AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #1 Del Skrevet 14. februar 2016 Jeg har så tørre hender nå at huden sprekker opp og lager bittesmå sår mellom sprekkene. Jeg bruker en håndkrem som normalt hjelper, og som jeg ikke reagerer på, daglig. Men når jeg har tatt den på de siste to dagene har det svidd helt forferdelig på huden. Jeg regner med dette kommer av såraprekkene. Har sebore så er ikke alt jeg kan bruke heller, blant annet så er parfymerte produkter ofte "harde" for hendene mine. Noen som har tips til en håndkrem som ikke koster mer enn 150-200 som fungerer og ikke svir på sår og sprekkene hud? Anonymkode: 4747f...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #2 Del Skrevet 14. februar 2016 Jeg kan anbefale Eucerin Dry skin Håndkrem med 5% karbamid (Kjøpes på apotek) Men den svir litt (og den skal svi) og denne kremen reparerer mine såre sprukne hender over natten dersom jeg smører dette på før jeg legger meg Anonymkode: 23e58...86c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #3 Del Skrevet 14. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan anbefale Eucerin Dry skin Håndkrem med 5% karbamid (Kjøpes på apotek) Men den svir litt (og den skal svi) og denne kremen reparerer mine såre sprukne hender over natten dersom jeg smører dette på før jeg legger meg Anonymkode: 23e58...86c Tusen takk! så det trenger ikke være et dårlig tegn at håndkremen svir å ha på? Hvorfor skal den du anbefaler svi? Anonymkode: 4747f...f55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 14. februar 2016 #4 Del Skrevet 14. februar 2016 Følger 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #5 Del Skrevet 14. februar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk! 1) så det trenger ikke være et dårlig tegn at håndkremen svir å ha på? 2) Hvorfor skal den du anbefaler svi? Anonymkode: 4747f...f55 1) Riktig. Men noen kremer svir av andre grunner som f.eks parfyme og / eller andre stoffer) 2) pga karbamiden (Og dette er den eneste kremen som har hjulpet meg. Jeg har hatt åpne sår på hendene som har grodd over natten med den Eucerin-håndkremen) Flere ganger i løpet av året bruker den å være på tilbud på Boots og Apotek1 (2 for 1 og lignende rabatter) Anonymkode: 23e58...86c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #6 Del Skrevet 14. februar 2016 Locobase Repair. Eneste som fungerer og er den kremen med høyest fettinnhold fra apoteket. Bruker den og på leppene. Anonymkode: 64eea...5cb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #7 Del Skrevet 14. februar 2016 Det er denne jeg bruker "Eucerin Repair Hand Creme 5% Karbamid. Reparerende og fuktighetsgivende krem til tørr og meget tørr hud på hendene. Tilfører intensiv fuktighet og virker lindrende på tørr og meget tørr hud. Huden blir merkbart glattere og mykere. Eucerin Repair Hand Creme 5% Karbamid inneholder karbamid og melkesyre som raskt lindrer selv meget tørr, irritert hud og håndeksem ved å tilføre intensiv fuktighet med langvarig effekt. Uten parfyme, parabener og fargestoffer." https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=476504&c=&g=false Anonymkode: 23e58...86c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #8 Del Skrevet 14. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er denne jeg bruker "Eucerin Repair Hand Creme 5% Karbamid. Reparerende og fuktighetsgivende krem til tørr og meget tørr hud på hendene. Tilfører intensiv fuktighet og virker lindrende på tørr og meget tørr hud. Huden blir merkbart glattere og mykere. Eucerin Repair Hand Creme 5% Karbamid inneholder karbamid og melkesyre som raskt lindrer selv meget tørr, irritert hud og håndeksem ved å tilføre intensiv fuktighet med langvarig effekt. Uten parfyme, parabener og fargestoffer." https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=476504&c=&g=false Anonymkode: 23e58...86c Den var jo ikke spesielt dyr engang! Tusen takk for linken TS Anonymkode: 4747f...f55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #9 Del Skrevet 14. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Den var jo ikke spesielt dyr engang! Tusen takk for linken TS Anonymkode: 4747f...f55 Takk for hyggelig tilbakemelding! Anonymkode: 23e58...86c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #10 Del Skrevet 14. februar 2016 Det hjelper også å bytte ut såpe med fuktighetslotion ved håndvask. Google det om du ikke tror meg, det er ikke uhygienisk og anbefales av hudleger ved tørre hender. Anonymkode: d6957...605 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 15. februar 2016 #11 Del Skrevet 15. februar 2016 Jeg har såkalt "vintereksem". Hendene blir så tørre og akkurat nå kan jeg telle til sammen 12 åpne sår og sprekker på hendene som det blør fra. Det kan være så ille at jeg nesten ikke klarer å skrive på tastaturet fordi fingrene er helt ødelagte og det er forferdelig vondt. I tillegg til ulike kremer jeg har på resept har jeg to favoritter som er de eneste som lindrer noe: AHAWA - fås kjøpt på parfymerier og i helsekost. Propolis hos Aloe Vera, Forever Living (du må finne en forhandler på nett). Anbefaler også å kjøpe noen sånne tynne, hvite bomullshansker) fås på apotek. Smør hendene GODT inn før du legger deg og ha på bomullshanskene natten over. Det er også et must å alltid ha på deg gode vanter når du er ute (selvom det ikke føles så kaldt), i tillegg til å alltid bruke hansker når du vasker opp etc. Min vintereksem begynte med tørre hender om vinteren, og utviklet seg over 10 år til å bli bare verre og verre og er nå et halvt mareritt. Så ta vare på hendene dine. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #12 Del Skrevet 15. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det hjelper også å bytte ut såpe med fuktighetslotion ved håndvask. Google det om du ikke tror meg, det er ikke uhygienisk og anbefales av hudleger ved tørre hender. Anonymkode: d6957...605 Du mener at man kan vaske seg med fuktighetslotion i steden for å bruke såpe? Har du navnet på en slik lotion? Har du prøvd dette selv? Anonymkode: 23e58...86c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #13 Del Skrevet 15. februar 2016 Jeg ble anbefalt (til håndvask) Eucerin Washoil http://www.eucerin.no/produkter/sensitiv-hud/ph5-hand-wash-oil på apoteket. Dette skal være bedre enn såpe, når man plages med tørre, sprukne og/ eller såre hender. Jeg har selv prøvd det, med positiv erfaring Anonymkode: 23e58...86c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #14 Del Skrevet 15. februar 2016 Jeg har brukt Purelan Brystvortekrem på hendene nå i to vintre. Før sprakk huden med en gang jeg var ute uten votter/hansker et øyeblikk. Nå smører jeg meg 2-3 ganger hver dag, tørker godt av innsiden av hendene med våtservietter etterpå, salven er litt klissete men trekker fort inn i huden. Nå har jeg myke hender som aldri får vonde sprekker og blør. Om jeg vasker meg med såpe så blir ikke huden tørr igjen, denne er den beste jeg har prøvd noen gang og jeg har prøve mange på mine såre, sprukne hender. Jeg kjøper den store tuben, den varer lenge. Anonymkode: 6413b...96e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #15 Del Skrevet 15. februar 2016 Anbefaler å få ren håndkrem med oliven olje. Vet ikke hvor i landet du bor men jeg kjøpte i Hellas en kjempegod håndkrem. Nå er det noen forhandlere her i Norge som selger denne håndkrem. Hvis du søker på selve navnet og stedsnavnet ditt så kan du være heldig å få opp forhandler. jeg kjøpte også bodybutteret som jeg bruket om vinteren pga eksem på kroppen. Er jo verd et forsøk. Anonymkode: 37da9...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #16 Del Skrevet 15. februar 2016 Tusen takk for alle svar! Nå har jeg masse jeg kan teste ut om det skal vise seg at det ikke fungerer med den ene TS Anonymkode: 4747f...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 15. februar 2016 #17 Del Skrevet 15. februar 2016 Det som har funket absolutt best for meg når jeg har vært som verst er olivenolje. Jeg drypper noen dråper oppå hendene og gnir inn før jeg legger meg, og våkner opp med nye hender. Bruker det også av og til på leggene blandet med bodylotion. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #18 Del Skrevet 15. februar 2016 11 timer siden, Portvinpiken skrev: Jeg har såkalt "vintereksem". Hendene blir så tørre og akkurat nå kan jeg telle til sammen 12 åpne sår og sprekker på hendene som det blør fra. Det kan være så ille at jeg nesten ikke klarer å skrive på tastaturet fordi fingrene er helt ødelagte og det er forferdelig vondt. I tillegg til ulike kremer jeg har på resept har jeg to favoritter som er de eneste som lindrer noe: AHAWA - fås kjøpt på parfymerier og i helsekost. Propolis hos Aloe Vera, Forever Living (du må finne en forhandler på nett). Anbefaler også å kjøpe noen sånne tynne, hvite bomullshansker) fås på apotek. Smør hendene GODT inn før du legger deg og ha på bomullshanskene natten over. Det er også et must å alltid ha på deg gode vanter når du er ute (selvom det ikke føles så kaldt), i tillegg til å alltid bruke hansker når du vasker opp etc. Min vintereksem begynte med tørre hender om vinteren, og utviklet seg over 10 år til å bli bare verre og verre og er nå et halvt mareritt. Så ta vare på hendene dine. Jeg ønsker foresten å takke deg spesielt for dette innlegget. Jeg var ikke klar over at man kan utvikle vintereksem, og at jeg kan gjøre det siden jeg har så tørre hender nå. Jeg går nesten aldri med vanter ute siden jeg blir så klam på hendene av det, men skal bruke det mer nå. Tusen takk for opplysning og advarsel TS Anonymkode: 4747f...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 15. februar 2016 #19 Del Skrevet 15. februar 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker foresten å takke deg spesielt for dette innlegget. Jeg var ikke klar over at man kan utvikle vintereksem, og at jeg kan gjøre det siden jeg har så tørre hender nå. Jeg går nesten aldri med vanter ute siden jeg blir så klam på hendene av det, men skal bruke det mer nå. Tusen takk for opplysning og advarsel TS Anonymkode: 4747f...f55 Tusen takk. Kjempefint å høre at det kan være til hjelp. Det er jo ikke sikkert det utvikler seg til dette hos deg, men jeg angrer på at jeg ikke tok det mer på alvor da det begynte hos meg for mange år siden. Jeg var hos spesialist på Rikshospitalet like før jul, og hun fortalte meg også at jeg burde bruke vanter selv før det føltes kaldt for meg. Det visste ikke jeg heller. Det som har skjedd er at det begynte som sagt med tørre hender, og har utviklet seg til å bli verre og begynne tidligere. I begynnelsen var det bare midt på vinteren når det var skikkelig kaldt. Nå starter det på høsten nesten før det blir ordentlig kuldegrader. Hendene mine ser ut som en gammel dame sine... skrukkete og om vinteren fulle av sprekker og sår. Uansett har jeg blitt mer bevisst på hender og føtter ettersom alderen øker :-). Vi bor jo nesten på nordpolen hehe så vi må kanskje være litt ekstra flinke om vinteren. Lykke til! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest canacas Skrevet 15. februar 2016 #20 Del Skrevet 15. februar 2016 Jeg har atopisk eksem og kronisk tørr hud. Denne vinteren begynte jeg også å få sviende reaksjon på kremene jeg bruker. Så nå har jeg gått over til Avène Cicalfate. Den hjelper veldig. Men jeg bruker også salve/krem for eksemet, så det hjelper nok litt også. Bruker dusjolje fra Roche Posay til å vaske både kropp og hender, det er også viktig å ikke tørke ut huden med såpe. Eller vaske i for varmt vann. I tillegg bruker jeg vanter fra omtrent slutten av september til langt uti april. Det har jeg gjort i mange år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå