Gå til innhold

Er venninnen min psykopat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne og jeg tror hun har noen psykopatiske trekk/personlighetssforstyrrelses-trekk. Er det mulig å være "litt" psykopat/ha "litt" personlighetsforstyrrelse? Jeg mener om det er mulig uten å ha en diagnose. 

Her er noe av det jeg har lagt merke til over tid:

-Selvskrytende. Jeg blir rett og slett flau på hennes vegne når hun driver på slik. Det er liksom litt "se på meg, se hvor flink jeg er"-opplegg. 

-Prøver alltid å få ting på sin måte. Er andre uenig så er det hun som alltid har rett. Hun kan fint finne på å si ting som "jeg har alltid rett". Ser feks ikke saker fra andres ståsted. 

-Svingende humør. Kan plutselig bli sint for småting. Kan da late som alt er ok, men det er tydelig at ting ikke er ok. Slik kan hun være i lang tid, uten å fortelle hva som plager henne. Det er bare alle andres feil. Og vi må liksom forstå hva som er gale...

-Kan lyge om ting andre har sagt, slik at hun selv får rett. 

-Det virker som hun bestemer mye over mann og barn og er kontrollerende. Hver gang mannen skal noe uten henne så er det full undersøkelse over hvor han skal, hvem han skal være med. Og får hun ikke svar på alle personene han har møtt så kommer spørsmål som "hvorfor sier du ikke hvem hun er"? Hun blir også svært irritert/sur dersom familien hennes vil noe annet enn henne og klarer ikke å glede seg på deres vegne. 

Det er faktisk veldig slitsomt å være med henne fordi jeg må være veldig var for hva jeg sier å gjør. 

Anonymkode: fe23b...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lett å slenge rundt seg med psykopat begrep bare noen gjør/sier noe en ikke selv liker. Veldig dumt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Svært få mennesker er psykopater så det er hun nok ikke.

Anonymkode: 8b6e8...ee9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er dette du "har" på henne, så nei, hun er mest sannsynlig ikke psykopat. En psykopat er ofte veldig beregnende og kald - du vil ofte ikke vite hva som slo deg før det er for sent. 

Veldig mange mennesker har noen såkalte "psykopatiske trekk", det er bare en naturlig del av det å ha personlighet. Din venninne har lite/dårlig selvinnsikt, og enormt behov for å bli sett og likt, og at folk skal tro hun er smart - det er det jeg tolker utifra hva du har skrevet. 

Anonymkode: 26fc8...33d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å ha personlighetsforstyrrelse uten å være en psykopat også, finnes mange forskjellige, venninna de minner mer om en annen personlighetsforstyrrelse enn psykopati.

Det er mulig venninna de bare er selvopptatt og veldig sjalu også, hvem vet.

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpnbart ikke sosiopatiske trekk.

Har du ikke noe bedre å gjøre enn å prøve å sette diagnoser på vennene dine? Det krever en lang utdannelse for å i det hele tatt kunne begi seg inn på noe slikt og du er åpenbart ikke særlig utdannet eller smart.

Anonymkode: 7ea27...7b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke, kan jo virke som hun har litt dyssosiale trekk, men alt i alt høres hun egentlig bare veldig selvsentrert og slitsom ut.

Jeg vet ikke om det finnes noen diagnose på akkurat det.

Kan også tenkes hun bare er veldig sårbar og blir lett følelsesmessig berørt. Derfor er det viktig for henne å ha kontroll på hva andre tenker om henne, og hva andre gjør.

Kanskje du kan prøve å konfrontere henne, for å se hvordan hun reagerer på dette?

Anonymkode: c8c58...d2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut narcisistisk personlighetsforstyrrelse. Kan være hun scorer høyt der. 

Anonymkode: 3cc0f...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...