Gå til innhold

Samboeren vil ha "særeie," men han vet ikke hvorrfor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi snakker om å gifte oss og få barn sammen. Igår slapp han bomben om at han ønsker særeie. Han greier ikke si noe om hvorfor bare at han syntes det er lurt. Her er litt om situasjonen vår. Per dags dato tjener jeg mer enn han (fast statlig ansatt) men jeg kommer nok ikke til å ha noen formidabel lønnsvekst. Vi har en felles leilighet som vi betaler 50/50 på og eier 50/50. All vår "formue" ligger i denne leiligheten. Han tjener per dags dato mindre enn meg (usikker provisjonsbassert lønn) men har nok gode sjanser for å øke etterhvert. Hvis han skal øke sin lønn må han jobbe mer og jeg må passe mer på eventuelle fremtidige barn.

Jeg tenker at dette er en klassisk situasjon der særeie er unødvendig. Det kommer til å gjevne seg ut. Går jeg med på særeie, går jeg i den klassiske kvinnefella, der jeg "ofrer min karriere for at han skal tjene penger," og sitter igjen som den store taperen ved en eventuell skilsmisse? Hva tenker dere? Kan også legge til at han nok arver mer enn meg når den tid kommer, men det holdes jo uansett separat ved en skillsmise selv ved felleseie?

Litt usikker på om jeg burde legge denne under juss og økonomi, men prøver her først...

Anonymkode: 0c5bd...289

Videoannonse
Annonse
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Særeie er faktisk et fornuftig valg.

Skrevet
2 minutter siden, Aegon Targaryen skrev:

Særeie er faktisk et fornuftig valg.

Hvorfor? Opplys meg! 

TS

• Liker 7
Skrevet

Jeg mener også at særeie er fornuftig, men med det forbehold om felleseie ved død. Ting kan fort bli så stygt og vanskelig ved skilsmisser. 

• Liker 4
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Opplys meg! 

TS

Fordi det er alltid en sjanse for at man skiller seg. Og ikke kom med det tullet det kommer ikke til å skje oss. Jo det kan skje dere om dere gifter dere.

Dette er det siste jeg har å si om dette.

Skrevet
Et øyeblikk siden, MarteM skrev:

Jeg mener også at særeie er fornuftig, men med det forbehold om felleseie ved død. Ting kan fort bli så stygt og vanskelig ved skilsmisser. 

men hvorfor det? Hva er det som ikke burde deles likt mellom oss, i vår situasjon?

• Liker 5
Skrevet

Hvis du kommer til å tjene mindre enn ham fordi du må ta hovedjobben med felles barn så bør dere ha felleseie. Ellers får han både i pose og sekk mens du står igjen som minstepensjonist.

Anonymkode: 03cc3...024

• Liker 31
Skrevet

Jeg hadde ikke løftet et øyebryn om min samboer hadde ønsket særeie. Han eier mer enn meg og det hadde vært uretferdig om jeg skulle stukket av med halvparten i en eventuell skillsmisse.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Aegon Targaryen skrev:

Fordi det er alltid en sjanse for at man skiller seg. Og ikke kom med det tullet det kommer ikke til å skje oss. Jo det kan skje dere om dere gifter dere.

Dette er det siste jeg har å si om dette.

Er helt enig i at det er en fare for at vi ikke holder livet ut, men hva  mener du er rimelig at man  holder utenom en 50/50 deling i vår situasjon? Hvorfor mener du det ikke skulle være rimelig at vi ved en evt. skillsmise deler alt likt mellom oss, bortsett fra det vi tok med inn i ekteskapet (slik hovedregelen er ved felleseie)

TS

• Liker 10
Skrevet

Jeg ønsker også særeie om jeg gifter meg. Ved en eventuell skilsmisse vil jeg ha det som er mitt, og stå igjen med like mye som jeg gikk inn med. Men i vår situasjon er jeg en del bedre stilt enn han, og det er jeg som går inn med all EK ved et huskjøp.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, MarteM skrev:

men hva er det rimelig at han har særeie på? alt vi eier og har er leiligheten vår og den eier vi jo felles...

TS

Skrevet

Han vet at du kommer til å tjene mindre etter dere får barn? Har du tenkt/ lyst å jobbe mindre for å ha barn?

Dersom han vet at han vil ha mest penger når barna kommer  fordi du vil ha hovedansvaret og det er derfor han vil ha særeie, så er jo det ganske kynisk.

Men jeg er litt forvirret hva dere begge tenker og hva dere begge vet. Har dere begge tenkt at du skal ofre karrieren for barn? Hvorfor er du nødt til å gjøre det?

Tror vi trenger litt mer detaljer her

Anonymkode: 72f73...4f8

• Liker 4
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

men hva er det rimelig at han har særeie på? alt vi eier og har er leiligheten vår og den eier vi jo felles...

TS

Jeg skjønner at du stusser i deres situasjon da dere allerede eier alt 50/50. Men da ser jeg heller ikke problemet med å eventuelt gi han særeie? Om du kommer godt ut av det ved en eventuelt skillsmisse uansett?

Skrevet
3 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg hadde ikke løftet et øyebryn om min samboer hadde ønsket særeie. Han eier mer enn meg og det hadde vært uretferdig om jeg skulle stukket av med halvparten i en eventuell skillsmisse.

Man tar uansett med seg ut av ekteskapet det man eier når man går inn i det, så samboeren din trenger ikke særeie for å sikre seg.

Felleseie betyr at det som skaffes mens ekteskapet varer deles likt.

Anonymkode: 8b1fb...b35

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man tar uansett med seg ut av ekteskapet det man eier når man går inn i det, så samboeren din trenger ikke særeie for å sikre seg.

Ok takk for oppklaring :) Vi diskuterte dette her en dag ser du ang et vennepar som skal skille seg hvor hun krever halve huset "hans". Mye styr med advokater osv inne i bildet og hele det scenarioet virker bare skikkelig leit og slitsomt :P

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi snakker om å gifte oss og få barn sammen. Igår slapp han bomben om at han ønsker særeie. Han greier ikke si noe om hvorfor bare at han syntes det er lurt. Her er litt om situasjonen vår. Per dags dato tjener jeg mer enn han (fast statlig ansatt) men jeg kommer nok ikke til å ha noen formidabel lønnsvekst. Vi har en felles leilighet som vi betaler 50/50 på og eier 50/50. All vår "formue" ligger i denne leiligheten. Han tjener per dags dato mindre enn meg (usikker provisjonsbassert lønn) men har nok gode sjanser for å øke etterhvert. Hvis han skal øke sin lønn må han jobbe mer og jeg må passe mer på eventuelle fremtidige barn.

Jeg tenker at dette er en klassisk situasjon der særeie er unødvendig. Det kommer til å gjevne seg ut. Går jeg med på særeie, går jeg i den klassiske kvinnefella, der jeg "ofrer min karriere for at han skal tjene penger," og sitter igjen som den store taperen ved en eventuell skilsmisse? Hva tenker dere? Kan også legge til at han nok arver mer enn meg når den tid kommer, men det holdes jo uansett separat ved en skillsmise selv ved felleseie?

Litt usikker på om jeg burde legge denne under juss og økonomi, men prøver her først...

Dette stemmer ikke. Selv ved særeie har du mulighet til å kreve skjevdeling hvis din innsats med barn og hjem har gjort at han kunne opparbeide seg en større formue. 

Anonymkode: 9ef36...e91

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han vet at du kommer til å tjene mindre etter dere får barn? Har du tenkt/ lyst å jobbe mindre for å ha barn?

Dersom han vet at han vil ha mest penger når barna kommer  fordi du vil ha hovedansvaret og det er derfor han vil ha særeie, så er jo det ganske kynisk.

Men jeg er litt forvirret hva dere begge tenker og hva dere begge vet. Har dere begge tenkt at du skal ofre karrieren for barn? Hvorfor er du nødt til å gjøre det?

Tror vi trenger litt mer detaljer her

Anonymkode: 72f73...4f8

Vi "VET" jo ingenting, kanskje kan vi ikke få barn, kanskje går ikke karrieren hans som vi håper, men i utgangspunktet jobber jeg 8-16 (aldri overtid) og han kommer til å jobbe en del helger og kvelder.  Velger vi særeie så er det ett valg vi ikke kan endre på etterhvert (så vidt jeg har skjønt?) Jeg er også redd for at det er derfor han vil ha særeie, men jeg vet jo ikke fordi han ikke har noen argumenter eller tanker som han vil dele om hvorfor han ønsker særeie. 

Går karriereplanene hans som vi håper så kommer det til å bli slik at jeg muliggjør hans kveld og helgejobbing ved å passe barna (med forbehold om at vi får barn). Uansett VET vi jo ingenting sikkert om fremtiden, men ett valg om særeie vs. felleseie må vi jo ta før den tid...

TS

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg skjønner at du stusser i deres situasjon da dere allerede eier alt 50/50. Men da ser jeg heller ikke problemet med å eventuelt gi han særeie? Om du kommer godt ut av det ved en eventuelt skillsmisse uansett?

Poenget er vel at hun ikke kommer godt ut. Har de særeie og hun slutter å jobbe for å ta vare på felles barn så står jo hun på bar bakke etter skilsmissen. Hus, bil, osv som erverves etter ekteskapet vil være hans (da han er den som tjener pengene), og hun vil ha kastet bort mange år av livet sitt uten å få noe ved skilsmissen. 

Skal dere ha særeie hadde jeg krevet at han var like mye hjemme med barn slik at vi begge kunne ha jobbet like mye. 

Anonymkode: ef545...bde

• Liker 13
Skrevet
3 minutter siden, Sirah skrev:

men det gjør du ikke selv om dere har felleseie. Han tar med ut det han hadde med inn i ekteskapet og hvis han har mer enn deg med inn så tar han også mer med seg ut. Sånn er reglene ved felleseie, man trenger ikke særeie for det.

Det høres ut som samboeren din ikke vet hva han snakker om. Evt arv kan gis som særeie når den måtte komme, ellers er det ingen grunn til at et ungt par, som går med omtrent like verdier inn i ekteskapet skal ha særeie. Begge vil uansett få ut det de tok med inn ved et evt brudd og de de opparbeider seg mens de er gift er det vel rimelig at de deler noenlunde likt.

Jeg hadde eksempelvis mye mer egenkapital da vi kjøpte bolig sammen, og for å sikre meg ved et evt brudd så har vi skrevet ektepakt som regulerer akkurat den biten. Trenger ikke særeie for det.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg også reagerer på. Han og jeg har jo ikke noen store summer å beskytte eller ett veldig forskjellig utgangspunkt. Jeg skjønner at Håkon og Mette Marit har særeie, men for mannen i gata er vel dette unødvendig når vi ikke har særkullsbarn eller eier veldig ulike verdier...?

TS

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...