Gå til innhold

Rumpa mi forsvinner!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skal ikke være lett.... ;)

Jeg har vært lubben og gått ned åtte kilo. Har igjen fire kilo til jeg når målet, men jeg begynner å bli ganske fornøyd. Ikke minst har formen blitt utrolig mye bedre! :)

Men her om dagen la jeg plutselig merke til at rumpa mi har blitt utrolig mye mindre. Jeg har jo gått ned overalt ellers også, men nå synes jeg faktisk rumpa er for liten i forhold til resten. Det kan hende jeg har fått større lår av mye spinning og at dette gjør at rumpa ser ekstra liten ut.

Men hva gjør jeg? Hvilke øvelser best, og er det i det hele tatt mulig å få større rumpe mens jeg fortsetter å gå ned i vekt ellers?

Anonymkode: 7adff...955

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Squats squats squats. 

• Liker 1
Skrevet

Styrkeøvelser for rumpe. Her er noen eksempler. 

rumpe.jpg

Skrevet

Jeg får prøve squats. Ellers trener jeg en del styrke, blant annet slike bakspark i maskin, hvis dere skjønner? Og spinning, som sagt, men det får man åpenbart ikke større rumpe av... ;)

TS

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får prøve squats. Ellers trener jeg en del styrke, blant annet slike bakspark i maskin, hvis dere skjønner? Og spinning, som sagt, men det får man åpenbart ikke større rumpe av... ;)

TS

Blir du noe sterkere i rumpeøvelsen din da? 

Anonymkode: 41ff5...0e2

Gjest Plastic Heart
Skrevet (endret)
2 timer siden, augustmami skrev:

Styrkeøvelser for rumpe. Her er noen eksempler. 

rumpe.jpg

Rumpa er en stor, sterk muskel. Den bygges ikke opp av å løfte på beina. Disse er fine som aktiveringsøvelser for å få litt kontakt med rumpa, og om man er veldig svak i muskelen fra før vil man nok bli småstøl nærmest uansett hva man gjør, men rumpa er en stor, seig muskel som trenger en del juling hvis den skal vokse. 

Nei, TS, vil du bygge rumpe må du frem med tunge vekter. Hip thrust er en fantastisk øvelse, dype knebøy og utfall er også supert. For å bygge muskler må man imidlertid sørge for å gi kroppen nok næring, og selv om jeg er rimelig sikker på at man kan gjøre det selv om man går i kaloriunderskudd, tror jeg det enkleste og mest effektive er å bygge rumpe først og deretter gå ned med et kosthold tilstrekkelig for å beholde muskelmassen, eventuelt andre veien, altså å gå ned i vekt først og så bygge opp rumpa.

Edit: Og det er heller ikke bare å "prøve squats." Beklager om jeg høres krass ut her, men jeg har lest så uendelig mange velmente råd til kvinner som ønsker å bygge rumpe som går på knebøy med tokilos manualer og aktiveringsøvelser som de på bildet ovenfor, og jeg kjenner at tålmodigheten min begynner å bli greit skranten. Knebøy er en krevende og tung øvelse, og det er heller ikke bare-bare å bygge muskler som dame. Du bør bruke tid på å få inn teknikken, og antakelig også på å styrke og tøye kroppen til å kunne klare dype nok knebøy til at den blir en effektiv rumpeøvelse. Du må ned til låret er parallelt med gulvet, helst dypere også, og i tillegg selvsagt ha progresjon på vektene samt spise nok proteiner og kalorier forøvrig til at kroppen kan bygge seg opp igjen.  

Anbefaler nettsiden til Bret Contreras. 

Endret av Plastic Heart
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir du noe sterkere i rumpeøvelsen din da? 

Anonymkode: 41ff5...0e2

Javisst! Startet på 25 (kilo eller pounds?), nå tar jeg 35.

Skrevet
52 minutter siden, Plastic Heart skrev:

Rumpa er en stor, sterk muskel. Den bygges ikke opp av å løfte på beina. Disse er fine som aktiveringsøvelser for å få litt kontakt med rumpa, og om man er veldig svak i muskelen fra før vil man nok bli småstøl nærmest uansett hva man gjør, men rumpa er en stor, seig muskel som trenger en del juling hvis den skal vokse. 

Nei, TS, vil du bygge rumpe må du frem med tunge vekter. Hip thrust er en fantastisk øvelse, dype knebøy og utfall er også supert. For å bygge muskler må man imidlertid sørge for å gi kroppen nok næring, og selv om jeg er rimelig sikker på at man kan gjøre det selv om man går i kaloriunderskudd, tror jeg det enkleste og mest effektive er å bygge rumpe først og deretter gå ned med et kosthold tilstrekkelig for å beholde muskelmassen, eventuelt andre veien, altså å gå ned i vekt først og så bygge opp rumpa.

Edit: Og det er heller ikke bare å "prøve squats." Beklager om jeg høres krass ut her, men jeg har lest så uendelig mange velmente råd til kvinner som ønsker å bygge rumpe som går på knebøy med tokilos manualer og aktiveringsøvelser som de på bildet ovenfor, og jeg kjenner at tålmodigheten min begynner å bli greit skranten. Knebøy er en krevende og tung øvelse, og det er heller ikke bare-bare å bygge muskler som dame. Du bør bruke tid på å få inn teknikken, og antakelig også på å styrke og tøye kroppen til å kunne klare dype nok knebøy til at den blir en effektiv rumpeøvelse. Du må ned til låret er parallelt med gulvet, helst dypere også, og i tillegg selvsagt ha progresjon på vektene samt spise nok proteiner og kalorier forøvrig til at kroppen kan bygge seg opp igjen.  

Anbefaler nettsiden til Bret Contreras. 

Tusen takk for utfyllende svar. 

Da tror jeg at jeg skal gå ferdig ned i vekt først og lære meg squats etterpå. Da ser jeg også om de siste 4 kg har noe å si (som hvis de sitter på lårene). Og jeg forstår poenget ditt, det var ikke meningen å gi inntrykk av at jeg skal ta noen lettvinte øvelser og forvente mirakler - jeg er ganske flink til å presse meg selv. Jeg tror bare jeg må alliere meg med noen som kan følge med på at jeg gjør det riktig i starten.

TS

Gjest Plastic Heart
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for utfyllende svar. 

Da tror jeg at jeg skal gå ferdig ned i vekt først og lære meg squats etterpå. Da ser jeg også om de siste 4 kg har noe å si (som hvis de sitter på lårene). Og jeg forstår poenget ditt, det var ikke meningen å gi inntrykk av at jeg skal ta noen lettvinte øvelser og forvente mirakler - jeg er ganske flink til å presse meg selv. Jeg tror bare jeg må alliere meg med noen som kan følge med på at jeg gjør det riktig i starten.

TS

Høres bra ut! Det er imidlertid ikke noe i veien for å begynne å lære seg riktig teknikk i knebøy alt nå, men for å bygge muskler må man spise godt, og da ville iallfall jeg foretrukket å ikke måtte forholde meg til et underskudd i tillegg. Hvis du ser på bodybuildere spiser de mye og næringsrikt for å bygge muskler, for deretter å gå en periode på underskudd med et meget påpasselig kosthold for å bevare muskelmassen mens de går ned i fettprosent. Å bygge mens man går i underskudd er ikke umulig, men når det likevel bare er fire kilo du skal ned kan du heller bruke den tiden på å få inn teknikken og å få god kontakt med rumpa og musklene forøvrig, og så jobbe deg opp mot et moderat kalorioverskudd og tung styrketrening etterhvert. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...