Gå til innhold

MME blanding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt med mme. Har hittil kun brukt å varme opp kaldt kokt vann fra kjøleskapet inne i microen. Lest at man kan ha varmt vann i termos og kaldt vann fortsatt i kjøleskapet. Men termosen, hvordan rengjør dere den så den er "safe" å bruke? Kan den gå i oppvaskmaskinen også deretter koke vann til å ha oppi og helle ut? Eller hvordan rengjøre den? 

Babyen min drikker ca. 120 ml ved hvert måltid. Noen som vet hvor mye kaldt og varmt vann man må ha da? Bruker NAN, så skal være 40 grader. 

Anonymkode: c71f7...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da babyen var under 3 mnd så kokte vi opp vann og vasket termosen med det vannet. Dvs vasket først med springvann og zalo, fa appen var skylt bort helt jeg brennvarmt,  nykokt vann i termosen og drepte bakterier slik. Obs! Ikke gjør det med plastdelen til termosen. Den smelter. Vaskes med såpe og lufttørkes. 

Vi har hatt passe temperert vann i termosen. 

Anonymkode: 7e69b...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å vaske termosen for hånd. Brukte varmt vann og lite såpe.

For å få rett blanding må du nesten bare prøve deg frem. Etter hvert lærer du det selv, og kan det i søvne.

Anonymkode: cf234...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde nykokt vann på termos (vasket bare for hånd med zalo) og kokt avkjølt vann i kjøleskapet (etterhvert tok vi bare kaldt vann fra springen). Da er det veldig raskt å blande mme (og vi hadde en liten termos og liten vannflaske til å ha med ut av huset og hadde termos og vannflaske på brett som vi tok med på soverommet om natten). Du må prøve deg fram med blandingsforholdet, og du lærer fort hvor mye du skal ha av hver. Jeg pleide å bruke såvidt under halvparten kokende vann, så hadde jeg i pulveret (WHO anbefaler å blande mmepulver i vann som er minst 70 grader) og deretter helte jeg på kaldt vann sånn at det blir drikkeklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Arkana skrev:

Vi hadde nykokt vann på termos (vasket bare for hånd med zalo) og kokt avkjølt vann i kjøleskapet (etterhvert tok vi bare kaldt vann fra springen). Da er det veldig raskt å blande mme (og vi hadde en liten termos og liten vannflaske til å ha med ut av huset og hadde termos og vannflaske på brett som vi tok med på soverommet om natten). Du må prøve deg fram med blandingsforholdet, og du lærer fort hvor mye du skal ha av hver. Jeg pleide å bruke såvidt under halvparten kokende vann, så hadde jeg i pulveret (WHO anbefaler å blande mmepulver i vann som er minst 70 grader) og deretter helte jeg på kaldt vann sånn at det blir drikkeklart.

Who anbefaler? Tror man heller bør høre på de som faktisk PRODUSERER mme, og de anbefaler ofte 40-50 grader. Du kan ødelegge næringsstoffer når du har 70 grader temp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasket termosen på vanlig vis, varmt vann og zalo, skylte over med kaldt vann. 

Jeg vet ikke mengde varmt/kaldt vann du trenger, men det er jo bare å prøve seg frem uten MME-pulver i, og så tilføye litt ekstra varmt vann når pulveret skal i, da dette kjøler noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Who anbefaler? Tror man heller bør høre på de som faktisk PRODUSERER mme, og de anbefaler ofte 40-50 grader. Du kan ødelegge næringsstoffer når du har 70 grader temp.

Tror du ikke WHO har tenkt på dette også? Det er jo ikke noe de finner på bare for moro skyld.  :roll:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...