Gå til innhold

Hvorfor er de ariske genene de svakeste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man ser "blandingsmennesker" så blir de alltid ganske mørke, selvom den ene forelderen er hvit. Hvorfor det?

Hvis en svart og en hvit får barn, skjer det jo aldri at barnet får f.eks blå øyne og blondt hår. Det blir brune øyne, lysebrun hud og svart/mørkebrunt hår. 
Jeg har heller ikke sett at et halvt asiatisk-arisk barn får blå øyne og blondt hår. 

Hvorfor er det sånn? 

Anonymkode: c4756...b82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ariske gener??

Dette om resessive gener burde du ha lært på ungdomsskolen. Du har kanskje ikke kommet så langt?

Anonymkode: 974cc...c74

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man ser "blandingsmennesker" så blir de alltid ganske mørke, selvom den ene forelderen er hvit. Hvorfor det?

Hvis en svart og en hvit får barn, skjer det jo aldri at barnet får f.eks blå øyne og blondt hår. Det blir brune øyne, lysebrun hud og svart/mørkebrunt hår. 
Jeg har heller ikke sett at et halvt asiatisk-arisk barn får blå øyne og blondt hår. 

Hvorfor er det sånn? 

Muligens ikke blond, men dette paret fra England fikk dette lille barnet sammen.

Interracial couple has white baby

Anonymkode: a85e8...5f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Dere trenger ikke å være frekk mot meg :( Jeg synes bare det var rart at barna blir mørke selvom den ene forelderen er lys. 

Men la oss si at en person har en svart og en hvit forelder. Denne mulatten er blitt mørk med brune øyne og svart hår. Hvis denne mulatten får barn med en svart person - kan da deres barn får blondt hår eller blå øyne? Ligger disse genene latent i mulatten?

(ja, jeg vet at mulatt er et stygt ord, beklager. Men jeg vet ikke hvordan jeg ellers skal forklare på en tydelig måte. Unnskyld). 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar. Dere trenger ikke å være frekk mot meg :( Jeg synes bare det var rart at barna blir mørke selvom den ene forelderen er lys. 

Men la oss si at en person har en svart og en hvit forelder. Denne mulatten er blitt mørk med brune øyne og svart hår. Hvis denne mulatten får barn med en svart person - kan da deres barn får blondt hår eller blå øyne? Ligger disse genene latent i mulatten?

(ja, jeg vet at mulatt er et stygt ord, beklager. Men jeg vet ikke hvordan jeg ellers skal forklare på en tydelig måte. Unnskyld). 

Viste deg jo netopp et par der barnet ble veldig lys. Det kommer helt an på. Noen blir lys, andre mørkere. 

I mange deler av Asia/Afrika er gener så blandet sammen at foreldre med lignende bakgrunn kan få et barn som er lys og et annet som er mørkere. Dette skyldes tusenvis av år med blanding av gener.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrupperingene av øyenfarge ; brun og blå. Følger vanlig dominant/recessiv nedarving. Så ja det betyr at et barn av en blåøyd og en brunøyd vil bære på genvarianten (allelet) for blå øyne dersom barnet selv har brune.

Hudfarge er litt mer komplisert da det styres av mer enn et gen, du kan lese mer om det her: https://en.wikipedia.org/wiki/Human_skin_color

Derfor blir normalt sett et barn en mellomting mellom en lys og en mørk forelder. Men ikke alltid, da det kan være at den mørke foreldren bærer på alleler for en lysere hudtype.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.2.2016 at 19.06, AnonymBruker skrev:

Med andre ord kan også ariske gener være sterke.

Feil - de typiske ariske genene som blå øyne, lys hud, blondt hår er receccive, altså alltid svake. Men den mørke moren kan ha genet for lys hus i genmaterialet sitt, at en forfedre engang var hvit, 

Anonymkode: 193d6...3b1

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har brune øyne mens min far hadde veldig lyseblå øyne, jeg fikk blå øyne med et snev av grønt i.

Far til mine tre barn har brune øyne, to av barna mine har lyseblå øyne som min far hadde, mens den ene har brune øyne som sin far.

Kan noen forklare for et naut hvordan det kan ha seg?

Anonymkode: 52952...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.2.2016 at 19.55, AnonymBruker skrev:

Nå er det lenge siden jeg har vært på skolebenken, men mener å ha lest at dominante gener (eks. gen for brune øyne) har 50% arvelighet, mens recessive gener (eks. blå øyne) har 25% arvelighet. Ergo er det større sjanse for å få et barn med brune øyne enn blå øyne, dersom en av foreldrene har brune øyne og den andre forelderen har blå øyne. Men det er likevel en sjanse for at barnet får blå øyne, selv om sjansen for brune øyne er størst. Om begge foreldrene har brune øyne, er det også ikke umulig at ungen kan få blå øyne dersom foreldrene også har et gen for blå øyne. Men dette er mer sjeldent - siden genet for blå øyne er recessivt. Det samme gjelder rødt hår og andre typisk nord-europeiske trekk. Disse trekkene har ikke eksistert like lenge som f.eks. mørkt hår og mørk hud.

