AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #1 Skrevet 15. februar 2016 Hei! Jeg trenger noen fornuftige folk til å hjelpe meg med en venninne-utfordring. Vi er 36 år, så strengt tatt burde vi ikke oppført oss som fjortiser... Jeg har en god venninne, en bestemt og intelligent dame, som snakker rett fra levra. Vi lager stadig avtaler som hun noen ganger holder, men oftest bryter. Å bryte avtaler innimellom er sånn det er, og det skjønner jeg at man må. Vi tar like mye initiativ og har vanligvis en grei måte å snakke på. Rett før jul planla vi at vi skulle treffes i uke fem, hos meg (vi bor ti mil fra hverandre). Uka før avlyser hun med at hun bare har planlagt (igjen) uten å snakke med sin mann og det kræsjet med andre planer. Siden dette har gjentatt seg ofte (uuuups, har ikke inkludert mannen min) , tenkte jeg at jeg skulle si fra at "sånt skjer, men kan du ikke snakke med din kjære før vi avtaler neste gang? Det er litt kjipt å holde av helger". Det er vel første gang jeg har sagt fra om noe som helst til henne, tror jeg. Dette ble mildt sagt dårlig mottatt, og jeg fikk en A4 sms der hun lekser opp at hun ga og tok, var raus og generøs- og ønsket samme raushet tilbake. Hun opplevde at jeg ikke var der for henne, forsto henne osv osv.. Jeg har fått min dose kritikk av denne damen opp gjennom, men dette føltes bare så urimelig og vondt. Synspunkter? Ja, dette er fjortis.. Men like vondt nå som da:) Anonymkode: 268c6...1ef
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #2 Skrevet 15. februar 2016 Enten ligger det mer i dette enn det som fremkommer eller så er hun bare kravstor. Dersom hun faktisk ikke har noen grunn til å mene at du ikke er der henne så hadde jeg sagt klart i fra at man ønsker at den andre holder avtaler. Dersom du ordrett sendte meldingen du skriver så er det alene ikke noe å ta på vei for, da er man i så fall rimelig hårsår. Anonymkode: 220b1...e2e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #3 Skrevet 15. februar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enten ligger det mer i dette enn det som fremkommer eller så er hun bare kravstor. Dersom hun faktisk ikke har noen grunn til å mene at du ikke er der henne så hadde jeg sagt klart i fra at man ønsker at den andre holder avtaler. Dersom du ordrett sendte meldingen du skriver så er det alene ikke noe å ta på vei for, da er man i så fall rimelig hårsår. Anonymkode: 220b1...e2e Ts; -ligger ikke mer bak/i det, så vidt jeg vet. Men jeg burde kanskje visst bedre enn å kritisere. Jeg har sett henne i aksjon før, mot en annen venninne. Har hvert fall lært at man ringer, ikke sms'er...:) Anonymkode: 268c6...1ef
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #4 Skrevet 17. februar 2016 Hun overreagerer noe voldsomt. Det er ingen ting galt i meldingen du sendte, jeg har sendt lignende flere ganger. Det er utrolig irriterende når folk bryter avtaler, spesielt når man har det litt travelt selv og kunne brukt helgen til noe av alt det andre man skulle gjort i stedet. Jeg ville snakket med henne neste gang dere treffes, og spurt hvorfor i alle dager hun reagerte så voldsomt på det. Det er normal folkeskikk å forsikre seg om at man faktisk har tid når man inngår en avtale. Anonymkode: b5145...cb8
LucyLiu Skrevet 17. februar 2016 #5 Skrevet 17. februar 2016 Hun føler seg antakeligvis truffet, og liker ikke kritikk. Ser ingenting galt i SMS-en du sendte, men hvis hun tar sånn på vei, hadde jeg kanskje tatt det opp muntlig neste gang, utelukkende fordi jeg hater SMS-drama.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #6 Skrevet 17. februar 2016 TS: Helt klart aldri på sms mer:) Hun ringte meg til slutt tilbake i går, og jeg bestemte meg (da jeg så hun ringte) for at jeg ikke skulle gå i konfrontasjon. De første tjue minuttene måtte jeg holde telefon er stykke unna øret, men fordi jeg ikke orker/liker drama eller ønsker å lukke døra helt for vennskapet, holdt jeg mest mulig munn og sa fraser som: "ja, man forstår jo hverandre ikke alltid, men vi kan jo se fremover og heller lære av...bla, bla, bla. Føler meg litt patetisk i dag (jeg burde tørre å si fra) , men jeg tenker at jeg hvert fall ikke sagt noe jeg vil angre på heller:) Anonymkode: 268c6...1ef
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #7 Skrevet 17. februar 2016 Jeg synes du burde stått på ditt. Om hun til stadighet lager avtaler uten å avklare om hun faktisk klarer holde dem, er det helt i orden å be om at hun slutter med det. Du sa fra på en veldig grei måte også, så her synes jeg ikke du skal finne deg i å bli kjeftet på av henne. Si klart ifra at nei, din tid er like viktig som hennes, og det er rett og rimelig at hun respekterer tiden din ved å ta avtalelaging hakket mer alvorlig. Anonymkode: b5145...cb8
Lurvetjofsa Skrevet 17. februar 2016 #8 Skrevet 17. februar 2016 Oi. Hun der hadde jeg faktisk fadet ut. Hun burde heller være ydmyk og innrømme at hun har en lei tendens til å ikke avklare ting med folk. Jeg har fått høre den selv en gang og lager aldri avtaler med mindre jeg er 100% sikker på at det ikke dukker opp noe annet jeg burde ha visst om. Du skal hvertfall IKKE ha dårlig samvittighet for å ha sagt i fra. Hun er kanskje en sånn person som alltid får viljen sin og takler kritikk utrolig dårlig? Ikke en venn å samle på i mine øyne.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #9 Skrevet 17. februar 2016 16 minutter siden, Lurvetjofsa skrev: Oi. Hun der hadde jeg faktisk fadet ut. Hun burde heller være ydmyk og innrømme at hun har en lei tendens til å ikke avklare ting med folk. Jeg har fått høre den selv en gang og lager aldri avtaler med mindre jeg er 100% sikker på at det ikke dukker opp noe annet jeg burde ha visst om. Du skal hvertfall IKKE ha dårlig samvittighet for å ha sagt i fra. Hun er kanskje en sånn person som alltid får viljen sin og takler kritikk utrolig dårlig? Ikke en venn å samle på i mine øyne. Ts: takk, jeg skal kutte ut den dårlige samvittigheten. Jeg ser jo at jeg blir litt patetisk ift henne. Hadde det vært motsatt, ville jeg antakelig fått høre det i store ord..:) Det har sikkert bygd seg opp en ubalanse i vennskapet over flere år, som jeg er like ansvarlig for. Takk! Føler meg ikke fullt så crap, nå:) Anonymkode: 268c6...1ef
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #10 Skrevet 17. februar 2016 Vet du, sånne folk orker jeg ikke lenger. Hadde en venninne som sjelden klarte å holde avtaler. Og det verste er at hun sa ikke ifra om at hun ikke kunne alikevel før minuttet før! Ofte var det "oi, jeg glemte helt å si at jeg ble med typen til svigers isteden" eller "oi, jeg har visst trippelbooket meg, sorry!". Andre ganger kunne hun spørre meg om jeg hadde tid til å treffes på det og det tidspunktet, for så å legge til "men det er ganske mange som vil treffe meg denne uken, så må se an". Når jeg fadet henne ut ble hun sur og fornærmet! Unnskyld meg?! Hvem gidder å ha sånne folk i livet sitt? Anonymkode: 9ec1f...ef9
strawberry Skrevet 17. februar 2016 #11 Skrevet 17. februar 2016 Har også hatt ei slik venninne som aldri klarte å holde avtaler. Nå har vi minimal kontakt, rett og slett fordi jeg ikke orker å sette av tid for at hun så skal avlyse gang på gang. Jeg hadde jo satt av kvelder til henne og derfor sagt ja til andre ting, før hun kunne si ifra rett før og si at det ikke passet likevel.. Gang på gang. Nå bruker jeg heller tiden min på venninner som klarer å holde avtaler, og ikke synes at deres tid er viktigere enn min.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #12 Skrevet 17. februar 2016 Ts, Jeg føler jeg har et godt slingringsmonn og skjønner at ting kan dukke opp. Tror ikke jeg er rigid:) -men når det blir regelen å bryte avtaler, fremfor unntaket, føles det litt som om hun ikke respekterer meg. Særlig når alle meldinger starter med "uuuups... " Jeg er veldig glad i henne, og tenker at jeg roer litt ned på kontakt, og evt tar en skikkelig venninne-prat, der jeg snakker i "jeg opplever"-setninger, fremfor å angripe. Jeg vet hun liker best å irettesette andre, og at jeg ikke er den første venninna som får så øra flagrer. Takk for alle hyggelige svar:):) Anonymkode: 268c6...1ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå