Gå til innhold

Hvor lurt er det å planlegge bryllup samtidig som man prøver å bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi er i startfasen av å planlegge bryllup. Vi har samtidig prøvd å bli gravide i snart ett og et halvt år. Testen lyste positivt mot oss i jula, men mistet spiren uken etter. Har redusert fertilitet, så aner ikke om jeg har sjans til å bære fram et barn. Er under utredning. 

Samtidig ønsker vi å gifte oss. Men hvor lurt er det å ha disse to prosjektene på samme tid? Vi ønsker å gifte oss i år... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du ikke har noe imot å være gravid brud, er det jo bare å kjøre på.

Skrevet

Er det hyggelig å være kvalm og dårlig på sin egen bryllupsdag og føle deg tjukk og ufiks når du skal stå brud med et brudebilde du helst ikke orker å se på?

Ta en ting av gangen, du vet aldri hvordan du vil takle en graviditet og en gravid brud ser alltid litt desperat ut.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hei

Gratulerer! Begge to er gode nyheter.Hvis Bryllupsdag er ikke så sent i graviditeten,det bør være mulig.

Endret av Meng
  • Liker 1
Skrevet

Vi bestemte oss for å utsette prøvingen i seks måneder frem til bryllupet. Jeg synes det var perfekt timing at jeg hadde eggløsning rundt bryllupsdagen. Bare synd at vi brukte 18 prøveperioder på å få spira til å sitte... Når dere har prøvd såpass lenge ville jeg personlig fortsatt å prøve og fortsatt utredningen. Å få barn er viktigere enn å ikke være gravid på bryllupsdagen. Lykke til! :) 

Anonymkode: 6dd8b...b4d

• Liker 10
Skrevet

Jeg ville gjort det samtidig. Er vel ikke verdens undergang å være gravid brud? Gjorde det selv (planla bryllup og prøvde), graviditeten lot vente på seg, og selv om det var litt sårt å planlegge en bryllupsreise jeg egentlig håpte jeg måtte avlyse, ble det supergøy med bryllup og reise og at livet gikk videre med slike store høydepunkt selvom barnet lot vente på seg.

Anonymkode: 62144...2e2

• Liker 3
Skrevet

Så lenge du er fleksibel med hvilke kjole du har, og er klar til å kunne finne en annen (eller ha en i reserve) hvis du skal få mage, er det vel ikke noe problem? 

Skrevet

Om du ikke har noe imot å være gravid brud er det bare å kjøre på.

Alle jenter ønsker vel å se best mulig ut som brud og har kansje et bilde i hode av hvilke kjole en ønsker. Men det finnes så mange lekkre kjoler også for gravide.

Om du tror du har dårlige odds for å få barn ville jeg prioritert barn høyere en bryllup, så da ville jeg absolutt risikere å være gravid og gifte meg samtidig. 

Er det noe spesiell grunn til du tror det blir problematisk å gjøre begge deler? 

Anonymkode: 699ef...b33

• Liker 4
Skrevet
11 timer siden, Antoinette skrev:

Er det hyggelig å være kvalm og dårlig på sin egen bryllupsdag og føle deg tjukk og ufiks når du skal stå brud med et brudebilde du helst ikke orker å se på?

Ta en ting av gangen, du vet aldri hvordan du vil takle en graviditet og en gravid brud ser alltid litt desperat ut.

Drit i brudebildet. Kjipt å ikke kunne drikke å kose seg i sitt eget bryllup tenker nå jeg

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bestemte oss for å utsette prøvingen i seks måneder frem til bryllupet. Jeg synes det var perfekt timing at jeg hadde eggløsning rundt bryllupsdagen. Bare synd at vi brukte 18 prøveperioder på å få spira til å sitte... Når dere har prøvd såpass lenge ville jeg personlig fortsatt å prøve og fortsatt utredningen. Å få barn er viktigere enn å ikke være gravid på bryllupsdagen. Lykke til! :) 

Anonymkode: 6dd8b...b4d

Går an å gifte seg etter kiden er født og. Åjo tenk ts hvor koselig å kunne hatt sitt eget barn som brudepike/svenn?

Skrevet
11 timer siden, Antoinette skrev:

Ikke alle blir dårlige i graviditeten ei heller føler seg "tjukke". Ufresh føler man seg vel titt og stadig uavhengig av om en er gravid eller ikke. Syns mange gravide kan se virkelig nydelig ut når de pynter seg..

Men ja har man en drøm om den spesielle kjolen og det bryllupet, og at det skal være "perfekt" som en alltid har forestillt seg.

Personlig ville jeg valgt barn foran bryllup om jeg viste jeg hadde fertilitetsproblemer. Har dere fått påvist fertilitetsvansker? Hvor gammle er dere?

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, Maleficenta skrev:

Drit i brudebildet. Kjipt å ikke kunne drikke å kose seg i sitt eget bryllup tenker nå jeg

Det tenker jeg og, men hadde ikke vært noen krise om jeg var gravid. Kjenner 2 stykk som var gravid som brud, den ene planlagt og den andre hadde funnet ut hun var 4 mnd på vei bare noen dager før.

Anonymkode: d5137...a00

Skrevet

Vi gjør begge deler samtidig. Vi gifter oss i mai og da er jeg seks mnd på vei. For meg er ikke selve bryllupet så viktig, det er ekteskapet det handler om, og jeg er glad for at vi er gift når babyen kommer. Jeg vil også heller være gravid brud enn en ammende brud som stadig må ta ammepauser. 

Hvis det ikke er viktig for deg å gifte deg, kan du godt vente til dere forhåpentligvis har fått barn, men ikke finn på å ta pause i prøvingen! Det er vanskelig nok å bli gravid som det er.

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle blir dårlige i graviditeten ei heller føler seg "tjukke". Ufresh føler man seg vel titt og stadig uavhengig av om en er gravid eller ikke. Syns mange gravide kan se virkelig nydelig ut når de pynter seg..

Men ja har man en drøm om den spesielle kjolen og det bryllupet, og at det skal være "perfekt" som en alltid har forestillt seg.

Personlig ville jeg valgt barn foran bryllup om jeg viste jeg hadde fertilitetsproblemer. Har dere fått påvist fertilitetsvansker? Hvor gammle er dere?

Man kan jo vente noen år med bryllup og så få barnet først. Ser ikke problemet med å utsette bryllupet

Skrevet

Vi har samme historie som dere. Etter 1 år med prøving og 1 SA ble jeg fridd til. Fortsatte å prøve under planlegginga. Gifter oss om et par mnd og fortsatt ikke gravid. For meg er graviditeten mer ønsket enn bryllupet, så jeg hadde ikke noe imot å bli gravid underveis. "Heldigvis" er jeg uansett ikke en gravid brud allikevel nå. Rekker ikke :)

Anonymkode: 6893d...363

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har samme historie som dere. Etter 1 år med prøving og 1 SA ble jeg fridd til. Fortsatte å prøve under planlegginga. Gifter oss om et par mnd og fortsatt ikke gravid. For meg er graviditeten mer ønsket enn bryllupet, så jeg hadde ikke noe imot å bli gravid underveis. "Heldigvis" er jeg uansett ikke en gravid brud allikevel nå. Rekker ikke :)

Anonymkode: 6893d...363

Hvorfor må man planlegge bryllup med en gang man blir fridd til? Hadde jeg blitt gravid under bryllupsplanlegging hadde jeg utsatt bryllupet om et par år

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hvorfor må man planlegge bryllup med en gang man blir fridd til? Hadde jeg blitt gravid under bryllupsplanlegging hadde jeg utsatt bryllupet om et par år

Forlovelse skal jo være det steget rett før man gifter seg, at man viser man har tenkt å gifte seg i nær fremtid. Lurer heller på hvorfor folk skal utsette bryllupet 3-4 år frem i tid når de har forlovet seg. Tradisjonelt sett er det vel ekteskap innen 1 år

Endret av RompeRusk
  • Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, RompeRusk skrev:

Forlovelse skal jo være det steget rett før man gifter seg. Lurer heller på hvorfor folk skal utsette bryllupet 3-4 år frem i tid når de har forlovet seg. Tradisjonelt sett er det vel 1 år før man gifter seg.

En forlovelse er jo å love å gifte seg en gang i nærmeste framtid. Sier ikke man må vente i 10 år liksom. Men 2 år er ganske kort tid. Går veldig fort. Spesielt om man får en unge iløpet av de årene. Vips så er to år gått. Ingen lov som sier at blir man forlovet så må man skynde seg å være gift innen et år er gått.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Maleficenta skrev:

En forlovelse er jo å love å gifte seg en gang i nærmeste framtid. Sier ikke man må vente i 10 år liksom. Men 2 år er ganske kort tid. Går veldig fort. Spesielt om man får en unge iløpet av de årene. Vips så er to år gått. Ingen lov som sier at blir man forlovet så må man skynde seg å være gift innen et år er gått.

Nei, det er ikke lover og regler forbundet med det, men litt av poenget med en forlovelse faller jo bort om man venter lenge. Normen er jo 1-2 år.

Skrevet
1 minutt siden, RompeRusk skrev:

Nei, det er ikke lover og regler forbundet med det, men litt av poenget med en forlovelse faller jo bort om man venter lenge. Normen er jo 1-2 år.

Nå sa jo jeg to år...

Og nei det har ikke alltid vært normen. Vet om mange som har vært forlovet lengre enn det men som gjerne har utsatt pga graviditet eller økonomiske grunner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...