AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #1 Skrevet 15. februar 2016 Hvordan er reglene? 16 dager som arbgiver betaler. Så må man jobbe kor lenge før man får 16 nye dage? Anonymkode: ae36f...dc1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #2 Skrevet 15. februar 2016 Du vil ikke få hjelp her til å snylte på sykemelding. Anonymkode: ad175...3e9 1
Gjest Dwight Skrevet 15. februar 2016 #3 Skrevet 15. februar 2016 Si at du tar egenmelding 3 dager start; 1.mai, 1.juni, 1.juli og 1. august. Da har du brukt opp egenmeldingene og må vente helt til 4. mai neste år før du kan ta 3 nye dager, og ikke være syk en dag før 4. august før du har alle 16 dagene igjen.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #4 Skrevet 15. februar 2016 sykemelding får du jo så lenge det er BEHOV for det. går det over 16 dager er det staten som betaler, altså kravet går via NAV. Anonymkode: cce14...864 1
Gjest Dwight Skrevet 15. februar 2016 #5 Skrevet 15. februar 2016 Åja sorry. Jeg som missforstod, trodde du mente antall egenmeldig i året osv. Jeg mener det er 8 uker. Men du må snakke med nav. Det er vel du som har skrevet alle disse andre trådene også, så hvis du mistrives såpass så får du heller bytte jobb.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #6 Skrevet 15. februar 2016 Nei det er ikke meg. Og vil ikke sykemelde meg. Men blir nærmest tvunget til langvarig sykemelding. Det vil jeg ikke, jeg vil jobbe og glemme alt. Anonymkode: ae36f...dc1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #7 Skrevet 15. februar 2016 Det holder at du er friskmeldt en dag før arbeidsgiver må begynne på ny arbeidsgiverperiode. Arbeidsgivere er ikke glade i arbeidstakere som har mange korte sykemeldinger med kort mellomrom, siden arbeidsgiver da må betale sykepengene hele tiden, i stedet for at NAV tar over utgiften for sykepenger, slik de gjør etter 16 dager sammenhengende sykemelding. Dersom man antar at man vil trenge langvarig sykemelding er det bedre at man i bedre perioder er delvis sykemeldt, for så lenge det er sammenhengende sykemelding vil utgiftene for sykepenger fortsatt være hos NAV, ikke arbeidsgiver. Anonymkode: a49e8...2f3 1
Frk.34 Skrevet 15. februar 2016 #8 Skrevet 15. februar 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det holder at du er friskmeldt en dag før arbeidsgiver må begynne på ny arbeidsgiverperiode. Arbeidsgivere er ikke glade i arbeidstakere som har mange korte sykemeldinger med kort mellomrom, siden arbeidsgiver da må betale sykepengene hele tiden, i stedet for at NAV tar over utgiften for sykepenger, slik de gjør etter 16 dager sammenhengende sykemelding. Dersom man antar at man vil trenge langvarig sykemelding er det bedre at man i bedre perioder er delvis sykemeldt, for så lenge det er sammenhengende sykemelding vil utgiftene for sykepenger fortsatt være hos NAV, ikke arbeidsgiver. Anonymkode: a49e8...2f3 Det er ikke riktig at arbeidsgiver begynner på ny periode når den syke er tilbake. Dersom du blir sykemeldt på ny før du har jobbet 16 dager, så overtar Nav betalingen fra dag 1. Dersom du blir sykemeldt på dag 17, må arbeidsgiver betale for nye 16 dager. 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #9 Skrevet 15. februar 2016 Men må man ha sykemelding for disse 16 dagene? Eller skriver man egenmelding? Så ble litt forvirra. Må en være i arbeid i 8 uker før en får nye 16 dager eller holder det med en dag? Nei, jeg vil ikke svindle, men jeg vil prøve igjen, vil ikke sykemelde meg i evig tid og tokle meg borti ditt og datt! Anonymkode: ae36f...dc1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #10 Skrevet 15. februar 2016 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-4#KAPITTEL_5-4 Det gjelder andre regler dersom bedriften er IA-bedrift. Anonymkode: d24ae...9c5
smilo Skrevet 15. februar 2016 #11 Skrevet 15. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men må man ha sykemelding for disse 16 dagene? Eller skriver man egenmelding? Så ble litt forvirra. Må en være i arbeid i 8 uker før en får nye 16 dager eller holder det med en dag? Nei, jeg vil ikke svindle, men jeg vil prøve igjen, vil ikke sykemelde meg i evig tid og tokle meg borti ditt og datt! Anonymkode: ae36f...dc1 Antall egenmeldingsdager kommer an på om bedriften er IA-bedrift eller ikke. Er dette en IA- Bedrift kan man ta ut enkeltdager opp til 8 i strekk, og inntil 24 dager pr år Er dette ikke IA-bedrift så har du inntil 3 dager i strekk, 4 ganger pr år ( ikke kalenderår) Ut over dette må du sykemeldes fra lege. Fra første sykedag og 16 dager fremover er det arbeidsgiver som dekker. Etterpå kommer enten lønna fra arbeidsgiver som får dette refundert fra NAV, eller direkte fra NAV. Slik jeg skjønner deg så ville jeg tatt imot en delvis sykemelding hos legen. Da kan du jobbe litt samtidig som du har mulighet til å ha litt fri og ta igjen deg. Og hvis legen anbefaler 100% sykemelding så er det en god grunn for dette!! ( jeg snakker av egenerfaring ) 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #12 Skrevet 15. februar 2016 4 timer siden, smilo skrev: Antall egenmeldingsdager kommer an på om bedriften er IA-bedrift eller ikke. Er dette en IA- Bedrift kan man ta ut enkeltdager opp til 8 i strekk, og inntil 24 dager pr år Er dette ikke IA-bedrift så har du inntil 3 dager i strekk, 4 ganger pr år ( ikke kalenderår) Ut over dette må du sykemeldes fra lege. Fra første sykedag og 16 dager fremover er det arbeidsgiver som dekker. Etterpå kommer enten lønna fra arbeidsgiver som får dette refundert fra NAV, eller direkte fra NAV. Slik jeg skjønner deg så ville jeg tatt imot en delvis sykemelding hos legen. Da kan du jobbe litt samtidig som du har mulighet til å ha litt fri og ta igjen deg. Og hvis legen anbefaler 100% sykemelding så er det en god grunn for dette!! ( jeg snakker av egenerfaring ) Hvordan fungerer det? Og hvordan fungerer det ifh til utbetaling? Anonymkode: ae36f...dc1
Mis(s)Understood Skrevet 16. februar 2016 #13 Skrevet 16. februar 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei det er ikke meg. Og vil ikke sykemelde meg. Men blir nærmest tvunget til langvarig sykemelding. Det vil jeg ikke, jeg vil jobbe og glemme alt. Anonymkode: ae36f...dc1 Hvem er det som "nærmest tvinger deg til langvarig sykemelding" ? Har det noen sammenheng med årsaken til at du "vil jobbe og glemme alt" ?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #14 Skrevet 16. februar 2016 3 timer siden, Mis(s)Understood skrev: Hvem er det som "nærmest tvinger deg til langvarig sykemelding" ? Har det noen sammenheng med årsaken til at du "vil jobbe og glemme alt" ? Ting går jo ikke bra. Men enkelte kjemper! Også har man ikke råd til å gå sykemeldt. Hørt at de to første ukene er det full lønn så er det 66% av lønna etter det... Anonymkode: ae36f...dc1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #15 Skrevet 16. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ting går jo ikke bra. Men enkelte kjemper! Også har man ikke råd til å gå sykemeldt. Hørt at de to første ukene er det full lønn så er det 66% av lønna etter det... Anonymkode: ae36f...dc1 Jeg var sykemeldt ca åtte uker i fjor (først fire uker 100%, så fire uker delvis sykemeldt). Fikk lønn utbetalt som normalt fra arbeidsgiver. Dersom maner sykemeldt mer enn 16 dager, får arbeidsgiver refundert lønnsutgiftene fra NAV. Har man delvis sykemelding betyr det at du skal jobbe færre timer i løpet av uken. Med en 50% sykemelding skulle jeg f.eks. jobbet 20 i stedet for 40 timer i uken. Jeg kan da velge å jobbe fem dager, og halv dag hver dag, eller f.eks være borte to dager og jobbe halv dag fredag. Her er det greit å finne en løsning sammen med arbeidsgiver. Anonymkode: 2c073...b43 1
Angelheart2 Skrevet 16. februar 2016 #16 Skrevet 16. februar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var sykemeldt ca åtte uker i fjor (først fire uker 100%, så fire uker delvis sykemeldt). Fikk lønn utbetalt som normalt fra arbeidsgiver. Dersom maner sykemeldt mer enn 16 dager, får arbeidsgiver refundert lønnsutgiftene fra NAV. Har man delvis sykemelding betyr det at du skal jobbe færre timer i løpet av uken. Med en 50% sykemelding skulle jeg f.eks. jobbet 20 i stedet for 40 timer i uken. Jeg kan da velge å jobbe fem dager, og halv dag hver dag, eller f.eks være borte to dager og jobbe halv dag fredag. Her er det greit å finne en løsning sammen med arbeidsgiver. Anonymkode: 2c073...b43 Når man er sykemeldt så har man full lønn, enten fra NAV eller fra arbeidsgiver (som får det refundert fra NAV). Man kan være sykmeldt i inntil ett år før man ev. må over på AAP som er 66% av lønn. Dersom man er gradert sykmeldt (f.eks 50%) så betyr ikke dette nødvendigvis at man er på jobb halve tiden, men at man produserer halvparten. Det vil si at dersom man trenger 2 timer på å utføre en oppgave man vanligvis bruker 1 time på så kan man være 50% sykmeldt, jobb like mange timer som vanlig, men ha mindre press på produktivitet og altså lengre tid på å utføre de pålagte oppgavene. Man kan også ved tilrettelegging få andre oppgaver i bedriften, det er det opp til arbeidsgiver å bestemme. Altså, dersom man jobber på et slakteri der man til vanlig står i produksjonslinjen og skjærer kjøtt, men nå har brukket en arm og ikke kan jobbe så fort lenger, kan man sykemeldes 50% for gjøre andre arbeidsoppgaver på slakteriet. Kanskje man klarer å pakke kjøtt i kasser, bare ikke så fort som andre, da jobber man fulle dager, men kan pakke halvparten så mange kasser i timen som de andre gjør. Det er en utbredt misforståelse av 50% sykmelding betyr 50% arbeidstid, da dette ikke nødvendigvis gjelder alle arbeidsplasser eller alle tilfeller for øvrig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå