AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #1 Skrevet 15. februar 2016 Kjæresten min og hans eks gikk fra hverandre da barnet deres var ganske ungt. De hadde en veldig god dialog og er gode venner. I og med at barnet var ganske ungt var det ikke et spørsmål om at mor skulle ha 100% omsorg. Dog var kjæresten så dum at han skrev fra seg foreldreansvaret uten å tenke gjennom hva dette var. Han sa han trodde man måtte det når mor skulle ha 100% omsorg. Nå, ca to år senere, har han funnet ut av hva dette egneltig betyr. Og om jeg skjønte det korrekt, så kan mor adoptere bort barnet til en evt ny mann? Det står hvertfall at den/de som har foreldreansvar kan gi samtykke til adopsjon. Det er selvfølgelig mye annet også, som at mor kan flytte med barnet til utlandet og ta store beslutninger på egenhånd uten å involvere far. Spørsmålet mitt er: hvor lett er det å få foreldreansvaret tilbake? Far har veldig god kontakt med barnet og er med det så mye som mulig. Ser på advokatsider at hvis mor ikke samtykker må det tas til retten. Er det noen som har ca beregning av hva det koster? Håper på svar fra noen med erfaring eller jurister Trenger ikke en kjennepreken av hvor dumt det er å ikke lese nøye gjennom papirer før man skriver under, den har jeg alt gitt han. Anonymkode: 48810...2b9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #2 Skrevet 15. februar 2016 Mor kan ikke adoptere bort uten at far har fått utalt seg, så dette går ikke automatisk. Foreldreansvaret kan han få tilbake, mor kan nekte. Og det kan gå så langt som til retten. I retten vil nok far få medhold med mindre han ikke er skikket. Jeg antar at han faktisk har kontakt og samvær med barnet, hvis far ikke har det så kan det nok gå begge veier. Anonymkode: df0c6...aba 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #3 Skrevet 15. februar 2016 Og pris dersom det skulle til retten... Vel, alt fra 10 000 til 50 000. Kommer litt an på. Og dersom man vinner fram er det langt fra automatikk at den 'tapende' part skal dekke den andres utgifter. Det heter seg slik at i barnefordelingssaker så bærer man sine egne kostnader. Anonymkode: df0c6...aba
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #4 Skrevet 15. februar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mor kan ikke adoptere bort uten at far har fått utalt seg, så dette går ikke automatisk. Foreldreansvaret kan han få tilbake, mor kan nekte. Og det kan gå så langt som til retten. I retten vil nok far få medhold med mindre han ikke er skikket. Jeg antar at han faktisk har kontakt og samvær med barnet, hvis far ikke har det så kan det nok gå begge veier. Anonymkode: df0c6...aba Det var godt å høre! Vi ble litt redde når vi så "samtykke til adopsjon". Han har mye kontakt og samvær så da håper vi på det beste. Tusen takk for svar! Anonymkode: 48810...2b9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #5 Skrevet 15. februar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og pris dersom det skulle til retten... Vel, alt fra 10 000 til 50 000. Kommer litt an på. Og dersom man vinner fram er det langt fra automatikk at den 'tapende' part skal dekke den andres utgifter. Det heter seg slik at i barnefordelingssaker så bærer man sine egne kostnader. Anonymkode: df0c6...aba Takk for svar Anonymkode: 48810...2b9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #6 Skrevet 15. februar 2016 Signerer rådet du har fått. I dette tilfelle er selve foreldreansvaret nærmest som en teknikalitet å regne. Han vil enkelt få ansvar. Antagelig vil det holde å gå via FVK med mindre mor er imot. De kan i allefall bistå. Anonymkode: f9781...c36 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #7 Skrevet 15. februar 2016 Vi bodde ikke sammen når vi ble foreldre så foreldreansvaret ble automatisk på meg. Men for barnets del fikk vi delt foreldreansvar når jeg ble klar over at om