Gå til innhold

Jeg har ikke råd til å sykemelde meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga en lang og komplisert sak kan jeg ikke få dagpenger fra NAV, fordi jeg teknisk sett har jobb og kan jobbe hvis jeg bare vil. Men jeg sliter psykisk og føler at jeg bør sykemelde meg, for å slippe at problemene blir mye verre.

Men... Jeg har ikke råd til å sykemelde meg. Fordi jeg ikke har råd til å dra til legen... Har helt seriøst 0 kroner på kontoen, og kanskje 50 kroner i kontant. That's it.

Er det eneste jeg kan gjøre nå, å få et nytt oppdrag fra jobb og risikere at jeg går i veggen, sånn at jeg kan ha råd til å dra til legen? 

Anonymkode: f84e3...415

Videoannonse
Annonse
Gjest førstedamen
Skrevet

Man får egenandelen på regning hvis man er helt blakk så det er ikke noe problem, da betaler du jo bare regningen fra neste lønn eller fra sykepengene.

Skrevet

Du kan jo få faktura hos legen. Trenger man legehjelp så får man det selv om man ikke har penger på konto. 

Anonymkode: e5caa...67c

• Liker 3
Skrevet

Latterligste jeg har hørt i hele mitt liv.

• Liker 7
Skrevet

Takk og lov! Er det 30 dagers frist på å betale den da?

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk og lov! Er det 30 dagers frist på å betale den da?

TS

Det er jeg usikker på. Ser bare at det er et valg når jeg skal betale. 

Skrevet

De aller fleste legekontor gir deg faktura ja. Det normale er vel 14 dagers betalingsfrist og så et gebyr dersom de må sende purring.

Skrevet

Hvis det er 14 dager som gjelder, vet dere om man får sykepenger innen den tiden? Hvis man får sykemelding da...

TS

Skrevet

Seriøst?

Gå nå til legen, be om faktura og spør andre om du kan låne de pengene. Du må alikevel ha penger til mat osv så dette må du finne utav uansett.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er 14 dager som gjelder, vet dere om man får sykepenger innen den tiden? Hvis man får sykemelding da...

TS

Det kan jo ingen her svare på. Det kommer jo ann på hvem som skal utbetale sykepengene. 

• Liker 1
Skrevet

Send melding til meg så skal jeg betale 

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan være så forbanna blakk. Hva gjør du med pengene dine? Trur du det hjelper å sitte hjemme med psykiske problemer. Absolutt ikke. Jobb så du får noe annet å tenke på. Rart det der. Hadde man sett på kontoen din, så hadde man nok sett at du brukte pengene på røyk, festing eller alt for mange cafe late. Huff. Folk i dagens samfunn.

Anonymkode: dcfff...a16

• Liker 4
Skrevet

Jeg måtte vente 3 mnd på mine sykepenger (jada, her var det noe feil med saksbehandlingen og noen dokumenter sjefen nektet å sende videre) poenget er at det kan skje, men saksbehandlingstiden da jeg fikk sykepenger innvilget var 3 uker (uavhengig av de andre problemene jeg møtte på), så her er du nødt til å finne deg en eller annen økonomisk løsning for å overleve mens du venter. Skaff faktura når du er hos legen, og begynn å planlegg hva du skal leve av frem til du eventuelt får sykepenger, om det så er sosialhjelp, lån fra familie, ordinært lån e.l. så må du ha en plan. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan være så forbanna blakk. Hva gjør du med pengene dine? Trur du det hjelper å sitte hjemme med psykiske problemer. Absolutt ikke. Jobb så du får noe annet å tenke på. Rart det der. Hadde man sett på kontoen din, så hadde man nok sett at du brukte pengene på røyk, festing eller alt for mange cafe late. Huff. Folk i dagens samfunn.

Anonymkode: dcfff...a16

Hvor skal jeg starte............Hva hun gjør med pengene sine, har du ingen ting med. Hva legger du i psykiske problemer? Til opplysning så er det en samlebetegne på mange forskjellige problemer, så akkurat hva som feiler vedkommende har du heller ingen ting med. Hvordan kan du da vite om det beste for henne er å jobbe eller ikke akkurat nå? Regner med at du ikke har sett på kontoutskriften hennes, dermed vet du ikke om pengene hennes har gått til røyk, festing eller for mange cafe làtte!

• Liker 1
Skrevet

Vil bare legge til at i noen tilfeller kan psykiske problemer føre til at man tømmer alle kontoer, noe man ganske ofte angrer på når man blir "seg selv" igjen. Ser at man er flinke til å trekke slutninger om andre på dette forumet til tider. 

Anonymkode: 9075d...791

• Liker 1
Skrevet

Oi det er skummelt å lese at du faktisk er i jobb, men ikke har litt over 100,-!! Og at du i tillegg trenger 30 dager bet.frist!! 

Fristen pleier å være på 14 dager. Har du ENDA ikke fått 100,- så kan du sikkert kontakte dem og få den utsatt..

Og du får ikke sykepengene på dagen. Først kommer det ann på hvor lenge du er sykemeldt, men i første omgang (de to første ukene) er det jobben din som betaler. Da får du pengene på din normale lønningsdag. Ellers har NAV ca to ukers behandlingstid FRA alle dokumenter er levert (jobben din må også sende inn noe greier), også er det utbetaling siste dag i mnd mener jeg å huske. Altså sykepengene for 01-31 jan blir utbetalt 31 jan.

:) 

Skrevet

Jeg har en arbeidsgiver som følger egne lover og regler, blir utsatt for veldig dårlig behandling, og må sykemelde meg- er redd arb giver ikke sender inn noe av papirer, og at jeg står der uten inntekt i det hele tatt. 

Er dette noe jeg kan risikere?

Anonymkode: 62760...1d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...