AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #41 Skrevet 15. februar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er et idiotisk valg mange kvinner tar, men nå lever vi i 2016 og det bør bli mer vanlig at menn og kvinner også deler likt på barna. Både jeg og kjæresten min har like "viktige" jobber som sådan, og det gir ikke noe mer mening at jeg skal være hjemme med barna enn at han skal være det (nå har ikke vi barn ennå, men ja). Så jeg kommer heller ikke til å gidde å ha det sånn. Det kan jo hende han har lyst til å ha særeie hvis han plutselig tjener mange mill i året, og har råd til å kjøpe seg verdens feteste ferrari (hva vet jeg). Hvis særeie er fristende/noe som på lang sikt kan bli aktuelt, så er det kanskje lettere å be om ved inngåelse av ekteskapet, enn når han plutselig sitter der med 10 mill og ts vil ha en bit av kaka, fordi hun har "rett på det". Om tjener mye i året, og ts fortsetter å tjene det hun gjør nå (som betyr at hun klarer seg selv), så vil det jo ikke være noe krise om ekteskapet skulle ryke - da sitter hun jo faktisk der med en jobb og penger, men han har kanskje mer. Skjønner det godt jeg. Anonymkode: 6d1b1...6f6 Denne problemstillingen har jeg svart på tidligere i tråden. Her er det jeg skrev: 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Selv ved særeie har du mulighet til å kreve skjevdeling hvis din innsats med barn og hjem har gjort at han kunne opparbeide seg en større formue. Anonymkode: 9ef36...e91 Løpet er ikke kjørt for den som tjener minst og har mest hjemmetid selv om man har særeie. Anonymkode: 9ef36...e91
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #42 Skrevet 15. februar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er et idiotisk valg mange kvinner tar, men nå lever vi i 2016 og det bør bli mer vanlig at menn og kvinner også deler likt på barna. Både jeg og kjæresten min har like "viktige" jobber som sådan, og det gir ikke noe mer mening at jeg skal være hjemme med barna enn at han skal være det (nå har ikke vi barn ennå, men ja). Så jeg kommer heller ikke til å gidde å ha det sånn. Det kan jo hende han har lyst til å ha særeie hvis han plutselig tjener mange mill i året, og har råd til å kjøpe seg verdens feteste ferrari (hva vet jeg). Hvis særeie er fristende/noe som på lang sikt kan bli aktuelt, så er det kanskje lettere å be om ved inngåelse av ekteskapet, enn når han plutselig sitter der med 10 mill og ts vil ha en bit av kaka, fordi hun har "rett på det". Om tjener mye i året, og ts fortsetter å tjene det hun gjør nå (som betyr at hun klarer seg selv), så vil det jo ikke være noe krise om ekteskapet skulle ryke - da sitter hun jo faktisk der med en jobb og penger, men han har kanskje mer. Skjønner det godt jeg. Anonymkode: 6d1b1...6f6 For tusende gang, særeie har man på gjenstander, eendom eller penger man har FØR man gifter seg. Man kan få arv som særeie ETTER Aat man har giftet seg, og der stopper det. Særeie har man mår man er gift, samboere har samboeravtale som regulerer omtrent det samme. Man kan ike ha særeie på lønn, pensjon, barn eller ting og tang man kjøper etter at særeiet er opprette på overnevnte ting. Når man er gift er barn, lønn og ellers det som kommer inn i forholdet ikke en del av noe som helst særeie. Og hvorfor man ikke kan ha særeie på lønn, barn eller andre ting? Det finnes ingen lov som gir en mulighet eller lov til å øage særeie slik det passer en selv. Lover er ikke noe en tilpasser ettersom hva en selv ønsker eller har lyst til, det er som med trafikkreglene de må følges som de er, ellers får det konsekvenser. Kardemommeloven er visst den eneste folk i tråden her kjenner og tror de må forholde seg til. Anonymkode: dce2e...775 5
Sol-2 Skrevet 15. februar 2016 #43 Skrevet 15. februar 2016 2 timer siden, førstedamen skrev: Min samboer eier hus og vi skal gifte oss, men hvis jeg skal ha noe eie i hans hus holder det ikke bare at vii gifter oss, jeg må betale dokumentavgift på rundt 30-40.000 uansett. Da eier vi like mye av huset ved en eventuell skilsmisse, og min samboer går med på at jeg skal få lov til det hvis jeg vil. Men ser ikke helt vitsen med å kjøpe meg inn i hans hus, jeg bor jo her uansett. Men kan jo være praktisk for meg hvis jeg vil ha f.eks stort lån? Når du er gift, slipper man dokumentavgiften. Da er det best å gifte seg først og skrive ektepakt/testament etterpå. Det gjorde vi når jeg skulle kjøpe meg inn i huset vårt. 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #44 Skrevet 15. februar 2016 3 timer siden, Sirah skrev: Jeg skjønner at du stusser i deres situasjon da dere allerede eier alt 50/50. Men da ser jeg heller ikke problemet med å eventuelt gi han særeie? Om du kommer godt ut av det ved en eventuelt skillsmisse uansett? Jeg kommer jo absolutt ikke godt ut av det ved en skilsmisse hvis han begynner å tjene bedre enn meg, intens jeg passer felles barn...? ts Anonymkode: 0c5bd...289
