Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i dag 5 uker ut i svangerskapet. Har spottet litt de siste tre dager, og i dag er det litt mer. Ikke kraftig, ikke kraftigere enn mens, men såpass at det er tydelig blod på papiret mår jeg tørker meg. Ringte til legen som henviste meg til sykehuset som henviste meg tilbake til legen som nå ikke tar telefonen og jeg sitter her og er dritstressa, men allikevel litt ambivalent til det hele. Dette er et sårt ønsket barn som vi har håpet på lenge. Vi har forsøkt i to år, og jeg var henvist til gyn for utredning da det plutselig klaffet og positiv test (tre tester, så helt sikker). Men nå ser alt så mørkt ut. Jeg burde vel helst ha blitt hjemme i dag, men tvang meg på jobb. Den minst produktive dagen jeg har hatt i historien tror jeg... :(

Anonymkode: 0b95d...f35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke får legetime kan du evt dra på legevakten. Du kan også ta en graviditetstest og se om den har blitt svakere. Jeg fikk negativ test allerede samme dag som min SA

Anonymkode: 5b0e8...a8a

Skrevet

Ab over: ditt foster hadde sannsynligvis allerede vært død en stund, hcg forsvinner ikke på dagen.

legevakten tar vanligvis ikke inn SA pasienter. Gå innom legekontoret hvis de ikke tar telefonen. Kontor personellet/ lege sekretæren kan ta blodprøve for å måle hcg, og så igjen om noen dager for å se om det har steget slik det skal.

Klem til deg TS, håper det bare er en ufarlig blødning, det trenger IKKE å være en SA!

Anonymkode: 65c64...89f

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke legetime, bare be om å måle hcg-stigning. Mange steder er det bare å stille opp på legekontoret og si hva du skal. 

Skrevet

TS her. Fikk tak i legekontoret som henviste til legevakt. Der snakket jeg med en lege som sa at det er SA og at jeg skulle ta kontakt med legekontoret mitt for sjekk. Jeg blir helt matt. Nå har jeg sikkert fortalt dette til 7-8 helsepersonell og alle sender meg i ring. Ingen vil gjøre noe. Jeg dro fra jobb og la meg på sofaen. Her skal jeg bli og trøstespise sjokolade til jeg orker å forholde meg til verden igjen. Takk for gode tanker. :)

Skrevet

Du trenger forsåvidt ikke en legetime, du trenger i så fall bare å få målt hcg for å være sikker på at ting går som de skal med sa´en . Ellers kunne det kanskje vært noe med en sykemelding om du begynner å føle deg dårlig eller trenger det pga det psykiske. Men da må du også få time på dagen hos legen din.

Jeg har også mistet i uke 5 en gang. Faktisk etter å ha prøvd i to år jeg også. Men jeg blødde som en stukken gris med en gang, så det var ikke noen tvil om hva som skjedde.. Jeg dro ikke til legen, orket ikke å forholde meg til det å ikke få noe hjelp, så jeg bare lot det gå sin gang. Var i ræva form noen dager, men sluttet å blø etter en ukes tid. Graviditetstesten ble negativ etter en uke. Jeg var ikke i jobb, så jeg lå bare hjemme og gråt for å bli ferdig med det til jeg orket å møte verden igjen. 

Lykke til videre TS:hjerte:

Anonymkode: 1ba57...d53

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger forsåvidt ikke en legetime, du trenger i så fall bare å få målt hcg for å være sikker på at ting går som de skal med sa´en . Ellers kunne det kanskje vært noe med en sykemelding om du begynner å føle deg dårlig eller trenger det pga det psykiske. Men da må du også få time på dagen hos legen din.

Jeg har også mistet i uke 5 en gang. Faktisk etter å ha prøvd i to år jeg også. Men jeg blødde som en stukken gris med en gang, så det var ikke noen tvil om hva som skjedde.. Jeg dro ikke til legen, orket ikke å forholde meg til det å ikke få noe hjelp, så jeg bare lot det gå sin gang. Var i ræva form noen dager, men sluttet å blø etter en ukes tid. Graviditetstesten ble negativ etter en uke. Jeg var ikke i jobb, så jeg lå bare hjemme og gråt for å bli ferdig med det til jeg orket å møte verden igjen. 

Lykke til videre TS:hjerte:

TS her. Hvordan var det for deg å bli gravid igjen? Tok det lang tid? Jeg blør ikke som en stukken gris, men jamt og trutt igjennom hele dagen i dag, så får bare innfinne meg i at det er over og ut for denne her. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Hvordan var det for deg å bli gravid igjen? Tok det lang tid? Jeg blør ikke som en stukken gris, men jamt og trutt igjennom hele dagen i dag, så får bare innfinne meg i at det er over og ut for denne her. 

Jeg er gravid igjen nå og nærmer meg siste innspurt før termin. Det tok 14 måneder etter at jeg mistet før det klaffet igjen. Vi har også et barn sammen som nå er 7 år som var et uplanlagt barn. 

Nå må det også sies at jeg ble gravid på Pergotime da jeg mistet, og at det i seg selv gir ca 30% høyere sjanse for å miste. Jeg var dessuten 30 kg overvektig og hadde eggløsning sånn rundt 4 ganger i året. Barnet jeg har i magen er rett og slett et mirakel vil jeg si, men det ble til naturlig og etter at jeg gikk ned de kiloene jeg var overvektig. 

Nå som jeg er gravid igjen tenker jeg ikke på sa´en. Jeg føler ikke noe spesielt ovenfor det, det bare skjedde meg slik det skjer veldig mange andre kvinner. Den gang klarte jeg ikke snakke om det en gang, mens nå kan jeg slenge det ut i lufta uten å tenke meg om visst temaet snakkes om. Barna mine er den i magen og den vi har fra før, sa´en var noe som ikke var ment å bli. 

Jeg gav meg selv tid til å gråte over det da det skjedde, snakket mye om det med mannen, og ikke minst så fremover. Ønsket om et barn til var altoppslukende til tider, men jeg gav aldri opp håpet og jeg tror den tanken "reddet" meg mens spontanaborten skjedde. Og så viste jeg at det skjedde nok på grunn av at barnet aldri kunne ha levd, så selv om det høres grusomt og kaldt ut så var det til det beste. 

Man kan blø under et svangerskap uten at det nødvendigvis er noe galt. Med en gang jeg oppdaget blod innstilte jeg meg på at det gikk dårlig. Jeg orket ikke håpe en gang. 

Men om du ikke får tatt blodprøver for å måle hcg, så må du hvertfall få tatt en test om en ukes tid. Er den negativ så vet du hvordan det gikk.. Er den positiv må du komme deg til legen med en gang. 

Skrevet

TS; Den blir ikke positiv for å si det slik. Masse klumper og ekle greier som kommer ut nå. Takk for utfyllende svar. Det er en trøst i å vite at det er flere som har vært igjennom det samme. <3

Skrevet

Huff, SA er ikke noe kult, men en liten trøst er at du kan bli rask gravid igjen. Jeg hadde sa i uke 11+4. Tre måneder etterpå var jeg gravid igjen. På første forsøk etter SA. Vi hadde sex en gang fordi jeg var usikker på om jeg egentlig var klar. Vips så gikk vi rett inn i ny graviditet igjen. Nå har jeg en baby, så hold ut. Du har det kjipt nå, men prøv å vær snill mot deg selv. Gjør det du trenger å gjøre. Trøstespis litt, få mange klemmer fra folk rundt og når du er klar igjen så prøv igjen da. 

Tro meg det er maaaaange som har vært igjennom det samme. Vil si det er nesten like vanlig å oppleve SA som en graviditet. Dessverre er det få som snakker om det så man tror at det kanskje ikke er så vanlig. Når jeg åpnet meg opp om hva som hadde skjedd så rant det inn med folk som hadde opplevd det samme som meg. Til og med min egen bestemor fortalte om sin. Det er nesten så vanlig at når du ringer legekontoret så er de sånn jaja, sånn er naturen. De hadde brydd seg mer om jeg hadde hatt forkjølelse liksom. 

Anonymkode: 15590...8e7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...