Gjest blomkvisten Skrevet 16. februar 2016 #1 Skrevet 16. februar 2016 Jeg har vært deprimert i 2 mnd nå og har av dette også fått mild angst. Har snakket med en terapaut og han har sagt at jeg uten tvil er deprimert. Ser ingen gleder i livet og sover bort hele dagene etter jobb.. Har blitt så galt nå at jeg så vidt orker å gå på jobb også. Sniker meg ofte bort for å gå på toalettet å gråte.. Har det bare ikke godt med meg selv og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Har snakket med terapaut og fått homeopatisk medisin for ett par måneder siden, men ingenting hjelper… Tror kanskje at lykkepiller kan ha god effekt. Jeg synes i alle fall det er verdt å prøve dette. Har forresten nok av folk rundt meg som jeg snakker med, både familie og venner. Det hjelper litt på der og da, men så er jeg like langt på bunn rett etterpå. Hvor lett får man lykkepiller? Er en nødt til å ha selvmordstanker osv.?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #2 Skrevet 16. februar 2016 Du må ta deg en tur til en ordentlig lege, ikke sette din lit til "terapeuter" som foreskriver homeopatisk kvakksalveri. Legen vil gi deg det du trenger av medisin hvis han mener depresjonen er dyp nok. Bare vær helt ærlig og beskriv følelsene dine slik du gjorde nå. Spesielt episoder som at du gjemmer deg bort på toalettet for å gråte når du er på jobb. Dette tyder definitivt på depresjon. Legen vil vite hva som trengs. Så gå til legen med deg! Lykke til og god bedring. Dessverre bør du kanskje være forberedt på at det kan være langvarig, for ofte er det ikke gjort i en håndvending å bli bra igjen av dette. Jeg ble aldri bra, og det er 16-17 år senere nå.... Anonymkode: 8b212...bf9 2
Gjest blomkvisten Skrevet 16. februar 2016 #3 Skrevet 16. februar 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ta deg en tur til en ordentlig lege, ikke sette din lit til "terapeuter" som foreskriver homeopatisk kvakksalveri. Legen vil gi deg det du trenger av medisin hvis han mener depresjonen er dyp nok. Bare vær helt ærlig og beskriv følelsene dine slik du gjorde nå. Spesielt episoder som at du gjemmer deg bort på toalettet for å gråte når du er på jobb. Dette tyder definitivt på depresjon. Legen vil vite hva som trengs. Så gå til legen med deg! Lykke til og god bedring. Dessverre bør du kanskje være forberedt på at det kan være langvarig, for ofte er det ikke gjort i en håndvending å bli bra igjen av dette. Jeg ble aldri bra, og det er 16-17 år senere nå.... Anonymkode: 8b212...bf9 Ja har bestilt time hos lege nå, skal på mandag. Derfor jeg lurte på om det var sannsynlig jeg kom til å få medisiner. Leit å høre om deg :-( forferdelig å være deprimert... Håper du en dag blir helt frisk Tusen takk for det
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #4 Skrevet 16. februar 2016 Antidep kan ha kjipe bivirkninger, i noen tilfeller varer bivirkningene mange år etter at du slutter å ta dem. Det beste er å gå til kvalifisert psykolog en stund før man avgjør om det er verdt å bruke antidep. Jeg fikk medisiner, men ikke psykolog. Medisinene hjalp meg aldri, det var min egen innsats for å endre meg selv og livet mitt som gjorde. Har fortsatt noen bivirkninger 3 år etter medisinslutt Anonymkode: 2d4d4...2ea
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #5 Skrevet 16. februar 2016 Man er ikke nødt til å ha selvmordstanker, det du beskriver holder i massevis. Snakk med lege, du. Ikke hør på alle som vil fortelle deg at du ikke skal prøve om medisiner kan hjelpe., det er ditt valg. Alle medisiner virker ulkt fra person til person, og legen skal følge deg opp i startfasen, og se at medisineringen tolereres. Å gå med ubehandlet depresjon er ikke bra. Håper du får hjelp til å komme deg ut av den verste depresjonen raskt, så du får tilbake energi og kan gjøre en innsats for å få det enda bedre. Gå turer og vær i fysisk aktvitet, det hjelper best av alt. Lykke til! Anonymkode: 758d6...b2a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #6 Skrevet 16. februar 2016 Jeg har fått det av lege, har slitt med depresjon i flere år. Følte jeg måtte selv si "jeg ønsker å prøve dette nå", men da var det ingen protester. Har også gått til psykolog, det hjalp litt, men medisinene er de som virkelig har hjulpet, slik jeg føler det. Anonymkode: afc14...2af
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 16. februar 2016 #7 Skrevet 16. februar 2016 (endret) Er det mulig å få slike piller etter 2 måneder? Jeg selv har slitt med noe jeg mistenker er depresjon (ikke snakka med noen om dette) i et og et halvt år, men jeg trodde det måtte gå lengre tid. Det er ikke det at jeg mener to måneder er for lite. To måneder kan ta livet av en psykisk når det kommer til depresjon. Håper alt ordner seg for deg forresten <3 Endret 16. februar 2016 av The Lost Dreamer
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #8 Skrevet 16. februar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: legen skal følge deg opp i startfasen, og se at medisineringen tolereres. Anonymkode: 758d6...b2a Dette er falsk trygghet, mange medisiner tåles i begynnelsen og mange bivirkninger merker man ikke fordi depresjonen tar opp så mye plass i hodet. Jeg merket ikke hvordan jeg ble gradvis sløv, oppblåst, trett, fikk dårligere konsentrasjon, stoffskifte økte. Jeg har ikke vært deprimert på 2 år og jeg er fortsatt kronisk sliten uten at legene finner ut av det. Jobber deltid som vaskedame og har ikke konsentrasjon lenger til å studere. Poenget er at man er best tjent med å klare seg uten dem, og at de ikke burde vurderes som en lettvint løsning. De burde bare brukes når det er ytterst nødvendig og bedre enn bivirkningene som kan dukke opp. Det er ingen som sier at TS ikke skal ta dem, bare at hun burde vurdere det nøye. (Homeopatisk "medisin" er ikke medisin) Anonymkode: 2d4d4...2ea
Gjest Hannemor76 Skrevet 16. februar 2016 #9 Skrevet 16. februar 2016 De fleste leger gir ut lykkepiller altfor lett; både til barn, unge og folk som gjennomgår en normal sorgprosess, så det får du nok lett. Håper det hjelper deg! For min del fungerer bare tabletter når jeg er helt på bunn, men det er nok veldig individuelt.
Gjest blomkvisten Skrevet 16. februar 2016 #10 Skrevet 16. februar 2016 16 minutter siden, Hannemor76 skrev: De fleste leger gir ut lykkepiller altfor lett; både til barn, unge og folk som gjennomgår en normal sorgprosess, så det får du nok lett. Håper det hjelper deg! For min del fungerer bare tabletter når jeg er helt på bunn, men det er nok veldig individuelt. Takk for svar Håper jeg får på mandag.
Fiberhusk Skrevet 16. februar 2016 #11 Skrevet 16. februar 2016 Jeg fikk antidepre. nesten kastet etter meg fra min fastlege. Jeg ville egentlig ha behandling og henvisning til psykolog, men da fikk jeg prozac i fanget i stedet. Prøvde det men fikk ingen effekt, dro tilbake og fikk endelig henvisning. Men da var jeg allerede så langt nede (etter å ha kranglet masse med fastlegen om hvorvidt det var noe vits å dra til psykolog eller ei), at jeg ikke klarte å karre meg til en. Det kan ta mye prøving før du finner noen aptidepre. som fungerer for deg. Hvis du er heldig, får du er som klaffer med en gang. Men si til dil fastlege at du ønsker å prøve, det skal ikke være så vanskelig å få medikamentene.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #12 Skrevet 16. februar 2016 Jeg fikk diagnosen "mild depresjon" og ble da spurt om jeg ville "snakke med noen" eller prøve medisiner. Medisinering var uaktuelt for meg så jeg begynte i samtaleterapi, heldigvis. Jeg skulle vært veldig langt nede om jeg skulle takket ja til medisiner. Anonymkode: d5ab0...9df
Gjest førstedamen Skrevet 16. februar 2016 #13 Skrevet 16. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Antidep kan ha kjipe bivirkninger, i noen tilfeller varer bivirkningene mange år etter at du slutter å ta dem. Det beste er å gå til kvalifisert psykolog en stund før man avgjør om det er verdt å bruke antidep. Jeg fikk medisiner, men ikke psykolog. Medisinene hjalp meg aldri, det var min egen innsats for å endre meg selv og livet mitt som gjorde. Har fortsatt noen bivirkninger 3 år etter medisinslutt Anonymkode: 2d4d4...2ea Ja det er ikke lett å finne en type medisin som passer heller. Mange må prøve forskjellige typer og får massevis av bivirkninger. Jeg ble feilmedisinert i ett år og når jeg sluttet endte jeg flere uker på sykehus. Men man må egentlig gå til terapi hvis man skal få slike medisiner! Står i lovverket. Man skal også følges opp med blodprøver på nesten alle antidepresiva og lykkepiller og finne akkurat den mengden man trenger eller har behov for. Når jeg sluttet tok det mange måneder bare før følelsene mine ble normal. Jeg gråt hele tiden og jeg hadde det forferdelig, lå og skalv og var livredd hele tiden uten å klare og finne ut hvorfor, ende med at jeg måtte beynne med enda sterkere medisiner mot disse bivikningene, som gjorde det enda verre og komme seg av denne pillekarussellen som jeg ENDELIG har klart og hoppe helt av nå. Å endelig begynner jeg å føle følelser igjen, er så ekkelt når alle følelser blir borte og man er hverken glad eller lei i det hele tatt. Kjæresten syntes også jeg ble velig i min egen verden det året, og det likte han ikke. Jeg brydde meg rett og slett ikke om noen ting, ikke at hunden fikk ordentlig tur hver gang engang, fordi jeg mistet også alle følelser knyttet til samvittigheten. Det er deilig å være normal igjen, eller tilnærmet normal...
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #14 Skrevet 16. februar 2016 4 timer siden, blomkvisten skrev: Hvor lett får man lykkepiller? For det første har dette ingenting med lykke å gjøre, ts. Man blir ikke lykkelig av antidepresiva. Det er hard jobbing som får en ut av uønskede følelser og tanker og dette må gjøres hos en egnet samtaleterapaut over lengre tid. Medisiner brukes som et tillegg over tid hvis samtaler ikke gjør en bedre. Det er ikke sukkertøy det er snakk om og det skal ikke være en lettvint løsning eller "lett" å få tak i. Anonymkode: cf955...a3f 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #15 Skrevet 16. februar 2016 Antidepressiva, såkalte lykkepiller, vil ikke hjelpe deg alene i kraft av selve tablettene. Hvis legen finner ut at du kan prøve det ut så bør du samtidig gå i samtaleterapi, det i kombinasjon vil være til god hjelp. Jeg slet skikkelig med depresjon, som igjen utartet seg til angst og jeg møtte veggen med en smell. Var virkelig langt nede, og hadde slitt med dette i sikkert et år før jeg tok mot til meg å la alle kortene på bordet til legen. Han skrev ut cipralex til meg, samtidig som jeg gikk regelmessig til psykolog. Gikk på antidepressiva i ca 18mnd, og ble bedre og bedre. Det er nå ca 2 år siden jeg trappet ned og sluttet med antidepressiva, og har ikke hatt tilbakefall. Jeg kjenner til det av og til, men har lært meg å håndtere det på riktig måte. Så, ikke bare tygg tabletter og vent på at det skal bli bra. Du må jobbe med deg selv samtidig. Anonymkode: bc415...cfe 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #16 Skrevet 16. februar 2016 trist at du er deprimert, det er ikke noe godt. har slitt med depresjon og angst i mange år og jeg er bare 22. du kan nok ikke bare gå til legen din for å be om antidepressiva (altså, mulig legen din bare skriver ut medisiner uten å nøle altså..) men dette er ikke lurt. først og fremst kan du gå til legen din og fortelle om din depresjon, så vil nok legen din sende deg videre til psykolog, og det er første steg.. har vært hos uttallige psykologer før jeg begynte på medisiner, og var først da jeg viiirkelig gikk i bakken og hadde flere angst og panikk-anfall jeg valgte å gå til legen, og da forstod legen at det var det som måtte gjøres.. 2 mnd er ikke lenge, har hørt at man skal være deprimert og ha en depresjon som har vart leeenge før man kan beregnet som en kandidat. mulig det ikke er sånn overalt, men det er min erfaring også. alle kan være deprimerte i perioder, og da er en psykolog kjempe fint å ha. hvis psykologen din mener du burde begynne på antidepressiva, så finner dere ut av det sammen. men prøv å få hjelp før du tyr til piller, jeg klarer meg ikke uten nå.. og jeg gruer meg til å slutte (får selvfølgelig psykologhjelp, og er lenge til jeg i det hele tatt får lov til å gå av pillene) men tro meg, har du bare vært deprimert i to mnd, prøv alt annet først. (sier ikke at din depresjon ikke er like viktig, men jeg kjenner mange som har vært deprimerte noen mnd og fått litt hjelp, for så å bli bedre) først burde psykolog og lege kartlegge hvor alvorlig det er. Anonymkode: 8ed4a...946
Whoops Skrevet 16. februar 2016 #17 Skrevet 16. februar 2016 Jeg fikk også antidepressiva ALTFOR lett da jeg møtte veggen for noen år siden. Selvsagt fint om man virkelig trenger dem, men jeg ble snakket ut av å begynne på dem av noen og angrer ikke på det. Depresjoner er normalt. De fleste blir mest sannsynlig bedre raskere uten piller. Bivirkningene er skumlere enn man tror.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #18 Skrevet 16. februar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: For det første har dette ingenting med lykke å gjøre, ts. Man blir ikke lykkelig av antidepresiva. Det er hard jobbing som får en ut av uønskede følelser og tanker og dette må gjøres hos en egnet samtaleterapaut over lengre tid. Medisiner brukes som et tillegg over tid hvis samtaler ikke gjør en bedre. Det er ikke sukkertøy det er snakk om og det skal ikke være en lettvint løsning eller "lett" å få tak i. Anonymkode: cf955...a3f dette stemmer veldig fint. jeg har ikke følelser nesten, jeg blir ikke lykkelig av lykkepillene.. hadde jeg bare vært deprimert i 2 mnd ville jeg ikke begynt med dette.. jeg startet først da det ikke var aktuelt i mitt hode å leve lenger. jeg blir bedre og bedre, men det er IKKE pga pillene, det er all hjelp av lege jeg får ved siden av med tanke på samtaler osv.. pillene gjør bare så jeg ikke har det vondt, men jeg er ikke lykkelig heller. jeg er flat, jeg lever nesten som en zombie.. som sagt blir det bedre, men det er fordi jeg jobber HARDT for å få det bedre med meg selv. prøv å få hjelp uten, det gjorde jeg i flere år.. og om det ikke blir bedre da, DA kan du vurdere det. man bryr seg ikke særlig når man har gått på de en stund, og det vil man vel ikke? savner følelsene mine. Anonymkode: 8ed4a...946 1
Duckie Skrevet 16. februar 2016 #19 Skrevet 16. februar 2016 Antidepressiva har reddet livet mitt, men jeg vil alikevel råde til å være litt forsiktig. Som mange andre sier er det mye bivirkninger, og det er ikke alle som har nytte av antidepressiva selv om de er deprimerte. Det kan se ut til at forskjellige typer depresjoner, som sitter i forskjellige områder av hjernen, krever forskjellige behandlingsmetoder. Noen må ha antidepressiva for å bli friske, mens andre vil ha bedre nytte av terapi (alle må uansett ha terapi til en viss grad). Som andre nevner, er det feil å kalle dette for lykkepiller. Det er ikke slik at man blir lykkelig av å ta de. Har man mangel på signalstoffer i hjernenkan disse pillene hjelpe til med å øke virkningen av signalstoffene man har, slik at man kan opprette en normal tilstand. Gir du en normal frisk person slike medisiner vil det ikke gi noen lykkefølelse. Legen vil mest sannsynlig utføre en MADRS test, som gir deg en score på en depresjonsskala. Ved kortvarige og milde depresjoner skal man ikke skrive ut antidepressiva. Ved medium score kan det bli skrevet ut, og ved alvorlig depresjon skal medikamenter benyttes. Men det er forskjeller fra lege til lege. Istedenfor å være veldig opptatt av antidepressiva, hør hva slags muligheter du har for andre behandlinger også. Ofte har kommunene psykiske team som kan bidra på forskjellige måter med terapi osv. 2 måneder er ikke lenge, så det kan godt hende legen din vil prøve andre ting først. Men det er flott at du kommer deg av gårde, depresjoner og lignende psykiske plager er mye lettere å behandle jo kortere de har vart!
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #20 Skrevet 17. februar 2016 Litt OT; men er det så lurt å prøve å få barn midt oppi dette. Altså jeg er for å få barn selv om man sliter litt, men å prøve å unnfange samtidig som man skal prøve seg ut på medisiner som gjerne må skiftes ut grunnet bivirkninger, prøve nye etc er ikke særlig lurt. (Ja, jeg husker fra de andre trådene dine.) Anonymkode: c06f1...6d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå