Gå til innhold

Valpen redd barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper virkelig noen hundekyndige kan hjelpe oss! Det er sånn at vi fikk oss valp for 1 uke siden. Oppdretter bor på andre siden av landet, men en familie som bor ca. 1 time unna oss skulle også ha valp fra samme kullet. Så de tok med vår valp når de hentet av oppdretter. Valpen var hos de noen timer før vi kom og hentet henne. Familien som hentet hundene har et barn på litt over 1 år som nettopp har lært seg å gå. Før vi kom hadde det skjedd et grusomt uhell, hvor barnet deres falt på valpen vår, og valpen ble redd og bet barnet. Det var et overfladisk bitt, men ille nok. Vi var ikke der, men de sa de bare tok barnet og gikk. De tok på seg all skyld, og sa de ikke skulle anmelde valpen vår.

Vi har også et barn, dette er 1,8 år. Så det er ikke lett å snakke til henne, og hun er jo og så klart litt høylytt og støyete. Nå har det seg sånn at vår valp er veldig redd datteren vår. Hver gang de er i samme rom hopper hun (valpen) opp i fanget mitt og sitter og stresser. Så det blir til at mannen min er med barnet og jeg med valpen. Nå har dette pågått en uke, men det har ikke blitt bedre. Hva skal vi gjøre? Vi vet jo ikke om valpen alltid ville vært redd barnet vårt, eller om det er fordi det som skjedde hos de hun var hos først. Nå har vi jo og blitt glad i henne, så vi vil ikke gi henne tilbake. Er det noe håp for at dette kan bli bedre? Hun er veldig snill, og forsiktig med å ikke bite oss selv om hun bare er 9 uker. Vi vil så gjerne ha henne hos oss :( 

Anonymkode: 1b045...62d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst, en valp biter ikke på den måten voksne gjør! Selvfølgelig anmelder man ikke noen fordi en VALP biter. Herregud. Politiet hadde begynt å le om noen kom med noe slikt. 

1. Slutt å trøste valpen. Ikke la den få trøst i fanget når den er redd, det forsterker følelsen. 

2. Skjerm valpen for barnet. Ikke press valpen til å tåle barnet på noe vis. 

3. Bruk godbiter og belønn rolig oppførsel. 

Alt i alt, dere må oppføre dere som vanlig, og prøve å vise valpen at barnet ikke er farlig, ved å ikke lage mye styr ut av det. Og jeg begynner virkelig å lure på hundekunnskapen her, har dere forberedt dere, lest bøker og snakket med hundefolk før denne avgjørelsen? (Mtp at dere snakker om bitt som bitt fra en valp..) 

Valpen deres kommer GARANTERT til å bite datteren deres. Mange ganger! Dere også. Når tannfellingen starter så gled dere til vonde akilles-sener og at fingre ser helt grusomme ut. De klør nemlig i munnen da og alle valper biter. 

Anonymkode: f6b8d...737

• Liker 4
Skrevet

Man begynner å gå bort fra tanken om at trøst forsterker frykt, da det ikke finnes noe vitenskaplig belegg for at det er sånn det funker. Men ei heller vil trøst fungere som på et barn - men f.eks massasje kan hjelpe til å roe ned hvis hunden er litt stresset.

Jeg ville også sørget for avstand, at valpen har et sted den kan komme seg unna og bort og at barnet deres aldri får sjanse til å komme nærmere enn hva valpen selv ønsker. Dere kan gjerne ha f.eks barnet på fanget også trene og belønne med godbiter et lite stykke fra også gå gradvis nærmere (men ikke dra eller lokk valpen med - hvis den ikke vil gå nærmere, så ikke gjør det).

Og, ja, jeg vil være skeptisk til en valp som ikke biter. En valp skal være trygg nok til at den tør å bite, det er en naturlig del av valpeutviklingen. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst, en valp biter ikke på den måten voksne gjør! Selvfølgelig anmelder man ikke noen fordi en VALP biter. Herregud. Politiet hadde begynt å le om noen kom med noe slikt. 

1. Slutt å trøste valpen. Ikke la den få trøst i fanget når den er redd, det forsterker følelsen. 

2. Skjerm valpen for barnet. Ikke press valpen til å tåle barnet på noe vis. 

3. Bruk godbiter og belønn rolig oppførsel. 

Alt i alt, dere må oppføre dere som vanlig, og prøve å vise valpen at barnet ikke er farlig, ved å ikke lage mye styr ut av det. Og jeg begynner virkelig å lure på hundekunnskapen her, har dere forberedt dere, lest bøker og snakket med hundefolk før denne avgjørelsen? (Mtp at dere snakker om bitt som bitt fra en valp..) 

Valpen deres kommer GARANTERT til å bite datteren deres. Mange ganger! Dere også. Når tannfellingen starter så gled dere til vonde akilles-sener og at fingre ser helt grusomme ut. De klør nemlig i munnen da og alle valper biter. 

1. Hun hopper opp i fanget mitt, men jeg har vel ikke sagt at jeg trøster? Jeg sitter helt rolig med henne på fanget, akkurat som jeg ville gjort i en hver annen situasjon hun hadde hoppet opp. Forskjellen er at hun stresser. 

2. Vi er stort sett hver for oss, men noen ganger må de nesten være i samme rom. Vi har ikke på noen måte presset de sammen. 

Hva er det egentlig du mener? Barnet falt OPPÅ valpen, valpen ble redd og bet i forsvar. Hva har det med manglende kunnskap å gjøre? Nå er valpen (sannsynligvis som resultat av dette) redd barn. Jeg tenker det er en ganske klar sak.

Ellers er dette valp nr. 3 vi har, men ingen av de to andre hundene våre har vært redd noe som helst. Annet enn litt normal usikkerthet på nye lyder og sånt i perioder i valpetida.

Jeg spør ikke om råd for å få valpen vår til aldri å bite, jeg spør hvordan jeg kan gjøre henne trygg på barn. Det er to veldig forskjellige ting. 

Anonymkode: 1b045...62d

Skrevet
16 minutter siden, Tabris skrev:

Man begynner å gå bort fra tanken om at trøst forsterker frykt, da det ikke finnes noe vitenskaplig belegg for at det er sånn det funker. Men ei heller vil trøst fungere som på et barn - men f.eks massasje kan hjelpe til å roe ned hvis hunden er litt stresset.

Jeg ville også sørget for avstand, at valpen har et sted den kan komme seg unna og bort og at barnet deres aldri får sjanse til å komme nærmere enn hva valpen selv ønsker. Dere kan gjerne ha f.eks barnet på fanget også trene og belønne med godbiter et lite stykke fra også gå gradvis nærmere (men ikke dra eller lokk valpen med - hvis den ikke vil gå nærmere, så ikke gjør det).

Og, ja, jeg vil være skeptisk til en valp som ikke biter. En valp skal være trygg nok til at den tør å bite, det er en naturlig del av valpeutviklingen. 

Takk for korrigering :) Da skal jeg lese meg mer opp på det. 

• Liker 2
Skrevet

vår valp på 7 mnd er fortsatt redd barn, vi har ikke egne enda ( 4mnd på vei)  og det er ikke lett å høre med fremmede som går forbi om ungen deres kan prøve å gi en bjeffende og knurrende valp godbiter! begynner å bli litt rådløs

hun er tydelig redd, bjeffer og trekker unna! så trenger tips her og, føler mange er redd hun skal bite og vil da ikke la henne hils på deres barn.. 

Anonymkode: 3ed17...e42

Skrevet

Kjenner du noen med barn som du kan gå en tur med? Med foreldrene tilstede, hunden i bånd og sørge for at dere går tur med barnet så langt fra at hunden ikke er redd. Kanskje betyr det at dere må gå flere meter fra i begynnelsen. Selvsagt også sørge for at barnet ikke forsøker å ta kontakt med hunden overhodet, ikke se på ham en gang. 

Ved flere slike turer over tid hvor hunden får gå så nær som den er trygg mens barnet totalt overser hunden. Det kan kanskje hjelpe til å gjøre hunden tryggere. 

Du kan evt også gå tur utenfor en barnehage. Da er det gjerde mellom hunden og dere og du kan stå så mange meter fra som du må uten at hunden blir redd. Belønn gjerne med godbiter når hunden ser på barna som leker (hvis hunden virker stiv og ikke vil ha godbiter så er du for nær, da må du stå lenger fra).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...