Gå til innhold

kan cola zero ødelegge vektnedgangen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har byttet ut colaen med zero (jeg vet, myyye bedre ) haha!
Neida men drikker mye mindre nå, ofte på kvelden om jeg blir fysen.. tar heller ett glass cola zero enn å dytte i meg noeskvip.
Kan det ødelegge mye ifht å gå ned i vekt?? Og ispfall, forklar meg. 
Ustabilt blodsukker, osvosv? Jeg spiser ikke sukker eller mye søtsaker og er igang med ett godt kosthold, men vekten har stagnert siste uken.....

Anonymkode: 97a72...4ad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se dokumentaren Fed Up.

Anonymkode: ccabd...932

Skrevet

Nei, det vil ikke ødelegge for deg.

• Liker 8
Skrevet

Nei, zero er bedre enn ekte. Det finnes noen undersøkelser som peker på at du muligens spiser mer av å drikke lettbrus. Men det er absolutt ikke sikkert. Dessuten, de undersøkelsene som viser at lettbrus kan være skadelig omhandler jo folk som drikker over 2 liter daglig eller mer...

• Liker 3
Gjest førstedamen
Skrevet

Vel dette varierer jo fra person til person. Jeg kan drikke så mye brus jeg vil og ikke gå opp eller ned ett gram. Men onkelen min må gå lange turer og trene hvis han drikker brus, og han er glad i brus. Og det gjør at han må trene. I perioder er han på slik voksen treningsleir på sørlandet, og da drikker han ikke brus. Da gjør han også dette når han kommer hjem og det er det eneste som har funket for han for å miste mest mulig vekt, og han er enda stor. Han drikker og bare lettbrus.

Vil råde deg til å bytte noe av brusen med juice f.eks? :)

Skrevet
28 minutter siden, førstedamen skrev:

Vel dette varierer jo fra person til person. Jeg kan drikke så mye brus jeg vil og ikke gå opp eller ned ett gram. Men onkelen min må gå lange turer og trene hvis han drikker brus, og han er glad i brus. Og det gjør at han må trene. I perioder er han på slik voksen treningsleir på sørlandet, og da drikker han ikke brus. Da gjør han også dette når han kommer hjem og det er det eneste som har funket for han for å miste mest mulig vekt, og han er enda stor. Han drikker og bare lettbrus.

Hvoordan kan du argumentere for at juice er bedre enn lettbrus når man skal ned i vekt?

Anonymkode: b9078...505

• Liker 26
Gjest førstedamen
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvoordan kan du argumentere for at juice er bedre enn lettbrus når man skal ned i vekt?

Anonymkode: b9078...505

Haha. presser all juice selv!

MEN vil tro det er bedre da det ikke inneholde halvparten av de kjipe stoffene som brusen inneholder? Men så drikker ikke jeg butikk juice så det vet jeg ikke.

Skrevet
3 minutter siden, førstedamen skrev:

Haha. presser all juice selv!

MEN vil tro det er bedre da det ikke inneholde halvparten av de kjipe stoffene som brusen inneholder? Men så drikker ikke jeg butikk juice så det vet jeg ikke.

Merkelig råd å gi. Å kutte ut flytende kalorier er omtrent det første rådet man bør ta til seg dersom man skal ned i vekt.

Anonymkode: a496e...077

• Liker 25
Skrevet
1 time siden, førstedamen skrev:

Her er det vel åpenbart at den avgjørende forskjellen ikke er om det drikkes lettbrus eller ei. 

• Liker 17
Skrevet

Nei, det ødelegger ikke for deg. Men du kan gjerne føle deg mer oppblåst slik at det ikke er like lett å se vektnedgangen enkelte dager.

Gjest førstedamen
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig råd å gi. Å kutte ut flytende kalorier er omtrent det første rådet man bør ta til seg dersom man skal ned i vekt.

Javel? Så derfor var det et merkelig råd og gi en brusdrikker?

Skrevet
4 minutter siden, førstedamen skrev:

Helt klart, fordi når man skal ned i vekt handler det først og fremst om å redusere kaloriinntaket. For mange er det mye enklere å kutte kalorier som man drikker VS kalorier man spiser. Det er videre slik at drikke gir mye mindre/ingen metthetsfølelse sammenlignet med mat - nok en grunn til å ikke anbefale kaloririk drikke dersom man skal reduser vekten.

• Liker 17
Skrevet

Cola Zero er jo i utgangspunktet (omtrent?) kalorifritt så sånn sett skal det ikke ha noe å si på vektreduksjonen. Problemet er at søt, sukkerfri drikke vil øke apetitten. Du vil derfor bli mer sulten (og dermed gjerne spise mer) om du drikker mye lettbrus eller lettsaft. Det beste er å forsøke å redusere på inntaket så godt du kan. Men sukkerfri brus er selvfølgelig bedre enn brus med sukker.

Anonymkode: 26826...3e8

• Liker 2
Gjest førstedamen
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt klart, fordi når man skal ned i vekt handler det først og fremst om å redusere kaloriinntaket. For mange er det mye enklere å kutte kalorier som man drikker VS kalorier man spiser. Det er videre slik at drikke gir mye mindre/ingen metthetsfølelse sammenlignet med mat - nok en grunn til å ikke anbefale kaloririk drikke dersom man skal reduser vekten.

Aha, ja da skjønner jeg. Har aldri trengt å gå ned i vekt så det visste jeg ikke. Har selv problemer med det motsatte. Har prøvd å gå opp i vekt i snart 4 år.

Skrevet
23 minutter siden, førstedamen skrev:

I og med at juice inneholder like mye kaloier, eller mer, enn sukkerholdig brus så er det er dårlig råd å gi til en som skal ned i vekt ja. Det er det samme med de som tror at de kan proppe innpå med nøtter som snacks fordi nøtter er sunt. Men fakta er at nøtter inneholder mye kalorier, og man må passe like godt på det som alt annet.

Anonymkode: 26826...3e8

• Liker 12
Skrevet

Nei, sukkerfri brus kan ikke ødelegge for vektnedgangen. Det eneste usunne med sukkerfri brus (utenom den totale mangelen på nyttige næringsstoffer) er at det sliter på tennene. Det er noen som rapporterer økt søtsug når de drikker lettbrus, slik at økt mengde sukkerfri brus fører til økt inntak av godteri som igjen fører til vektoppgang - men det er nok langt flere som rett og slett får stilt søtsuget med sukkerfri brus slik at de reduserer kaloriinntaket istedet.

Drikk et glass sukkerfri brus med god samvittighet.

Anonymkode: 27c5f...acd

• Liker 2
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endret av Dwight
Misforstod innlegget.
Skrevet
52 minutter siden, førstedamen skrev:

Aha, ja da skjønner jeg. Har aldri trengt å gå ned i vekt så det visste jeg ikke. Har selv problemer med det motsatte. Har prøvd å gå opp i vekt i snart 4 år.

Jeg mener ikke å være frekk nå, men kanskje du ikke skal gi råd om ting som du ikke vet så mye om?

• Liker 17
Gjest førstedamen
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å være frekk nå, men kanskje du ikke skal gi råd om ting som du ikke vet så mye om?

Det har du helt rett i, men så ga jeg egentlig heller ei et direkte råd. Jeg gjorde en sammenhigning mellom meg å onkel for å demonstrere brusbruk for så å komme med noe noen mener var et dålig råd om å drikke juice istedet. Jeg personlig mener ferskpressede appelsiner er bedre enn brus.

Skrevet
13 minutter siden, førstedamen skrev:

Det har du helt rett i, men så ga jeg egentlig heller ei et direkte råd. Jeg gjorde en sammenhigning mellom meg å onkel for å demonstrere brusbruk for så å komme med noe noen mener var et dålig råd om å drikke juice istedet. Jeg personlig mener ferskpressede appelsiner er bedre enn brus.

Sammenligningen din baserte seg utelukkende på anekdotisk bevisførsel, i tillegg er det vel ganske klart at brusinntaket kanskje ikke er det mest avgjørende i dét tilfellet. Når det er sagt så ja, ferskpresset juice er bedre på den måten at det inneholder næringsstoffer, vitaminer osv., men dersom man skal ned i vekt må man også tenke på kalorier. Poenget mitt er at målet er avgjørende om man bør velge juice eller brus uten kalorier.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...