Gå til innhold

hvordan oppbevare skjeletter i skapet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke alfabetisk
Skrevet

For ikke så mange måneder siden flyttet jeg sammen med kjæresten min. På de fleste områder går det strålende, og vi kommuniserer bra, så uenigheter løser seg stort sett. Jeg ser på dette som et forhold som kommer til å vare.

Men EN (og av og til noen andre..) ting tenker jeg på:

Han eier virkelig ikke system i ting - rett nok bretter han klærne sine penere enn jeg selv gjør, men når det gjelder andre ting man oppbevarer i skap/hyller/kasser hersker et kaos jeg ikke har sett maken til, i hvert fall ikke hos folk av hans kaliber (intelligent, rolig, voksen..). Jeg åpnet nettopp et skap for å lete etter en mindre gjenstand - men ga opp, og skjønte samtidig hvorfor han sier "jeg finner ikke (...)" før han i det hele tatt har reist seg fra sofaen.

ALT ligger og flyter, og store, tunge ting ligger oppå små løse skruer, data-deler, cd-er, verktøy... Han har også liten forståelse for hvorfor jeg ønsker meg esker, kasser og hyllesystemer av ulike slag, så jeg tror faktisk ikke han SKJØNNER at det ville være lettere å finne ting om de lå sortert.

Nå skal vi flytte og få større plass, så jeg trøster meg med tanken på at vi kan "begynne på nytt". Men all den tid det vi (dvs hans del av det, jeg prøver...)faktisk HAR av dokumentordnere og annen lur oppbevaringsplass faktisk står tomt, mens det som KUNNE vært der ligger i hauger, frykter jeg at det liksom kommer til å bli et engangsprosjekt...

Når dette er sagt ser jeg at jeg framstår som en nevrotiker. Det er jeg IKKE på dette området. Jeg innser at JEG roter mye mer enn han til "daglig", dvs at jeg legger fra meg ting jeg holder på med/har holdt på med på bord og gulv og desslike. Men jeg synes det er fint å kunne rydde ting på PLASS når man først rydder, ikke bare legge dem der det ER plass...

Noen som kjenner seg igjen, eller har erfaringer med at det går an å lære opp folk på dette området? Dette er jo slett ingen samlivskrise, bare en liten bekymring og et potensielt irritasjonsmoment...

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

vil bare si at det IKKE kvalifiserer som skjeletter i skapet dette du skriver om.

Du snakker om rot, ikke skjeletter (som er en metaforform av gamle minner og evn ekser, bilder og handlinger som er gamle og burde vært glemt og borte fra syn)!

:P

Gjest ikke alfabetisk
Skrevet

JAAA, men det VET jeg jo, jeg bare tenkte det var morsomt å bruke uttrykket i denne sammenhengen, da det jo dreier seg om rot i skapene - i et samliv. Er fullt klar over at det "egentlig" (som kjlisjé...) brukes om skjulte , stygge hemmeligheter og sånt (og faktisk - hadde du sett i skapene våre finner du styggere ting der enn i de respektive sjeleliv).

Er ikke så bokstavelig av meg, jeg, men språket mitt KAN jeg...

Og så er det sikkert fler som ser på innlegget hvis det virker litt tvetydig... Selv om det kanskje kunne passet bedre på hus- og hjemforumet? Men der får jeg vel bare forslag om hyllesystemer, og det trenger jeg ikke...

Gjest Anonymous
Skrevet

Ok! Da hadde du humor da!

Det er jo ikke alle som har det...

sorry :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Er du meg!!?? :o

Min samboer er likedan.

Og vet du, jeg har gitt opp.

Han har tatt seg sammen en hel del, så han er flink.

Jeg må bare lære meg til å leve sammen med et rotehue.

Jeg er det selv også, men når man er to av samme sorten så må den ene skjerpe seg litt ekstra.

Skrevet

:-( Skuffet over at det ikke handler om skikkelige skjeletter...

Har vi ikke alle noen sånne? Jeg har det i hvert fall. Og det faktisk ikke alltid så lett å få dem til å holde seg i skapet sitt! De kan dukke opp på de mest upassende tidspunkter.

Så hvis noen har tips, når vi først har denne tråden? :wink:

Skrevet

Og siden du spurte: Rotingen må du dessverre bare leve med! :roll:

Gjest LoisLane
Skrevet
:-( Skuffet over at det ikke handler om skikkelige skjeletter...

Har vi ikke alle noen sånne? Jeg har det i hvert fall.

Jo, vi har alle skjeletter. Ellers ville vi vært geleklumper, HuiSvingen... :tunge1:

Skrevet

Jo, vi har alle skjeletter. Ellers ville vi vært geleklumper, HuiSvingen... :tunge1:

Synes jeg ser oss! *Fnis* :ler:

Skrevet

Du kan jo prøve å gi ham et stort skap med mange hyller, og si at alt hans skal inn der. Så kan han ha det så rotete han bare vil inni der, og du kan prøve å holde orden på tingene dine i ditt system.

Men noen er uforbederlige. Jeg kan være skrekkelig rotete selv. Men hvis hver ting har sin plass, så er det veldig mye lettere for meg å være mindre rotete. Dessverre for det ser det ut til at han ikke helt vet at hver ting faktisk har en plass...

Catzy

Skrevet

Når man har mye rot har man som regel mye man ikke bruker, og som man godt kunne ha kvitta seg med. Det er nyttesløst å systematisere når man har for mange ting, så det du bør gjør er å benytte flyttingen som en anledning til å kvitte dere med det der ikke har bruk for. Kast og gi bort med jernhånd, ikke tenk at "kanskje en dag får jeg bruk for dette". Når mengden ting er redusert er det lettere for dere begge å holde orden. Neste steg er å sørge for et system som fungerer. En skittentøykurv på badet blir ikke brukt dersom dere kler av dere på soverommet for eksempel. En dokumentordner bør være lett tilgjengelig, kleshyller merket med tydelige lapper. Hva som vil fungere for dere finner du best ut selv. Rotet hans har nok overveldet han slik at han ikke klarer å gjøre noe med det, så om du først hjelper å han å lage et system er det kanskje lettere å fortsette med å holde orden. Men jeg gjentar helt til sist, det viktigste er å kvitte seg med ting, det er umuligå organisere overflødig rot!

Skrevet
vil bare si at det IKKE kvalifiserer som skjeletter i skapet dette du skriver om.

Du snakker om rot, ikke skjeletter (som er en metaforform av gamle minner og evn ekser, bilder og handlinger som er gamle og burde vært glemt og borte fra syn)!

:P

Enig! Trodde tråden skulle handle om noe helt annet..

En rotete mann...hva gjør man med slike da? Gir dem en garasje?

Menn er rare.

• 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Nei uffda, nå er dere på villspor. Selvfølgelig ville ikke vi rotehuene ha gjort noe slikt helt uten mål og mening.

Det er kun snakk om å utvikle sin egen hukommelse og kreativitet. Vi rotehuer husker at stavmikseren ligger rett under kamo jakka ved verktøyskista i skapet i gangen og derfor er vi mindre utsatt for alzheimers :)

Er jo med hode som med resten av kroppen. Må brukes for ikke å visne. Rotet er kun en del av den mentale treningen og gjøres utelukkende av medisinske grunner :)

Gjest ikke alfabetisk
Skrevet
Nei uffda, nå er dere på villspor. Selvfølgelig ville ikke vi rotehuene ha gjort noe slikt helt uten mål og mening.

Det er kun snakk om å utvikle sin egen hukommelse og kreativitet. Vi rotehuer husker at stavmikseren ligger rett under kamo jakka ved verktøyskista i skapet i gangen og derfor er vi mindre utsatt for alzheimers :)

Er jo med hode som med resten av kroppen. Må brukes for ikke å visne. Rotet er kun en del av den mentale treningen og gjøres utelukkende av medisinske grunner :)

Tja -MITT rotehue husker iKKE hvor ting er. han oppbevarer sine eiendeler i et utall poser - under hverandre og oppå hverandre og ledninger, minner fra barndommen og klær i en og samme pose. Og han spør MEG om jeg har sett - -alt, egentlig.

Vi har nu flyttet, fått god plass og kjøpt ikea-kasser. De aller fleste står ubenyttede så langt. Men det positive er at vi har et par rom som ikke brukes til annet enn å lagre rot... Eller er det egentlig positivt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...