For mange tusen år siden fantes det bare brune øyne, antar de lærde - men så plutselig kom det en unge med blå øyne (på grunn av en enkelt mutasjon), og så ballet det på seg siden genet ble ført videre gjennom generasjonene, og nå er det plutselig kjempemange med blå øyne. Enkelt fortalt. Og kanskje jeg tar feil, har ikke peiling på biologi sånn egentlig.

Anonymkode: 3a80d...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm av denne tråden. Det finnes bare EN menneskerase. At du bruker abstrakte uttrykk som arisk, hvit og svart for å skille mellom mennesker er avskyelig. ALLE mennesker er LIKE.

Anonymkode: 5dd69...c5a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir kvalm av denne tråden. Det finnes bare EN menneskerase. At du bruker abstrakte uttrykk som arisk, hvit og svart for å skille mellom mennesker er avskyelig. ALLE mennesker er LIKE.

Vel, menneskeraser er forskjellige, og det er interessant å lære om forskjellene.

Anonymkode: da66e...283

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble jeg lettet, for endelig fikk vi bekreftet at rasisme ikke finnes, ettersom det kun finnes èn rase.

Anonymkode: 37142...403

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3-human-races.jpg

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mor har brune øyne mens min far hadde veldig lyseblå øyne, jeg fikk blå øyne med et snev av grønt i.

Far til mine tre barn har brune øyne, to av barna mine har lyseblå øyne som min far hadde, mens den ene har brune øyne som sin far.

Kan noen forklare for et naut hvordan det kan ha seg?

Din mormor eller morfar har blå øyne, eller er bærere av ett blått gen, din mor har arvet genene blå og brun. Da blir øynene hennes brune, for brunt er dominant. Din far har genene blå blå (din farmor og farfar kan ha brune eller blå øyne, men han har altså arvet et blått gen fra hver av dem). Du har arvet et blått gen fra din mor, og ett blått fra din far.

Din mann har nok genene brunt/blått Du har blått/blått. Det gir følgende mulige kombinasjoner hos barna:

Brunt (fra far) + blått fra mor= brune øyne

Blått (fra far) + blått (fra mor)= Blå øyne.

50/50 sjanse for brunt eller blått.

(Men hadde ikke minst ett av barna deres fått blått, ville vi ikke visst at far hadde brunt/blått, da kunne han også hatt brunt/brunt (hvis ingen av hans foreldre har blå). Da ville det vært en tredjedels sjanse for blått.)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
24 minutter siden, Lou Salome skrev:

Din mormor eller morfar har blå øyne, eller er bærere av ett blått gen, din mor har arvet genene blå og brun. Da blir øynene hennes brune, for brunt er dominant. Din far har genene blå blå (din farmor og farfar kan ha brune eller blå øyne, men han har altså arvet et blått gen fra hver av dem). Du har arvet et blått gen fra din mor, og ett blått fra din far.

Din mann har nok genene brunt/blått Du har blått/blått. Det gir følgende mulige kombinasjoner hos barna:

Brunt (fra far) + blått fra mor= brune øyne

Blått (fra far) + blått (fra mor)= Blå øyne.

50/50 sjanse for brunt eller blått.

(Men hadde ikke minst ett av barna deres fått blått, ville vi ikke visst at far hadde brunt/blått, da kunne han også hatt brunt/brunt (hvis ingen av hans foreldre har blå). Da ville det vært en tredjedels sjanse for blått.)

Takk :), og det ble forståelig for et naut :). Få sånne som deg ut i skolen om du ikke allerede er der :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15. februar 2016 at 19.55, AnonymBruker skrev:

Ja og nei. Det ligger latent slik at to "mulatter" som ser veldig mørke ut, kan få et helt lyst barn med blå øyne. Men hvis en av foreldrene er helt mørk og ikke er bærer av "lyse gener", vil de "mørke" genene være dominante, og barnet blir mørkt, selvom barnet da fortsatt er bærer av de "lyse genene". Men dette barnet kan igjen få et helt lyst barn, hvis den andre forelderen også er bærer av "lyse gener". Men dette er ungdomsskolepensum, som andre har sagt her.

Anonymkode: 8d72d...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Jegern Puahate skrev:

3-human-races.jpg

Hvor er araberne på bilde ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Det finnes heller ikke fugleraser eller hunderaser. Alt er likt og alle er like!

Anonymkode: bbfff...fe9

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...