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #45 Skrevet 15. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Selv ved særeie har du mulighet til å kreve skjevdeling hvis din innsats med barn og hjem har gjort at han kunne opparbeide seg en større formue. Anonymkode: 9ef36...e91 Kanskje stemmer sette, men da er det i så tilfelle noe jeg må kreve og kjempe for. Ved felleseie deler man alt man har tjent i ekteskapet likt, som hovedregel? ts Anonymkode: 0c5bd...289 2
Sirah Skrevet 15. februar 2016 #46 Skrevet 15. februar 2016 3 timer siden, regine skrev: men det gjør du ikke selv om dere har felleseie. Han tar med ut det han hadde med inn i ekteskapet og hvis han har mer enn deg med inn så tar han også mer med seg ut. Sånn er reglene ved felleseie, man trenger ikke særeie for det. Det høres ut som samboeren din ikke vet hva han snakker om. Evt arv kan gis som særeie når den måtte komme, ellers er det ingen grunn til at et ungt par, som går med omtrent like verdier inn i ekteskapet skal ha særeie. Begge vil uansett få ut det de tok med inn ved et evt brudd og de de opparbeider seg mens de er gift er det vel rimelig at de deler noenlunde likt. Jeg hadde eksempelvis mye mer egenkapital da vi kjøpte bolig sammen, og for å sikre meg ved et evt brudd så har vi skrevet ektepakt som regulerer akkurat den biten. Trenger ikke særeie for det. Takk for oppklaring Som jeg skrev lenger opp vet jeg ikke mer om særeie enn jeg har fått vite gjennom venner som går gjennom en skillsmisse as we speak. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer jo absolutt ikke godt ut av det ved en skilsmisse hvis han begynner å tjene bedre enn meg, intens jeg passer felles barn...? ts Anonymkode: 0c5bd...289 Da må du skaffe deg en jobb hvor du tjener like bra, eventuelt så får dere samarbeide om å passe barn på kveldstid og helger så du ikke blir sittende med alt.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #47 Skrevet 15. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser ikke helt hvordan du skal gå i "den klassiske kvinnefella" når du jobber og tjener dine egne penger, og betaler 50/50 på lånet med samboeren din? "Klassisk kvinnefelle" er jo å f.eks flytte sammen med mannen som eier hele boligen, bruke dine penger på mat og oppussing, og gå ut av forholdet med nada. Evt at mannen betaler lån og dama betaler mat, så har du plutselig null av verdi. Du har jo noe av verdi. Jeg hadde gått med på det om jeg var deg, hvis det er viktig for mannen din. Særeie er jo ikke noe annet enn at det som er ditt er ditt, og det som er mannen sitt er mannen sitt. Jeg tenker at så lenge man tjener sine egne penger og ikke er avhengig av mannen økonomisk, så er ikke særeie noe stress. Anonymkode: 6d1b1...6f6 Den klassiske kvinnefellesskap er vel også å ofre sin egen karriere for å muliggjøre hans. Være den som tar alle 'sykt barn dagene', mesteparten av foreldrepermisjonen, eller som i vårt tilfelle; at jeg passer barna i kveld og helg, mens han gjør karriere... På den måten muliggjør jeg at han kan tjene godt, og hindrer min egen karriereutvikling. Da syntes jeg det er rimelig at alt deles likt ved en evt. Skilsmisse. ts Anonymkode: 0c5bd...289 8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #48 Skrevet 15. februar 2016 Nare en ting er fornuftig i denne tråden, og det er at alle med særengne meninger om særeie, oppsøker advokat før de gifter seg. Det gelder faktisk både ts, og ikke minst hennes samboer og de fleste andre som har postet i tråden. Anonymkode: dce2e...775 2
Gjest førstedamen Skrevet 15. februar 2016 #49 Skrevet 15. februar 2016 Hva skal han ha særeie på? (ser ikke at det er blitt tatt opp)
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #50 Skrevet 15. februar 2016 3 timer siden, Fiberhusk skrev: Jeg vil også ha særeie, når den tid kommer. Enig med samboeren din. Han må vel ikke begrunne det noe mer enn det? Jo selvsagt må han begrunne det, og ikke minst spesifisere det. Nøyaktig hva er det han ønsker å ha særeie på? Hva legger han i det? ts Anonymkode: 0c5bd...289 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #51 Skrevet 15. februar 2016 Hvis du går med på særeie så lag også en kontrakt om at du skal stå som eier på 25-50% av det dere anskaffer i ekteskapet. Da spiller det ingen rolle om han betaler, så lenge du er tinglyst som eier på feks. hytte og hus. Dere bør uansett ha en avtale om ekstra pensjonssparing for deg om du går ned i stilling for å ta vare på barn, mens han jobber seg opp masse pensjonspoeng. Så jeg mener ektepakt og klare avtaler satt opp av advokat er viktigere enn om det er særeie eller ikke. Anonymkode: 9ef36...e91 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #52 Skrevet 15. februar 2016 1 time siden, førstedamen skrev: Hva skal han ha særeie på? (ser ikke at det er blitt tatt opp) Han vet ikke selv, han har bare en ide om at særeie er lurt... ts Anonymkode: 0c5bd...289 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #53 Skrevet 15. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han vet ikke selv, han har bare en ide om at særeie er lurt... ts Anonymkode: 0c5bd...289 Det er kanskje noen som har rådet ham til det? Evt har han lest/ hørt om at det er lurt? Det er nok lurt at dere begge setter dere inn i hvordan særeie fungerer, og også samboerkontrakt m.m. Anonymkode: 855ea...844
Fiberhusk Skrevet 15. februar 2016 #54 Skrevet 15. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo selvsagt må han begrunne det, og ikke minst spesifisere det. Nøyaktig hva er det han ønsker å ha særeie på? Hva legger han i det? ts Anonymkode: 0c5bd...289 Det finner han nok ut i tide. Og med hjelp av profesjonelle så blir det nok klarere for han også.
evt Skrevet 15. februar 2016 #55 Skrevet 15. februar 2016 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi "VET" jo ingenting, kanskje kan vi ikke få barn, kanskje går ikke karrieren hans som vi håper, men i utgangspunktet jobber jeg 8-16 (aldri overtid) og han kommer til å jobbe en del helger og kvelder. Velger vi særeie så er det ett valg vi ikke kan endre på etterhvert (så vidt jeg har skjønt?) Jeg er også redd for at det er derfor han vil ha særeie, men jeg vet jo ikke fordi han ikke har noen argumenter eller tanker som han vil dele om hvorfor han ønsker særeie. Går karriereplanene hans som vi håper så kommer det til å bli slik at jeg muliggjør hans kveld og helgejobbing ved å passe barna (med forbehold om at vi får barn). Uansett VET vi jo ingenting sikkert om fremtiden, men ett valg om særeie vs. felleseie må vi jo ta før den tid... TS Anonymkode: 0c5bd...289 Joda, særeie/felleseie kan endres ved ektepakt. Det er bare en avtale så det går fint an å ombestemme seg og forandre eventuelt hva som skal være særeie eller felleseie. Endret 15. februar 2016 av evt 1
evt Skrevet 15. februar 2016 #56 Skrevet 15. februar 2016 Hovedreglene: alt du hadde med deg inn i ekteskapet får du med deg ut og det samme gjelder arv (før eller i ekteskapet) uansett om man har felleseie eller særeie. Det man erverver under ekteskapet (altså alt som anskaffes eller spares, og gjeld!) skal deles likt ved felleseie. Om en gjenstand eller arv er særeie blir denne unntatt oppgjøret og går til eier i helhet.
Gjest førstedamen Skrevet 15. februar 2016 #57 Skrevet 15. februar 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han vet ikke selv, han har bare en ide om at særeie er lurt... ts Anonymkode: 0c5bd...289 Men har forstått det slik at særeie settes på valgte ting. Du sier ikke til advokat at du skal ha særeie og nevner alle ting du eier heller, eller?
evt Skrevet 15. februar 2016 #58 Skrevet 15. februar 2016 8 minutter siden, førstedamen skrev: Men har forstått det slik at særeie settes på valgte ting. Du sier ikke til advokat at du skal ha særeie og nevner alle ting du eier heller, eller? Jo, man kan avtale fullstendig særeie (uten å spesifisere). Problemet er naturligvis å bli enige om hvem som eier hva den dag skilsmisse blir aktuelt.
Gjest førstedamen Skrevet 15. februar 2016 #59 Skrevet 15. februar 2016 12 minutter siden, evt skrev: Jo, man kan avtale fullstendig særeie (uten å spesifisere). Problemet er naturligvis å bli enige om hvem som eier hva den dag skilsmisse blir aktuelt. Da forsvinner jo hele vitsen med særeie?
evt Skrevet 15. februar 2016 #60 Skrevet 15. februar 2016 2 minutter siden, førstedamen skrev: Da forsvinner jo hele vitsen med særeie? Hvordan det? Å bli enig om hvem som EIER hva (altså eierforhold) er ikke det samme som å bli enig om hvem som skal ha bilen, hytta og huset ved skilsmisse. Forøvrig kan det nevnes at det er verdien av tingene som er særeie (evt alt han eier om "fullstendig særeie") som holdes utenfor, ikke selve gjenstanden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå