Gå til innhold

Felleskostnader ved kjøp av bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva menes egentlig med dette ?

Anonymkode: c36b2...8e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er det du og jeg ville kalle "husleie". Man betaler en bestemt sum i måneden i husleie til borettslaget eller sameiet, som dekker alt fra vaktmesterutgifter og internett, til trappevask og snømåking i nabolaget. Og så selvfølgelig eventuell (felles)gjeld borettslaget/sameiet har opparbeidet seg f.eks. ved skifte av vinduer på alle leilighetene. Eller andre ting som oppussing av fasader på blokkene e.l. Dette blir da fellesgjeld, som alle nedbetaler via husleien sin, en viss sum hver måned.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva menes egentlig med dette ?

Anonymkode: c36b2...8e0

Kan variere en del, ville hørt med megler eller aktuell kontaktperson. Det kan være ting som søppeltømming, nødvendig vedlikehold og vaktmestertjenester, internett og TV, lån og renter osv osv. Er da som regel et beløp som må betales hver måned og justeres etter behov.

Endret av debattanten
Skrevet

Kort sagt er det alle utgifter som borettslaget/sameiet har inngått som følge av felles avtaler med ulike aktører. Noen er man pliktige til å ha som kommunale avgifter, renovasjon osv, og så har borettslaget gjerne avtaler på strøm (i fellesarealer), TV/internett, snømåking, plenklipping, vask, vaktmester, andre reparasjoner etc. Rett og slett alle utgifter som borettslaget har for at bygningen(e) og områdene som borettslaget eier skal vedlikeholdes. I tillegg er det mange lag som har lån og renter innbakt i fellesutgiftene som felles lån, som følge av at boligene ble solgt med fellesgjeld i utgangspunktet og/eller at det ble tatt opp lån for å utføre mer omfattende oppussing/vedlikehold og evt. ombygninger. 

Anonymkode: 5f8ef...8ce

Gjest Lunasama
Skrevet (endret)

Jeg skal kjøpe i år, og kommer til å gjøre alt jeg kan for å få et sted uten eller med svært lave felleskostnader. Disse tingene kan jeg fint gjøre selv, elsker å sysle med ting i hjemmet. :)

Endret av Lunasama
Skrevet

Jeg tror selveierleiligheter er uten disse fellesutgiftene.

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, muffinshaker skrev:

Selveierleiligheter har også mange av de samme fellesutgiftene, med et klart unntak av nedbetaling fellesgjeld. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Rosalie skrev:

Selveierleiligheter har også mange av de samme fellesutgiftene, med et klart unntak av nedbetaling fellesgjeld. 

Selveier har da også fellesgjeld, om sameiet gjør utbedringer eller annet som krever ett lån. 

Selveiere betaler husleie, som andelseiere. 

Anonymkode: b0c25...3c4

Skrevet
19 timer siden, Lunasama skrev:

Jeg skal kjøpe i år, og kommer til å gjøre alt jeg kan for å få et sted uten eller med svært lave felleskostnader. Disse tingene kan jeg fint gjøre selv, elsker å sysle med ting i hjemmet. :)

Uten? Aldri hørt om.

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, Lunasama skrev:

Uten er vel strengt tatt umulig. For det første fordi man uansett må betale kommunale avgifter, strøm i fellesområder (f.eks. utelamper) og lignende. For det andre er det en del ting som må gjøres i både sameier og borettslag, som f.eks. maling, bytte tak og lignende vedlikehold. Selv om du liker å male eller er skikkelig handy og kan gjøre en del av disse tingene, er det flertallet i sameiet som bestemmer om man skal gjøre arbeidet selv eller på dugnad (hvis mulig). Du kan da ikke frita deg selv for utgiften ved å f.eks. si at du maler 1/4 av bygningen selv

Anonymkode: a4e02...3c7

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selveier har da også fellesgjeld, om sameiet gjør utbedringer eller annet som krever ett lån. 

Selveiere betaler husleie, som andelseiere. 

Den store forskjellen på flermannsbolig med selveierleiligheter (sameie) i forhold til andelsleiligheter (borettslag), er at et sameie normalt sett ikke kan ta opp lån med pant i boligmassen, da boligmassen eies av de enkelte leilighetseierne, mens boligmassen i et borettslag eies av borettslaget. Så ved større vedlikeholdsoppgaver vil eierne i et sameie måtte stille midler til disposisjon, altså som oppsparte midler eller private lån, mens i et borettslag tar borettslaget opp lån med pant i boligmassen, gjerne med svært god rente.

I borettslaget jeg sitter i styret i, har vi de siste par årene byttet alt av vinduer og ytterdører. Økning i fellesutgifter ble i snitt ca 400 kr per måned per leilighet. 

Anonymkode: 787ed...d83

Gjest Lunasama
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uten? Aldri hørt om.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uten er vel strengt tatt umulig. For det første fordi man uansett må betale kommunale avgifter, strøm i fellesområder (f.eks. utelamper) og lignende. For det andre er det en del ting som må gjøres i både sameier og borettslag, som f.eks. maling, bytte tak og lignende vedlikehold. Selv om du liker å male eller er skikkelig handy og kan gjøre en del av disse tingene, er det flertallet i sameiet som bestemmer om man skal gjøre arbeidet selv eller på dugnad (hvis mulig). Du kan da ikke frita deg selv for utgiften ved å f.eks. si at du maler 1/4 av bygningen selv

Anonymkode: a4e02...3c7

Nå tenkte jeg mer på å kjøpe selveier leilighet. Enten det eller et sted med svært lite fellesarealer, og lite kostnader deretter. Kommunale avgifter er greit. Men føler prisene på felleskostnader er kunstig høye mange steder. :haar:

Endret av Lunasama
Skrevet
1 time siden, Lunasama skrev:

Nå tenkte jeg mer på å kjøpe selveier leilighet. Enten det eller et sted med svært lite fellesarealer, og lite kostnader deretter. Kommunale avgifter er greit. Men føler prisene på felleskostnader er kunstig høye mange steder. :haar:

Det er ofte felleskostnader på selveierleiligheter også.

Feks tvungen medlemsskap i huseierforening, felles lekeplass, måking, trefelling o.l

Gjest Lunasama
Skrevet
33 minutter siden, MapleSirup skrev:

Det er ofte felleskostnader på selveierleiligheter også.

Feks tvungen medlemsskap i huseierforening, felles lekeplass, måking, trefelling o.l

Ja det forundrer meg ikke. Målet er at slike unødvendige utgifter er lavest mulig. :) 

Skrevet
34 minutter siden, Lunasama skrev:

Ja det forundrer meg ikke. Målet er at slike unødvendige utgifter er lavest mulig. :) 

Veletablerte borettslag er kanskje det beste? De har gjerne betalt ned mye gjeld og har godt etablert nærmiljø..

Skrevet (endret)
Den 16.2.2016 at 0.17, muffinshaker skrev:

Det er de ikke alltid. Kommer an på boformen.

Min far bor i en selveierleilighet i blokk i Oslo, og han fortalte at nylig gikk husleien opp til 4000,- i måneden i sameiet han bor i. De har fremdeles vaktmester som skal betales (via husleien), søppeltømming og kommunale avgifter skal fremdeles dekkes, oppvarming via radiatorer (ikke strøm) osv, et firma tar seg av trappevasken osv osv. Alt dette dekkes av husleien i blokkområdet han bor.

Her JEG bor derimot, har vi ikke husleie. Vi betaler likevel alle de ovemfornevnte avgiftene, men separat og i fakturaer vi mottar hver for seg. Vi bor i selveiet rekkehusleilighet utenfor Oslo, og betaler selv regningene fra f.eks. kommunen for kommunale avgifter som vann og kloakk.

Endret av Million
Skrevet
8 timer siden, Lunasama skrev:

De "unødvendige utgiftene" som f.eks. å betale inn litt hver måned til maling som skal foregå om 2 år er da bedre for mange enn å få en regning på 45 tusen som din andel av malekostnadene?

Det er ingen som tjener penger på at et sameie har en reserve til planlagt vedlikehold.

Forsikring av bygningsmassen er også fint å ha. Og at noen kommer og brøyter om vinteren og klipper gress om sommeren.

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, Lunasama skrev:

Det er sikkert at det er så lurt. Da ville jeg tenkt at det sannsynligvis var behov for større utbedringer i nær framtid. Om du ser her inne, så er det vanlig at huseiere/selveiere sparer jevnlig til store utgifter som å skifte tak, bytte bordkledning, pusse opp bad og sånne nødvendige ting som kommer etter ett visst antall år av naturlig slitasje. Og som er veldig dyrt som engangsutgift. Sånne ting dekkes inn i felleskostnader via felles lån i sameier. Så et litt høy felleskostnad kan like gjerne bety at kvaliteten på boligmassen er høyere

Anonymkode: 5410e...971

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...