Gå til innhold

Hvordan be en stalker om å gi seg?

Johnny the Mud

Anbefalte innlegg

Noen her på KG som har erfaringer med stalkers? Hvordan ber dere stalkere å gi seg på en høflig måte, uten at vedkommende tar det så tungt?

Har i det siste fått meldinger fra ei gammel venninne. Jeg syntes det var koselig å chatte med henne i starten, for det var lenge sia jeg hadde hørt noe fra henne. MEN, nå tekster ho meg daglig. Jeg har sluttet å svare i håp om at ho skal skjønne tegninga: Er ikke interessert. Ho sender stadig flere meldinger, jeg svarer henne sjeldent. Når jeg først svarer, svarer jeg uengasjert. Tenker at de aller fleste ville skjønt at jeg ikke er interessert, men ho forstår det visst ikke. Prøvd å blokke henne på Face, men har ikke samvittighet til det. Blokkerte henne på Face for noen år tilbake pga. stalking...nå er ho tilbake... Mareritt.

Jeg har ikke baller nok til å være ærlig...Tips?

Endret av Johnny the Mud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke svar i det hele tatt, ikke åpne meldingene engang. Etter det må du bare "vente henne ut". Det går nok over etter hvert, men det kan ta veldig tid. Å "svare uengasjert" blir i hennes hode bedre enn de gangene du ikke svarer, og da er det fremdeles håp etc. Enten så snakker du med henne, eller så gjør du det ikke. Alternativet er å være ærlig, men det har du jo allerede utelukket.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke stalking. Nok er ord det har gått inflasjon i, så den mister sin opprinnelige (og alvorlige) betydning. 

En stalking er en belastende og fryktskapende kommunikasjon og tilnærming. Stalkeren har nærmest en psykelig trang til å kontakte offeret, og ofte følger vold, vandalisme og seksuelle overgrep i kjølvannet av stalking. Ofte truer stalkeren med selvmord hvis den ønskede kontakten ikke oppnås. 

Det du opplever er en litt i overkant kontaktsøkende person...

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke si at hun er en stalker når du ikke en gang har sagt at du ikke ønsker kontakt med henne. Hvis det er ei gammel venninne, så antar hun vel i utgangspunktet at du vil ha kontakt. Ja, hun mangler nok litt sosiale antenner, men det gjør du også, som ikke bare løser saken ved å si at du har for mye å gjøre til å holde kontakten, alternativt at det var hyggelig å prate med henne, men dere har kanskje ikke så mye til felles lenger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Dette er ikke stalking. Nok er ord det har gått inflasjon i, så den mister sin opprinnelige (og alvorlige) betydning. 

En stalking er en belastende og fryktskapende kommunikasjon og tilnærming. Stalkeren har nærmest en psykelig trang til å kontakte offeret, og ofte følger vold, vandalisme og seksuelle overgrep i kjølvannet av stalking. Ofte truer stalkeren med selvmord hvis den ønskede kontakten ikke oppnås. 

Det du opplever er en litt i overkant kontaktsøkende person...

Ålreit! Trudde også det var en kontaktsøkende person, men dette er faen meg irriterende. Ho har plagd meg tidligere. De gangene jeg møter henne tilfeldig på sosiale settinger, gjemmer jeg meg eller stikker fra stedet. Innpåsliten, men det var for 5 år siden. Føler nå "terroren" er tilbake igjen. Heldigvis har jeg flyttet til et annet fylke, så slipper henne fysisk:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, LucyLiu skrev:

Du kan jo ikke si at hun er en stalker når du ikke en gang har sagt at du ikke ønsker kontakt med henne. Hvis det er ei gammel venninne, så antar hun vel i utgangspunktet at du vil ha kontakt. Ja, hun mangler nok litt sosiale antenner, men det gjør du også, som ikke bare løser saken ved å si at du har for mye å gjøre til å holde kontakten, alternativt at det var hyggelig å prate med henne, men dere har kanskje ikke så mye til felles lenger. 

Jeg kunne kanskje skrevet litt mer eller formulert litt annerledes, men jeg ba henne om å ikke kontakte meg mer og sa at jeg ikke ser på henne som noe mer enn bare ei venninne. Dette var vel for noen år tilbake. Da ble ho helt knust. Siden dette er for lenge siden tenkte jeg dette var irrelevant.

PS: Jeg mangler ikke sosiale antenner. Det veit du ikke bare ved å lese en liten tekst... 

Endret av Johnny the Mudd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Johnny the Mudd skrev:

Jeg kunne kanskje skrevet litt mer eller formulert litt annerledes, men jeg ba henne om å ikke kontakte meg mer og sa at jeg ikke ser på henne som noe mer enn bare ei venninne. Dette var vel for noen år tilbake. Da ble ho helt knust. Siden dette er for lenge siden tenkte jeg dette var urelevant.

PS: Jeg mangler ikke sosiale antenner. Det veit du ikke bare ved å lese en liten tekst... 

Sa du til henne DA at hun ikke skulle kontakte deg mer, eller sa du det NÅ? Jeg vil anta du sa det for noen år siden - selv om det ikke kommer tydelig frem. Når hun tar kontakt, og du svarer, tenker hun kanskje det samme som deg, at fortiden er irrelevant. 

Og jo, jeg synes det vitner om dårlige antenner å ikke ha baller til å komme med en pen unnskyldning om at du ikke vil ha mer kontakt, i stedet for å stadig bli kontaktet av et menneske du ikke en gang liker, og likevel kalle vedkommende stalker...

Endret av LucyLiu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LucyLiu skrev:

Sa du til henne DA at hun ikke skulle kontakte deg mer, eller sa du det NÅ? Jeg vil anta du sa det for noen år siden - selv om det ikke kommer tydelig frem. Når hun tar kontakt, og du svarer, tenker hun kanskje det samme som deg, at fortiden er irrelevant. 

Og jo, jeg synes det vitner om dårlige antenner å ikke ga baller til å komme med en pen unnskyldning om at du ikke vil ha mer kontakt, i stedet for å stadig bli kontaktet av et menneske du ikke en gang liker. 

Jeg vil da ikke si at det er manglende sosiale antenner? Bare fordi en er redd for hvordan vedkommende vil føle seg. Jeg har ikke baller nok til å såre noen. Og det bør ikke noen ha heller.

Jeg ville bare ha tips, ikke dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Johnny the Mudd skrev:

Jeg vil da ikke si at det er manglende sosiale antenner? Bare fordi en er redd for hvordan vedkommende vil føle seg. Jeg har ikke baller nok til å såre noen. Og det bør ikke noen ha heller.

Jeg ville bare ha tips, ikke dritt.

Ja, og det har du fått, jeg ga deg to eksempler på ting du kan gjøre. Men du kan ikke forvente å ikke gjøre noe som helst, og likevel kalle denne jenta for stalker. Det blir bare for dumt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, LucyLiu skrev:

Ja, og det har du fått, jeg ga deg to eksempler på ting du kan gjøre. Men du kan ikke forvente å ikke gjøre noe som helst, og likevel kalle denne jenta for stalker. Det blir bare for dumt...

Uff, jeg har gjort og vist tegn. Det burde være nok tenkte jeg. Får gå hardere til. Jeg vil kalle det stalking. Kall det hva du vil, men jeg kaller det stalking. Finnes for mange definisjoner på stalker/stalking. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Johnny the Mudd skrev:

Uff, jeg har gjort og vist tegn. Det burde være nok tenkte jeg. Får gå hardere til. Jeg vil kalle det stalking. Kall det hva du vil, men jeg kaller det stalking. Finnes for mange definisjoner på stalker/stalking. :P

Du har latt være å svare og åpne meldinger, men du sier at du har svart også.  Hun leser ikke dine tanker - og når noen har litt tungt for det, må man dessverre mate dem med teskje.

Kall det hva du vil, men ikke forvent at folk tar deg seriøst. Uansett, lykke til;) 

Endret av LucyLiu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Johnny the Mudd skrev:

Selv om du har brukt ordet "stalker"  feil så skjønner jeg hva du mener. Er det sånn å forstå at du er en gutt/mann? Isåfall kan en løsning være å skrive til henne at du holder på å få deg kjæreste og at du derfor føler det blir feil å ha mye kontakt med andre jenter på nett. Og så ønsker du henne lykke til videre i livet og sletter henne før hun rekker å svare. 

Anonymkode: 946ea...49b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, LucyLiu skrev:

Kall det hva du vil, men ikke forvent at folk tar deg seriøst. Uansett, lykke til;) 

Det går jo an å ta problemstillingen til TS seriøst, selv om han har brukt feil ord/definisjon. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må nok bare manne deg opp og si rett ut til henne at du dessverre ikke er interesert i henne. Jeg har opplevd det samme problemet selv. Eneste som hjalp var å være helt ærlig og si at du ikke er interesert. Jeg ble stalket slik av ei gammel "skolevenninne" som fant meg på FB for noen år siden. Fikk meldinger hele tiden, men etter et par runder der jeg sa klart ifra om at jeg ikke var interesert i henne stoppet det endelig. Måtte gjenta dette noen år senere da hun igjen startet på(etter å tilfeldigvis møtt meg på byen). Er kjedelig når folk ikke tar hintet, men du må for all del ikke åpne eller svare på meldingene hennes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det går jo an å ta problemstillingen til TS seriøst, selv om han har brukt feil ord/definisjon. 

Noe jeg også gjorde, ved å råde ham til å ta det opp med vedkommende. Han har forsøkt silent treatment, det funket ikke, da må han prøve noe nytt. Det er ikke så vanskelig å pent forklare at man ikke har mye til felles/det er vanskelig å holde kontakten. 

For min del faller stalker-beskrivelsen inn i TS' ansvarsfraskrivelse, men mulig det bare er jeg som synes det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du har brukt ordet "stalker"  feil så skjønner jeg hva du mener. Er det sånn å forstå at du er en gutt/mann? Isåfall kan en løsning være å skrive til henne at du holder på å få deg kjæreste og at du derfor føler det blir feil å ha mye kontakt med andre jenter på nett. Og så ønsker du henne lykke til videre i livet og sletter henne før hun rekker å svare. 

Det var et smart tips. At jeg ikke tenkte på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten må du si det som det er, at du ikke ønsker at hun skal kontakte deg mer. Eller så må du bare ignorere henne totalt og håpe maset fader ut. Ikke åpne meldingene, ikke svar (om det så er et kort, avvisende svar) dette er bare med på å kaste bensin på bålet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med mennesker som deg tenker jeg. Uansett hvordan du vrir det vil hun bli såret, og da er en kort beskjed i klartekst alltid det beste. Det er ikke hennes ve og vel du tenker på. Kun ditt eget. Konfliktsky og lat. Hadde flere bare sagt ting som det er ville det blitt enklere for alle. 

Anonymkode: a3793...5e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med mennesker som deg tenker jeg. Uansett hvordan du vrir det vil hun bli såret, og da er en kort beskjed i klartekst alltid det beste. Det er ikke hennes ve og vel du tenker på. Kun ditt eget. Konfliktsky og lat. Hadde flere bare sagt ting som det er ville det blitt enklere for alle. 

Anonymkode: a3793...5e9

Nå synes jeg det er nok negativ drit på tråden her. Hva er det med mennesker som deg tenker jeg. Er du sur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Jeg skjønner at du ikke vil såre henne (og at du er redd for drama?), siden hun gikk rett i kjelleren sist gang du avviste henne. Her gjelder det å være høflig, men bestemt tenker jeg. Hva med å skrive "Du er et flott menneske, men jeg er ikke interessert i en relasjon til deg". Du kan også si at hun ikke er din type som du faller for, eller at kjemien ikke er der på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...