Gå til innhold

Bor du i utlandet? Kan du fortelle meg litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan tenke meg å flytte til utlandet for en periode. Bare for å se, ha det gøy og oppleve en annen kultur. Jeg er sykepleier så jeg ønsker å gjerne kombinere jobb samtidig, for jeg må jo nesten få litt penger inn på konto dersom jeg skal bo en periode utenlands. Jeg har ingen spesifikke ønsker for hvor jeg vil bo, men det bør helt være en vennlige befolkning og gjerne et sted hvor folk ikke er så folkesky. Jeg vil jo tros alt bli kjent med folk! Per tid så tenker jeg å reise alene. 

Så jeg har noen spørsmål til dere som bor/har bodd i utlandet:

Hvordan er det? Trives du?

Hvorfor bor du i utlandet?

Hva gjør du i utlandet (aktiviteter, jobb osv)?

Hvordan er økonomien din? Sparte du opp en del før du reiste?

Hvor bor du? Kan du anbefale byen/landet?

Anonymkode: 113ea...de7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykepleiere trenger vel land-spesifikke lisenser for å jobbe? Du kan vel ikke bare flytte til et land og begynne å jobbe, selv om det er innenfor EU/EØS? Trenger jo også de nødvendige språkkunnskaper (men det har du nok allerede hvis du flytter til et engelskspråklig land).

Eller tenkte du å unngå å jobbe når du er i utlandet og leve på oppsparte midler? Vil virkelig ikke anbefale dette med mindre du kan få skriftlig garanti fra arbeidsgiver om at du får tilbake jobben etter endt utenlandsopphold. I så fall må utenlandsoppholdet nok ha en spesifikk lengde og funksjon, hvis du f. eks. finner et lengre sykepleierkurs/utenlandsk praksis som sykepleier kan det kanskje være mulig hvis din arbeidsgiver mener det er relevant.

Kan kanskje være en ide å heller undersøke hvilke land du kan tenke deg å flytte til, ta noen ferier der og se om du liker deg, og eventuelt kjøpe feriebolig der.

Anonymkode: af7dc...102

Skrevet

Jeg har ei venninne som er sykepleier i Norge. Hun reiser jevnlig til Tyrkia på lengre opphold (fra noen mnd til et halvt år i slengen), og jobber på et sykehus der. Det er et samarbeidssykehus som har mange norske pasienter. Hun kunne delvis språket, og slik ble hun foretrukket fremfor andre søkere med ellers like kvalifikasjoner.

Det finnes sikkert mange slike sykehus/sykehjem? Jeg var på ferie i Malaga-området, der var det norske behandlingssteder og sykehjem,. Montebello-senteret, mener jeg ett av dem het. Kanskje du kan søke om jobb på et slikt sted, for en periode?

Anonymkode: 321a8...1d6

Skrevet

Jeg bor ikke i utlandet nå, men har bodd 5 år i Spania (kanariøyene). Jobbet mest som resepsjonist på hotell, men også som tolk på et legesenter. Som skandinavisk sykepleier så vil jeg tro at du lett får jobb i f.eks Spania dersom du flytter til et sted med mange turister. 

Å bo i utlandet er topp, men anbefaler det å gjøre en innsats for lære språket. Alt blir mye enklere da, både sosialt og jobbmessig. Dessuten så synes jeg språk er det beste minne man kan ha etter et langt opphold i utlandet, aldri bortkastet.

Anonymkode: 39569...9f2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bor i Japan, men er enda "bare" universitetsstudent da :)

Men jeg stortrives, det gjoer jeg. Aa dra fra Norge er det beste jeg har gjort! Har laert saa ufattelig mye siden jeg kom hit, ikke minst om meg selv. Er en helt annen person enn jeg var naar jeg bodde i Norge, og det mener jeg positivt. Er ikke lenger den sjenerte jenta jeg var hjemme i Norge. Tvert i mot, faar hoere her at "du er saa lett aa bli kjent med ", det tror jeg ALDRI jeg fikk naar jeg bodde i Norge, haha!

Naar det gjelder oekonomi sparte jeg opp en del ja, men naa faar jeg studielaan ogsaa, saa det gaar greit. Japan er jo ikke akkurat superbillig, men jeg klarer meg fint. Har ogsaa en liten deltidsjobb.

Jeg kan absolutt anbefale Japan, men det er jo ikke for alle. Det er annerledes enn Norge og jeg tenkte "etter et halvt aar er jeg sikkert drittlei" naar jeg foerst kom hit, saa jeg var totalt uforberedt paa at jeg skulle ende opp med aa forelske meg totalt i landet :P Men aa faa jobb her er ikke lett. Skal du jobbe her som noe annet enn Engelsklaerer skal du ha hyperflaks for aa finne jobb uten gode Japanskkunnskaper, blir nok helst med et utenlandsk selskap. Men aa flytte til utlandet for en periode kan jeg absolutt anbefale! Om du mistrives, saa kan du jo alltids reise tilbake til Norge igjen. Erfaringer i massevis vil du faa uansett! 

Og en siste ting, uansett hvor du ender opp med aa dra - laer deg spraaket! Naa er jo det bankers om det blir et Engelsktalende land, vil jeg tro, men uansett hvor en ender opp vil jeg si at aa laere spraaket er noekkelen til aa virkelig bli inkludert i samfunnet. Tviler paa jeg hadde trivdes saa godt som jeg gjoer om jeg ikke hadde snakket et kvekk Japansk.

Endret av Fnisu
Skrevet

Jeg bor på Malta fordi jeg studerer der. Det er et EU land så det er lett å flytte ned, samtidig så er engelsk deres andre språk (tidligere engelsk koloni) så alle prater engelsk, de gjør det til og med til hverandre :PDet er ingen behov for å lære maltesisk for å si det sånn. Derfor er det ganske internasjonalt, folk fra hele Europa jobber der. Landet er også billig i forhold til land som Italia, Spania, Hellas osv selv om de har euro. 

Nå lever jeg bare på studielån, men har du spart før du reiser så lever du greit ellers kan man alltids skaffe en jobb. Leien generelt på Malta er dyr, men du kan finne billig kollektiv eller være heldig, men da altså til å være Malta (utlendingene skrur prisene opp). Men leien er likevel billigere enn byer som feks Bergen. Landet er ganske lite, består bare av 450 0000 innbyggere, men blir nesten doblet om sommeren. Men det er mye flotte historiske ting å se og å oppleve, Sicilia ligger to timers båttur unna så da kan man få med seg Italia også. Ellers så er det sol og nydelig temperatur året rundt, vinteren er som en god vår dag i Norge :) 

Man kan finne på så mangt, men miljøer er ofte mindre siden tanke settet er litt "tregere" enn sånn som ting fungerer i Norge og at landet er såpass lite. Ting kan av og til ta litt mer tid, men det blir man vant til. De har også færre butikker og kjøpesentre så man drar ikke til Malta for å shoppe, men man kan finne merkeklær som feks Zara så klart :) Ellers kan man reise rundt i landet med buss som er veldig rimelig. De har ett offentlig sykehus og flere private så det er nok alltids muligheter for sykepleiere. 

Det beste med Malta er at jeg føler meg ikke utenfor siden alle snakker engelsk. 

Skrevet
9 minutter siden, Sapree skrev:

Jeg bor på Malta fordi jeg studerer der. Det er et EU land så det er lett å flytte ned, samtidig så er engelsk deres andre språk (tidligere engelsk koloni) så alle prater engelsk, de gjør det til og med til hverandre :PDet er ingen behov for å lære maltesisk for å si det sånn. Derfor er det ganske internasjonalt, folk fra hele Europa jobber der. Landet er også billig i forhold til land som Italia, Spania, Hellas osv selv om de har euro. 

Nå lever jeg bare på studielån, men har du spart før du reiser så lever du greit ellers kan man alltids skaffe en jobb. Leien generelt på Malta er dyr, men du kan finne billig kollektiv eller være heldig, men da altså til å være Malta (utlendingene skrur prisene opp). Men leien er likevel billigere enn byer som feks Bergen. Landet er ganske lite, består bare av 450 0000 innbyggere, men blir nesten doblet om sommeren. Men det er mye flotte historiske ting å se og å oppleve, Sicilia ligger to timers båttur unna så da kan man få med seg Italia også. Ellers så er det sol og nydelig temperatur året rundt, vinteren er som en god vår dag i Norge :) 

Man kan finne på så mangt, men miljøer er ofte mindre siden tanke settet er litt "tregere" enn sånn som ting fungerer i Norge og at landet er såpass lite. Ting kan av og til ta litt mer tid, men det blir man vant til. De har også færre butikker og kjøpesentre så man drar ikke til Malta for å shoppe, men man kan finne merkeklær som feks Zara så klart :) Ellers kan man reise rundt i landet med buss som er veldig rimelig. De har ett offentlig sykehus og flere private så det er nok alltids muligheter for sykepleiere. 

Det beste med Malta er at jeg føler meg ikke utenfor siden alle snakker engelsk. 

Åååå, Malta :hjerte: Kan jeg spørre om hva du studerer? :) 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Edain skrev:

Åååå, Malta :hjerte: Kan jeg spørre om hva du studerer? :) 

Jeg studerer Master i Integrert Markedskommunikasjon, ganske greit for masteren er bare på 12 måneder (som engelske mastere). Blir ferdig i september :danse: Skjønner ikke hvorfor dette landet er så lite promotert, både som turistland og som studieland i Norge. Dyre flybilletter (men blir litt billigere under sommer sesongen) og få norske studenter blir årsaken :P Alle studiene de har er også på engelsk. 

Skrevet
1 time siden, Sapree skrev:

Jeg studerer Master i Integrert Markedskommunikasjon, ganske greit for masteren er bare på 12 måneder (som engelske mastere). Blir ferdig i september :danse: Skjønner ikke hvorfor dette landet er så lite promotert, både som turistland og som studieland i Norge. Dyre flybilletter (men blir litt billigere under sommer sesongen) og få norske studenter blir årsaken :P Alle studiene de har er også på engelsk. 

Ikke frist meg! :fnise:

Skrevet
Den 2/16/2016 at 15.14, AnonymBruker skrev:

Har det som plommen i egget, og har gjort dette landet til mitt hjem. Har ingen planer om å returnere til Norge igjen.

Trivdes ikke i Norge, hadde det ikke bra, og slet med å få meg jobb. Hater også klimaet, så da er det ikke feil med over 320 soldager i året.

Er i fast jobb. På fritiden blir det litt tid på stranden, pluss at jeg reiser litt rundt. Var på fire, fem turer innenlands i fjor, pluss en tur over grensen og besøkte nabolandet, i tillegg til 5 uker i Sør-Amerika. Sparte tusenvis av kroner på den turen, sammenlignet med prisen om jeg hadde reist fra Norge.

Sparte ikke opp ei eneste krone før jeg reiste, men solgt alt jeg hadde av eiendeler, inkludert en bil, slik at jeg hadde litt startkapital.

Bor i Spania, og har bodd her i 6 år. Anbefales på det sterkeste, til tross for alle de jævla turistene. :tongue:

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Montebello-senteret, mener jeg ett av dem het. 

Kjenner ikke til så mange av de selv, men Montebello er i alle fall dansk.

Skrevet
Den 16.2.2016 at 15.14, AnonymBruker skrev:

Bodde i Nederland (Amsterdam) i 6 år.

Trivdes veldig godt, savner det veldig nå som jeg er hjemme igjen (men jeg savnet Norge mens jeg var der... ikke lett, dette!)

Jeg ville oppleve noe nytt og spennende, komme meg bort.

Studerte først, så jobbet jeg. Var enkelt å starte som student, hadde studentbolig etc, og fikk tid til å bli kjent med hvordan ting fungerte i landet. Så søkte jeg jobber etterhvert, ordnet med skattekort og slikt (som ikke var helt enkelt...)

Hadde studielån først. Senere var det arbeidsinntekt, men den var veldig lav, og jeg hadde mye frilans-oppdrag som var dårlig betalt. Jeg delte bolig med kjæresten min (liten leilighet i en billig blokk), og slik fikk vi det til å gå rundt.

Anonymkode: 113ea...de7

Gjest Linaria
Skrevet

Edinburgh. Ja, jeg kan absolutt anbefale byen og landet. 

Helt fantastisk. Beste valget jeg tok var å flytte hit. Alt blir bare bedre og bedre jo lenger jeg er her. 

Jeg følte meg aldri ordentlig komfortabel i Norge. Hadde mange problemer som forsvant når jeg reiste, men som alltid var til stede i Norge. Jeg følte meg ikke hjemme. Så fikk jeg en mulighet til å flytte utenlands og tok den. Jeg savner Norge innimellom, men det er mest småting, som å gå på tur i skogen, snø, noen matretter. Når jeg er i Norge, savner jeg fort Skottland igjen, og de samme problemene som jeg hadde før pleier å begynne igjen etter bare noen dager i Norge. 

Jeg studerer. Nesten alt jeg driver med er rundt studiene; foreninger, seminarer, osv. Planen er å bli her etter studiene også, men må se hva som skjer. 

Helt fin. Lever på studielån. Er ganske ung så bor hos foreldrene mine og jobber i Norge om sommeren, men ellers i året er det kun studielån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...