Gå til innhold

Tovede vesker m.m.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Leter etter koselige julegaveideer til venninner, venninners barn osv., og tenkte jeg omsider skulle kaste meg på tove-trenden (den er kanskje over allerede :tunge1: !?).

Er det noen som har erfaring og kan gi noen enkle råd - er det bare å strikke og vaske ivei (sitter her med nokså tynt ullgarn og pinner nr 10) eller bør man skaffe seg oppskrifter? Hvor finner man i så fall det? :klø:

Hvor mye skal man regne med at produktet krymper? Er det noen feller man absolutt ikke bør gå i?

Takker for alle råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tovet ganske mye. For det første, du skal ikke bruke tykkere pinner enn garnet er beregnet for.

Det fine med toving er at den skjuler mange feil. Tov forsiktig til å begynne med (40 graders finvask), blir det ikke tett nok, kan du bare kjøre en omgang til.

Og for all del - ikke bruk superwash behandlet garn ! Det tover ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uff, har visst ett spørsmål til jeg... synes det om man har strikket glattstrikk eller rillestrikk? Bør man isåfall velge glattstrikk?

Takk, nok en gang! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, har visst ett spørsmål til jeg... synes det om man har strikket glattstrikk eller rillestrikk? Bør man isåfall velge glattstrikk?  

Takk, nok en gang!  :-)

Ja, det synes, men ikke så veldig godt.

Hva du velger, kommer an på hvilket resultat du ønsker. Mange garnbutikker har sånt utstilt, hva med å ta en tur og titte ?

Jeg har for det meste brukt glattstrikk, men jeg mener å huske at blånisseluen var i rillestrikk (det er lenge siden jeg strikket den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du har for tynt garn for dei tjukke pinnane dine, kan det kanskje vere ein idè å strikke med dobbelt garn? Uansett - viss det vert veldig laust, trekker det seg veldig mykje saman under toving, så det kanv ere smart å halde seg til anbefalt strikkefasthet for det garnet du brukar.

Eg strikkar ellers som regel glattstrikk når eg skal tove - synst det vert finare.

Du kan sikkert finne oppskrifter viss du søker på nettet - men ei veske er jo veldig veldig enkel. Legg opp ein del masker og strikk i veg til heile arb. er omtrent dobbelt så langt som breidda. Sy saman i sidene, lag hank/skulderband og sy på, og tov i veg! :)

Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt litt på dette, jeg lager vesker, men etter en forferdelig dag på gamle-jobben hvor ungene klinte i vei med vann og såpe og dette hersens greiene la jeg toving midlertidig for hat... Men tiden leger alle sår, så nå er litt jeg hypp på å prøve. Noen som kan forklare hvordan man gjør det? Strikker vanlig først og så tover utenpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å tove strikketing er mye mindre søl enn toving av ull, som sikkert er det du har prøvd.

Du putter ganske enkelt det du vil tove i vaskemaskinen, sammen med litt grønnsåpe. Hvilket vaskeprogram du velger, kommer an på hvor hardt du vil tove, men jeg pleier å bruke 40 graders vask, for blir det ikke smått nok, kan du bare kjøre en runde til.

Blånisseluer går rett på 60 grader, de skal toves hardt. Det gjelder stort sett vesker også, for de blir ikke solide nok (tette og stive nok) etter 40 graders vask.

Hvis du putter et par olabukser i maskinen samtidig, forsterker det tovingseffekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på www.sgshobby.no - der kan en få bestilt en produktpakke med ull, perler og enkel veiledning på hvordan du kan lage tovede vesker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Jeg strikker vesker som jeg tover etterpå. :D Strikker glattstrikk på rundpinne, pinnestørrelse etter garnet.

Her er en "grunnoppskrift" som jeg varierer litt på, alt etter hvilken form jeg vil ha på vesken (grunnoppskrften gir en som blir jevnt bredere nedover mot bunnen):

Jeg begynner med skulderreimen: Da legger jeg opp 10 masker og strikker frem og tilbake til den er ca 80 cm. Så legger jeg opp 32 masker, snur og strikker helt tilbake. Legger så opp 32 masker til på andre siden av reimen, snur og strikekr helt tilbake. Så "fanger jeg inn" andre enden av reimen, og trer den på pinnen så den er med å lage masker den også (10).

Så strikker jeg rundt og rundt med glattstrikk. Når selve vesken måler ca 4 cm, øker jeg med en maske på hver side av skulderreimene, altså til sammen fire masker. Dette gjentar jeg for ca hver femte cm. Når det er ca 120 masker på rundpinnen, slutter jeg økningen. Jeg pleier å strikke en fin stripe eller to i en matchende farge for å gjøre vesken mer spennende. Når vesken er ca 80-90cm, feller jeg av, og syr bunnen sammen. Så slenger jeg den i vaskemaskinen for toving sammen med et håndkle eller en bukse på 40 grader med vaskepulver og masse tøymykner.

Lykke til!

:-D

Hvis noen hadde klart å lære meg å strikke sokker, så hadde jeg blitt glad... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt "tovet veske" på den siden det ble linket til :) Gleder meg (ble dyrt da, men hva gjør man ikke for å aktivisere seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen hadde klart å lære meg å strikke sokker' date=' så hadde jeg blitt glad... :sjenert:[/quote']

Veit ikkje om det er deg eg har tipsa om det før, men viss du kjøper raggegarn frå Sandnes Uldvarefabrikk, har dei oppskrift på raggsokkar inni papir'beltet' på nøstet. Trur kanskje det er enklare å fylgje ei enkel oppskrift enn at eg skal prøve å forklare her - spør heller viss det er konkrete ting du lurer på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...