noe skulle skje meg (mor), sykdom, ulykke eller dødsfall ville sannsynligvis barnevernet med loven på sin side blitt koblet inn for å ta hand om barnet FØR far eller annen familie selv om de hadde samvær. Det er et argument far kan bruke hvis mor ikke selv vil forstå det. Anonymkode: 01de4...80c 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #8 Skrevet 16. februar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi bodde ikke sammen når vi ble foreldre så foreldreansvaret ble automatisk på meg. Men for barnets del fikk vi delt foreldreansvar når jeg ble klar over at om noe skulle skje meg (mor), sykdom, ulykke eller dødsfall ville sannsynligvis barnevernet med loven på sin side blitt koblet inn for å ta hand om barnet FØR far eller annen familie selv om de hadde samvær. Det er et argument far kan bruke hvis mor ikke selv vil forstå det. Anonymkode: 01de4...80c Ja, dette skremte meg også. Hvis noe skulle skje med mor vil jeg at kjæresten skal få beskjed med en gang og at vi kan ta med barnet hjem hit hvor det føler seg trygt. Anonymkode: 48810...2b9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #9 Skrevet 16. februar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Signerer rådet du har fått. I dette tilfelle er selve foreldreansvaret nærmest som en teknikalitet å regne. Han vil enkelt få ansvar. Antagelig vil det holde å gå via FVK med mindre mor er imot. De kan i allefall bistå. Anonymkode: f9781...c36 Takk for svar Håper og tror det skal være enkelt å få det tilbake, mor og far er jo gode venner og har klart å løse alt annet uten noe hjelp fra FVK, så satser på at det løser seg. Anonymkode: 48810...2b9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #10 Skrevet 16. februar 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, dette skremte meg også. Hvis noe skulle skje med mor vil jeg at kjæresten skal få beskjed med en gang og at vi kan ta med barnet hjem hit hvor det føler seg trygt. Anonymkode: 48810...2b9 Det vil man få om man har samvær uansett- Forskjellen er bare at BV er der og foretar en rask vurdering. Anonymkode: f9781...c36
minister-mio Skrevet 16. februar 2016 #11 Skrevet 16. februar 2016 Den 15.2.2016 at 9.11, AnonymBruker skrev: Kjæresten min og hans eks gikk fra hverandre da barnet deres var ganske ungt. De hadde en veldig god dialog og er gode venner. I og med at barnet var ganske ungt var det ikke et spørsmål om at mor skulle ha 100% omsorg. Dog var kjæresten så dum at han skrev fra seg foreldreansvaret uten å tenke gjennom hva dette var. Han sa han trodde man måtte det når mor skulle ha 100% omsorg. Nå, ca to år senere, har han funnet ut av hva dette egneltig betyr. Og om jeg skjønte det korrekt, så kan mor adoptere bort barnet til en evt ny mann? Det står hvertfall at den/de som har foreldreansvar kan gi samtykke til adopsjon. Det er selvfølgelig mye annet også, som at mor kan flytte med barnet til utlandet og ta store beslutninger på egenhånd uten å involvere far. Spørsmålet mitt er: hvor lett er det å få foreldreansvaret tilbake? Far har veldig god kontakt med barnet og er med det så mye som mulig. Ser på advokatsider at hvis mor ikke samtykker må det tas til retten. Er det noen som har ca beregning av hva det koster? Håper på svar fra noen med erfaring eller jurister Trenger ikke en kjennepreken av hvor dumt det er å ikke lese nøye gjennom papirer før man skriver under, den har jeg alt gitt han. Anonymkode: 48810...2b9 Hva i alle dager trodde han det var da?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #12 Skrevet 17. februar 2016 9 timer siden, mini-mio skrev: Hva i alle dager trodde han det var da? Han trodde at siden mor skulle ha 100% når barnet var for ungt til å dra fram og tilbake, måtte hun også ha foreldreansvar, men han leste aldri hva foreldreansvar innebar. Anonymkode: 48810...2b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå