Gå til innhold

Hva synes du er akseptabel ventetid på akuttmottaket?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært innlagt 4 ganger på sykehus, på kort tid. Og erfart forskjellig ventetid på akuttmottaket (jeg var alvorlig syk alle gangene). Selv med nedskrevet diagnose i journalen og innleggelse på samme sykehus 1 uke tidligere med et spesifikt problem så var det hver eneste gang det samme som skjedde; leger og sykepleiere som startet på scratch. 

De hørte ikke på meg da jeg fortalte om symptomer og hva jeg var innlagt med tidligere. De startet helt på nytt med blodprøver og tilkalte alle avdelinger på sykehuset for undersøkelse av meg før legen, til slutt, måtte gi seg og ta en CT samt innrømme at jo... jeg hadde rett... det var samme diagnose som 1 uke tidligere. 

Dette skjedde altså samtlige ganger jeg ble innlagt, med samme diagnose, og jeg lå med ekstreme smerter hver gang. Men mølja skulle man gjennom - selv etter at fastlegen ringte overlegene jeg hadde kontakt med og fikk avtale om at jeg skulle sendes rett til avdelingen jeg "hørte hjemme hos", ikke tale om. Det overkjørte sykehuset tvert. 

Det er åpenbart at når de starter helt på nytt hver eneste gang, helt uavhengig av og uten å ta hensyn til tidligere diagnose satt av ansatte på samme sykehus, så tar det tid.  Alltid. Og jeg tenker med gru på hvor mange det er som, på lik linje med hva jeg opplevde, ligger i et smertehelvete og venter på en at en inkompetent og eplekjekk lege skal komme med en diagnose. Og overprøve alle andre leger. (Det var forskjellige leger og sykepleiere hver gang).

Så, på dette sykehuset har det ikke vært stor pågang som har vært årsaken til ventetid før innleggelse, men leger som ikke tror på pasienten og leger med spesialkompetanse, som bare kjører sitt eget løp hele veien. 

Hvor lenge lå du på akuttmottaket før du ble innlagt? 

Anonymkode: 1aeef...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I de aller fleste (kanskje i alle?) akuttmottak her i landet har vi noe som heter triagering. Alle pasienter skal triageres ved ankomst akuttmottaket, for å finne ut av alvorlighetsgraden. Da blir man enten grønn (lengst ventetid), gul, orange eller rød (akutt og blir tatt hånd om umiddelbart). Og selv om pasienten har vært innlagt tidligere med samme problemstilling, så må man utelukke at det ikke er noe annet som ligger bak denne gangen. Full innkomst med blodprøver og gjerne konferering med primærvakt/kirurg osv, må tas hver gang, uansett om pasienten har vært innlagt kort tid tidligere. Med visse unntak selvfølgelig. Er det f.eks en pasient som kommer inn med alvorlige astmaanfall ukentlig, så blir det noe annet. 

Har du ekstreme smerter så oppfatter sykepleierne det, og du blir triagert deretter, altså kortere ventetid enn de som er smertefri. Det nytter ikke å si at man har ekstreme smerter og tro at man skal bli tatt inn raskere, for har man ekstreme smerter så er man synlig påvirket og blir prioritert.

Anonymkode: 9d0d6...552

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom inn på akutten med en prioritert 1 alarm med ambulanse. Fra jeg kom inn til jeg var på avdeling tok det ca 45 min. Da var blodprøver og CT av hodet tatt samt en kjapp utredning.  I tillegg starta med medisin og drypp. 

Anonymkode: dfe20...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg ikke kommer inn ambulanseinngangen, kan jeg vente så lenge som det tar før jeg kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså galt at man forsikrer seg om at man gir behandling for riktig tilstand?

Jeg skjønner at det er vondt å ligge og vente på dette, men hva hadde du sagt om du ble skadelidende fordi man fulgte tidligere journal, og det viste seg at problemet var et annet?

La helsepersonell gjøre jobben sin. Ingen har lyst til å bruke mye tid på noe som i utgangspunktet virker opplagt, men dette gjøres for din egen sikkerhet. 

Anonymkode: f8a94...548

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i ulykke og blødde masse og hadde syke smerter. Jeg måtte vente 3 timer på akuttmottaket og fikk ikke engang smertestillende. Legen var helt oppgitt da jeg kom inn og fortalte at jeg ikke hadde fått noe smertestillende. 
Greit nok at jeg måtte vente så lenge fordi det var folk som hadde brystsmerter o.l, men jeg kunne i alle fall fått smertestillende altså! 

Anonymkode: 9507c...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært innlagt 4 ganger på sykehus, på kort tid. Og erfart forskjellig ventetid på akuttmottaket (jeg var alvorlig syk alle gangene). Selv med nedskrevet diagnose i journalen og innleggelse på samme sykehus 1 uke tidligere med et spesifikt problem så var det hver eneste gang det samme som skjedde; leger og sykepleiere som startet på scratch. 

De hørte ikke på meg da jeg fortalte om symptomer og hva jeg var innlagt med tidligere. De startet helt på nytt med blodprøver og tilkalte alle avdelinger på sykehuset for undersøkelse av meg før legen, til slutt, måtte gi seg og ta en CT samt innrømme at jo... jeg hadde rett... det var samme diagnose som 1 uke tidligere. 

Dette skjedde altså samtlige ganger jeg ble innlagt, med samme diagnose, og jeg lå med ekstreme smerter hver gang. Men mølja skulle man gjennom - selv etter at fastlegen ringte overlegene jeg hadde kontakt med og fikk avtale om at jeg skulle sendes rett til avdelingen jeg "hørte hjemme hos", ikke tale om. Det overkjørte sykehuset tvert. 

Det er åpenbart at når de starter helt på nytt hver eneste gang, helt uavhengig av og uten å ta hensyn til tidligere diagnose satt av ansatte på samme sykehus, så tar det tid.  Alltid. Og jeg tenker med gru på hvor mange det er som, på lik linje med hva jeg opplevde, ligger i et smertehelvete og venter på en at en inkompetent og eplekjekk lege skal komme med en diagnose. Og overprøve alle andre leger. (Det var forskjellige leger og sykepleiere hver gang).

Så, på dette sykehuset har det ikke vært stor pågang som har vært årsaken til ventetid før innleggelse, men leger som ikke tror på pasienten og leger med spesialkompetanse, som bare kjører sitt eget løp hele veien. 

Du kritiserer leger og annet helsepersonell, men hvilken utdannelse og bakgrunn har du som pasient for å kunne overprøve disse yrkesgruppene? 

På et akuttmottak skjer mye du ikke har overnlikk over. Leger og annet helsepersonell må prioritere over hvilke pasienter som kan vente, og hvem som dør eller får alvorligst skade om de ikke blir prioritert. 

Så du nør tenke deg litt om, før du kritiserer andres yrker, valg, rutiner og prioriteringer. Særlig der du har langt dårligere vurderingsgrunnlag enn dem. 

Anonymkode: 36657...c99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det virker som du har lite innsikt i, og liten forståelse for helsepersonells arbeidssituasjon. Og ikke så mye respekt, heller. Høres ut som de har gitt deg grundig utredning, det bør du hvertfall være glad for. Ja, det tar tid når man skal inn på sykehuset, og det er dessverre bare slik det er. Ingen har det kult når de er akutt syke.

Anonymkode: 9d11e...abf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å svare på spørsmålet ditt i overskriften. Da mye i innlegget ikke handler om det spørsmålet. 
Det er helt vanlig å ha ulike prioriteringer av ulike problemstillinger. F.eks. vil en pasient som kommer inn med skjev munnvik, snøvlete tale og nedsatt kraft i en arm (symptomer på hjerneslag), med brystsmerter (symptomer på hjerteinfarkt) eller etter bilulykke hvor de mistenker indre blødninger bli prioritert med en gang versus en som har kommet inn med nyrestein eller gallesteinsanfall. Da de to første er livstruende sykdom, og de to siste eksemplene selvfølgelig bør behandles, men det tar ikke livet av en på samme måte som hjerneslag/hjerteinfarkt kan gjøre. 
Derfor er det også ulik og svært varierende ventetid på både vanlig legevakt og akuttmottak på sykehus. Ingen kan forutse hvilke tilfeller av pasienter som kommer inn. Og leger/sykepleiere er nødt å prioritere deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er altså galt at man forsikrer seg om at man gir behandling for riktig tilstand?

Jeg skjønner at det er vondt å ligge og vente på dette, men hva hadde du sagt om du ble skadelidende fordi man fulgte tidligere journal, og det viste seg at problemet var et annet?

La helsepersonell gjøre jobben sin. Ingen har lyst til å bruke mye tid på noe som i utgangspunktet virker opplagt, men dette gjøres for din egen sikkerhet. 

Jeg er skadelidende! Resten av livet mitt er ødelagt pga "behandlingen" jeg fikk på dette sykehuset; hver dag er et mareritt og det er utelukkende sykehusets inkompetent leger og sykepleieres feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Luckiness skrev:

Jeg velger å svare på spørsmålet ditt i overskriften. Da mye i innlegget ikke handler om det spørsmålet. 
Det er helt vanlig å ha ulike prioriteringer av ulike problemstillinger. F.eks. vil en pasient som kommer inn med skjev munnvik, snøvlete tale og nedsatt kraft i en arm (symptomer på hjerneslag), med brystsmerter (symptomer på hjerteinfarkt) eller etter bilulykke hvor de mistenker indre blødninger bli prioritert med en gang versus en som har kommet inn med nyrestein eller gallesteinsanfall. Da de to første er livstruende sykdom, og de to siste eksemplene selvfølgelig bør behandles, men det tar ikke livet av en på samme måte som hjerneslag/hjerteinfarkt kan gjøre. 
Derfor er det også ulik og svært varierende ventetid på både vanlig legevakt og akuttmottak på sykehus. Ingen kan forutse hvilke tilfeller av pasienter som kommer inn. Og leger/sykepleiere er nødt å prioritere deretter. 

Du påstår at du velger å svare, men du svarer faktisk ikke på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det virker som du har lite innsikt i, og liten forståelse for helsepersonells arbeidssituasjon. Og ikke så mye respekt, heller. Høres ut som de har gitt deg grundig utredning, det bør du hvertfall være glad for. Ja, det tar tid når man skal inn på sykehuset, og det er dessverre bare slik det er. Ingen har det kult når de er akutt syke.

Anonymkode: 9d11e...abf

Det kan høres ut som grundig utredning, men i realiteten  var det fumling og overprøving av overlegers direkte beskjed. Som har resultert i for lang ventetid som har resultert i skade for resten av livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kritiserer leger og annet helsepersonell, men hvilken utdannelse og bakgrunn har du som pasient for å kunne overprøve disse yrkesgruppene? 

På et akuttmottak skjer mye du ikke har overnlikk over. Leger og annet helsepersonell må prioritere over hvilke pasienter som kan vente, og hvem som dør eller får alvorligst skade om de ikke blir prioritert. 

Så du nør tenke deg litt om, før du kritiserer andres yrker, valg, rutiner og prioriteringer. Særlig der du har langt dårligere vurderingsgrunnlag enn dem. 

Anonymkode: 36657...c99

Jeg har snakket med et godt utvalg overleger, men siden det er snakk om dette sykehuset kan de nok ingenting de heller? Jeg ble sendt videre til et annet sykehus - til slutt - som forsøkte å rette opp skaden som var gjort, men det var for sent. 

Jeg går bare og ber hver dag om at jeg aldri, noensinne, må bli sendt til akuttmottaket på dette sykehuset igjen. 

Poenget er også at hvis du har vært innlagt 5 dager tidligere med en potensielt dødelig lidelse, hvorfor skal de bruke 12 timer på å sjekke om du har brukket benet eller fått øyekatarr (ja, de sjekket nemlig ikke relevante ting, der det gjorde vondt) istedet for å ta en CT og finne ut av problemet på 30 min? 

De lot ANDRE pasienter enn meg lide fordi de okkuperte legene deres, og det var heller ikke kun standard prosedyre de utførte, men særlig alt annet. Som nevnt, hvis jeg hadde vondt i armen, sjekket de om jeg hadde brukket benet. For det er logisk, nemlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er skadelidende! Resten av livet mitt er ødelagt pga "behandlingen" jeg fikk på dette sykehuset; hver dag er et mareritt og det er utelukkende sykehusets inkompetent leger og sykepleieres feil.

Dette er umulig for oss å kommentere. Jeg skjønner at du ønsker sympati, men her får vi bare en påstand, og ikke en gang en beskrivelse av situasjonen, og ingen av oss har innsyn i journalen din og kan se hvilke vurderinger som er gjort.

Om du mener du er galt behandlet, må du ta kontakt med fylkeslegen eller pasientombudet. På nett vil du utelukkende få kommentarer på slik du fremstiller saken, og det kan skade deg ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...