Gjest Franke Ann Skrevet 16. februar 2016 #21 Skrevet 16. februar 2016 (endret) Fordi Richard Dawkins sa det. Endret 16. februar 2016 av Franke Ann 1
doktorproktor Skrevet 16. februar 2016 #22 Skrevet 16. februar 2016 Fordi jeg enda ikke har funnet en eneste grunn til å tro. Det virker da for meg mye mer fornuftig å ikke gjøre det. For all del, det virker trygt og behagelig for dem som klarer å virkelig tro, spesielt når de er gamle og skal dø og tror de skal hjem til Jesus og få møte igjen sine kjære - men jeg kommer nok aldri til å begynne å tro. Jeg hadde fått meg selv innlagt på psykiatrisk avdeling om jeg plutselig hadde sett gud/jesus
Lutetium 71 Skrevet 16. februar 2016 #23 Skrevet 16. februar 2016 Jeg brant meg skikkelig på julenissen. Det holder. 5
Mann 42 Skrevet 16. februar 2016 #24 Skrevet 16. februar 2016 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med de som mener at det finnes fornuftige grunner til å tro på Gud ? Anonymkode: 66341...028 Kan de nevne noen fornuftige grunner til å tro? Jeg har aldri hørt om en fornuftig grunn til å tro på Gud. Har du? Kjenner du til noen rasjonelle grunner til å tro? Selvsagt ikke. Religiøse mennesker, iallfall de kristne, sier at tro er noe man gjør UTEN at det fins rasjonelle grunner til å tro det man tror. Kanskje til og med på tvers av det som kunne kalles rasjonelle grunner. Troens vesen er irrasjonalitet. Det er faktisk en verdi i seg selv for en troende å tro på Gud i fravær av beviser og rasjonelle grunner. Jeg håper jeg ikke blir FOR popkulturell, men jeg vil gjerne henvise til filmen "Constantin", basert på tegneserien Hellblazer. Der er himmel og helvete veldig reelle. På ett tidspunkt har John Constantin en bitter ordveksling med engelen Gabriel. Constantin lever av og for å jakte demoner og sende dem tilbake til helvete, og han gjør det for å kjøpe seg en plass i himmelen når han dør. Gabriel sier at det kan han bare glemme. Han kommer til å havne i helvete fordi han begikk selvmord i tenårene. At ambulansemannskapet klarte å gjenopplive ham, er strengt tatt en teknikalitet. Han døde, og han havnet i helvete i to minutter. Men tiden oppfører seg anderledes der, og han var der i noe som føltes som et helt liv. Uansett, han kom tilbake til livet med absolutt sikkerhet, og siden det har han brukt sine okkulte evner til å unngå å havne der en gang til. Så da Gabriel sier til ham at "Og dessuten TROR du ikke!" blir Constantin rasende og sier at "Det fins INGEN som tror mer enn jeg gjør!" "Åh, men det er akkurat saken, er det ikke? Du TROR ikke. Du VET!. Det er en forskjell." Og det oppsummerer egentlig hele konflikten mellom tro og viten i den sammenhengen. Hvem som helst kan vite noe han har sett med sine egne øyne. Men bare en "sann troende" kan tro på noe som han ikke har NOEN som helst grunn til å tro på annet enn at han liksom føler at det er sånn. Filosofen Pascal sa at for å være på den sikre siden, burde man være religiøs.Just in case. Det kalles "Pascals veddemål" og er en slags eksistensiell helgardering. Men det er jo ikke tro, det heller. Endret 16. februar 2016 av Mann 42 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #25 Skrevet 16. februar 2016 5 minutter siden, Mann 42 skrev: Filosofen Pascal sa at for å være på den sikre siden, burde man være religiøs.Just in case. Det kalles "Pascals veddemål" og er en slags eksistensiell helgardering. Men det er jo ikke tro, det heller. Høres besnærende ut i teorien, men hva med praksis? Hvilken av de mange gudene som folk tror på er den riktige? Og, hvis man velger feil gud, blir da straffen etter døden verre enn å være "nøytral"? Anonymkode: 4d8a3...1c6
Mann 42 Skrevet 16. februar 2016 #26 Skrevet 16. februar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres besnærende ut i teorien, men hva med praksis? Hvilken av de mange gudene som folk tror på er den riktige? Og, hvis man velger feil gud, blir da straffen etter døden verre enn å være "nøytral"? Anonymkode: 4d8a3...1c6 Spør du meg? Ingen av dem. Det fins ikke guder. Det er ikke noen besnærende teori.
Okapi Skrevet 16. februar 2016 #27 Skrevet 16. februar 2016 Jeg har aldri kommet over en god grunn til å tro på en gud, men mange grunner til å la være. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #28 Skrevet 16. februar 2016 26 minutter siden, Mann 42 skrev: Det fins ikke guder. Dette kan du like mye vite som de som sier at Gud finnes. Anonymkode: 66341...028
Lutetium 71 Skrevet 16. februar 2016 #29 Skrevet 16. februar 2016 13 timer siden, Mann 42 skrev: Filosofen Pascal sa at for å være på den sikre siden, burde man være religiøs.Just in case. Det kalles "Pascals veddemål" og er en slags eksistensiell helgardering. Men det er jo ikke tro, det heller. Noe som heller ikke funker da det er flere reigioner å velge blant, og endel av dem aksepterer ikke at man tror på konkurrenten, endel ritualer som fører deg til paradis i den ene religionen, fører deg lukt til helvete i en annen. Standardisering er ikke akkurat in. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #30 Skrevet 16. februar 2016 Fordi hver dag sulter tusenvis av barn i Afrika. Barn som aldri har gjort noen vondt. Hvis man noen kan kommer i en dårlig situasjon hjelper det ikke å be. Ingen hører deg. Anonymkode: 59969...b24 2
Pikachu Skrevet 16. februar 2016 #31 Skrevet 16. februar 2016 Den 15. februar 2016 at 3.20, Genevieve skrev: Fordi jeg ikke greier det. Føler han ikke. Enig med deg. Jeg var hyperkristen fra fødsel til jeg var 18. Jeg ville tro så veldig gjerne, for troen på Gud var betryggende, men jo eldre jeg ble jo vanskeligere ble det å tro på en Gud man ikke kan føle i det hele tatt. Jeg ble nok litt hjernevasket i min barndom. Jeg fikk en kjæreste i tenårene som jeg prøvde å "frelse", men ut av alle diskusjonene vi hadde så fikk han vent meg om i stedenfor. Er glad for det i dag. Religion er hemmende. Så jeg er enig med deg i at uansett om jeg prøver å tro, så greier jeg det ikke. Jeg føler han ikke jeg heller. 1
Pikachu Skrevet 16. februar 2016 #32 Skrevet 16. februar 2016 Den 15. februar 2016 at 3.20, Genevieve skrev: Fordi jeg ikke greier det. Føler han ikke. Oops, tror jeg rapportere innlegget ditt! Var ikke meningen, jeg skulle like innlegget ditt er ny her.
debattanten Skrevet 16. februar 2016 #33 Skrevet 16. februar 2016 Jeg har ingen grunn til å tro på en gud, bare masse grunner til ikke å tro på disse gudene.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #34 Skrevet 17. februar 2016 Hvis det finnes en allviten, kjempemektig og supersmart ånd i himmelen må han være utrolig ondskapsfull for å tillatte babytortur: I Auswitch eksperimenterte Dr Mengele med barn. I et forsøk så fødte en kvinne en baby, Kvinnen fikk teipet igjen puppene for at barne ikke skulle få næring. Babyen skrek i 7 dager i morens armer før den døde. Vitne på denne torturen var flere jødiske leger som under tvang jobbet for Mengele. Anonymkode: 4d8a3...1c6 2
Poserose Skrevet 17. februar 2016 #35 Skrevet 17. februar 2016 Fordi det ikke gir mening, jeg føler han ikke og mest av alt på grunn av det ondes problem. Altså hvorfor er det lidelse når Gud er allmektig? 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #36 Skrevet 17. februar 2016 Fordi jeg ikke er naiv. Anonymkode: 571bd...4fd 1
Okapi Skrevet 17. februar 2016 #38 Skrevet 17. februar 2016 At enkelte religiøse mennesker tror det over der er et godt argument sier muligens noe om hvilket nivå de ligger på. 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #39 Skrevet 17. februar 2016 3 minutter siden, Okapi skrev: At enkelte religiøse mennesker tror det over der er et godt argument sier muligens noe om hvilket nivå de ligger på. Var jo en litt morsomt tegning da? Anonymkode: 6877a...153
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #40 Skrevet 17. februar 2016 Fordi jeg ikke har sett han eller "følt hans nærvær" osv. Pluss at jeg ikke for mitt bare liv klarer å velge å tro på en type som bevisst utsetter uskyldige mennesker for så ufattelig mye horribelt og vondt hver eneste dag. Anonymkode: 1d115...caf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå