Hadde du vært født i India ville du mest sannsynlig vært Hinduist om du hadde vært født i Tibet bille du nok vært Buddhist. Hva har du å si til at hvilken religion du tilhører avgjøres av kultur og hvor du er født i verden?

- Og hva er jeg som norsk, da? Det er vel ett fett for meg om jeg hadde vært muslim, jøde eller hinduist? Så lenge jeg trives med religionen og føler den gir meg det en religion skal, så er jeg fornøyd.

6 Spørsmål- Hvor er bevisene for Gud ? 

- Really? Spørsmål tre og fire igjen?

7 Spørsmål- Hva slags beviser utenom bibelen er det for at Gud skapte universet?

- Jeg er ganske med på forskningens mening om universets skapelse, men igjen - det er Gud for meg.

• Liker 2
Gjest Sunflower-Delight
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun Jødedommen og Kristendommen er bygd opp med samme Gud, eneste forskjellen er at vanlige jøder ikke tror at Jesus kristus er den sanne Messias de venter på. Noe som er en realitet og sannhet i den kristne tro. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Sunflower-Delight skrev:

Kun Jødedommen og Kristendommen er bygd opp med samme Gud, eneste forskjellen er at vanlige jøder ikke tror at Jesus kristus er den sanne Messias de venter på. Noe som er en realitet og sannhet i den kristne tro. 

islam er faktisk bygd på samme Gud, men ikke samme historie. De har også Jesus som profet.

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, Aegon Targaryen skrev:

Jeg har aldri sagt at troende er idioter. Alt jeg har gjort er å stille noen spørsmål.. 

Du trenger ikke si det, men det er tydelig du mener det.

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
9 minutter siden, Tibbie skrev:

For en dust du er, TS.

Så var det ment som en fornærmelse ?

Jeg tror du kan komme med noe bedre en det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...