Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg er ferdig med vgs til sommeren og har søkt meg inn på BI til høsten. Jeg har tenkt å ta en Bachelor i økonomi og administrasjon i Bergen. I forbindelse med dette har jeg noen spørsmål jeg lurer på.

1) Jeg har søkt rundt på nettet for å finne opptakskrav på BI tidligere år. Jeg har ikke funnet noen tall, er det noen her som kan hjelpe meg? Er det sannsynlig at jeg kommer inn med 4.1 i snitt?

2) Hvordan er matematikken i økonomi og administrasjon? Er det svært avansert, eller er det overkommelig for alle man jobber jevnt med stoffet? 

Håper noen her kan hjelpe meg!

Skrevet
24 minutter siden, Snartstudent97 skrev:

Heisann!

Jeg er ferdig med vgs til sommeren og har søkt meg inn på BI til høsten. Jeg har tenkt å ta en Bachelor i økonomi og administrasjon i Bergen. I forbindelse med dette har jeg noen spørsmål jeg lurer på.

1) Jeg har søkt rundt på nettet for å finne opptakskrav på BI tidligere år. Jeg har ikke funnet noen tall, er det noen her som kan hjelpe meg? Er det sannsynlig at jeg kommer inn med 4.1 i snitt?

2) Hvordan er matematikken i økonomi og administrasjon? Er det svært avansert, eller er det overkommelig for alle man jobber jevnt med stoffet? 

Jeg har ingen kjennskap til hverken faget eller BI, men jeg tenker at hvis du syns matte er veldig vanskelig eller kjedelig, så er kanskje ikke økonomi det lureste valget?  Er det andre ting du kan tenke deg å jobbe med? Om du har 4 i matte så tror jeg det er overkommelig for de fleste, jeg hadde det og det gikk fint på Gløshaugen hvertfall.

Anonymkode: 8d773...aa4

Skrevet

BI har ikke opptakskrav. Så lenge du betaler skolepenger kommer du inn.

Anonymkode: 192cc...aba

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BI har ikke opptakskrav. Så lenge du betaler skolepenger kommer du inn.

Anonymkode: 192cc...aba

Feil. Det er i såfall hvis de har plasser ledig at du kan være heldig å komme inn med dårlige karakterer!

Skrevet
9 timer siden, Snartstudent97 skrev:

Heisann!

1. Bare å ringe de så får du svar på BI sine opptakskrav. :)

2. Er overkommelig for alle som er glad i matematikk fra før av. Men har du et HAT-forhold til matematikk er det ikke å anbefale.

Skrevet

Matematikken, statistikken, mikro og makro innen økonomi& adm (alle linjer) er mye det samme som Teoretisk og Realfagsmatte. Mange sliter litt med fagene om de har slitt med matte før, men de fleste kommer seg bra gjennom den om de er dedikert til studiene. Har du hatt R1 og R2 er det meste ren repetisjon i mattefaget.

Skrevet

2. Det er absolutt overkommelig om du jobber jevnt med det og har en grei forståelse i matte fra før! Men om du ikke er særlig interessert i matte og kan tenke deg å jobbe med det hver dag, bør du finne et annet studie for ditt eget beste. :) Er utrolig mange som dropper ut eller bytter studie etter første året fordi de synes at matten blir for vanskelig/kjedelig/for mye.

Anonymkode: 44797...1d3

Skrevet

Du kommer inn om du søker tidlig i året, de har rullende opptak fra rundt april. Øk.ad har ingen karaktergrense, de tar inn helt til det ikke er plass til flere. I Oslo hvertfall er det nesten "ubegrenset" (600-700 plasser) så de aller fleste kommer inn.

Skrevet

Takk for fornuftige svar!

Jeg har hatt et ønske om å jobbe med økonomi en god stund, og tror jeg vil gå for dette. På skolen har jeg gode karakterer i både økonomistyring, økonomi og ledelse, samfunnsøkonomi og rettslære. Slik jeg har forstått det har disse fagene noe til felles med økonomi og administrasjon (selvfølgelig på et lavere nivå). Poenget er at jeg interesserer meg for økonomi generelt. 

Teoretisk matte er noe jeg aldri har funnet svært spennende tidligere. Jeg har hatt P matte på videregående og fikk ganske greie karakterer i faget uten spesielt mye jobbing. Jeg angrer nå i ettertid på at jeg ikke tok S-matte, siden jeg da ville vært bedre forberedt til studiene. Siden jeg sannsynligvis stiller svakere i matematikken enn de andre elevene,  jeg har derfor tenkt å kjøpe matematikkboken man bruker på BI, og øve i sommerferien. Noen som vet hva denne heter? 

Er det forresten noen her som vet om BI har et forkurs i matematikk? 

Takk for alle svar jeg har fått til nå! Håper dere kan svare meg på dette også. :)

Skrevet

Jeg gikk første året på samme linje for 6 år siden i Bergen. Matematikken var ikke særlig utfordrende på den tiden i vertfall, og med ditt snitt tviler jeg på du trenger å bekymre deg. 

Lykke til!

Anonymkode: 35972...f69

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...