AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #1 Skrevet 16. februar 2016 Hei! Jeg skal begynne å studere i til høsten, og lurer på hvilken by dere vil anbefale meg å velge? Valget står mellom Trondheim, Tromsø og Oslo.. Jeg har ikke studert i noen av byene før, så jeg aner virkelig ikke! Kan noen fortelle om fordeler/ulemper ved byene? Eller si litt generelt om byen, studiemiljøet osv Anonymkode: cf9c2...c41
Gjest Herr Heftig Skrevet 16. februar 2016 #2 Skrevet 16. februar 2016 I Trondheim er det Berg studentby og Lerkendal studentby som er nyest og finest og ligger i tillegg godt plassert. Hvis du skal gå på Dragvoll campus er det Voll studentby som er nærmest, men jeg vet ikke hvor ny eller pen den er (den er pen fra utsiden). Du må for all del ikke på på Moholt studentby, den er gammel og stygg.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #3 Skrevet 16. februar 2016 Bør ikke selve studiet tillegges større vekt ved valg av studiested, enn studentbyen? Anonymkode: 02d2d...3a2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #4 Skrevet 16. februar 2016 Takk for svar Joda, jeg skal gå lektorutdanning, og det har de på alle tre stedene Kom gjerne med flere erfaringer/tips om de forskjellige byene :D Anonymkode: cf9c2...c41
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #5 Skrevet 16. februar 2016 1 time siden, Herr Heftig skrev: I Trondheim er det Berg studentby og Lerkendal studentby som er nyest og finest og ligger i tillegg godt plassert. Hvis du skal gå på Dragvoll campus er det Voll studentby som er nærmest, men jeg vet ikke hvor ny eller pen den er (den er pen fra utsiden). Du må for all del ikke på på Moholt studentby, den er gammel og stygg. Voll er litt som Moholt så vidt jeg husker, men helt kurant. Har bodd verre steder (og sett enda verre, på grensen til ubeboelig) men man er jo sjelden hjemme annet enn for å lage mat og sove. Trondheim er en veldig flott og sosial by, men det er store forskjeller hva folk mener. De fleste hyller byen og mange får seg kjærester her, men det er ofte også de som er aktivt med i frivillige organisasjoner (samfundet.no, linjeforeninger, NTNUi, Isfit, Uka o.l.). Enkelte har uttrykt misnøye, fordi dette synliggjør veldig de som er sosiale og de som ikke er. Skal man trives i Trondheim må en jobbe litt for det, men det er ikke stor terskel å hoppe i et verv og få nye venner. Jeg har bare studert i Trondheim men vært på besøk i Oslo noen ganger hos venner der. Har litt inntrykk av at i Oslo har de fleste en vennegjeng fra før, og er ikke like interessert i å bli kjent med nye. I Trondheim er (de fleste) veldig åpne og flinke på å hilse på nye mennesker i de fleste situasjoner. Jeg har også et inntrykk av at folk flest er mer.. avslappet i Trondheim. Det er særdeles lite press på utseende, penger og klær, men kanskje et lite press på trening og fysisk aktivitet da flertallet er aktive i en eller annen form for idrett (det sagt, så er det helt opp til deg selv å kjenne på dette presset). Flertallet valser rundt i allværsjakker og strikkakofter mens snippskjorter og dresssko som på BI får litt skjevt syn. Dette kan selvsagt ha noe med været og hva som er praktisk også Har flere bekjente på lektorutdanningen, eller som er ferdige, og det virker som et utrolig godt miljø på det studiet. Tromsø har jeg hørt bra om også, og fått høre fra en venn at det er litt som i Trondheim men bare mindre. Hvis du er fra Oslo eller omkring ville jeg personlig anbefalt Trondheim, eller Tromsø. Førstnevnte ikke bare på grunn av at jeg trives her og det som er nevnt over, men hit er det en veldig stor suppe av studenter fra hele landet. Det er ikke overvekt av trøndere, nordlendinger eller osloværinger men en salig blanding. Merker at man vokser litt på å møte andre fra blandt annet gårsbruk i nord-trøndelag til barn av oljearbeidere på vestlandet til pappagutter fra Asker - og at ingen av disse samsvarer med fordommene dine. Man blir også raskt dreven på å forstå alle dialekter som kan være hendig skal man jobbe med mennesker senere. Anonymkode: e4a6f...8f3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #6 Skrevet 16. februar 2016 Har bare prøvd Trondheim, men jeg synes det var helt fantastisk og angret på at jeg ikke tok hele utdannelsen min der (tok kun master). Miljøet rundt Studentersamfundet med gruppene, UKA, ISFIT m.m. var helt topp for meg. Anonymkode: c4fc4...d45
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #7 Skrevet 16. februar 2016 Jeg kommer fra Trøndelag og har mange venner som har studert/studerer ved NTNU og Hist. Selv har jeg studert i Tromsø (UiT) og Oslo (UiO). På bakgrunn av dette ville jeg faktisk ha valgt det studiestedet som ligger nærmest hjemstedet ditt, og som er enklest å reise til/fra, i alle fall om du er litt hjemmekjær. Gjennom mange års studier ble det ganske slitsomt for meg å måtte reise i lang tid med både bil/tog/buss/fly for å komme hjem både til ferier og ellers. Hadde jeg studert i Trondheim kunne jeg bare satt meg på toget eller bussen og vært hjemme på "no time", også med tung bagasje, ski, sykkel etc. (som er litt mer trøbbel å ta med på fly). Hvis du har ett av disse studiestedene i nærheten, så ville jeg gått for det nærmeste. Jeg kjenner ikke til lektorutdanningen, men tipper at det ikke er noen veldig stor forskjell å hva du sitter igjen med uansett hva du velger. Ellers vil jeg si at jeg ikke skjønner det "Oslo-hatet" som så ofte dukker opp i tråder om studiemiljø. Da jeg studerte i Oslo var det alltid noe som skjedde og studiemiljøet var helt supert - sosialt tror jeg aldri jeg har hatt morsommere perioder enn som student ved UiO. Var det ikke noe som skjedde i "linjeforeningen", så var det alltids konserter eller noe annet gøy som skjedde på Blindern eller ellers i byen. Anonymkode: b6ce2...c0a
Gjest besserwesser Skrevet 27. oktober 2016 #8 Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Styr unna Stiftsstaden og Torstein Tran. Bolighaier av verste sort. Utnytter fattige og uerfarne studenter for hva det er verdt. Drives av middelaldrende finansakrobater som vært med på hele boligprisstigningen. Under Dusken har skrevet flere artikler om både Stiftsstaden AS og Torstein Tran. Frarøving av depositum, lav standard, skyhøye leiepriser og ubudne gjester (skadedyr) virker å være standard ved de aller fleste utleieforhold. VÆR OBS! Endret 27. oktober 2016 av besserwesser
splash Skrevet 27. oktober 2016 #9 Skrevet 27. oktober 2016 Hvor er du fra? Jeg gikk i trondheim, men ville heller valgt oslo om jeg skulle velge på nytt. Trondheim har for dårlig vær. Mange østlendinger reiser "hjem" på østlandet etter de er ferdig uansett, så bedre å bygge opp nettverk der for fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #10 Skrevet 27. oktober 2016 Jeg har studert både i oslo og trondheim, og trivdes definitivt best i trondheim! Mye kjekkere folk, lettere å bli kjent med og trøndere er så hyggelige akkurat passe størrelse på byen og mye sosialt som skjer. Fant meg ikke helt til rette i oslo, da det er veldig mange fra oslo-området som studerer der og allerede har sine venner der. Er ikke så lett å bli kjent med oslo-folk (jeg er ei sosial jente), og for å være ærlig synes jeg de fleste er litt blærete Anonymkode: 84c49...3d9
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #11 Skrevet 28. oktober 2016 12 timer siden, besserwesser skrev: Styr unna Stiftsstaden og Torstein Tran. Bolighaier av verste sort. Utnytter fattige og uerfarne studenter for hva det er verdt. Drives av middelaldrende finansakrobater som vært med på hele boligprisstigningen. Under Dusken har skrevet flere artikler om både Stiftsstaden AS og Torstein Tran. Frarøving av depositum, lav standard, skyhøye leiepriser og ubudne gjester (skadedyr) virker å være standard ved de aller fleste utleieforhold. VÆR OBS! Virker som at norske studenter ikke kan velge, men må ta til takke med det de får... Anonymkode: 6aab7...00c
Gjest besserwesser Skrevet 28. oktober 2016 #12 Skrevet 28. oktober 2016 Det ligger nok noe i det. Ofte er leiemarkedet veldig presset i de store studentbyene, og studentene må takke ja til det de blir tilbudt. I tillegg er de unge og uerfarne, og betyr at de vet lite om hva de faktisk kan forvente og kreve. Lette bytter for rovdyr, mao.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #13 Skrevet 28. oktober 2016 Det er ingenting galt med moholt studentby. Hvertfall ikke familieleilighetene for par med/uten barn. Seriøst. Anonymkode: c69e1...c7c 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #14 Skrevet 28. oktober 2016 Tromsø! Et fantastisk sted. Lett å finne nye venner. Godt uteliv, gode aktivitetstilbud, mye natur, kort vei til flyplass, mye snømoro vinteren, mye sol om sommeren. Anonymkode: fa610...7bf
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #15 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg ville valgt Trondheim, helt klart! Trivelige folk, trivelig miljø og vakker by. Anonymkode: ad842...5e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå