AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #1 Skrevet 15. februar 2016 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: jada, fordi man prøver å være litt romantisk og å imponere litt så er man med en gang en svindler. Gir deg en A+ for logikken din. Anonymkode: 010b6...40e Man kan være romantisk uten å bedrive plagiat. Jeg hadde blitt mer imponert over mannen om han hadde fortalt meg hvor mye han satte pris på den aktuelle teksten, og budskapet i den. Hadde takket venninnen min og sikkert ledd høyt av hele opptrinnet. Good riddance. Anonymkode: 07deb...4b1 Delt fra denne tråden. Mynona, mod. Endret 15. februar 2016 av Mynona 4
Gjest Raindrops Skrevet 15. februar 2016 #2 Skrevet 15. februar 2016 Hvis han sitter å nærmest siterer kloke ord om kjærlighet fra en bok i et forsøk på å virke dyp, og i tillegg fremstiller det som om dette er noe han har funnet på selv, burde han jagge takle at noen tar han på det også.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #3 Skrevet 15. februar 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: jada, fordi man prøver å være litt romantisk og å imponere litt så er man med en gang en svindler. Gir deg en A+ for logikken din. Anonymkode: 010b6...40e Plagiering er svindel. Spiller ingen rolle om motivasjonen er et ligg, penger, akademiske grader eller kjærlighet. Anonymkode: abfdc...974
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #4 Skrevet 15. februar 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Plagiering er svindel. Spiller ingen rolle om motivasjonen er et ligg, penger, akademiske grader eller kjærlighet. Anonymkode: abfdc...974 ALLE stjeler ideer fra alle andre hele tiden. Hver eneste nye oppfinnelse (og bok for dne slags skyld) baserer seg på noe som noen andre allerede har funnet på, dermed er vi alle svindlere med din logikk, og om alle er svindlere så er ingen det. Anonymkode: 010b6...40e 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #5 Skrevet 15. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: ALLE stjeler ideer fra alle andre hele tiden. Hver eneste nye oppfinnelse (og bok for dne slags skyld) baserer seg på noe som noen andre allerede har funnet på, dermed er vi alle svindlere med din logikk, og om alle er svindlere så er ingen det. Anonymkode: 010b6...40e Feil. Plagiering er å ta andres arbeid og utgi det for være sitt eget. Det er bevisst uærlighet og går faktisk lenger enn bare å ta cred for andres arbeid. Anonymkode: abfdc...974
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #6 Skrevet 15. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Feil. Plagiering er å ta andres arbeid og utgi det for være sitt eget. Det er bevisst uærlighet og går faktisk lenger enn bare å ta cred for andres arbeid. Anonymkode: abfdc...974 Selvsagt er det dette som er plagiering, jeg bare poengterer at denne såkalte "plagieringen" som du kaller det faktisk ikke er plagiering. Han sa ingenting om at dette var noe han hadde funnet på, han bare hentet inspirasjon og gjenga noe fra en tekst som han tydeligvis likte uten at man kan påstå at han prøvde å oppgi det som sitt eget. Dette er noe alle mennesker gjør. Anonymkode: 010b6...40e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #7 Skrevet 15. februar 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje, men da risikerte han jo å treffe på den uforskamma venninna igjen. Med mindre t.s. var et enestående funn, var det sikkert lurere å heller gå videre til neste. Anonymkode: c5b19...22d Jeg skjønner ikke hva som er så uforskammet med å ta noen i en løgn. Anonymkode: 07deb...4b1 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #8 Skrevet 15. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hva som er så uforskammet med å ta noen i en løgn. Anonymkode: 07deb...4b1 Hvordan har han blitt tatt i en løgn? At han siterte noe noen andre har skrevet vil tilsi at han lyver? Dere kvinner altså... Anonymkode: 010b6...40e 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #9 Skrevet 15. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt er det dette som er plagiering, jeg bare poengterer at denne såkalte "plagieringen" som du kaller det faktisk ikke er plagiering. Han sa ingenting om at dette var noe han hadde funnet på, han bare hentet inspirasjon og gjenga noe fra en tekst som han tydeligvis likte uten at man kan påstå at han prøvde å oppgi det som sitt eget. Dette er noe alle mennesker gjør. Anonymkode: 010b6...40e Det denne sjekkeren drev på med ligger helt i kjernen av begrepet plagiat. Han bruker andres arbeid, uten å oppgi kilde, så ordrett at en tredjeperson gjenkjenner arbeidets egentlige opphav uten problemer. Å ikke oppgi kilde er et bevisst forsøk på å lure andre, altså plagiere. Så jeg skjønner ikke hvorfor du mener at dette er "plagiering". Det er plagiering. Anonymkode: abfdc...974
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #10 Skrevet 15. februar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har han blitt tatt i en løgn? At han siterte noe noen andre har skrevet vil tilsi at han lyver? Dere kvinner altså... Anonymkode: 010b6...40e Dere kvinner??? Anonymkode: 9a0cb...af3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #11 Skrevet 15. februar 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har han blitt tatt i en løgn? At han siterte noe noen andre har skrevet vil tilsi at han lyver? Dere kvinner altså... Anonymkode: 010b6...40e Han oppga ikke kilde, det er ikke sitering men plagiering. Altså lyver han ved at han forsøkte å få TS til å tro at det han sa var hans eget, når han visste at det ikke var tilfellet. Anonymkode: abfdc...974
Gjest FarDareisMai Skrevet 15. februar 2016 #12 Skrevet 15. februar 2016 Det å sitere noen muntlig er ikke plagiat. Noen gjør det fordi de syns at den personen de siterer setter bra ord på noe. Og noen gjør det bare fordi de vil imponere. Det trenger ikke å være fordi man vil ha et ligg. Kan være at fyren tenkte at han måtte si noe smart for å føle at han hadde noe å komme med. Det går an å takle den situasjonen på en bedre måte enn det venninna di gjorde. F.eks, hvis fyren hadde sitert noe fra Sartre, så går det an å kaste inn spørsmål eller kommentar om sitatet, f.eks, åh, du har også lest den boka, eller noe sånt. Kanskje fyren faktisk hadde peil, men ikke visste åssen han skulle uttrykke seg selv. Å arrestere noen og punktere dem rett foran trynet på en dame man vil imponere blir litt feil, føler jeg. Man kan godt ha oppriktige intensjoner, selv om det kan bli litt teit å prøve å imponere noen hele tiden. Ikke verre enn slike cheeky sjekkereplikker. Virker som om enkelte folk skal hevde at de er så mye mer skarpere og smartere enn andre. Ikke alle er slik, men har sett en del som gjør det. (Også meg selv, iblant, men ser jo hvor usympatisk det virker, så jeg prøver å la være)
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #13 Skrevet 15. februar 2016 4 minutter siden, FarDareisMai skrev: Det å sitere noen muntlig er ikke plagiat. Bare til info. Å ta noen andres arbeid og presentere det som sitt eget er plagiat enten fremstillingen er skriftlig eller muntlig. Sitater uten kildehenvisning er plagiat, også muntlig. Anonymkode: abfdc...974
Gjest FarDareisMai Skrevet 15. februar 2016 #14 Skrevet 15. februar 2016 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare til info. Å ta noen andres arbeid og presentere det som sitt eget er plagiat enten fremstillingen er skriftlig eller muntlig. Sitater uten kildehenvisning er plagiat, også muntlig. Anonymkode: abfdc...974 Så at noen sitter på en kafe og siterer Sartre skal straffes, altså? Er stor forskjell på å sitere noen i f.eks en undervisningsituasjon med mange studenter, da er det naturlig at man sier hvor sitatet er ifra, og i en datingsituasjon/imponere ei dame. Vi siterer ofte fra kjente og ukjente kilder hver dag, sitat som etterhvert har blitt til munnhell og talemåter. Jeg sa her om dagen til en venn "og du, min sønn, Brutus" som en fleip på noe han gjorde. Skal jeg da si at dette var noe Julius Cæsar sa, for å unngå å bli tatt av politiet? Eller hva med å "kaste perler for svin" som er et direkte sitat fra Bibelen? Eller når jeg sier til en tegneelev at man bær lære reglene før man bryter dem, som er en omskrivning av Pablo Picasso? Det er forskjell på situasjoner. Endret 15. februar 2016 av FarDareisMai
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #15 Skrevet 15. februar 2016 53 minutter siden, FarDareisMai skrev: Så at noen sitter på en kafe og siterer Sartre skal straffes, altså? Er stor forskjell på å sitere noen i f.eks en undervisningsituasjon med mange studenter, da er det naturlig at man sier hvor sitatet er ifra, og i en datingsituasjon/imponere ei dame. Vi siterer ofte fra kjente og ukjente kilder hver dag, sitat som etterhvert har blitt til munnhell og talemåter. Jeg sa her om dagen til en venn "og du, min sønn, Brutus" som en fleip på noe han gjorde. Skal jeg da si at dette var noe Julius Cæsar sa, for å unngå å bli tatt av politiet? Eller hva med å "kaste perler for svin" som er et direkte sitat fra Bibelen? Eller når jeg sier til en tegneelev at man bær lære reglene før man bryter dem, som er en omskrivning av Pablo Picasso? Det er forskjell på situasjoner. Plagiering, til forskjell fra åndsverk, er ikke beheftet med strafferettslige sanksjoner, så det har ingenting med politiet å gjøre. Derimot er det beheftet med andre skrevne og uskrevne sosiale sanksjonsnormer. Reaksjonen på plagiat er altså situasjonsavhengig som igjen påvirker alvorlighetsgraden, men selve plageringen er ikke situasjonsavhengig. Dersom du sitter på en kafe og siterer Sartre uten å henvise til kilde har du plagiert fordi manglende henvisning er det samme som å presentere det som eget orginalt arbeid. Sanksjonen kan variere fra skuldertrekk til tap av anerkjennelse og anseelse. Vet du at mottaker er inneforstått med at sitatet er hentet fra Sartre er det en underforstått henvisning. Er du derimot ikke sikker på om mottaker vet, foreligger det ingen underforstått henvsning og dermed er det plagiat. Å bevsst la være å henvise til kilde for oppnå noe man ikke ville oppnådd ved å henvise, angir alvorlighetsgrad og bør bli møtt med en forholdsmessig sanksjon. Korte sitater som har blitt til ordtak og ordspråk er allment kjente uttrykk som det ikke nødvendig å kildehenvise uansett om kilden er kjent eller ikke. Grunnen er enkel, for eksempel "å kaste perler for svin" er så kjent at det ikke er mulig å presentere det som et eget orginalt arbeid. Så å plagiere i en datingsituasjon er ikke like alvorlig som å plagiere på eksamen, men det er fortsatt juks for å oppnå noe man ikke ville fått uten å jukse. Anonymkode: abfdc...974
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #16 Skrevet 15. februar 2016 Haha, jeg hadde mye heller gått ut med en mann som stjal benyttet seg av noen gode, tidligere nedskrevne fraser, enn en mann som satt og messet om "muntlig plagiering". Ærlig talt. Ja, det er sikkert riktig at det er plagiat, men hvem fanken henger seg opp i det i en sosial setting? Det får man bare til å fremstå som man ikke har sosiale antenner, hvis man henger seg opp i sånt. Man kan fint si diskutere hvor vedkommende fant utsagnet eller spørre om det er noe han/hun fant på selv, men å gå inn i "dette er plagiat!!!!"-modus høres bare latterlig ut, haha, unnskyld meg. Dere høres fryktelig strenge og kjipe ut. Anonymkode: ac36d...114 1
fotosyntesen Skrevet 15. februar 2016 #17 Skrevet 15. februar 2016 Satan så komplisert sjekking har blitt....Håper virkelig jeg ikke blir singel igjen
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #18 Skrevet 15. februar 2016 Det er sikkert ikke så big deal for dere damer. Men for de mannfolkene som er ærlige og forholder seg til de kortene de har fått utdelt i livet, er irriterende å se noen menn som jukser seg ned i buksene på damer. Jeg har ingenting i mot konkurranse, men det må være på like vilkår. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ein som er så klok at i lag med han skjønar eg kor dum eg er. Så er det ein annan som er så klok at i lag med han er eg klok eg og. Apropos plagiering: dikt av Erling Indreeide Anonymkode: 10400...58a Veldig fint dikt. Og det er ikke verre enn å si/skrive Erling Indreeide. Jeg får fnatt når noen vet godt hvem som har skrevet det, men bevisst unnlater å si det, for at det skal fremstå som orginalt arbeid. Det er irriterende ville vært: Hun: Å, så fint dikt. Han: Takk, skal vi dra hjem til meg? Hun: Ja. Anonymkode: abfdc...974
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå