Gå til innhold

Tips til tilbehør til kjøttmiddager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blitt litt lei av det vanlige tilbehøret til middag slik som poteter i diverse former (kokt, stappe, stekt), ris, kokte grønnsaker osv. 

Har du tips til tilbehør jeg kan ha ved siden av middagen? Jeg tenker da på vanlige middager som inneholder kjøtt hvor det er vanlig å ha en form for grønnsaker til og potet/ris el. 

Anonymkode: 75a17...7c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

couscous

Quinoa

Bulgurhvete

Linser/kikerter

Søtpotetmos 

Sellerirotmos

Rotmos

Soppstuing

Anonymkode: c85b9...ca8

• Liker 1
Skrevet

Bakte rotgrønnsaker. Skjær kålrabi, gulrøtter og søtpoteter i terninger. Rist kålrabien og gulrøttene med litt olje, salt, pepper, timian og rosmarin. Rist søtpoteten med salt, pepper og kanel. Bak i ovnen til alt er mørt. 

Potetsalat. Skjær opp rødløk, kokte poteter, tørket aprikos og hakkede mandler, bland sammen med yoghurt naturell, litt olje, kanel og spisskumin. 

Anonymkode: 7ada5...343

Skrevet

Rotmos. Ta det du ønsker og tilsett litt melk, smør og salt+pepper.

Skjær opp paprika, hvitløk og litt chili. Stek i panne med creme fraiche, kjempegodt :)

Asparges surret med bacon. Stek litt i panna, så inni ovnen 250 grader ca 10. min.

Nanbrød

Skrevet

Du kan jo prøve deg på diverse grønsaksstuinger også. Soppstuing, for eksempel. Eller lage grateng av grønnsaker i hvis saus. 

For eksempel grønne bønner, paprika, løk og sopp, bland med tykk hvit saus med egg og muskat, strø gjerne over griljemel eller ost, og bak i ovnen. 

Anonymkode: 7ada5...343

Skrevet
Den 16. februar 2016 at 15.47, AnonymBruker skrev:

Jeg er blitt litt lei av det vanlige tilbehøret til middag slik som poteter i diverse former (kokt, stappe, stekt), ris, kokte grønnsaker osv. 

Har du tips til tilbehør jeg kan ha ved siden av middagen? Jeg tenker da på vanlige middager som inneholder kjøtt hvor det er vanlig å ha en form for grønnsaker til og potet/ris el. 

Anonymkode: 75a17...7c7

Men da jobber du jo baklengs, ts? :klo: Det blir som å si "jeg skal ha potet til middag: hva passer til?" (Tips: svaret er "alt")

Gjør det i rett rekkefølge: finn ut hva du vil ha til middag først. Så finner du ut hvilken type kjøtt/fisk/vegetar som passer til retten. Om du tenker "jeg skal ha kyllinglår til middag" så kan du jo lage hva som helst av dem. Putte et lår i suppa/curryen/lasagnen/pytt-i-pannen etc. Enklere å først finne ut middag, for alle de andre ingrediensene som lager en rett er nettopp mange -kjøttet er bare en (og vil sjelden være særlig avgjørende for smaken). 

Anonymkode: fe0f2...e93

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da jobber du jo baklengs, ts? :klo: Det blir som å si "jeg skal ha potet til middag: hva passer til?" (Tips: svaret er "alt")

Gjør det i rett rekkefølge: finn ut hva du vil ha til middag først. Så finner du ut hvilken type kjøtt/fisk/vegetar som passer til retten. Om du tenker "jeg skal ha kyllinglår til middag" så kan du jo lage hva som helst av dem. Putte et lår i suppa/curryen/lasagnen/pytt-i-pannen etc. Enklere å først finne ut middag, for alle de andre ingrediensene som lager en rett er nettopp mange -kjøttet er bare en (og vil sjelden være særlig avgjørende for smaken). 

Anonymkode: fe0f2...e93

Men det er jo ikke alt man har til middag som er en helhetlig rett av typen curry eller lasagne, da. Jeg lager nye sammensetninger av fisk eller kjøtt og grønnsaker hele tiden, noen ganger kombinasjoner verden aldri før har sett, :ler: og mange av dem lages bare den ene gangen.

Mitt tips er liknende likevel: Jeg liker å begynne med grønnsakene i stedet for med kjøtt, fisk eller en spesifikk rett. Da blir også maten mer sesongpreget. Nå for tiden bruker jeg feks mye sitrus i maten. Se hva slags grønnsaker som er best på butikken, TS, tenk på hva du kan lage av dem (feks mos, ovnsbakt, rå i salat +++), og velg så eventuelle proteiner etter det.

Selv abonnerer jeg på økologiske grønnsaker, og lar det jeg tilfeldigvis får i kassen min danne grunnlaget for middagene i to uker om gangen. Hadde ikke klart meg uten!

Anonymkode: c575a...c94

Skrevet

Div. grønnsaker, gjerne rotgrønnsaker som du skjærer i ganske tynne skiver, så de blir "chips" og stek de i panna med havsalt, pepper, timian og litt rosmarin! Synes det er veldig greit å bruke potet, søtpotet, reddid og gulrot til dette, pluss store ringer av rødløk og hele hvitløksfedd. Potetene oppi panna først siden de bruker lengst tid, så slenge det andre oppi 5 minutter senere. Stek de så de får skikkelig farge og krydderet setter seg. Behold selvfølgelig skallet på potene :)

Gjøre den kokte risen litt mer spennende: Kok den sammen med gode kryddere, mot slutten av tiden blander du inn hakket og raskt stekte biter av paprika, rødløk, squash og chili. Lag risen gul (safran eller gurkemeie) så fargene ser bra ut sammen.

Søtpotetmos er noe av det aller beste jeg vet om, særlig til svin. Også ser det så lekkert ut med den oransje fargen. Jeg synes søtpotetsmaken er så god i seg selv at jeg bare koker søtpotetbiter og moser dem uten noe ekstra tilsatt, føler ikke det trengs verken melk eller smør eller særlig krydder. Men det er jo bare å tilsette etter behov.

Bakt og fylt sopp :)

Blomkålbuketter marinert i yoghurt og tandoorikrydder, stekt raskt i panna. Namnam.

Skrevet

Flaskegresskar. Bakes i ovn som båtpoteter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...