Gå til innhold

Manduca bæresele og alder

neon_sun

Anbefalte innlegg

Vi har en liten baby på 8 uker som bare vil være inntil oss, derfor har vi nå rotet oss inn i bæreselejungelen. Vi har nå landet på en manduca, men jeg blir superforvirret over at det noen steder står at den er til nyfødt og noen steder fra 6 måneder. Den har jo innbygd spebarnsinnlegg, det er vel rart om spebarn ikke kan bruke den?

Har tilbudet om å kjøpe en brukt nå, og lurer derfor på om noen har erfaring? Burde vi heller gå for ergobaby? Babybjørn (skeptisk her...)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! En 8 uker gammel baby er nok for liten til å sitte i Manduca bæresele selv med spebarnsinnlegg blir ikke dette bra for en så liten baby. Men Manduca er en ypperlig bæresele når babyen blir litt større..

Til en så liten baby ville jeg brukt bæresjal som sino eller moby wrap, Om du vil ha bæresele fungerer Angelpack til så små. Om du bor i Oslo vil jeg anbefale deg å ta turen innom butikken bæreglede. Der kan du ta med deg babyen å prøve ut alle mulige bæreseler og sjal, slik at du finner det som passer deg og din baby.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Rihannon skrev:

Hei! En 8 uker gammel baby er nok for liten til å sitte i Manduca bæresele selv med spebarnsinnlegg blir ikke dette bra for en så liten baby. Men Manduca er en ypperlig bæresele når babyen blir litt større..

Til en så liten baby ville jeg brukt bæresjal som sino eller moby wrap, Om du vil ha bæresele fungerer Angelpack til så små. Om du bor i Oslo vil jeg anbefale deg å ta turen innom butikken bæreglede. Der kan du ta med deg babyen å prøve ut alle mulige bæreseler og sjal, slik at du finner det som passer deg og din baby.

Takk for svar :-) Bor desverre ikke i oslo. Er han for liten for alle bæreseler eller er det bare denne? Vil ergobaby funke nå (med innlegg selvsagt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, neon_sun skrev:

Takk for svar :-) Bor desverre ikke i oslo. Er han for liten for alle bæreseler eller er det bare denne? Vil ergobaby funke nå (med innlegg selvsagt)?

Du kan bruke Angelpack bæresele når de er så små, med bena inni selen, når de blir større tar du bena ut i froskestilling. Ergobaby er også for stor for en så liten baby, men en ok sele til større babyer. Om det sto mellom Manduca og ergobaby ville jeg personlig valgt Manduca. Men begge er solide seler, bare ikke for så små babyer. 

Synd du ikke bor i Oslo da. Var vertfall til stor hjelp for meg da jeg var innom bæreglede å prøvde bæretøyet på. Ellers hadde jeg nok fort ent opp med en ergobaby jeg også, men så jo at ungen nesten druknet i den i butikket, spebarnsinnlegg hjalp ingenting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Rihannon skrev:

Ehe... Jeg visste ikke at man ikke kunne bruke manduca bæresele til bittesmå babyer. I følge Manduca selv kan man jo det. Jeg brukte det fra hun var 3 uker, og hun satt godt i den. 

Anonymkode: 87f13...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville båret i et elastisk sjal når den er så liten og ventet litt med Manducaen, men noen babyer sitter vel greit i den selv når de er små. Personlig ville jeg ikke brukt Babybjørn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan helt fint bruke både Ergo og Manduca til nyfødte. Men personlig synes jeg det er langt mer praktisk og komfortabelt med sjal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-) Må innrømme jeg ikke er særlig klokere nå heller :P Tror nok vi kjøper manducaen om vi liker den og tar det derfra. Er småen for liten nå, kan vi iallefall bruke den senere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tante-Sofie skrev:

Man kan helt fint bruke både Ergo og Manduca til nyfødte. Men personlig synes jeg det er langt mer praktisk og komfortabelt med sjal. 

Kansje du har store broiler-babyer, men mine barn hadde aldri kunnet sitte i Manduca eller Ergobaby fra nyfødt.. Har faktisk Manduca sele selv, men den er ikke egnet til så små barn. Har også Angelpack, den kan brukes fra nyfødt. Men foretrekker kansje elastiske sjal til så små. Men skjønner at bæresele er lettere.. Så da er mitt råd å sjekke ut Angelpack bæresele..

Anonymkode: 9aef1...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 7 uker sitter fint i ergobaby og hun er ingen "broiler-baby". Hun er lang, men tynn. Jeg har likevel lyst til å ta meg en tur til bæreglede og se om vi finner noe jeg kan amme i...

Anonymkode: e35f5...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kansje du har store broiler-babyer, men mine barn hadde aldri kunnet sitte i Manduca eller Ergobaby fra nyfødt.. Har faktisk Manduca sele selv, men den er ikke egnet til så små barn. Har også Angelpack, den kan brukes fra nyfødt. Men foretrekker kansje elastiske sjal til så små. Men skjønner at bæresele er lettere.. Så da er mitt råd å sjekke ut Angelpack bæresele..

I spedbarnsinnlegget til Ergo vil det jo være en fordel om babyen er så liten som mulig, for det er veldig trangt, så nei. Begge selene kan ha barna i froskeposisjon helt fra de er nyfødte og er derfor egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde aldri å ha barna mine i Manducaen da de var nyfødte, men vil bare si at vi har hatt utrolig stor glede av den senere. Begynte å bruke den uten noe innlegg da baby ble for tung for det elastiske sjalet, kanskje rundt 3 mnd eller noe? Eller litt før? Dvs. på samme tidspunkt som vi begynte å putte beina utenfor i sjalet, tror jeg. De første ukene bar vi dem i såkalt froskestilling, dvs. med beina sprikende inni sjalet, da det skal være bra for de minste. Men deretter brukte vi selen masse, og etter hvert også på ryggen. Og til ryggbæring er jo Manduca genial. Min eldste måtte bare bæres hele tiden, og jeg husker jeg hadde ham på ryggen når jeg gjorde husarbeid, lagde mat, gikk små turer på butikken m.m. Og den ble brukt i stedet for bæremeis etter hvert. Helt fram til forrige sommer, da eldstegutten min var 3,5, hadde vi med Manducaen så han kunne sitte i den når han ble sliten på fjellturer. Lett å pakke i sekken. Det står vel at den kan brukes til de er 4, og mannen min, som egentlig ville ha bæremeis, syns Manducaen er mye bedre å bære også store barn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Tante-Sofie skrev:

I spedbarnsinnlegget til Ergo vil det jo være en fordel om babyen er så liten som mulig, for det er veldig trangt, så nei. Begge selene kan ha barna i froskeposisjon helt fra de er nyfødte og er derfor egnet.

Vel jeg var på bæreglede å prøvde de ulike selene når min var rundt 6 uker og jeg skal love deg at jeg var redd ungen skulle bli kvalt i de selene. Men som sakt begge er veldig gode seler til eldre babyer. Har prøvd ut begge. Babyer er selvsagt forskjellige. Om du føder en 5 kg baby kan det sikkert gå. Men vil påstå det hadde vert totalt uansvarlig å satt mine i en sån sele da de var så små.. Men aksepterer at babyer er forskjellige så mulig det fungerte for dine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, neon_sun skrev:

Men altså, hvorfor lager de spebarnsinnlegg i de om de ikke kan brukes av spebarn...? 

Vel det kan du si?! For å tjene penger sikkert. Hvorfor lages og selges gåstoler, hoppehusker og den slags, selv om det ikke er bra for babyer?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, neon_sun skrev:

Men altså, hvorfor lager de spebarnsinnlegg i de om de ikke kan brukes av spebarn...? 

De KAN brukes av spedbarn, og bruker man de riktig blir barnet selvfølgelig ikke kvalt. Mitt barn var 2,5 kg og det var helt uproblematisk.

Anonymkode: 6dd05...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte manducaen og lillemann satt kjempefint i den når jeg prøvde den i dag. Han satt i froskestilling med beina inni, håper det funker, for det hadde vært utrolkg digg å hatt hender igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...