Gå til innhold

Blir "utpresset" til å betale husleie en ekstra måned, trenger juridisk hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og har bodd med 2 andre studenter, han ene eier leiligheten. Vi har aldri kommet spesielt godt overens, og han har ikke lagt skjul på at han ikke liker meg. Hvorfor han ikke liker meg vet jeg ikke, men som leietaker er jeg nesten aldri hjemme, betaler alltid i tide og rydder opp etter meg. Han er veldig vanskelig å ha med å gjøre, og alle våre felles venner er enige i dette.

Nå har jeg fått 3 måneder oppsigelsesfrist. Dette er MIDT i eksamensperioden for meg, 1 måned før min siste eksamen. Han VET at jeg uansett skulle flytte neste år, og at jeg drar hjem om sommeren, så han vet at jeg ville flyttet 14. juni uansett, men nå vil han altså ha meg ut innen 14. mai.

Begrunnelsen som står i oppsigelsen er "utleier skal bruke rommet selv", men når jeg snakker med han sier han at jeg må flytte da fordi dama hans skal flytte inn.

Snakket med han igjen senere, og da sier han at han visste jeg skulle flytte ut, og at 15. juni blir "stress for han", derfor kan jeg enten si opp 15. mai eller 15. juli, men ikke 15. juni.

Det er helt umulig for meg å flytte 15. mai, finner ikke noe sted å bo i 1 måned og kan ikke flytte midt i eksamensperioden.

Med andre ord blackmailer han meg til å betale 1 ekstra måned husleie i en periode jeg ikke skal bo der. Han kommer mest sannsynlig til å flytte inn dama da uansett, som i praksis vil si at jeg betaler husleien hennes.

Er dette lov?? Har jeg noen rettigheter her? Kontrakten er bare en standard kontrakt uten noe bindetid.

Men er det noen som helst krav til oppsigelsesgrunn? Holder "utleier skal bruke rommet selv"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, urlm skrev:

derfor kan jeg enten si opp 15. mai eller 15. juli, men ikke 15. juni.

DU kan velge å avslutte kontrakten just når du vil, med tre måneders oppsigelsestid. 

Hadde jeg vært deg ville jeg rett og slett valgt korttidsleie i en måned og latt oppsigelsen gå fra i dag, med utflytting 15. mai.

Om du er riktig sleip og har lite depositum, si en måned, si at du går med på siste alternativ og dropp å betale husleie for medio mai til medio juni, flytt ut og drit så i hele fyren. Han kommer ikke til å bruke tusenvis av kroner på å kreve inn en måneds husleie, det er en dyr og slitsom prosess.

Anonymkode: fa855...911

Skrevet

få det skriftlig av han at du kan velge mellom 15 mai og 15 juli. da har du bevis på at det også er mulig å flytte ut 15 juni.
når det er gjort hadde jeg levert skriftlig oppsigelse at jeg hadde flyttet ut 15juni.

• Liker 2
Skrevet

Er dette skriftlig? En oppsigelse er ikke gydlig før den er skriftlig, og du skal også ha hatt rett til å protestere på den (en måned), som også skal stå skriftlig i oppsigelsen. Gjør han ikke dette er det ugyldig, så om du vil kan du vente en måned før du gir beskjed om dette.

Anonymkode: bb836...92a

Skrevet

At rommet skal gå til eget bruk er en rettmessig årsak til å si opp leietakere, men at du enten må flytte 15. mai eller 15. juli, men ikke kan flytte ut 15. juni høres jo helt absurd ut. Det verste er uansett å ha en slik utleier man ikke kommer overens med, og for å være ærlig hadde ikke jeg giddet å gjøre noe stort ut av det. Jeg hadde nok flyttet ut 15. mai for så å velge korttidsleie, slik som vedkommende over meg foreslår, eller å ha bodd hos noen venner, familie eller lignende for en sum. 

Anonymkode: 4b760...afd

• Liker 1
Skrevet

Men en oppsigelse løper fra den siste dagen i måneden. Så om du ble sagt opp i dag (15/2) starter oppsigelsestiden din 1/3, og følgelig har du 3 måneders oppsigelsestid. Det betyr at du må ha forlatt husrommet innen 2359 den 31/5. 

Han kan ikke lage egne regler. Dette står i husleieloven. Søk det opp. Oppsigelse løper fra månedsskifte. Likt som med ved arbeidskontrakt. Er på mobil så orker ikke lete opp, men det er lett å finne 

Anonymkode: edb78...b4a

• Liker 10
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Han kan ikke lage egne regler. Dette står i husleieloven. Søk det opp. Oppsigelse løper fra månedsskifte. Likt som med ved arbeidskontrakt. Er på mobil så orker ikke lete opp, men det er lett å finne 

Alt dette stemmer, men jeg ville ikke orket å krangle om slikt med en allerede vanskelig (og litt dum) utleier.

Jeg ville valgt minste motsands vei og vært glad for å være kvitt leieforholdet.

Jeg svarte som førstemann over her og jeg kjenner husleieloven, men TS ønsker tross alt å bo i leiligheten i noen måneder til uansett. Da er det bedre å leke dum, være sleip og heller utnytte utleieren.

Står på mitt råd om å late som om man «går med på» alternativ to (selv om utleier ikke kan stille slike ultimatum) og heller la depositumet (som sannsynligvis er en måneds leie?) gå til siste husleie (medio mai til medio juni), for så å flytte ut og drite langt i hele fyren. Det er ingenting han kan gjøre uansett.

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DU kan velge å avslutte kontrakten just når du vil, med tre måneders oppsigelsestid. 

Hadde jeg vært deg ville jeg rett og slett valgt korttidsleie i en måned og latt oppsigelsen gå fra i dag, med utflytting 15. mai.

Om du er riktig sleip og har lite depositum, si en måned, si at du går med på siste alternativ og dropp å betale husleie for medio mai til medio juni, flytt ut og drit så i hele fyren. Han kommer ikke til å bruke tusenvis av kroner på å kreve inn en måneds husleie, det er en dyr og slitsom prosess.

Korttidsleie? Hva er det?

Og har depositum på 16500 som han plutselig ville ha nå. Skulle egentlig ordnet dette for lenge siden, men nå skjønner jeg jo hvorfor kan plutselig ville fikse dette nå.

Så da tar han bare leien fra depositumet. Er jo uansett gratis å sende ting til inkasso.

Skrevet
22 minutter siden, herremann skrev:

få det skriftlig av han at du kan velge mellom 15 mai og 15 juli. da har du bevis på at det også er mulig å flytte ut 15 juni.
når det er gjort hadde jeg levert skriftlig oppsigelse at jeg hadde flyttet ut 15juni.

Så han har mao ikke rett til å si at jeg kan velge mellom 15. mai og 15. juli? Tror det blir vanskelig å få dette skriftlig.

Han har uansett levert varsel om oppsigelse i dag, så om jeg om 1 måned sier jeg vil flytte ut 15. juni kan han bare falle tilbake på varselet han sendte i dag og kaste meg ut 15. mai...

Skrevet

Faktisk kan han lovlig gi deg bare 1 mnd oppsigelse når du kun leier et husrom/del av utleiers leilighet, så tre måneder er egentlig et gode. Jeg hadde forsøkt å flytte ut snarest, og finne meg noe annet i mellomtiden.

Anonymkode: a6814...6b6

• Liker 6
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette skriftlig? En oppsigelse er ikke gydlig før den er skriftlig, og du skal også ha hatt rett til å protestere på den (en måned), som også skal stå skriftlig i oppsigelsen. Gjør han ikke dette er det ugyldig, så om du vil kan du vente en måned før du gir beskjed om dette.

Anonymkode: bb836...92a

Han har skrevet oppsigelsen skriftlig, scannet den og sendt den til meg på mail. Er dette gyldig? 

Har vurdert det alternativet, nemlig. Å vente 1 måned, klage på at den ikke er gitt gyldig, for så å tvinge han til å sende ny, gyldig oppsigelse med 3 måneder, eller eventuelt sende det selv. Da vil det nemlig være 15. juni.

Står i loven at det ikke er gyldig å sende via e-post, men da tenker jeg at den mener at man faktisk skriver oppsigelsen i e-posten. Her har han jo scannet et veldig ordentlig dokument til meg på e-post, med underskrift.

Er dette gyldig? Hvis det er ugyldig kommer jeg faktisk til å lure han tilbake, fordi han prøver jo å lure meg, her.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At rommet skal gå til eget bruk er en rettmessig årsak til å si opp leietakere, men at du enten må flytte 15. mai eller 15. juli, men ikke kan flytte ut 15. juni høres jo helt absurd ut. Det verste er uansett å ha en slik utleier man ikke kommer overens med, og for å være ærlig hadde ikke jeg giddet å gjøre noe stort ut av det. Jeg hadde nok flyttet ut 15. mai for så å velge korttidsleie, slik som vedkommende over meg foreslår, eller å ha bodd hos noen venner, familie eller lignende for en sum. 

Anonymkode: 4b760...afd

Korttidsleie?

Har noen alternativer, men frister ikke å bo på en sofa i 1 måned midt i eksamensperioden. I tillegg må jeg jo selge eller oppbevare seng og møbler et sted, og alt dette må jeg ordne 15. mai, en periode der ikke akkurat veldig mange er på utkikk etter slike ting.

Gjest Blondie65
Skrevet

Han kan ikke ta husleie fra penger som står på en depositum konto. Dersom du har sikret deg med en riktig oppsatt depositumkonto må dere være enige for at han skal kunne ta av de pengene. Dersom du har betalt dette inn på en vanlig konto i hans navn er de pengene tapt.

Skrevet

Ja, det er en gyldig oppsigelse dersom han har skrevet det på papir og skrevet under og scannet inn og sendt på e-post. 

Men, den gjelder fra 1.mars. Oppsigelser gjelder fra den 1.hver påfølgende mnd. 

Anonymkode: 73a5f...d4c

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en oppsigelse løper fra den siste dagen i måneden. Så om du ble sagt opp i dag (15/2) starter oppsigelsestiden din 1/3, og følgelig har du 3 måneders oppsigelsestid. Det betyr at du må ha forlatt husrommet innen 2359 den 31/5. 

Anonymkode: edb78...b4a

Han sa nemlig at han kunne "være grei" og strekke seg til utgangen av mai, så det tyder jo på at han kanskje var klar over dette.

Hvordan fungerer det da med betaling? Jeg leier jo fra 15. til 15. Så da betaler jeg for 15. april til 15. mai, og hva skjer så med de neste 2 ukene? Betaler jeg da leie for en halv måned?

2 uker er overkommelig. Vil ikke betale denne mannen en hel månedsleie for 2 uker, da bor jeg heller på noens sofa i denne perioden.

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette stemmer, men jeg ville ikke orket å krangle om slikt med en allerede vanskelig (og litt dum) utleier.

Jeg ville valgt minste motsands vei og vært glad for å være kvitt leieforholdet.

Jeg svarte som førstemann over her og jeg kjenner husleieloven, men TS ønsker tross alt å bo i leiligheten i noen måneder til uansett. Da er det bedre å leke dum, være sleip og heller utnytte utleieren.

Står på mitt råd om å late som om man «går med på» alternativ to (selv om utleier ikke kan stille slike ultimatum) og heller la depositumet (som sannsynligvis er en måneds leie?) gå til siste husleie (medio mai til medio juni), for så å flytte ut og drite langt i hele fyren. Det er ingenting han kan gjøre uansett.

Depositumet er 16500, og han skal ha det nå.

Det går nok dessverre ikke å hustle han.

Men hvis jeg har lovfestet rett til å oppholde meg her til 31. mai skal jeg nok finne på noe de siste 2 ukene. Lite interessert i å betale han 1 måned ekstra leie når han er så urimelig som det han er nå. Det gjorde jeg allerede 1 måned før jeg flyttet hit.

Skrevet

Du betaler bare for den tiden du bor der.

Men, siden oppsigelsen gjelder fra 1.mars så har du leiligheten fram til 1.juni. Ikke 15.mai. Det går på hele mnd uansett om du nå har en leiekontrakt som går fra 15. - 15. hver mnd. 

Anonymkode: 73a5f...d4c

Skrevet

Du har vel ikke ordnet depositum først nå? Og om du har, så har dere ordnet depositumskonto, ikke satt inn på hans private konto?

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, urlm skrev:

Depositumet er 16500, og han skal ha det nå.

Det går nok dessverre ikke å hustle han.

Men hvis jeg har lovfestet rett til å oppholde meg her til 31. mai skal jeg nok finne på noe de siste 2 ukene. Lite interessert i å betale han 1 måned ekstra leie når han er så urimelig som det han er nå. Det gjorde jeg allerede 1 måned før jeg flyttet hit.

Jeg forstår ikke hvorfor du ønsker å bli boende der. Let NÅ etter kortidsleie, eventuelt studentbolig (bare pass på oppsigelsestid), og flytter så fort du bare kan?

PS: Du har ikke betalt depositum ennå?

Anonymkode: 14642...f94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...