AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #1 Skrevet 16. februar 2016 Er det virkelig så enkelt som folk skal ha det til når det gjelder å gå ned i vekt? Hvis man ligger i kaloriunderskudd så går man ned? http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Tarmbakteriene-dine-kan-pavirke-vekten-din-691892_1.snd Ta denne artikkelen f.eks. Er det virkelig så enkelt som å ligge i kaloriunderskudd, eller skyldes overvektighet noe annet, noe som ikke kan fikses med å spise mindre kalorier? Anonymkode: 0deb3...7fb
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #2 Skrevet 16. februar 2016 Det er jo ingen hemmelighet at det er som regel kosthold og aktivitet som avgjør hvor sunn og slank man er. Det er FÅ som kan "skylde på" noen annet enn at man spiser litt for mye og trener for lite. Men selvsagt, det skjer jo, men er jo altfor mange som skylder på at det kanskje er noe annet som skylder høy vekt. Jeg har tidligere vært 20 kg mer enn idag og kan uten problemer si at jeg var lat som ikke trente og spiste feil. Jeg begynte å trene og leste mye om kosthold og dermed ble sunnere og har gradvis slanket bort alle de overflødige kiloene og fått endel muskler. Det handler mye om viljestyrke, man må jobbe for det,man blir ikke slank og.sunn av å kose seg med kake hver dag og ikke røre seg... Det er fakta. Anonymkode: 4861f...b15 3
Ciara Skrevet 16. februar 2016 #3 Skrevet 16. februar 2016 Ja, for de aller aller fleste er det så enkelt. Dersom man vet at man er i underskudd over lengre tid uten å gå ned i vekt bør man ta en tur til legen. 2
Pringle Skrevet 16. februar 2016 #4 Skrevet 16. februar 2016 Ja, det er så enkelt som å ligge i kaloriunderskudd over tid. Men det er svært lite å tjene på å skrive og selge artikler om det. Folk elsker sensasjoner, og hvis de i tillegg kan gi bekreftelse på at det er altfor vanskelig å gå ned i vekt til at det nytter å sette i gang, desto bedre. Om det er lett å ligge i kaloriunderskudd over tid? Ikke nødvendigvis. Det krever at man er tålmodig, nøyaktig, utholdende, klarer å stå imot fristelser, organisere hverdagen, kan takle stress og vanskelige følelser, evt får inn mer bevegelse - dvs snu om på de aller fleste av de vanene, tankene og holdningene som gjorde at man ble overvektig. 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #5 Skrevet 16. februar 2016 Gikk på AAP i 2 år. Satt innendørs foran PC-en hver eneste dag. Gikk ned 10kg, på grensen til undervektig. Eneste jeg gjorde var å spise mindre Anonymkode: 2909a...e4c 4
Mann 42 Skrevet 16. februar 2016 #6 Skrevet 16. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig så enkelt som folk skal ha det til når det gjelder å gå ned i vekt? Hvis man ligger i kaloriunderskudd så går man ned? http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Tarmbakteriene-dine-kan-pavirke-vekten-din-691892_1.snd Ta denne artikkelen f.eks. Er det virkelig så enkelt som å ligge i kaloriunderskudd, eller skyldes overvektighet noe annet, noe som ikke kan fikses med å spise mindre kalorier? Anonymkode: 0deb3...7fb Du kan ikke legge på deg kalorier som ikke fins i dietten din. Og hvis kroppen din får mindre energi fra mat enn den trenger, så må den hente det fra opplagsnæringa. Altså valken. Vi tenker på fedme som et problem, men evolusjonært sett har det vært en velsignelse å være i stand til lagre næring som fett. Kjekt å ha når høstjakta har slått feil og kulda setter inn. 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #7 Skrevet 16. februar 2016 Ja, så enkelt er det. Trening er fint og greit det, men det er inntaket av mat som avgjør vekta. Så et intervju med Matthew Mcconaughey ang. forberedelse til en film han skulle spille inn, tror det var Dallas Byers Club der han skulle være nesten sykelig tynn, og han hadde ikke trent i det hele tatt for å oppnå dette, kun spist mindre. Anonymkode: aaa4a...bfc 1
fullkornspasta Skrevet 16. februar 2016 #8 Skrevet 16. februar 2016 Så sliter mange overvektige psykisk da, og greier dermed ikke kutte ned på maten. 2
fotosyntesen Skrevet 16. februar 2016 #9 Skrevet 16. februar 2016 Det er ikke så enkelt å ligge i kaloriundeskudd, men det er det som fungerer for de fleste. Og det er muligens enda vanskeligere å være ærlig med seg selv om hva man spiser når man regner Kcal. 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #10 Skrevet 16. februar 2016 Så enkelt er det for meg. Dersom jeg en periode har stålkontroll på kaloriene jeg putter i meg går jeg ned i vekt hver gang uten problemer. Er idrettsutøver så trenger å justere vekten noen kilo når sesongen starter. Anonymkode: d2eb8...673
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #11 Skrevet 16. februar 2016 4 timer siden, Ciara skrev: Ja, for de aller aller fleste er det så enkelt. Dersom man vet at man er i underskudd over lengre tid uten å gå ned i vekt bør man ta en tur til legen. 4 timer siden, Pringle skrev: Ja, det er så enkelt som å ligge i kaloriunderskudd over tid. Men det er svært lite å tjene på å skrive og selge artikler om det. Folk elsker sensasjoner, og hvis de i tillegg kan gi bekreftelse på at det er altfor vanskelig å gå ned i vekt til at det nytter å sette i gang, desto bedre. Om det er lett å ligge i kaloriunderskudd over tid? Ikke nødvendigvis. Det krever at man er tålmodig, nøyaktig, utholdende, klarer å stå imot fristelser, organisere hverdagen, kan takle stress og vanskelige følelser, evt får inn mer bevegelse - dvs snu om på de aller fleste av de vanene, tankene og holdningene som gjorde at man ble overvektig. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Gikk på AAP i 2 år. Satt innendørs foran PC-en hver eneste dag. Gikk ned 10kg, på grensen til undervektig. Eneste jeg gjorde var å spise mindre Anonymkode: 2909a...e4c Men sånn som artikkelen sier; det kan komme av tarmbakterier. Eller noe annet som vi ikke vet noe om (enda). Er det ikke litt forenklet at vektnedgang kun handler om kalorier? TS Anonymkode: 0deb3...7fb
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #12 Skrevet 16. februar 2016 4 timer siden, Mann 42 skrev: Du kan ikke legge på deg kalorier som ikke fins i dietten din. Og hvis kroppen din får mindre energi fra mat enn den trenger, så må den hente det fra opplagsnæringa. Altså valken. Vi tenker på fedme som et problem, men evolusjonært sett har det vært en velsignelse å være i stand til lagre næring som fett. Kjekt å ha når høstjakta har slått feil og kulda setter inn. Hvis man f.eks. Kun spiser sjokolade om dagen (og ligger i kaloriunderskudd) så vil man jo likevel få i seg mye annet drit som man vil legge på deg av, selvom man i teorien ligger i underskudd. 2 timer siden, fotosyntesen skrev: Det er ikke så enkelt å ligge i kaloriundeskudd, men det er det som fungerer for de fleste. Og det er muligens enda vanskeligere å være ærlig med seg selv om hva man spiser når man regner Kcal. Og ikke minst er det viktig at man får i seg mettende mat uten mye annet drit (sukker, fett osv) for å få nedgang. TS Anonymkode: 0deb3...7fb
Pringle Skrevet 16. februar 2016 #13 Skrevet 16. februar 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men sånn som artikkelen sier; det kan komme av tarmbakterier. Eller noe annet som vi ikke vet noe om (enda). Er det ikke litt forenklet at vektnedgang kun handler om kalorier? TS Anonymkode: 0deb3...7fb For en person som vil ned i vekt, er det ikke nødvendig med mer detaljer enn at kalorier inn må være færre enn kalorier ut. Det er heller ikke nødvendig å vite alt om mekanikk, hydraulikk og bilens utvikling fra dampmaskin til elektrisk vidunder, for å kunne kjøre bil. Klart, det er interessant, og for å bli spesialist, må man ha detaljkunnskap. Men vektmestring er ikke rakettforskning. Man kommer langt med sunn fornuft. The proof is in the pudding, som englenderne sier: De som går ned i vekt, har alle som en spist mindre enn de har brukt. De som ikke går ned i vekt, spiser like mye eller mer enn de klarer å bruke. Alle som spiser mindre enn de bruker, går ned i vekt. Det er ikke dette man "burde" fokusere på, etter min mening. Det er vanskelig nok som det er; ytterligere forkludring gjør det bare vanskeligere - suksess med vektmestring over tid krever at man gjør det så lett som mulig for seg selv. 3
Pringle Skrevet 16. februar 2016 #14 Skrevet 16. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis man f.eks. Kun spiser sjokolade om dagen (og ligger i kaloriunderskudd) så vil man jo likevel få i seg mye annet drit som man vil legge på deg av, selvom man i teorien ligger i underskudd. Og ikke minst er det viktig at man får i seg mettende mat uten mye annet drit (sukker, fett osv) for å få nedgang. TS Anonymkode: 0deb3...7fb Nei. Hvis man har kaloriunderskudd, så går man ned i vekt, det er det kaloriunderskudd betyr. Men det er helt klart at det er lettere å holde seg til et kaloriunderskudd hvis man spiser mettende og sunn mat, for da blir man mindre sulten og fysen, og når man er sulten og fysen, har man lavere terskel for å spise for mye. Det er sukker i det meste av mat og praktisk talt umulig å unngå. Fett er et viktig næringsstoff som man ikke må kutte for mye. 4
Poserose Skrevet 16. februar 2016 #15 Skrevet 16. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis man f.eks. Kun spiser sjokolade om dagen (og ligger i kaloriunderskudd) så vil man jo likevel få i seg mye annet drit som man vil legge på deg av, selvom man i teorien ligger i underskudd. Og ikke minst er det viktig at man får i seg mettende mat uten mye annet drit (sukker, fett osv) for å få nedgang. TS Anonymkode: 0deb3...7fb Man legger ikke på seg av "drit", man får mangelsykdommer av det. Om man bare spiser junk food, men er i underskudd vil man gå ned i vekt men bli syk. Hvis man spiser 4000 kalorier nøtter, gulrøtter og salat går man opp i vekt og er sunn. Det er stor forskjell på slank og sunn 2
Ciara Skrevet 17. februar 2016 #16 Skrevet 17. februar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Men sånn som artikkelen sier; det kan komme av tarmbakterier. Eller noe annet som vi ikke vet noe om (enda). Er det ikke litt forenklet at vektnedgang kun handler om kalorier? TS Anonymkode: 0deb3...7fb Det KAN det. Men likevel går de fleste som er i kaloriunderskudd ned i vekt. Det finnes unntak, men de er få. Jeg er opptatt av dette fordi det ikke er bra hvis det sprer seg en holdning der ute om at "jeg går ikke ned i vekt uansett hva jeg gjør". Det er mange nok som sliter med overvekt i dag om vi ikke skal gjøre dørstokkmila enda lenger. 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #17 Skrevet 17. februar 2016 2 timer siden, Ciara skrev: Det KAN det. Men likevel går de fleste som er i kaloriunderskudd ned i vekt. Det finnes unntak, men de er få. Jeg er opptatt av dette fordi det ikke er bra hvis det sprer seg en holdning der ute om at "jeg går ikke ned i vekt uansett hva jeg gjør". Det er mange nok som sliter med overvekt i dag om vi ikke skal gjøre dørstokkmila enda lenger. Jeg er enig med deg at vi blir bare feitere og feitere og at det på ingen måte er sunt, men jeg syns det er litt snevert å tenke at all vektnedgang for alle kun skal handle om kalorier. Mennesker er jo sammensatte vesner, så får meg så blir det en veldig forenkling av et økende problem. Anonymkode: 0deb3...7fb
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #18 Skrevet 17. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg at vi blir bare feitere og feitere og at det på ingen måte er sunt, men jeg syns det er litt snevert å tenke at all vektnedgang for alle kun skal handle om kalorier. Mennesker er jo sammensatte vesner, så får meg så blir det en veldig forenkling av et økende problem. Anonymkode: 0deb3...7fb Noen ganger må folk bare skjerpe seg. Jeg har gått ned 13KG. Har fortsatt noe fett over hofta på ryggen jeg prøver å bli kvitt. Anonymkode: 4ad03...882
Ciara Skrevet 17. februar 2016 #19 Skrevet 17. februar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg at vi blir bare feitere og feitere og at det på ingen måte er sunt, men jeg syns det er litt snevert å tenke at all vektnedgang for alle kun skal handle om kalorier. Mennesker er jo sammensatte vesner, så får meg så blir det en veldig forenkling av et økende problem. Anonymkode: 0deb3...7fb Jeg sa at det finnes unntak. Men unntak er nettopp dét, unntak. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #20 Skrevet 17. februar 2016 Ja, det er så enkelt, og så vanskelig. For hvor langt ned må du for å komme i energiunderskudd? Jeg så et tv-program der vi fulgte en mann som skullle gå ned mange kilo. Før slankingen startet gjennomgikk han en hel haug med tester, der blant annet hvileforbrenningen ble målt. De samme testene ble tatt gjennom hele prosessen, og etter at vektmålet var nådd. Han fikk satt opp en kostplan ut i fra aktivitetsnivå, ønsket vektreduksjon, og forventet reduksjon i hvileforbrenning og forbrenning under aktivitet som følge av vekttapet. Dette gikk bra noen måneder, men så begynte vekten å krype oppover igjen selv om han i følge seg selv holdt seg til den oppsatte planen. Nye undersøkelser ble gjort, og han holdt seg virkelig til planen! Han trente som han skulle, og han lå til og med under dagsbehovet for energi, han skulle ikke ha gått opp i vekt med dette. Det kom frem at han ikke fikk god nok hvile/restitusjon, hadde forhøyet kortisolnivå i kroppen, og aktivitetsnivået kombinert med lite mat, virket mot sin hensikt. Han hadde mistet mye muskulatur, og forbrenningen hans ble ytterligere satt ned. For å holde vekten med sin daværende muskelmasse og aktivitetsnivå måtte han senke energiinntaket med ytterligere 200 kcal pr dag. Så, i teorien lå han i energiunderskudd, i praksis gjorde han det ikke! For oss som ikke har tilgang til slike tester er det enda vanskeligere å vite hvor mye vi forbrenner pr dag, og hvor lavt vi må gå for å ha et underskudd. Samtidig må vi passe på at det ikke blir for lavt, for da øker kortisolnivået, og vi tærer på muskulatur i stedet for å miste fettmasse. Det burde være et enkelt regnestykke, men det er så mange faktorer som spiller inn at det blir komplisert. Anonymkode: 33c63...184
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå