AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #1 Skrevet 15. februar 2016 Først av alt, dette er ikke ment å være en hat-tråd om flyktninger. Er bare nysgjerrig Lurer på om dere har lagt merke til endret bybilde etter den såkalte flyktningbølgen i seneste tid? Ser dere mer flyktninger/asylsøkere i byen, eller merker dere ingen endring? Tenkte over det i dag da jeg gikk gjennom byen (bor i Bergen) at det er flere gjenger med utenlandske menn her og der. Kan ikke huske å ha lagt merke til det på samme måte før. Hva med dere? Anonymkode: cce5a...5d9 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #2 Skrevet 15. februar 2016 Ingen endring, bor i en liten by på østlandet. Anonymkode: 4119f...798
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #3 Skrevet 15. februar 2016 Har ikke merket noe som helst. Bor i en av mjøsbyene. Anonymkode: e52c3...a8f 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #4 Skrevet 15. februar 2016 Bor i Trondheim, har igrunn ikke lagt merke til noe som helst. Anonymkode: 39ace...cf9 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #6 Skrevet 15. februar 2016 Jeg har lagt merke til flere utlendinger på utestedene her i byen, i det minste. Det er noen utesteder hvor utlendingene (hhv fra ikke-vestlige land, Afrika o.l) sitter og ser på at jentene danser. Noen kommer på dansegulvet og prøver seg. Annet enn det, har jeg opplevd større økning på busser, i matbutikker o.l, men aldri nok til at jeg har blitt ubekvem (foruten byen, selvsagt). Noen er veldig hyggelige, og noen er ekle. Sånn er det, og sånn vil det alltid være. Dessverre. Anonymkode: 545d3...2d2
-Missi- Skrevet 15. februar 2016 #7 Skrevet 15. februar 2016 Har ikke lagt merke til det, er innom oslo s/tog/trikk buss osv vær dag på reisen til skolen. Ser nada forskjell helt ærlig.Men så ser jeg vell bare mennesker ikke "farger" er vell kansje det som er feilen Klart om man ser det i lengre perspektiv, typ når jeg for 12 år siden flyttet hit, så vil jeg si jeg ser flere tiggere/=oslo selgere/og folk som spiller instrumenter gatelangs. Sånn sett er akkurat det blitt mer synlig i bybildet(blitt generelt mer fattigdom og tigging?) men generelt ellers har jeg ikke merket noe spesielt nå i det siste. Men oslo er jo en god mix fra før så skal vell litt til å legge merke til det og kansje.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #8 Skrevet 15. februar 2016 Ja, her merkes det veldig godt. Her om dagen måtte jeg ta bussen (pleier å kjøre), og det var langt flere asylsøkere enn "øvrig befolkning" på bussen. Det er et asylmottak ca 3 km fra der jeg bor, så det er jo ikke så rart at det blir mange på bussen da, men det er u ant og tidvis skremmende. De er liksom "overalt" nå, på nærbutikken, henger på lekeplassen, henger på bussholdeplassen, gjenger tusler rundt i nærmeste turområde. Jeg har opplevd noen ubehageligheter, f.eks på bussen der en kar satte seg ved siden av meg og fortalte at han hadde så lyst på meg (på gebrokkent engelsk), og ett par ganger at en "gjeng" på 2-4 stk har gått etter meg hjemover og ropt etter meg. Jeg går ikke på tur alene lenger. Anonymkode: 5078f...c50 9
urenluren Skrevet 15. februar 2016 #9 Skrevet 15. februar 2016 Det er voksenopplæring rett ved der jeg bor, så har sett ganske mange utenlandske i det siste. Jeg syntes bare det er bra at de går på skolen. De er jo der for å lære seg norsk blant annet. Ellers er jeg i Oslo hver dag, men der har jeg ikke merket noen endring.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #10 Skrevet 15. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, her merkes det veldig godt. Her om dagen måtte jeg ta bussen (pleier å kjøre), og det var langt flere asylsøkere enn "øvrig befolkning" på bussen. Det er et asylmottak ca 3 km fra der jeg bor, så det er jo ikke så rart at det blir mange på bussen da, men det er u ant og tidvis skremmende. De er liksom "overalt" nå, på nærbutikken, henger på lekeplassen, henger på bussholdeplassen, gjenger tusler rundt i nærmeste turområde. Jeg har opplevd noen ubehageligheter, f.eks på bussen der en kar satte seg ved siden av meg og fortalte at han hadde så lyst på meg (på gebrokkent engelsk), og ett par ganger at en "gjeng" på 2-4 stk har gått etter meg hjemover og ropt etter meg. Jeg går ikke på tur alene lenger. Anonymkode: 5078f...c50 Er så trist når man ikke føler man er i Norge lenger Anonymkode: f63d2...0a1 9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #11 Skrevet 16. februar 2016 Det VRIMLER av dem. Bergen. Jeg føler ikke at det er noe fellesskap lenger.. alt er meningsløst, ingenting betyr noe. Anonymkode: 5f495...da8 6
Ewna Skrevet 16. februar 2016 #12 Skrevet 16. februar 2016 Ja, umulig å ikke legge merke til det her jeg bor. Bor i en by i Finnmark. 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #13 Skrevet 16. februar 2016 Dette er jo ganske enten/eller, i hvert fall utenfor større byer. Har stedet ikke fått asylmottak merker man sannsynligvis ingenting, har stedet fått et asylmottak merker man det veldig godt. Jeg bor i Oslo og har egentlig ikke merket noen endring. Det er mange med innvandrerbakgrunn i bybildet allerede, samtidig som jeg bor i en del av Oslo med relativt få ikke-vestlige innvandrere og uten noe asylmottak i nabolaget. Men på min mors hjemsted, som er et ganske lite sted som har fått et større asylmottak, er det jo veldig tydelig i bybildet at antallet med ikke-vestlig bakgrunn plutselig er mangedoblet. Det er jo en kjennsgjerning samme hva man mener om innvandringspolitikk. Anonymkode: 8a804...641
Commander Skrevet 16. februar 2016 #14 Skrevet 16. februar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo ganske enten/eller, i hvert fall utenfor større byer. Har stedet ikke fått asylmottak merker man sannsynligvis ingenting, har stedet fått et asylmottak merker man det veldig godt. Jeg bor i Oslo og har egentlig ikke merket noen endring. Det er mange med innvandrerbakgrunn i bybildet allerede, samtidig som jeg bor i en del av Oslo med relativt få ikke-vestlige innvandrere og uten noe asylmottak i nabolaget. Men på min mors hjemsted, som er et ganske lite sted som har fått et større asylmottak, er det jo veldig tydelig i bybildet at antallet med ikke-vestlig bakgrunn plutselig er mangedoblet. Det er jo en kjennsgjerning samme hva man mener om innvandringspolitikk. Anonymkode: 8a804...641 Ikke rart egentlig. Kommer det 10 stk til et lite tettsted med et veikryss og 1 kafe. Hvor skal de oppholde seg om dagen?? De blir jo hengende i "sentrum" og da syntes de jo veldig på dagtid. Folk flest er opptatt med jobb/hus og hjem og "henger" ikke i storgata 8-10 timer om dagen. 1
debattanten Skrevet 16. februar 2016 #15 Skrevet 16. februar 2016 Har faktisk ikke vært så mye i sentrum her jeg bor, men vil tippe det kanskje. Har kommet mottak her i byen, men det er for mindreårige. Også har kommunen økt antall kvoteflyktninger eller hva det nå enn heter. For 20 år siden var det ingenting her, men nå er det innvandrere overalt. Overraskende mange faktisk. Ikke merket noe særlig til det bortsett fra at kommunen er på vei inn på Robek-lista.
minister-mio Skrevet 16. februar 2016 #16 Skrevet 16. februar 2016 Nei egentlig ikke. Men de ser vel ikke så annerledes ut enn andre folk her i byen 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #17 Skrevet 16. februar 2016 Har ikke merket noen endring. Vet uansett ikke hvordan jeg skal se at noen er asylsøker. Bor i Oslo. Anonymkode: 78356...684 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #18 Skrevet 16. februar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det VRIMLER av dem. Bergen. Jeg føler ikke at det er noe fellesskap lenger.. alt er meningsløst, ingenting betyr noe. Anonymkode: 5f495...da8 Ja, man blir faktisk deprimert av det. Ser jeg gamle filmer av Oslo begynner jeg nesten å gråte. Olsen banden f.eks. Så godt, norskt og trygt. Vår kultur. Jeg sørger litt hver dag over at Norge som vi kjenner det er dødt, og vi vil aldri få det tilbake godt å se at andre føler det på samme måte. Anonymkode: f63d2...0a1 11
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #19 Skrevet 16. februar 2016 Jeg bor i Oslo sentrum og har ikke merket noen forskjell. Anonymkode: 2697e...555 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #20 Skrevet 17. februar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, man blir faktisk deprimert av det. Ser jeg gamle filmer av Oslo begynner jeg nesten å gråte. Olsen banden f.eks. Så godt, norskt og trygt. Vår kultur. Jeg sørger litt hver dag over at Norge som vi kjenner det er dødt, og vi vil aldri få det tilbake godt å se at andre føler det på samme måte. Anonymkode: f63d2...0a1 Innvandringsprosjektet er jo i realiteten meningsløst. Tar noe som var sterkt definert og bytte det ut med noe uten substans. Herlig. Anonymkode: 5f495...da8 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå