AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #1 Skrevet 16. februar 2016 Hun stikker av en halvtime før bussen går om morgenen og kommer hjem så sent at det bare er å hoppe til køys eller rett før en fritidsaktivitet hun skal på. Rett og slett fordi hun ikke orker å gjøre noe jeg ber henne om. Da ber jeg denne 13 åringen om enkle ting som å ta ut/sette inn i oppvaskmaskinen, rydde på plass skoene sine i gangen, henge opp en maskin med klær ol. Jeg driver ikke med slaveri. Nå begynner jeg - og søsken, å bli lei av at hun alltid skal slappe av.. Så i dag ba jeg henne om å gjøre noen enkle ting før hun gikk. Da slengte hun bare alt inni ett skap og gikk så fort jeg snudde ryggen til. Faren er ikke hjemme for tiden.. Han jobber natt og kommer ikke hjem før utpå formiddagen. Hun har fått beskjed om å komme hjem rett etter skolen - før hun drar til venninner, men dette gjør hun ikke. Flere tips? Anonymkode: c84a3...8f0
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #2 Skrevet 16. februar 2016 Jeg ville vært litt forsiktig med å sette igang en konflikt i tilfelle hun har knyttet seg til et noe uheldig miljø og du muligens ender opp med å skyve henne såpass langt fra deg at hun begynner å stikke av i flere døgn. Jeg tror jeg hadde startet en alvorlig samtale med å spørre om det foregikk noe på skolen eller fritiden siden hun oppfører seg annerledes. Og snakket litt om hvordan det må funke hjemme for at en familie skal kunne bo sammen og føle seg velkomne og inkludert. Ikke fokuser på det hun ikke gjør. Jeg synes det er litt rart at du hopper rett til "jeg er ingen slave" argumentasjon fremfor å lure på om det muligens er grunner til at hun ikke vil være hjemme. Kanskje hun er uoppdragen, eller kanskje det også skjer noe mer. Er hun kun uoppdragen hadde jeg laget avtale med henne om et sett gjennomførbare regler hun må følge for å få delta på aktiviteter osv. Stikker hun av stadig vekk betales ikke kontingent. Deltar hun ikke på noe som helst betales ikke turer, lommepenger etc. Det gjelder også søsken når de når samme alder. Så kan du uten å fortelle det ha en egen grad av "krav" og hva som er akseptabelt at hun glemmer/dropper. Jeg hadde ikke kjørt regime med nulltoleranse, da taper man slaget uansett. Anonymkode: ada04...f08 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #3 Skrevet 16. februar 2016 Her må du være streng men rettferdig. Om hun ikke gjør som hun får beskjed om så må du enkelt og grait bare ta vekk noen goder, feks mobil, pc/nettbrett og lignende. Hun må lære seg at ting har konsekvenser, for ut fra det du skriver så ser jeg ikke at det har noen konsekvenser at hun driter i hva du sier. Anonymkode: 1e4f4...f3f 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #4 Skrevet 16. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville vært litt forsiktig med å sette igang en konflikt i tilfelle hun har knyttet seg til et noe uheldig miljø og du muligens ender opp med å skyve henne såpass langt fra deg at hun begynner å stikke av i flere døgn. Jeg tror jeg hadde startet en alvorlig samtale med å spørre om det foregikk noe på skolen eller fritiden siden hun oppfører seg annerledes. Og snakket litt om hvordan det må funke hjemme for at en familie skal kunne bo sammen og føle seg velkomne og inkludert. Ikke fokuser på det hun ikke gjør. Jeg synes det er litt rart at du hopper rett til "jeg er ingen slave" argumentasjon fremfor å lure på om det muligens er grunner til at hun ikke vil være hjemme. Kanskje hun er uoppdragen, eller kanskje det også skjer noe mer. Er hun kun uoppdragen hadde jeg laget avtale med henne om et sett gjennomførbare regler hun må følge for å få delta på aktiviteter osv. Stikker hun av stadig vekk betales ikke kontingent. Deltar hun ikke på noe som helst betales ikke turer, lommepenger etc. Det gjelder også søsken når de når samme alder. Så kan du uten å fortelle det ha en egen grad av "krav" og hva som er akseptabelt at hun glemmer/dropper. Jeg hadde ikke kjørt regime med nulltoleranse, da taper man slaget uansett. Anonymkode: ada04...f08 Hun drar ikke lengre ned enn til nabojenta.. Så ingen bekymringer på hvor hun er eller hva hun holder på med. Det er bare veldig irriterende for oss andre.. Slik har det alltid vert, at hun sluntrer unna, men nå ser de andre søskena dett også.. De synest såklart at dette er urettferdig. Anonymkode: c84a3...8f0
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #5 Skrevet 16. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her må du være streng men rettferdig. Om hun ikke gjør som hun får beskjed om så må du enkelt og grait bare ta vekk noen goder, feks mobil, pc/nettbrett og lignende. Hun må lære seg at ting har konsekvenser, for ut fra det du skriver så ser jeg ikke at det har noen konsekvenser at hun driter i hva du sier. Anonymkode: 1e4f4...f3f Det er liksom litt vanskelig å begynne med konsekvenser på kveldstid når hun kommer hjem og far har dratt på nattevakt.. Føler også at det er så lenge siden da. Men dette tenker sikkert hun også.. Så jeg får bare ta tipset ditt og holde på det hele dagen. Anonymkode: c84a3...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #6 Skrevet 16. februar 2016 Bytt passord til WiFi og fortell henne at hun får det når hun har utført pliktene sine. Anonymkode: 160cf...8cf 10
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #7 Skrevet 16. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Bytt passord til WiFi og fortell henne at hun får det når hun har utført pliktene sine. Anonymkode: 160cf...8cf Ja.. god ide.. hadde hun bare vert avhengig av dette.. Anonymkode: c84a3...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #8 Skrevet 16. februar 2016 Jeg var også sånn at jeg ikke kom hjem før jeg absolutt måtte, for meg handlet det om dårlig miljø hjemme. Min mor mente det bare var sprøyt og dermed ble det ikke diskutert noe mer. Om min mor mente alt var i orden, så var alt i orden samme hva andre måtte mene. Så det kan jo være noe å se på i alle fall, om hun rett og slett mistrives hjemme av en eller annen grunn men som dere andre ikke merker? Ellers ville jeg nok diskutert oppførselen med faren før jeg foretok meg noe ang. fjerning av goder, og det beste er at dere tre sammen blir enige om noe, i stedet for å bestemme over hodet på 13-åringen. Anonymkode: 2ba46...762 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #9 Skrevet 16. februar 2016 Kan bli mye mas om du alltid spør henne om å gjøre noe omtrent hver gang du ser henne. Gi henne heller noen faste oppgaver som hun vet hun skal gjøre i løpet av en uke så hun kan gjøre det når det passer henne. Dersom hun ikke vil bli pålagt små arbeidsoppgaver hver dag, si at hun heller kan ha ansvar for å vaske bad e.l en gang i uka. Anonymkode: d891b...f96 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #10 Skrevet 16. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja.. god ide.. hadde hun bare vert avhengig av dette.. Anonymkode: c84a3...8f0 Så da som sagt mobilen. Si opp abonnementet hennes og gå over til kontantkort, inndra telefonen helt, gjør noe som viser at hun faktisk må forholde seg til reglene som settes og at hun ikke bare slipper unna med å gjøre hva enn hun vil. Anonymkode: 1e4f4...f3f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #11 Skrevet 16. februar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun drar ikke lengre ned enn til nabojenta.. Så ingen bekymringer på hvor hun er eller hva hun holder på med. Det er bare veldig irriterende for oss andre.. Slik har det alltid vert, at hun sluntrer unna, men nå ser de andre søskena dett også.. De synest såklart at dette er urettferdig. Anonymkode: c84a3...8f0 o hun bare er hos nabojenta kan du jo bare hente henne. Anonymkode: 160cf...8cf 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #12 Skrevet 16. februar 2016 Jeg ville gitt henne litt spillerom. Det er veldig viktig at all kommunikasjo fra din side ikke bare er krav. Uten å vite det, minner det om moren min, som har blitt mye flinkere etter hvert, siden vi søsken har gitt beskjed.. Nå er jo alle flyttet ut for lengst. Men da vi bodde hjemme, og også på besøk, var all kommunikasjon om ting vi skulle gjøre og krav som ble stilt. Og ikke nok å si gjør du det og det i løpet av dagen... det skulle bli gjort akkurat når hun sa det. Vi fikk nesten dårlig samvittighet for å gjøre ingenting en bitteliten stund. Det er helt greit med oppgaver men det må også være slik at dere snakker om hyggelige ting og at du viser interesse i henne, og ikke bare "maser" når du snakker med henne.... Anonymkode: 0d638...939 8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #13 Skrevet 16. februar 2016 Kan hun ikke bare være hos moren? Liten vits i at hun er der når faren ikke er til stede uansett. Anonymkode: 41d61...06f 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #14 Skrevet 16. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan hun ikke bare være hos moren? Liten vits i at hun er der når faren ikke er til stede uansett. Anonymkode: 41d61...06f Han er jo tilstede hele dagen. frem til klokken ni om kvelden.. Anonymkode: c84a3...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #15 Skrevet 16. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er jo tilstede hele dagen. frem til klokken ni om kvelden.. Anonymkode: c84a3...8f0 Men hvorfor overlater du ikke problematikken og grensesettingen til ham? Du gjør det bare enda vanskeligere ved å blande deg inn og stille krav til henne. Og i hvertfall hvis ikke faren har de samme kravene. Anonymkode: 4f2ea...d44 14
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #16 Skrevet 16. februar 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er jo tilstede hele dagen. frem til klokken ni om kvelden.. Anonymkode: c84a3...8f0 Da har jo han tid til å ta det med henne før kl. 21.00...... Anonymkode: 41d61...06f 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #17 Skrevet 16. februar 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun drar ikke lengre ned enn til nabojenta.. Så ingen bekymringer på hvor hun er eller hva hun holder på med. Det er bare veldig irriterende for oss andre.. Slik har det alltid vert, at hun sluntrer unna, men nå ser de andre søskena dett også.. De synest såklart at dette er urettferdig. Anonymkode: c84a3...8f0 Hvor gamle er de andre barna? Anonymkode: 67d43...414
palamina Skrevet 16. februar 2016 #18 Skrevet 16. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da har jo han tid til å ta det med henne før kl. 21.00...... Anonymkode: 41d61...06f Og problemstillingen går visst på at hun unngår å komme hjem før den tid, selv om hun har fått beskjed om å gjøre det. Er det ok for faren hennes ts? 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #19 Skrevet 16. februar 2016 1 minutt siden, palamina skrev: Og problemstillingen går visst på at hun unngår å komme hjem før den tid, selv om hun har fått beskjed om å gjøre det. Er det ok for faren hennes ts? Hvis ikke det er ok for ham, så får han ho hente henne da. Det er ikke en stemors ansvar Anonymkode: 4f2ea...d44 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #20 Skrevet 16. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun stikker av en halvtime før bussen går om morgenen og kommer hjem så sent at det bare er å hoppe til køys eller rett før en fritidsaktivitet hun skal på. Rett og slett fordi hun ikke orker å gjøre noe jeg ber henne om. Da ber jeg denne 13 åringen om enkle ting som å ta ut/sette inn i oppvaskmaskinen, rydde på plass skoene sine i gangen, henge opp en maskin med klær ol. Jeg driver ikke med slaveri. Nå begynner jeg - og søsken, å bli lei av at hun alltid skal slappe av.. Så i dag ba jeg henne om å gjøre noen enkle ting før hun gikk. Da slengte hun bare alt inni ett skap og gikk så fort jeg snudde ryggen til. Faren er ikke hjemme for tiden.. Han jobber natt og kommer ikke hjem før utpå formiddagen. Hun har fått beskjed om å komme hjem rett etter skolen - før hun drar til venninner, men dette gjør hun ikke. Flere tips? Anonymkode: c84a3...8f0 Her må du skjerpe deg. Dette handler vel vel så mye om deg som om barnet. Hvor er hennes biologiske mamma? Anonymkode: c7bba...aa2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå