Gå til innhold

ramadan

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest BEDUINEN

"jeg finnes ikke rasist i det hele tatt"

Tror du at islam er en rase??? Islam er et politisk sysem som ber om kritikkfrihet fordi muslimene kaller det en religion. En fredlig, sådan.

Spør dine venner hva straffen er for å spise mellom soloppgang og solnedgang i Saudi, Sudan, Iran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=250084

jeg finnes ikke rasist i det hele tatt, har mange mange muslimske venner, men idag starter ramadan.. ikke alle mine venner følger dette men de fleste.. synes det er helt høl i huet jeg ass.. er det mulig????? synes det er en helt idiotisk tankegang!!!

Hva er problemet?

Fasten? At de dekker til statuer og henger opp gardiner i muslimske land?

Jeg ser ikke problemet. Alle religioner har faste, og jeg er ganske sikker på at det bringer oss nærmere både vårt indre og Gud eller vår spiritualitet.

Ramadan er vel noe av det som er bra med Islam, hva?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan i hvert fall ikke gi noen særlig helsegevinst!!!!

Å ikke spise fra tidlig om morningen til en gang mellom 16-18...? Magesekken krymper og blodsukkeret synker, du blir slapp og ukonsentrert... Det er snakk om nesten 12 timer uten å få i seg næring :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..
Det kan i hvert fall ikke gi noen særlig helsegevinst!!!!

Å ikke spise fra tidlig om morningen til en gang mellom 16-18...? Magesekken krymper og blodsukkeret synker, du blir slapp og ukonsentrert... Det er snakk om nesten 12 timer uten å få i seg næring :o

Når man faster kan man ta inn væske. Et stort måltid om kvelden innholder nok næring for et døgn for en periode.

Det er selvsagt ikke en måte å leve på. Jeg tror vi bør være oppmerksom på det religiøse aspektet her.

De som faster med et religiøst / åndelig fokus - vil helt sikkert oppleve en mental styrke (gjennom sitt åndelige fokus), som også vil ha betydning for deres fysiske velvære.

Det hadde vært interessant å få kommentar fra noen som har prøvd slik faste, enten det er ramadan eller faste innen en annen religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fighter

Det hadde vært interessant å få kommentar fra noen som har prøvd slik faste, enten det er ramadan eller faste innen en annen religion.

Ja, men jeg skjønner at muslimer eller andre som har drevet med "åndelig faste" ikke svarer. Hadde spørsmålet om hvorfor blitt stilt på en måte hadde vel lysten til å svare vært større enn når det bare spørres:

synes det er helt høl i huet jeg ass.. er det mulig????? synes det er en helt idiotisk tankegang!!!

Starte en diskusjon på den måten innbyr ikke til dialog. Jeg ville i hvert fall ikke svart om noen sa noe sånt om meg og mine skikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På TV i går kveld ble det faktisk uttalt at når en muslim opholder seg utenom hjemlandet, er han/hun ikke forpliktet til å overholde Ramadan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..

Ja, men jeg skjønner at muslimer eller andre som har drevet med "åndelig faste" ikke svarer. Hadde spørsmålet om hvorfor blitt stilt på en måte hadde vel lysten til å svare vært større enn når det bare spørres:

Starte en diskusjon på den måten innbyr ikke til dialog. Jeg ville i hvert fall ikke svart om noen sa noe sånt om meg og mine skikker.

Nei, det er jo veldig sant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På TV i går kveld ble det faktisk uttalt at når en muslim opholder seg utenom hjemlandet, er han/hun ikke forpliktet til å overholde Ramadan.

Det stemmer ikke i følge alle de jeg kjenner som er troende muslimer. De innledet fasten i går, gammel som ung, etter å ha fått beskjed om det fra øverste hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Barn, syke, gamle, menstruerende kvinner kan unndra seg faste. Noen barn er med på "liksom faste", spiser mindre, ikke godteri, brus, fast-food, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe av hensikten bak ramadan er aa laere deg taalmodighet og selv-kontroll.

Ikke minst aa minne oss paa de som ikke er like heldige som oss og kan spise oss mette hele tiden.

Fasten erder ogsaa en tid for aa meditere og styrke troen.

Kristendommen har ogsaa en fastetid. Fastelaven i Norge er mer enn boller og pent pyntede bjerkeris, selv om den direkte fasten er blitt mer eller mindre borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Det er vel med Ramadan som med så mye annet religiøst begrunnet.

Tolkninger og tilpasninger og en skog av uklarheter.

Noe for enhver smak til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på... Hvordan er det med fasten når den er midt på sommeren og muslimer som er bosatt i Finnmark/Alaska o.l. der det er sol døgnet rundt. Går det på bestemte tider da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle muslimer får utdelt et skjema de skal følge hver dag, om vinteren følger de solen, om sommeren ikke.

De får forresten ikke lov til å drikke noe hele dagen heller, så noen skrev at de gjorde det. Ingenting skal svelges. Hun jeg snakket med hadde heller ikke hørt noe om at de som oppholdt seg utenfor visse steder slapp å faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kollega er muslim. Hun følger ikke ramadan så nøye, men hun har fortalt meg mye om det. De har ikke lov å spise ELLER drikke!

Da hun er i full jobb som controller i firmaet her, sier det seg selv at hun ikke kan eller orke faste. Man blir slapp og umotivert av å ikke ta til seg mat og drikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres helt horribelt ut. Hun ene hos oss jobbet 9 - 18 i butikk helt uten å spise eller drikke noe i går. Vi hadde ekstremt mye å gjøre og hun klaget ikke en gang. Jeg hadde aldri klart det med mitt lave blodsukker, hade gått i bakken før klokka ett jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...