Gjest gjest1 Skrevet 15. oktober 2004 #1 Del Skrevet 15. oktober 2004 Her er jeg innmari grønn, men det finnes sikkert kloke hoder her inne som har noe å fare med. Altså, uten subsidier fra staten, hva ville vi måttet betale for: Legebesøk pr gang Sykehus pr døgn Barnehage pr md Skole pr md 1 kilo lammekjøtt 1 kilo indrefileet 1 liter melk Og hva ville buss- og togbilletter kostet dersom kommunikasjonen ikke lenger var offentlig, men privateid. Vi har jo sikkert drøssevis med andre goder også som jeg ikke kommer på i farten, men hjelp meg litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BEDUINEN Skrevet 15. oktober 2004 #2 Del Skrevet 15. oktober 2004 Interessante spørsmål med tanke på matvareprisene i EU. Med tanke på at du og jeg betaler 100% toll på importert ost, er det ikke rart at det er dyrt. Norsk landbrukspolitikk er for meg et mysterium. Norsk ost er vesentlig rimligere i Sverige. Inntektskatten utgjør en liten andel av Statens inntekter. Momsen er mye større. Det bla hevdet at ved å øke mva. med 1% poeng, kunne vi droppe inntektskatt. Tvilsomt om det blir innført med den foreslåtte momsøkningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 15. oktober 2004 #3 Del Skrevet 15. oktober 2004 Et barn i barneskolen ville koste i overkant av 4.000 ï måneden. Ungdomsskole, videregående og universitet/høyskole ville sannsynligvis være enda dyrere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. oktober 2004 #4 Del Skrevet 15. oktober 2004 Hentet fra Forbrukerrådet: Prisen for god tannhelse I Sverige subsidieres tannlegeutgiftene av staten, mens vi i Norge kan se på tennene til folk hvilke samfunnsgrupper de tilhører. En vanlig konsultasjon hos en offentlig tannlege koster rundt 915 kroner (tall fra Akershus fylkeskommune). Går du til en privat tannlege, er satsene her ofte langt høyere. Et legebesøk ville vel koste det samme som et tannlegebesøk antar jeg. Det er vel rundt denne summen de tar på Ring Medisinske også, antar jeg.. Denne fant jeg på Tidsskriftet.no Av de resterende 1 582 inngrepene måtte pasienten tilbringe minst én natt på sykehus. Med en gjennomsnittlig døgnpris på 2 683 kroner Disse to fant jeg i hvert fall. Bøndene våre er subsidierte av staten, så kjøtt og melkeprodukter er jo også interessant og se priser på uten subs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BritElin Skrevet 15. oktober 2004 #5 Del Skrevet 15. oktober 2004 Er ikke melkebonde men det ikke mange kronene en bonde får for en liter melk, kanskje det er noen her som er melkebønder og kan gi oss et svar. Meieri og butikk er de som stikker av med den største fortjenesten når det gjelder melk og melkeprodukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 15. oktober 2004 #6 Del Skrevet 15. oktober 2004 På volvat betaler jeg ca 400,- for en legetime som medlem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. oktober 2004 #7 Del Skrevet 15. oktober 2004 På volvat betaler jeg ca 400,- for en legetime som medlem. Omtrent det tredobbelte av hva du betaler hos en kommunal lege. Og medlemsskapet koster omtrent det samme i året, eller? Det utgjør ikke så mye dersom man ikke er kronisk syk eller har kronisk syke barn. Har du noen peiling på hva de tar for en enkel operasjon som for eksempel en blindtarm, og innleggelse i forhold til det? Mannen min fjernet mandlene der for snart tjue år siden, og det kostet vel rundt tolv tusen den gangen tror jeg - med ett liggedøgn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. oktober 2004 #8 Del Skrevet 15. oktober 2004 Er det ingen som vet noe om dette? Jeg finner ikke noe på nett heller.... TomKrus - du vet så mye rart..... om alt mellom himmel og jord.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Philosophia Skrevet 15. oktober 2004 #9 Del Skrevet 15. oktober 2004 Det ville koste altfor mye... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 16. oktober 2004 #10 Del Skrevet 16. oktober 2004 En universitetsplass ville koste mellom 10 000 og 100 000 i året, avhengig av om den var teoretisk (økonomi) eller mere praktisk (medisin). Jeg vet dette fordi jeg skrev en oppgave om skolepenger på britiske universiteter. Kjøtt, melk etc. ville vel være billigere, fordi landbruket får så mye støtte? Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 16. oktober 2004 #11 Del Skrevet 16. oktober 2004 Når jeg studerte i England kosta det ca £ 10 000 i året, altså over 120 000 norske kroner, på det universitetet jeg gikk. Dette var prisen for oss som var utenfor EU, de som var medlem slapp med ca 1/7 av dette. Og det var enda dyrere for de med mere praktiske fag. Hva det koster på sykehus per døgn kommer veldig ann på om det er "liggedøgn" eller for eksempel at man er innlagt på intensiven. Min mor lå 3 uker på intensiven på Riksen, med konstant overvåkning og hvor kroppen fikk intravenøst medisiner og alt det en trenger for å leve. Skulle vi ha betalt dette selv, hadde nok familien min hatt flere hundretusener i gjeld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 16. oktober 2004 #12 Del Skrevet 16. oktober 2004 dobbelt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. oktober 2004 #13 Del Skrevet 16. oktober 2004 Jeg også lurer på hva det ville kostet meg med fire liggedøgn på SiA med brystkreftoperasjon, samt undersøkelsene i forkant = 4 biopsier og en vevsprøve. Og så seks uker med daglig stråling etterpå. Etter dette har jeg hatt eldstemann på sykehus en gang for operasjon av en alvorlg infeksjon i en arm med blodforgiftning, og samme sønn inne fire ganger med to liggedøgn for undersøkelse av fordøyelsen pga store smerter og oppkast ved inntak av mat. Han skal inn til to store undersøkelser til fordi de ikke finner noe. Jeg ville vært gjeldsoffer for lengst..... takk for at vi har det samfunnet vi har, sier jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå